$db_last_error = 1713390703; ?> Laatste bericht van: Jan de Reus
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
18-04-2024, 07:40:23
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

  Laat berichten zien
Pagina's: 1 [2] 3 4 5 6 ... 42
16  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 08-11-2023, 14:49:36
SCH58 President Commissaris v/d Bergh

De zeillogger SCH58 Pres. Comm. v/d Bergh is in 1914 onder briefnr. 8078 gebouwd bij de scheepswerf Gebr. Boot te Leiderdorp voor rekening van Visserij Mij. Rosa Lisa uit IJmuiden. De logger had toen de naam IJM216 Ada. Later is deze zeillogger uitgerust met een motor.

Inhoud: 128,77 brt
Afmetingen: 29,32 x 6,66 x 2,80 m
Motor: Bolnes dieselmotor (bouwjaar 1931) met een vermogen van 110 pk

Geschiedenis:
1914 IJM216 Ada; Eigenaar: Visserij Mij Rosa Lisa te IJmuiden
1918 SCH58 Pres. Comm. v/d Bergh; Eigenaar: MIJ Scheveningen
1927:SCH58 Zeevaart; Eigenaar: Zeevaart MIJ Scheveningen
1931 KW44 Rijnmond III; Eigenaar N. Parlevliet
Jan
17  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 25-10-2023, 14:47:27
GY40 Vindora

De stoomtrawler GY40 Vindora is onder bouwnr 806 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steamfishing Co Ltd uit Grimsby.

Het schip is op 16 februari 1949 te water gelaten en kwam in datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud:  640  bruto ton
Lengte: 181,7 ft (55,3 m)
Breedte: 30,6 ft (9,5 m)

Het schip beschikte over een stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1075 ipk waarmee een max. snelheid van 13,6 knopen kon worden behaald.

De Vindora is in 1966 overgegaan naar Northern Trawlers Ltd uit Grimsby .

In 1968 is het schip gesloopt in Antwerpen.

Jan
18  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 11-10-2023, 16:42:04
SCH245 Industrie

De logger SCH245 Industrie is in 1915 gebouwd bij de N.V. Sleephelling Mij Scheveningen in opdracht van P.J. van Leeuwen te Scheveningen.
Inhoud: 131 brt
Afmetingen: 34,63 x 6,98 x 2,90 m
Voortstuwing: ?
Geschiedenis:
1915 SCH 245 Industrie eig. P.J. van Leeuwen
1917 SCH 245 Industrie eig. C.J. van Leeuwen
1928 Plaatsen motor
1934 SCH 245 Industrie Mevr. A. van Leeuwen-Buffinga, in exploitatie A. v/d Zwan & Zn.
1948 SCH 245 Industrie Mevr. A. van Leeuwen-Buffinga, in exploitatie Jac. den Dulk & Zn
1955 SCH 245 Industrie verkocht aan Bornt Asly te Hidrasund, Noorwegen, nieuwe naam wordt Hidra
1978 Naamswijziging: MOSTRING
1990 Naamswijziging: MODELL
1993 Naamswijziging: LAREDO
2000 Nieuwe eigenaar Legend A/S; het schip werd omgebouwd tot een vierkant getuigd zeilcharterschip voor het maken van reizen met passagiers. De nieuwe naam wordt Legend.

Jan
19  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 05-10-2023, 14:23:23
VL114 Voorlichter

De stoomlogger VL114 Voorlichter is in 1916 gebouwd bij Scheepswerf Gebr. Vd Windt te Vlaardingen in opdracht van de N.V. Doggermaatschappij te Vlaardingen.

Inhoud: 206 brt
Afmetingen: 35,71 x 6,95 x 3,63 m
Voortstuwing: Triple expansie machine met een vermogen van 180pk

Geschiedenis:
1941 gevorderd door de Duitse Kriegsmarine
1954 300 pk Bolnes dieselmotor motor ingebouwd
1965 Verkocht voor de sloop

Jan
20  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 22-09-2023, 16:54:19
SCH60 Jaap

Dit schip werd in 1960 gebouwd te Leiden door de Scheepswerf Boot onder bouwnr. 1442 voor rekening van de Verre Visserij Mij.  De tewaterlating vond plaats op 17 februari 1960 en het schip kwam in de vaart op 27 mei van datzelfde jaar.

Zusterschepen waren de Pollux SCH7, Prinses Margriet SCH248 en Arie SCH249.

Deze schepen waren zowel uitgerust voor de uitoefening van de trawlvisserij en de haring-drijfnet-visserij. Het tonnenruim beschikte over een laadcapaciteit van 204 kantjes; het nettenruim, dat daarvoor ook benut kan worden, heeft eveneens een laadcapaciteit van 204 kantjes.  Het visruim heeft een capaciteit van 816 kantjes of 2000 kisten van 50kg. De schepen beschikte over een kampagnedek van 15 m lengte. Het op het kampagnedek aangebrachte dekhuis bevat de kombuis en een messroom. Onder het kampagnedek bevinden zich de verblijven voor totaal 15 personen.

Afmetingen: 41,48/38,33 x 7,12 x 3,39 m.  Inhoud: 270 BRT
Hoofdmotor: 12 cilinder Brons van 900 pk.  In 1973 is deze vervangen door een Brons van 1500 pk.

Het schip is in 1975 gesaneerd en afgevoerd.

Jan
21  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 17-09-2023, 15:00:32
H255 Banyers

Deze Engelse stoomtrawler is in 1939 als H255 St Zeno onder bouwnr 655 gebouwd bij de  Engelse werf Cook, Welton & Gemmell uit Beverly, UK voor rekening van de rederij Thomas Hamling & Co Ltd uit Hull.

Het schip werd op 12 februari 1940 te water gelaten en de indienstelling was op 18 juli 1940.

Inhoud 608 bruto ton
Lengte: 178,1 ft (54,28 m)
Breedte: 30,0 ft (9,14 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte keten en een  triple expansie stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 165 NHP. Hiermee kon een max. snelheid van 12 knopen worden behaald.

Geschiedenis:
26 maart 1940: gevorderd door de Royal Navy als onderzeeboot bestrijdingstrawler met registratienr. FY280
25 feb 1942: uitgeleend aan de US Navy
Okt 1942: teruggekeerd bij de Royal Navy
1943: verkocht aan Firth Steam Trawling Co Ltd uit Hull
10 mei 1945: vrijgegeven door de Royal Navy
Dec 1949: omgebouwd voor oliestook
17 jan 1952: verkocht aan Henriksen & Co, Ltd (Hull) en hernoemd in Banyers
1966 verkocht voor de sloop naar Belgi?

Jan
22  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 12-09-2023, 13:50:41
SCH3 Johanna

De motortrawler SCH3 Johanna is in 1960 gebouwd bij Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr. 162 voor rekening van rederij W. van der Zwan & Zonen uit Scheveningen. Het schip kwam 20 november van datzelfde jaar  in de vaart.

Inhoud: 309 BRT
Afmetingen: 43,34/40,61 x 7,24 x 3,87 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz dieselmotor 1000 pk

De Johanna is tot 1974 blijven varen voor W. van der Zwan & Zonen en daarna afgevoerd. In 1976 ingezet als stenenvisser. In 1979 is de Johanna te Haarlem gesloopt.

Jan
23  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 16-08-2023, 16:18:52
SCH23 Yke

De motortrawler SCH23 Yke is in 1963 onder bouwnr. 848 gebouwd bij Scheepswerf Gebr. Pot te Bolnes voor rekening van Jaczon Rederij en Haringhandel te Scheveningen.  Het schip kwam in 1963 in de vaart maar heeft maar kort voor deze rederij gevaren. In 1965 bracht rederij Jaczon haar eerste hektrawler in de vaart met hetzelfde visnummer en naam.

Inhoud: 341 BRT
Afmetingen: 48,47/45,50 x 7,52 x 3,81 m
Hoofdmotor: 6 cil. Deutz 1000 pk

Geschiedenis:
Al in 1964  is het schip verkocht naar Itali?  en werd de naam gewijzigd in Fabrizio di Fazio.
In 1973 is het schip verkocht naar Griekenland en werd herdoopt in Theodorus met thuishaven Piraeus.

Jan
24  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 09-08-2023, 15:39:40
H59 Cape Trafalgar

De motortrawler H59 Cape Trafalgar is onder bouwnr 922 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Hudson Brothers Ltd uit Hull.

Het schip is op 18 februari 1957 te water gelaten en kwam in september datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 787 bruto ton
Lengte: 189,5 ft (57,7 m)
Breedte: 33,1 ft (10 m)

Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 2400 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

De Cape Trafalgar is in 1960 verkocht aan Ross Group Ltd te Grimsby en  hernoemd in Ross Trafalgar.  In 1967 is het schip van Hull naar Grimsby overgegaan maar in 1968 weer teruggekomen naar Hull.  In 1972 werd het schip de winnaar van de Hull Distant Water Challenge Shield (hoogste waarde aangevoerde vis).

In 1978 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
25  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 28-07-2023, 15:06:14
SCH263 Aurora
De logger SCH263 Aurora is in 1915 gebouwd bij de scheepswerf Gebr. Van der Meer te Vlaardingen voor rekening van D. Mos Mz. uit Scheveningen.

Inhoud: ?
Afmetingen: ?
Motor: ?

Geschiedenis:
1915 SCH263 Aurora, eigenaar: M.de Mos Pzn
1925 SCH263 Aurora, eigenaar: D. de Mos Mzn
1939 DZG15 eigenaar: Hohenstein Kormeran te Dantzig
1941 SCH263 Aurora, eigenaar: D. de Mos
1941 Gevorderd voor  de Duitse Kriegsmarine (A19)
1958 Verkocht aan Boelens te Antwerpen voor de sloop

Jan
26  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 06-07-2023, 14:25:02
IJM183 Vikingbank
De stoomtrawler IJM183 Vilingbank is in 1927 als H363 Surf Flower gebouwd bij de Engelse werf Cochrane & Sons te Selby voor rekening van de Yorkshire Steam Fishing Co Ltd te Hull.  Deze trawler behoorde tot het zgn ?Mersey type?. Na aankoop door de Nederlandse rederij ?Stoomvisscherij Maatschappij ?Mercurius? arriveerde het schip onder de naam Eendracht op 1 oktober 1938 te IJmuiden. Diezelfde maand nog werd het schip omgedoopt in Vikingbank. Op 5 november 1938 ging de Vikingbank onder schipper L. Gravemaker naar zee voor haar eerste visreis onder Nederlandse vlag.

Waterverplaatsing: 335 ton
Lengte: 42,7 meter
Breedte: 7,35 meter
Holte: 2,87 meter
Voortstuwing: Triple expansie stoommachine met een vermogen van 600 pk
Max snelheid: 12 knopen

Historie:
1927: H363 Surf Flower
1938: Verkocht naar Nederland en omgedoopt in IJM183 Vikingbank
Mei 1940: Uitgeweken naar Engeland en omgebouwd tot mijnenveger voor de Royal Navy (FY1781)
3 juli 1945: Terugkeer te IJmuiden en na verbouwing weer ingezet voor de visserij
9 ? 19 september 1958: Laatste visreis
30 september 1958: Opgelegd in de Houthaven te Amsterdam
December 1966: Verkocht voor de sloop

Jan
27  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 30-06-2023, 12:36:30
H436 St Jason

De hektrawler H436 St Jason  is in 1967 gebouwd bij de werf Ferguson Bros (P/GL) Ltd te Port Glasgow. De St. Jason was het eerste schip van een klasse van 3 schepen die door deze werf zijn gebouwd. De andere twee schepen waren de St. Jerome (1967) en de St. Jasper(1968).  De St Jason is op 9 augustus 1967 te water gelaten.

Inhoud 1288 bruto ton
Lengte: 231,1 ft ( 70,4 m)
Breedte: 39,4 ft (12 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat British Polar Ltd Type M66T met een vermogen van 2160 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

Het schip had een laadcapaciteit van 32.000 kubieke feet.
Vriesinstallatie:  8x20 stations Jackstone VP vriezers met een capaciteit van 700 kits/dag.

Geschiedenis:
Het schip heeft voor Thomas Hamlings gevist tot december 1982 en is toen opgelegd in IJmuiden. Op 24 november 1986 is het schip verkocht aan een Nederlandse eigenaar die het schip in 1987 weer van de hand deed aan Seaboard Offshore Aberdeen voor de visserij bij de Falkland eilanden. Het schip kreeg toen de naam Mount Kent.

Jan
28  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 25-06-2023, 09:56:58
SCH236 Noordster

Deze motorlogger is in 1950 gebouwd bij de Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van de rederij J.J. v/d Toorn Azn te Scheveningen.

Inhoud: 178,23 brt
Afmetingen: 34,26 x 6,82 x 3,05 m
Motor: 240 pk Brons, 4LD, 4 cil., No.10023, bouwjaar 1950 later vervangen door een 960 pk Deutz, type 528, 8 cil., bouwjaar 1973

Geschiedenis:
1950 SCH 236 Noordster eig. J.J. v/d Toorn Azn
1952 SCH 236 Noordster eig. N.V. Verre Visserij Mij. dir. J.J. v/d Toorn
1960 SCH 236 Noordster dir. J.J. & A. v/d Toorn
1962 SCH 236 Noordster dir. J.J. v/d Toorn
1970 SCH 236 Noordster verhuurd aan N.V. Sportvisserij te IJmuiden
1972 SCH 236 Noordster eig. N.V. Sleephelling Mij. Scheveningen
1973 SCH 72 Ali eig. W.Rog en J.C.Buis, wijziging motor
1974 SCH 72 Ali verlengt en hermeten
1976 SCH 72 Ali doorgehaald i.v.m. sanering
1977 verkocht naar Engeland
1978 Aurora sportvisser rederij Groen; later ingezet als Aurora-G voor de offshore industrie

2016 Overgedragen aan de stichting ?Noordster terug op Scheveningen?. 
2917 Start restauratie te Scheveningen om het schip in oorspronkelijke staat als haringlogger te brengen.

Jan
29  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 14-06-2023, 17:53:05

SCH342 Zeemeeuw

De logger SCH342 Zeemeeuw Mercurius is in 1916 onder briefnr. 5346 als zeillogger gebouwd bij de N.V. Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van Jac. Den Dulk Zn. uit Scheveningen.

Inhoud: 160,12 brt
Afmetingen: 32,46 x 6,54 x 2,94 m
Motor: 70 pk 2 cil. Brons (1929); later vervangen door 160 pk 3 cil Stork Hesselman (1946)

Geschiedenis:
1916 SCH 342 Zeemeeuw nieuw vaartuig
1929 SCH 342 Zeemeeuw van motor voorzien
1940 SCH 342 Zeemeeuw gevorderd door Duitse Weermacht, "Baumente
1946 SCH 342 Zeemeeuw vrijgegeven te IJmuiden
1948 SCH 342 Zeemeeuw verlengd en hermeten
1956 SCH 342 Zeemeeuw eig. Jac. den Dulk & Zonen
1956 SCH 342 Zeemeeuw voor sloop naar Pamatex in Scheveningen

Jan
30  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 11-06-2023, 13:53:40
SCH55 Noorderkroon

De trawllogger SCH55 Noorderkroon is in 1955 gebouwd bij Sleephelling Mij. Scheveningen onder briefnr. 10011 voor rekening van rederij de Verre Visserij MIJ uit Scheveningen. Het schip was uitgerust zowel voor de vleet- als voor de trawlvisserij. Het tonnenruim heeft plaats voor 340 kantjes haring en het met kurk ge?soleerde visruim heeft een inhoud van ? 170 m?.

Inhoud: 213,19 BRT
Afmetingen: 37,63 x 6,83 x 3,15 m
Hoofdmotor: 8 cil. M.W.M. dieselmotor 750 pk

Geschiedenis:
1962 SCH 55 Noorderkroon Eig. M. den Dulk. Gzn N.V.
1967 Omgebouwd voor de boomkorvisserij
1970 SCH 55 Noorderkroon Eig. M. den Dulk. Gzn en B. van Leeuwen Szn
1974 opgelegd
1975 door sanering aan visserij onttrokken
1975 in de vaart als sportvisschip ?Piscator? voor rederij Groen te Scheveningen

Jan
Pagina's: 1 [2] 3 4 5 6 ... 42


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!