Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
01-05-2024, 12:20:16
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

  Laat berichten zien
Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 42
1  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 24-04-2024, 15:11:51
H19 Lord Howe

De Engelse stoomtrawler H19 Lord Howe is in 1950 onder werfnr. 221 gebouwd te Aberdeen bij de werf John Lewis & Son. Opdrachtgever was de Iago Steam Trawling Co uit Fleetwood. Het schip had toen de naam Red Rose (LO85). De tewaterlating vond plaats op 22 december 1949. Het schip kwam op 11 april 1950 in de vaart.

Inhoud: 674 brt
Lengte: 180 feet (54,86 m)
Breedte: 30,2 feet (9,20 m)
Diepgang: 16,1 feet(4,90 m)

Voortstuwing: Triple expansie machine fabrikaat: John Lewis; de oliegestookte stoomketel was van het fabrikaat: John G. Kinkaid Co , Ltd uit Greenock.

Geschiedenis:
26 april 1951: bij uitstomen van de haven gestrand op Tigers tail
27 april 1951: vlotgekomen en reis voortgezet
mei 1954 overgang naar Lord Line Ltd uit Hull; nieuwe naam wordt H19 Lord Howe
april 1964: overgang naar Northern Trawlers Ltd ,Grimsby. Visnr wordt GY82
mei 1971: verkocht voor de sloop
2  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 17-04-2024, 14:44:55
SCH6 Alida

De hektrawler SCH6 ?Alida? werd in mei 1967 opgeleverd aan Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V.  te Scheveningen.  Deze rederij gaf de bouwopdracht aan de N.V.  Sleephelling Maatschappij Scheveningen die als hoofdaannemer fungeerde. De feitelijke bouw vond onder bouwnummer 1467 plaats bij Scheepwerf Boot Leiden N.V. te Leiderdorp.

De SCH6 was nagenoeg identiek aan de in 1966 voor Cornelis Vrolijk?s Visserijmaatschappij N.V. gebouwde SCH171, zij het dat dit laatste schip al tijdens de bouw van een diepvriesinstallatie werd voorzien, terwijl dit bij de SCH6 pas achteraf gebeurde.

De afmetingen van de SCH6 waren: lengte 50,10 meter, breedte 8,52 meter en holte 6,15 meter.  De inhoud bedroeg 362,27 BRT. De hoofdmotor was een Deutz van 1.320 PK.

In juni 1980 werd de ?Alida?  bij Scheepswerf ?Welgelegen?  te Harlingen met 6 meter verlengd tot 56,08 meter, waarbij tevens een verbouwing aan het dekhuis plaatsvond. De inhoud na verlenging bedroeg 414,66 BRT.

In december 1983 kreeg de SCH6 het visnummer SCH3. Bij deze gelegenheid werd tevens de naam gewijzigd in ?Johanna?. Deze wijziging van het visnummer hield verband met het in de vaart komen van een nieuwe SCH6 die op dat moment nog in aanbouw was bij de Ysselwerf te Capelle aan den IJssel.

Als SCH3 heeft het schip slechts een enkele visreis gemaakt, want enkele maanden vond verkoop naar Griekenland plaats. In maart 1984 vertrok de hektrawler naar zijn nieuwe bestemming, Piraeus, waar de nieuwe eigenaar, de Atlantic Fishing Co, de naam van de hektrawler wijzigde in ?Kalypso?.

Jan
3  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 10-04-2024, 14:51:00
UK284 Cornelis Zeeman

De kotter UK284 Cornelis Zeeman is in 1992 gebouwd bij Scheepswerf Metz te Urk voor rekening van Zeevisserijbedrijf Cornelis Zeeman B.V. uit Urk. De afbouw vond plaats bij Machinefabriek A. & L. Hoekman te Urk

Inhoud: 462 BRT
Afmetingen: 41,80 x 8,50 x 5,00 m
Motor: Caterpillar type 3606 DI-TA met een vermogen van 2000 pk (1471 kW).

Geschiedenis:
2006: Hoofdmotor gereviseerd.
2024: Het schip is nog steeds in de vaart.

Jan
4  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 03-04-2024, 09:58:59
H161 Joseph Conrad

De stoomtrawler H161 Joseph Conrad is onder bouwnr 924 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Newington Steam Trawling Co Ltd uit Hull.

De Joseph Conrad was de laatste stoomtrawler die voor Hull is gebouwd.

Het schip is op 27 augustus 1957 te water gelaten en kwam in januari 1958 in de vaart.

Inhoud 823  bruto ton
Lengte: 185,2 ft (56,4 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en  stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5  knopen kon worden behaald.

In 1972 werd de stoommachine vervangen door een Stork Werkspoor dieselmotor met een vermogen van 1500 pk.

In 1978 is het schip opgelegd en in 1980 is de Joseph Conrad verkocht voor de sloop.

Jan
5  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 27-03-2024, 14:47:13
SCH5 Jan van der Toorn

Deze motorlogger is in 1926 gebouwd bij ?  voor rekening van rederij J.J. van der Toorn uit Scheveningen.

Inhoud: 322,84 brt
Afmetingen: 31,40 x 6,63 x 2,83 m
Motor: Brons 7080 pk; in 1941 vervangen door een 3 cil. Bons met een vermogen van 150 pk

Geschiedenis:
1916 SCH5 Jan van der Toorn; eigenaar J.J. van der Toorn
1941 SCH5 Jan van der Toorn; verlengt en andere motor geplaatst
1952 SCH5 Jan van der Toorn; eigenaar N.V. Verre Visserij Mij, dir. J.J. van der Toorn
1960 SCH5 Jan van der Toorn; dir. J.J. en A. van der Toorn
1962 opgelegd
1963 verkocht aan Havent te Londen voor de sloop

Jan
6  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 20-03-2024, 15:26:21
SCH307 Margaretha

De motortrawler SCH307 Margaretha is in 1964 onder bouwnr. 1457 gebouwd bij de Scheepswerf Boot te Leiden in opdracht van de Sleephelling Mij Scheveningen (bouwnr 199) voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen  te Scheveningen.

Het schip kwam in 1964 in de vaart.

Inhoud: 316 BRT
Afmetingen: 43,41/40,70 x 7,22 x 3,82 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz  1000 pk

In 1975 is het schip afgevoerd en gesaneerd. 

Jan
7  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 13-03-2024, 14:54:11
IJM36 Egmond

De hektrawler Egmond is onder bouwnr 219 gebouwd bij de Sleephelling Mij. Scheveningen voor rekening van Visserijonderneming v/h J.C. Pronk uit IJmuiden.  Het schip werd op 18 januari 1972 tewater gelaten en kwam op 31 maart van datzelfde jaar in de vaart. De Egmond was het derde schip uit een serie hektrawlers die begin zeventiger jaren door de Sleephelling Mij Scheveningen zijn gebouwd.

De andere schepen uit serie waren: de
?   SCH118 Prins Claus der Nederlanden (1971)
?   SCH81 Frank Vrolijk CZN (1971)
?   SCH23 Jacob van der Zwan (1972)
?   SCH120 Poseidon (1973)
?   SCH90 Onderneming I (1973)
?   SCH21 De Hoeker (1974)
?   VL89 Monica (1974)
?   SCH108 Onderneming II (1974)
?   SCH22 De Buis (1975)

Inhoud: 450 bruto ton
Lengte: 54 m
Breedte: 9,22 m
Holte: 6,07 m

Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor een vermogen van 2000 pk.

In 1980 is de Egmond overgegaan naar Visserijmaatschappij Kennemerland B.V. uit Katwijk. In datzelfde jaar werd het schip bij de Ysselwerf te Capelle aan den IJssel met 7,50 m verlengd waarmee de inhoud werd vergroot tot 522,70 brt.
De Egmond heeft tot eind 1986 aan de visserij deelgenomen. Verkoop vond plaats naar Peru en op 7 maart 1987 vertrok het schip onder de nieuwe naam Combapata vanuit IJmuiden naar Peru.

Jan
8  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 07-03-2024, 13:37:31
SCH116 Simon en Pieter

Deze motorlogger is in 1916 gebouwd bij Scheepwerf De Jong te Gouderak voor rekening van rederij G. den Dulk Gzn uit Scheveningen. Het schip had toen de naam Johannes Clara.

Inhoud: 158,80 brt
Afmetingen: 34,37 x 6,70 x 2,78 m
Motor: Kromhout 80 pk later vervangen door een 4 cil. Kromhout (bouwjaar 1942) met een vermogen van 200 pk

Geschiedenis:
1916 SCH116 Johannes Clara, eigenaar G. den Dulk Gzn
1918 SCH116 Simon en Pieter, eigenaar N.V. Vischhandel, Reederij en Voermanderij v/h Frank Vrolijk
1924 SCH116 Simon en Pieter, eigenaar N.V. Vishandel, Rederij en Haringhandel v/h Frank Vrolijk
1963 Opgelegd en afgevoerd voor de sloop.

Jan
9  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 21-02-2024, 14:46:55
NC443 Augsburg

De Duitse motortrawler Augsburg is in 1960 gebouwd bij de Seebeckwerft te Bremerhaven onder bouwnr. 850 voor rekening van Rederei Nordsee te Bremen. De Augsburg was het eerste  schip uit een serie van zes trawlers die in de periode 1959 ? 1961 bij deze werf zijn gebouwd. De andere trawlers waren:

NC444 Hagen (1960)
NC445 Minden (1960)
NC450 W?rzburg (1960)
BX674 Nordenham (1960)
BX680 D?sseldorf (1961)

Afmetingen: 65,93 x 10,32 x 4,88 m.
Inhoud: 976 bruto ton register.

Voortstuwing: dieselmotor met een vermogen 2200 pk
Max. snelheid: 14,7 knopen

In 1978 is de Augsburg gesloopt.

Jan
10  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 26-01-2024, 16:25:42
SCH195 Jac. Den Dulk Wzn

Deze motorlogger is in 1914 als SCH195 Tonijn gebouwd bij Pannevis te Alphen a/d Rijn  voor rekening van rederij  Jac. den Dulk & Zn  te Scheveningen.

Inhoud: 116,33 brt na verlenging 159,20 brt
Afmetingen: 25,43 (32,81) x 6,70 x 2,91 m
Motor: 2 cil. Brons 70pk later vervangen door een 4 cil. Ruston-Hornsby 240pk

Geschiedenis:
1914 SCH 195 Tonijn eig. Jac. den Dulk & Zn.
1925 SCH 195 Jacob den Dulk wijziging naam
1925 SCH 195 Zeeburg wijziging naam
1927 SCH 195 Jacob den Dulk wijziging naam, motor ingezet
1944 SCH 195 Jacob den Dulk gevorderd door Duitse Weermacht
1945 SCH 195 Jacob den Dulk vrijgegeven te IJmuiden
1949 SCH 195 Jacob den Dulk verlengt en hermeten
1952 SCH 195 Jacob den Dulk wijziging motor en inhoudsmaten
1956 SCH 195 Jacob den Dulk eig. Jac. den Dulk & Zn. N.V. wijziging firmanaam
1970 SCH 195 Jacob den Dulk wordt gebruikt als recreatievaartuig

Jan
11  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 26-01-2024, 16:21:40
H320 Arctic Corsair

De Engelse trawler H320 Arctic Corsair is onder bouwnr 959 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.

Het schip is op 29 februari 1960 te water gelaten.

Inhoud 764 bruto ton
Lengte: 187,1 ft (57 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het  fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

Geschiedenis:
14 september 1967 in aanvaring met het vrachtschip Olive tijdens dichte mist voor de kust van Duncansby Head (Schotland).  Om zinken te voorkomen is het schip op strand gezet.
1978 verbouwd om pelagisch te kunnen vissen. 
1981 opgelegd te Hull
1985 wederom  ingezet voor de visserij.
1988 hernoemd in Arctic Cavalier omdat er een diepvries hektrawler onder de naam Arctic Corsair in de vaart kwam voor Boyd Line.
1993 verkocht aan de gemeente Hull en sinds 1999 als museumschip toegankelijk voor het publiek.

Jan
12  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 28-12-2023, 10:41:59
KW163 Jana

De motorlogger KW163 Jana is in 1905 gebouwd bij Sleephelling Mij. Scheveningen als zeillogger SCH268 Nelly voor rekening van  Rederij Wouter den Dulk Jacz.

Inhoud: 152 brt
Afmetingen: 31,45 x 6,56 x 2,91 m (na verlenging in 1938)
Voortstuwing: 150 pk Industrie

Geschiedenis:
3 okt 1917: verbouwd voor de vrachtvaart; nieuwe naam wordt Bertha
1918: voorzien van 60 pk motor (fabrikaat Steyaard & Janette)
10 jun 1919: SCH268 Nelly; nieuwe eigenaar wordt: Rederij Mij. Scheveningen (directie: W. den Dulk Jaczn)
29 jan 1923: SCH268 Nelly; nieuwe eigenaar wordt: Zeeviss. Mij. Scheveningen (directie: J.J. de Niet)
1925: SCH268 Nelly; directie J.H. Warneke
2 apr 1927: SCH268 Nelly; nieuwe eigenaar wordt: A. v/d Toorn Jzn
1 jun 1933: GDY268 Mewa XIV eigenaar: Rederij Mewa (directie: A.C. & Joh. v/d Toorn)
1938: schip verlengd tot 31,45 m en nieuwe motor geplaatst 150 pk Industrie
jul 1940: gevorderd door de Duitsers: H881, H824, HH17, HV04
12 sep 1944: door vliegtuigbom tot zinken gebracht bij Terneuzen
jan 1948: gelicht; wrak aangekocht door N.V. Visserij Mij. Insulinde en opgeknapt door Gebr. Zwitser
14 jul 1948: overdracht te Katwijk en in de vaart gebracht als KW163 Janna
1955: voorzien van bak
nov 1963: opgelegd
1964: verkocht voor de sloop

Jan
13  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 21-12-2023, 17:03:38
H141 Rudyard Kipling

Deze stoomtrawler is als H141 Swanella onder bouwnr 919 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.

Het schip is op 21 november 1956 te water gelaten en kwam in maart 1957 in de vaart.

Inhoud 823  bruto ton
Lengte: 185,2 ft (56,4 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en  stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5  knopen kon worden behaald.

Geschiedenis:
Op 23 juli 1962 verkocht aan Hendriksen & Co, Ltd uit Hull; nieuwe naam wordt Tarchon
Op 3 mei 1973 verkocht aan Newington Steam Trawling Co Ltd uit Hull; nieuwe naam wordt Rudyard Kipling
Op 12 november 1974 is het schip verkocht voor de sloop. Op 22 november 1974 arriveerde het schip bij de sloper te Vigo (Spanje)

Jan
14  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 29-11-2023, 15:22:07
VL 112 Bets en Gerda

De motortrawler VL112 Bets en Gerda werd in 1962 opgeleverd door de Scheepswerf De Industrie van D. & Joh. Boot te Alphen aan de Rijn onder bouwnr. 1301 voor rekening van G. Kornaat?s Handelsmij. te Vlaardingen.

Inhoud: 327 bruto ton.
Lengte over alles:  44,21 m.
De hoofdmotor was een 8 cilinder Industrie dieselmotor van 1000 pk.

De Bets en Gerda is tot 1975 in de vaart geweest en werd in december 1975 afgevoerd en gesaneerd. Op 4 januari 1980 is het schip uit IJmuiden naar de sloperij vertrokken.

Jan
15  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 23-11-2023, 13:00:14
Onbekende Duitse trawler in de buurt van Groenland
Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 42


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!