Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
31-07-2021, 01:43:54
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

  Laat berichten zien
Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 35
1  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 23-07-2021, 16:51:40
VL114 Voorlichter

De stoomlogger VL114 Voorlichter is in 1916 gebouwd bij Scheepswerf Gebr. Vd Windt te Vlaardingen in opdracht van de N.V. Doggermaatschappij te Vlaardingen.

Inhoud: 206 brt
Afmetingen: 35,71 x 6,95 x 3,63 m
Voortstuwing: Triple expansie machine met een vermogen van 180pk

Geschiedenis:
1941 gevorderd door de Duitse Kriegsmarine
1954 300 pk Bolnes dieselmotor motor ingebouwd
1965 Verkocht voor de sloop

Jan
2  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 16-07-2021, 13:50:51
KW99 Maria Theresia

De motortrawler KW99 Maria Theresia is in 1956 onder bouwnr. 1433 gebouwd bij Scheepsbouw- en Reparatiewerf De Hoop v/h Gebr. Boot te Leiden  voor rekening van rederij N.V. v/h N. Haasnoot uit Katwijk aan Zee.
Het schip werd op 8 augustus 1956 te water gelaten en kwam 23 oktober 1956 in de vaart.

Inhoud: 279 BRT
Afmetingen: 40,25/37,47 x 7,64 x 3,65 m
Hoofdmotor: 6 cil. Stork dieselmotor met een vermogen van 420 pk; deze is in 1958 opgevoerd naar 550 pk.

Geschiedenis:
1968 Verkocht naar Kameroen
1969 als D132 Marie Therese in de vaart voor de Societe Industrielle des Peshes du Cameroun te Douala

Jan
3  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 08-07-2021, 12:22:46
H201 Macbeth

Deze stoomtrawler is in 1956 onder bouwnr 918 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) als O299 Breughel voor rekening van de Belgische rederij NV Motorvisserij uit Ostend.

De Breughel is op 23 oktober 1956 te water gelaten en kwam in januari 1957 in de vaart. Zusterschip was de O297 Rubens die bij dezelfde werf onder bouwnr. 917 is gebouwd voor rekening van dezelfde Belgischerederij.

Inhoud 810  bruto ton
Lengte: 185 ft (56,4 m)
Breedte: 32,5 ft (9,9 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en  stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

Geschiedenis
25 april 1961 verkocht aan de Engelse rederij North Cape Fishing Co Ltd te Grimsby en herdoopt in St. Matthew (H201)
Jan 1965 overgenomen door St Andrew?s Steam Fishing Co Ltd te Hull
Okt 1968 overgenomen door Boston Deep Sea Fisheries Co Ltd te Hull
5 maart 1969 overgenomen door Helleyer Bros Ltd te Hull en hernoemd in Macbeth
20 maart 1976 Verkocht aan London Demolition (UK) Ltd voor de sloop.

Jan
4  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 25-06-2021, 14:25:59
H114 Ross Aquila

Deze stoomtrawler is als H114 Stella Aquila onder bouwnr 907 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij Derwent Trawlers Ltd uit Hull maar kwam onder exploitatie van Charleson ? Smith Trawlers Ltd eveneens uit Hull.

Het schip is 16 november 1956 te water gelaten.

Inhoud: 780 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 32,5 ft (9,9 m)

Het schip beschikte over een stoommachine van het fabrikaat Amos & Smith met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

Geschiedenis:
In augustus 1965 is het schip verkocht aan Hudson Bros (Trawlers) Ltd uit Hull en in november 1965 hernoemd als Ross Aquila. Op 16 maart 1971 is tijdens onderhoudswerkzaamheden brand uitgebroken in de machinekamer waardoor aanzienlijke schade aan de machinekamer en de brug is ontstaan. Na reparatie is het schip weer ingezet voor de visserij.

In 1975 is het schip voor de sloop verkocht aan Desguaces Y Salvametos uit Spanje.

Jan
5  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 18-06-2021, 10:04:14
H194 Westella

De motortrawler H194 Westella is onder bouwnr 956 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.

Het schip is 18 november 1959 te water gelaten en kwam in maart 1960 in de vaart.

Inhoud: 779 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een 6 cilinder turbo charged dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day  met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

Op 22 november 1978 is het schip verkocht naar Canada en kreeg het de naam Sea Shepherd met als bestemming het bestuderen en beschermen van zeedieren. In 1979 is de Sea Shepherd voor de Portugese kust geramd door de walvisvaarder Sierra. Na terugkomst in de haven van Leixoes (Portugal) voor het repareren van de schade is het schip door saboteurs tot zinken gebracht .

Het schip is uiteindelijk gelicht en verkocht voor de sloop.

Jan
6  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 16-06-2021, 09:56:57
H161 Joseph Conrad

De stoomtrawler H161 Joseph Conrad is onder bouwnr 924 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Newington Steam Trawling Co Ltd uit Hull.

De Joseph Conrad was de laatste stoomtrawler die voor Hull is gebouwd.

Het schip is op 27 augustus 1957 te water gelaten en kwam in januari 1958 in de vaart.

Inhoud 823  bruto ton
Lengte: 185,2 ft (56,4 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en  stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5  knopen kon worden behaald.

In 1972 werd de stoommachine vervangen door een Stork Werkspoor dieselmotor met een vermogen van 1500 pk.

In 1978 is het schip opgelegd en in 1980 is de Joseph Conrad verkocht voor de sloop.

Jan
7  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 09-06-2021, 16:24:11
SK102 Husum

De Duitse hektrawler SK102 Husum is in 1965 gebouwd bij de werf Flender te L?beck voor rekening van de Kieler Hochseefischerei  te Kiel.

Afmetingen: 58,64x 10,12 x 6,49 m.
Inhoud: 923 bruto ton register.

Hoofmotor: 2400 pk dieselmotor (fabrikaat onbekend)
Max snelheid: 15 knopen
Aantal bemanningsleden: 26

1971 overgenomen door Nordsee Deutsche Hochseefischerei GmbH (visnummer en naam ongewijzigd.
1980 verkocht naar Denemarken en herdoopt in Kommand?r Terese
1982 na verbouwing geregistreerd als diver/firefigther/standby vessel
1997 als diving support vessel onder de naam Teknik Satria geregistreerd te Panama

Jan
8  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 05-06-2021, 11:51:13
Nogmaals de H330 Lord Nelson
9  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 02-06-2021, 14:08:36
H330 Lord Nelson

De hektrawler Lord Nelson is in 1961 gebouwd bij Rickmers Werft te Bremerhaven voor rekening van rederij West Dock S.F. Co uit Hull. Het was de eerste hektrawler voor Hull. Het schip beschikte over twee visruimen. Een vriesruim en een ruim voor verse vis.  De Lord Nelson is op 14 januari 1961 te water gelaten en kwam op 30 juni 1961 voor het eerst aan in haar thuishaven Hull.

Inhoud 1226 bruto ton
Lengte: 221,7 ft ( 67,57 m)
Breedte: 36,5 ft (11,13 m)

Het schip beschikte over een 6 cil. dieselmotor van het  fabrikaat Mirlees Bickerton & day type ALSDM6 Turbo met een vermogen van 2000 pk waarmee een max. snelheid van 16 knopen kon worden behaald.

Het schip had een laadcapaciteit voor verse vis van 12.000 kubieke feet en een capaciteit van 12000 kubieke feet voor ingevroren vis.
Vriesinstallatie:  16x6 stations Torry Hall V.P. vriezers met een capaciteit van 25 ton/dag.

Geschiedenis:
1963 beheer wordt overgenomen door Helleyer management
1971 als gevolg van ijsgang lek gestoten bij West Greenland zodat reparatie te Reykjavik (IJsland) noodzakelijk was
1980 opgelegd te Hull
1981 verkocht voor de sloop en gesloopt bij Draper?s sloopwerf te Hull

Jan
10  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 29-05-2021, 14:54:18
SCH 81 Frank Vrolijk CZN

Door Cornelis Vrolijk?s Visserij Mij. te IJmuiden werd in 1971 de hektrawler SCH81 Frank Vrolijk CZN in de vaart gebracht welke is gebouwd bij Scheepswerf Boot te Leiden in opdracht van Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr. 221.  Het schip kwam op 21 september 1971 in de vaart

inhoud: 466 bruto ton
lengte over alles:  54,27 m,
breedte: 9,22 m
holte: 6,07 m.

De hoofdmotor  was een 6 cil. Deutz dieselmotor met een vermogen van 2000 pk.

In 1979 is het schip verlengd (60,07 m) waardoor de inhoud steeg tot 524 brt.

Op 6 januari 1986 is er tijdens de visserij brand uitgebroken waarna het schip op 9 januari Rotterdam is binnengesleept. Daar is het voorschip verwijderd en gemonteerd op de SCH90.  Het resterende deel van het schip is datzelfde jaar gesloopt in Amsterdam.

Jan
11  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 19-05-2021, 15:52:41
SCH63 Adriana Johanna

De motortrawler Adriana Johanna is in 1943 gebouwd in Capelle a/d IJssel onder bouwnr. 675 voor de Kriegsmarine.  Na de oorlog overgegaan in Nederlandse handen en in 1947 ingeschreven als Holland I SCH135 voor verkoop door het Ministerie van Landbouw. In januari 1948 overgedragen aan rederij De Marezaten te IJmuiden. In eerste instantie kreeg het schip de naam Walrus IJM20 maar die naam werd datzelfde jaar gewijzigd in Johannes Polderman IJM20.
De Johannes Polderman kwam 16 aug 1948 in de vaart.

Inhoud: 320 BRT
Afmetingen: 46,38/41,40 x 8,03 x 3,05 m
Hoofdmotor:  6 Cilinder Sulzer van 600 pk

In 1963 is het schip overgegaan naar N.V. Vishandel, Rederij en IJsfabriek v/h Frank Vrolijk te Scheveningen en kreeg het de naam Adriana Johanna SCH63. De Sulzer motor werd vervangen door een 6 cil. Deutz motor van 900 pk. Deze rederij nam ook het zusterschip Maria van Hattem IJM10 over van De Marezaten. Dit schip kreeg de naam Jacob SCH50.

In 1970 werd de Adriana Johanna verkocht voor de sloop.

SCH73 Vertrouwen

Deze grote stoomtrawler werd in 1938 gebouwd in Duitsland bij de werf Wesermunde A.G. Weser Werk Seebeck onder bouwnr. 620  voor rekening van de Norddeutsche Hochseefischerei A.G. te Wesermunde.  Het schip had toen de naam Jan Mayen PG544.

Inhoud: 654 BRT
Afmetingen: 59,75 x 8,58 x 4,40 m
Vermogen stoommachine: 1000 pk

In 1941 kwam de Jan Mayen in dienst bij de Kriegsmarine als vorpostenboot V401. Op 21 aug 1944 is het schip voor de kust van Bayonne (Frankrijk) tot zinken gebracht. In 1946 gelicht en toegewezen aan Frankrijk waar het schip als Cap Nord F1025 in de vaart kwam voor de Societe Fecampoise de Peche te Fecamp.  De inhoud van de Cap Nord was 694 brt.
In 1957 werd  de Cap Nord in Amsterdam verbouwd tot motortrawler en kreeg het schip een 6 cil. Werkspoor dieselmotor van 1260 pk.

In 1960 is het schip aangekocht door de firma D. Joh. Krijger uit IJmuiden en kreeg het de naam ?s Gravenhage IJM 26.  In 1966 ging het schip over naar de Rotterdamsche Hypotheekbank en in 1967 werd het schip verkocht aan de N.V. Rederij v/h Frank Vrolijk te Scheveningen en kreeg het schip de naar Vertrouwen SCH73.  Deze naam werd in 1971 gewijzigd in Albatros SCH97 waarna het schip voor de vrachtvaart werd ingezet.

 In 1974 verkocht aan J.H. Bootsma welke het schip doorverkocht aan Al-Tros S.A. Panama. In Amsterdam is het schip aan de ketting gelegd. In augustus 1974 gekaapt en via IJmuiden naar Zeebrugge vertrokken.  De naam werd veranderd in Laga. Na verkoop aan Copania Extre S.A. te Panama kreeg het schip de naam Felicitas II.

Jan
12  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 07-05-2021, 16:22:17
BX579 Strassburg

De Duitse stoomtrawler BX579 is in 1950 gebouwd bij de Seebeckwerft te Bremerhaven onder bouwnr. 676 voor rekening van H. Bischoff &Co te Bremen.

Afmetingen: 51,97 x 8,74 x 3,86 m. Inhoud: 570 bruto ton register.

Hoofdmotor: triple expansie stoommachine met gekoppelde Bauer-Wach turbine. Deze turbine wordt aangedreven door de afgewerkte stoom van de lagedrukcilinder van de triple expansie stoommachine en zorgt voor extra vermogen. Het totaal vermogen van stoommachine + turbine bedroeg 920pk waarmee een maximum snelheid van 12.1 knopen kon worden behaald.

In 1962 is de Strassburg verkocht naar Griekenland en kreeg de naam Hermes Protoporos.
1965 herdoopt in Evridiki
1969 Evangelistria 10
1977 Zephydos V
1978 Maistrali
1985 Gesloopt

jan

13  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 30-04-2021, 16:09:50
SCH21 De Hoeker

Deze hektrawler was er een uit een serie van 10 hektrawlers die begin zeventiger jaren zijn gebouwd bij de Sleephelling Mij Scheveningen.

Tot de serie behoorden de volgende schepen:
SCH118 Prins Claus der Nederlanden (1971)
SCH81 Frank Vrolijk CZN (1971)
SCH23 Jacob van der Zwan (1972)
IJM36 Egmond (1972)
SCH120 Poseidon (1973)
SCH90 Onderneming I (1973)
SCH21 De Hoeker (1974)
VL89 Monica (1974)
SCH108 Onderneming II (1974)
SCH22 De Buis (1975)

De SCH21 De Hoeker is in 1974 onder bouwnr 227 gebouwd bij Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van Jaczon & Rederij en Haringhandel uit Scheveningen.

Inhoud: 466 bruto ton
Lengte: 56.34/52,87 m
Breedte: 9,22 m
Holte: 6,07 m

Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor een vermogen van 2000 pk.

In 1985 is het schip verkocht naar Nigeria en toen onder de naam Ogwa gaan varen voor de rederij Apapa Trawlers Ltd uit Lagos.

Jan
14  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 28-04-2021, 16:09:15
SCH63 Adriana Johanna

De motortrawler Adriana Johanna is in 1943 gebouwd in Capelle a/d IJssel onder bouwnr. 675 voor de Kriegsmarine.  Na de oorlog overgegaan in Nederlandse handen en in 1947 ingeschreven als Holland I SCH135 voor verkoop door het Ministerie van Landbouw. In januari 1948 overgedragen aan rederij De Marezaten te IJmuiden. In eerste instantie kreeg het schip de naam Walrus IJM20 maar die naam werd datzelfde jaar gewijzigd in Johannes Polderman IJM20.
De Johannes Polderman kwam 16 aug 1948 in de vaart.

Inhoud: 320 BRT
Afmetingen: 46,38/41,40 x 8,03 x 3,05 m
Hoofdmotor:  6 Cilinder Sulzer van 600 pk

In 1963 is het schip overgegaan naar N.V. Vishandel, Rederij en IJsfabriek v/h Frank Vrolijk te Scheveningen en kreeg het de naam Adriana Johanna SCH63. De Sulzer motor werd vervangen door een 6 cil. Deutz motor van 900 pk. Deze rederij nam ook het zusterschip Maria van Hattem IJM10 over van De Marezaten. Dit schip kreeg de naam Jacob SCH50.

In 1970 werd de Adriana Johanna verkocht voor de sloop.

Jan
15  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 20-04-2021, 16:40:09
SCH2 Zuiderkruis

De logger SCH2 Zuiderkruis is in 1952 gebouwd bij Scheephelling Maatschappij Scheveningen voor rekening van de rederij Verre Visserij Maatschappij J.J. v/d Toorn.

Inhoud: 196,56 BRT
Afmetingen: 35,55 x 6,30 x 3,15 m
Motor:  4 cil Brons 240 pk

Geschiedenis:
06-10-1952 SCH 2 Zuiderkruis eig. VVM J.J.v.d. Toorn
30-05-1960 SCH 2 Zuiderkruis eig. dir. Gebr. v.d. Toorn
15-01-1962 SCH 2 Zuiderkruis eig. dir. J.J.v.d. Toorn
12-06-1963 SCH 2 Zuiderkruis
20-04-1966 SCH 2 Zuiderkruis ten Noorden van Terschelling na aanvaring met de KW 201 Tatjana gezonken, alle opvarenden gered.

Jan
Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 35


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!