Laat berichten zien
|
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 6 7 ... 42
|
31
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 11-06-2023, 13:53:40
|
SCH55 Noorderkroon
De trawllogger SCH55 Noorderkroon is in 1955 gebouwd bij Sleephelling Mij. Scheveningen onder briefnr. 10011 voor rekening van rederij de Verre Visserij MIJ uit Scheveningen. Het schip was uitgerust zowel voor de vleet- als voor de trawlvisserij. Het tonnenruim heeft plaats voor 340 kantjes haring en het met kurk ge?soleerde visruim heeft een inhoud van ? 170 m?.
Inhoud: 213,19 BRT Afmetingen: 37,63 x 6,83 x 3,15 m Hoofdmotor: 8 cil. M.W.M. dieselmotor 750 pk
Geschiedenis: 1962 SCH 55 Noorderkroon Eig. M. den Dulk. Gzn N.V. 1967 Omgebouwd voor de boomkorvisserij 1970 SCH 55 Noorderkroon Eig. M. den Dulk. Gzn en B. van Leeuwen Szn 1974 opgelegd 1975 door sanering aan visserij onttrokken 1975 in de vaart als sportvisschip ?Piscator? voor rederij Groen te Scheveningen
Jan
|
|
|
32
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 31-05-2023, 14:56:17
|
SCH23 Johanna Catharina
De logger Johanna Catharina werd in 1915 gebouwd bij de werf Gebr. Boot te Leiderdorp voor rekening van de N.V. Visserij Mij. Oceaan te IJmuiden. Inhoud: 145,5 brutoton (na verlenging in 1938 werd dit 178,39 brutoton) Lengte: 31,1 meter Breedte: 6,71 meter Holte: 2,87 meter Motor: 1928 80 pk Brons, 1948: 240 pk 3 cil. Brons Historie: 1915: IJM 245 Catharina Louise Eig. N.V Visserij Mij Oceaan te IJmuiden 1928 SCH 23 Johanna Catharina Eig. A de Jong 1941 gevorderd door de Duitsers 1945 vrij gegeven te IJmuiden 1952 SCH 23 Johanna Catherina Eig: J. de Jong 1960 SCH 23 Johanna Catharina Eig: Verre Visserij Mij 1963 verkocht voor de sloop aan N.V Koophandel te Nieuw Lekkerland
Jan
|
|
|
33
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 25-05-2023, 19:47:07
|
SCH47 Oceaan II
De motorlogger SCH47 Oceaan II is in 1931 onder briefnr. 6572 gebouwd bij de scheepswerf fa. Vuyck te Capelle a/d IJssel voor rekening van A. v/d Zwan te Scheveningen.
Inhoud: 141,97 brt Afmetingen: 30,18 x 6,86 x 2,78 m Motor: 120 pk Industrie (1939)
Geschiedenis: 1931: in de vaart voor A.v/d Zwan en Zn 1942 gevorderd door de Duitsers en ingezet voor de Ned. Zeereddingsdienst als ZRD32 1961 SCH47 Oceaan II eigenaar W. v/d Zwan en Zn 1962 SCH 47 Oceaan II Fa. Oceaan ontbonden, exploitatie in eigen beheer 1965 SCH 47 Oceaan Eig P.Taal in Huurkoop 1968 verkocht aan J.P Groen voor de Sportvisserij Zeelandia 1975 Zeelandia omgebouwd tot zeilschip
Jan
|
|
|
34
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 17-05-2023, 15:47:08
|
SCH64 Frank Vrolijk
De motortrawler SCH64 Frank Vrolijk is in 1958 onder bouwnr. 1438 gebouwd te Leiden bij Scheepsbouw en Reperatiewerf v/h Gebr. Boot voor rekening van rederij N.V. Vischhandel, Reederij en IJsfabriek v/h Frank Vrolijk te Scheveningen. Het schip werd op 18 december 1957 te water gelaten en kwam in april 1958 in de vaart.
Inhoud: 274 BRT Afmetingen: 40,25/37,56 x 7,64 x 3,56 m Hoofdmotor: 6 cil. deutz 750 pk
Geschiedenis: 1971: overgegaan naar Rederij Den Dulk ? van Leeuwen en hernoemd in Simon SCH323 1975: afgevoerd ivm sanering
Jan
|
|
|
35
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 11-05-2023, 14:43:41
|
H124 St. Britwin
De stoomtrawler H124 Saint Britwin is onder bouwnr 821 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij Thomas Hamling & Co Ltd uit Hull.
Het schip is op 6 april 1950 te water gelaten.
Inhoud 742 bruto ton Lengte: 183,4 ft ( 55,8 m) Breedte: 30,8 ft ( 9,1 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en de stoommachine was van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1000 ipk waarmee een max. snelheid van 12,8 knopen kon worden behaald.
Geschiedenis: Op 15 april 1975 is het schip opgelegd te Hull en in datzelfde jaar verkocht voor de sloop aan C F Booth te Rotherham. Op 22 oktober 1975 kwam het schip aan te Blyth om te worden gesloopt.
Jan
|
|
|
36
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 29-04-2023, 16:05:45
|
SCH253 Vertrouwen
Deze logger is in 1914 als zeillogger SCH190 Chieltje in Vlaardingen gebouwd bij Gebr. Van de Meer voor rekening van M. Verheij Jzn.
Inhoud:318 BRT Afmetingen: 26,92 x 6,70 x 2,84 m Hoofdmotor: ?
Geschiedenis: 5 januari 1914: in de vaart als SCH190 Chieltje Eigenaar M. Verheij Jzn 1 april 1928: motor ingezet 5 mei 1933: SCH190 Frank Vrolijk Sr Nieuwe eigenaar wordt L. Vrolijk 1 juni 1937: SCH253 Vertrouwen. Nieuwe eigenaar wordt V/h Frank Vrolijk dir. C. Vrolijk 1940: gevorderd door de Duitse Weermacht 10 juni 1943: Gezonken bij Den Helder
Jan
|
|
|
37
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 20-04-2023, 19:47:39
|
SCH23 Yke
De Yke was de eerste hektrawler van Scheveningen. Het schip kwam in 1965 voor de Rederij Jaczon in bedrijf en werd onder bouwnr. 648 gebouwd te Amsterdam door de Scheepswerf Fa. S. Seymonsbergen.
Inhoud: 540 bruto ton Afmetingen: 48,25/44,93 x 8,54 x 3,92 m
Het schip beschikte over een 8 cilinder Deutz dieselmotor met een vermogen van 1200 pk.
In 1968 werd het schip verkocht naar Zuid-Afrika en kreeg het de naam Harvest Moon.
Jan
|
|
|
38
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 16-04-2023, 10:41:49
|
SCH5 Guus
Deze trawler werd in 1956 gebouwd bij Scheepswerf De Rietpol onder bouwnr. 12 in opdracht van Kramer & Booy. Het schip kwam op 3 november 1956 als IJM 18 ARIADNE in de vaart voor rederij H. Gomes te Leidschendam.
In 1962 werd het schip verkocht aan N.V. Verre Visserij (J.J. van der Toorn Azn) te Scheveningen en werd omgedoopt in SCH 5 GUUS.
Afmetingen: 36,25/33,76 x 7,34 x 3,56 m. Inhoud: 225 BRT Hoofdmotor: 6 cilinder MWM van 500 pk.
In 1967 werd het schip verlengd: de nieuwe lengte werd 42,95/40,07 m. Inhoud: 246 BRT
De hoofdmotor werd in 1973 vervangen door een 8 cilinder Crepelle van 1350 pk.
Het schip is in 1975 gesaneerd en afgevoerd.
Jan
|
|
|
39
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 05-04-2023, 16:36:14
|
SCH46 Frank
De trawler SCH46 Frank is in 1940 in Engeland gebouwd als stoommijnenveger voor de Engelse Marine onder de naam Birch T93. Het schip behoorde tot de ?Isles? klasse.
Inhoud: 445 BRT Afmetingen: 50/46,90 x 8,43 x 4,10 m Hoofdmotor: Werkspoor dieselmotor met een vermogen van 820 pk
In 1952 is het schip verkocht aan Vosper Ltd te Portsmouth. Het schip werd verbouwd tot motortrawler en kreeg de naam Magniola P14. De exploitatie was in handen van St. Andrew?s Steam Fishing Co. Ltd te Hull. In 1962 ging het schip over in Nederlandse handen en werd eigendom van N.V. v/h Frank Vrolijk en kreeg het de naam Frank. Het kwam in augustus 1962 in de vaart. In 1970 ging de Frank over naar Cornelis Vrolijk?s Visserij Mij waarna het in november 1971 werd opgelegd. In 1972 werd het schip voor de sloop verkocht naar Belgi?.
Jan
|
|
|
40
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 01-04-2023, 15:37:37
|
SCH99 Mercurius
De logger SCH99 Mercurius is in 1911 onder briefnr. 6646 als stalen zeillogger gebouwd bij de scheepswerf A. de Jong te Vlaardingen voor rekening van A. v/d Toorn Jzn te Scheveningen.
Inhoud: 150,01 brt Afmetingen: 31,84 x 6,55 x 3,01 m Motor: 150 pk 3 cil. Kromhout (1936); later vervangen door 180 pk 6 cil M.W.M (1959)
Geschiedenis: 1911: in de vaart voor A.v/d Toorn Jzn 1928: omgebouwd tot motorlogger; motor is een 2 cil. 50pk Bronsmotor 1934: onder Poolse vlag als GDY99 Mewa VII (eigenaar Poolse Mewa) 1941 gevorderd door de Duitsers en ingezet als Vorpostenschiff (V1268 en V1248); de oorspronkelijke Bronsmotor wordt vervangen door een 150 pk 3 cil. Kromhout motor. 1945 vrijgegeven 1946 na verbouwing werd de SCH99 Mercurius weer in de vaart gebracht; eigenaar v/h A v/d/ Toorn Jzn 1959 nieuwe motor geplaatst 180 pk M.W.M. 1962 verhuurd aan de Verre Visserij Mij. 1962 opgelegd 1963 gesloopt
Jan
|
|
|
41
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 23-03-2023, 19:17:11
|
GY110 Northern Princess
De stoomtrawler GY110 Northern Princess is in 1949 onder bouwnr 813 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell uit Beverly, UK voor rekening van de rederij Northern Trawler Ltd te Grimsby.
Het schip is op 24 augustus 1949 te water gelaten en werd op 9 november 1949 in dienst gesteld.
Inhoud 677 bruto ton Lengte: 181,7 ft (55,38 m) Breedte: 31,1 ft (9,47 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een triple expansie stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1075 IHP. Hiermee kon een max. snelheid van 12,9 knopen worden behaald.
Geschiedenis: De Northern Princess is op 29 oktober 1969 voor de sloop verkocht aan Clayton & Davie Ltd.
Jan
|
|
|
42
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 15-03-2023, 15:06:10
|
Vlaardingse trawlers
In de periode 1963 ? 1965 is bij de Sleephelling Mij. Scheveningen een serie van 5 trawlers voor Vlaardingen gebouwd. De serie bestond uit de volgende schepen: 1963 VL73 Elly voor de Visserij Mij. Kwakkelstein te Vlaardingen 1964 VL34 Anita voor Visserij Mij. Vlaardingen 1964 VL105 Elizabeth voor de Visserij Mij. Kwakkelstein te Vlaardingen 1965 VL1 Ursinus van de Zeevisserij Mij. Holland 1965 VL90 Caroline van de Visserij Mij. Vlaardingen
Op het schilderij staan vier van de vijf trawlers afgebeeld afgemeerd aan de visafslag te IJmuiden.
Details schepen Inhoud 326 bruto ton bij een lengte over alles van 43,31 m. Lengte tussen de loodlijnen 38,74 m, breedte 7,24 m en holte 3,86 m. De hoofdmotor is een 8 cilinder Deutz van 1000 pk.
Jan
|
|
|
43
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 03-03-2023, 13:45:54
|
KW102 Esperanza
De kotter KW102 Esperenza is in 1959 gebouwd bij Scheepswerf Boot te Leiden voor rekening van Fa. C. Plug & M. van Duyn uit Katwijk aan Zee.
Inhoud: 74,75 BRT Afmetingen: 25,38 x 6,30 x 2,51 m Hoofdmotor: Dieselmotor fabrikaat Bolnes met een vermogen van 420 pk
Geschiedenis: 1966: eigenaar wordt M. van Duyn 1968: nieuwe motor 1970: opgelegd en verkocht naar Duitsland om te worden verbouwd als jacht.
Zendschip Radio Veronica
Deze voormalige Duitse stoomtrawler is in 1950 gebouwd onder bouwnr. 610 bij de Deutsche Werft te Hamburg voor rekening van de Finkenw?rder Hochseefischerei te Cuxhaven. Het schip kreeg de naam Paul. J. M?ller en het visnr. HH294.
Inhoud: 398,99 brt Afmetingen: 44,05 x 8,22 x 4,24 m Hoofdmotor: stoommachine met een vermogen van 600 pk Max snelheid: 10,7 knopen Aantal bemanningsleden: 20
Geschiedenis: 1956: verkocht aan de Nieders?chs. Hochseefischerei te Cuxhaven. Nieuwe naam wordt ?Norderney?en het visnr. wordt NC420 1960: verkocht naar Nederland voor de sloop 1964: na verbouwing tot zendschip te Zaanstad ingezet voor Radio Veronica 3 april 1973: gestrand voor de kust van Scheveningen 18 april 1973: vlotgetrokken 31 aug 1974 einde Radio Veronica 12 aug 1975 binnengesleept in de haven van Amsterdam Verbouwd tot discotheek en afgemeerd in ondermeer: Zoutkamp, Doesburg, Lelystad, Groningen, Maastricht, Dordrecht, Vlissingen, Leeuwarden, Papendrecht en Antwerpen 2012 renovatie te Groningen 2013: afgemeerd aan de NDSM-kade te Amsterdam
Jan
|
|
|
44
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 28-02-2023, 13:17:11
|
H102 St. Peter
De stoomtrawler H102 St. Peter is in 1946 onder bouwnr 765 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell uit Beverly, UK voor rekening van de Belgische rederij NV Motorvisserij Oostende. Het schip had toen de naam Breughel en visnr. O299.
Het schip is op 1 juni 1946 te water gelaten en werd op 31 juli 1946 in dienst gesteld.
Inhoud 534 bruto ton Lengte: 166,9 ft ( 50,87 m) Breedte: 27,6 ft ( 8,41 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte keten en een triple expansie stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1000 IHP. Hiermee kon een max. snelheid van 12,6 knopen worden behaald.
Geschiedenis: 28 november 1955: verkocht aan St. Andrew?s Steam Fishing Co (Hull). Nieuwe naam wordt St. Peter (H102). 1965 verkocht voor de sloop aan Clayton & Davie Ltd
Jan
|
|
|
45
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 08-02-2023, 15:34:06
|
Sleephelling Maatschappij Scheveningen (S.M.S.)
Op het schilderij de ?Sleep? ergens in het jaar 1968. Op de helling staat links de trawler SCH242 Huibertje (of de SCH64 Frank Vrolijk). Aan de rechterkant de kotter SCH253 Jacoba Maria. Voor de kant liggen de kotter SCH132 Wiljo en de trawler KW99 Maria Theresia.
Geschiedenis: 1902 Onderhandelingen gemeentebestuur over exploitatie van een scheepswerf aan de voorhaven. 1903 Sleephelling in aanbouw. 1904 Sleephelling gereed. 1905 Oprichting Sleephelling Maatschappij Scheveningen (SMS). Doelstelling van de werf: schoonmaken, breeuwen en teren bomschuiten en zeilloggers alsmede kleine reparaties. 1909 Uitbreiding met 4e hellingbaan. 1911 Uitbreiding met 5e hellingbaan. 1913 Besluit oprichting Scheveningsche Scheepsbouw Maatschappij (SSM). 1922 Ontbinding SSM. 1924 SMS krijgt gehele werkterrein ter beschikking inclusief machine- en constructieloods. 1935 Akkoord verhuur terrein met nieuwe hellingbanen aan de 2e binnenhaven aan de SMS. 1942 Oude hellingbanen onbruikbaar door plaatsing tankversperringen en andere verdedigingswerken van Duitse bezetter. 1944 Stopzetting werkzaamheden SMS door de Duitsers. 1945 Hervatting werkzaamheden SMS. 1949 Aanleg scheepsbouwhal van 90 m lengte en 16,5 m breedte. 1950-1955 Bouw kantoor met woonhuis mededirecteur, pand met magazijnruimten, platenloods en timmermanswerkplaats. 1955 50-Jarig jubileum. 1975 SMS diep in de rode cijfers. 1979 SMS failliet. 1980 Voortzetting sleephellingen als reparatiewerf door firma Hoogenraad en Kuyt; ontmanteling loodsen. 1996 Wijziging naamstelling vennootschap in Hellingbedrijf Scheveningen. 2005 Aankoop werfterrein door projectontwikkelaar Malherbe.
Jan
|
|
|
|
|