Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28-03-2024, 20:15:48
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

  Laat berichten zien
Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 124
1  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 08-11-2019, 18:59:48
Jan,
Mooie serie, maar wel triest.
Cor
2  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 01-11-2019, 10:26:33

U-19         4-6-1915
U-19  werd in 1912 gebouwd en over gegeven aan de Engelsen in 1918, Zij bracht op 4-6-1915 de Dunnet Head tot zinken.

U-19/S198       March 1940
U-19, van 279 ton,  werdt in 1935 gebouwd and op 11-9-1944 gesloopt.  Zij bracht 15 schepen tot zinken met een tonnage van 35,871 ton, met inbegrip van de  Minsk op 19-3-1940 en de  Bothal, Chardow & Viking op  20-3-1940.

U-20     27-1-1940
De U-20  bracht de Faro en de  Hosanger tot zinken op 27-1-1940.
Zij werd tot zinken gebracht door HMS Onslaught en een Poolse destroyer ZO van de  Sandy Riddle op 1-1-1945 in position 58 38 N   02 46.11W        (Feiten controleren  1-1-1945 )

U-22/S 171    21-1-1940
De U-22  bracht de  HMS Exmouth and Telka tot zinken op  21-1-1940.

U-23       18-2-1940
De U-23  bracht de HMS Daring tot zinken op 18-2-1940.

UB-27      25-8-1916
De UB-27 bracht de  HMS Duke of Albany tot zinken op 25-8-1916.

UC-41        6-11-1917
De UC-41   bracht de  Breid tot zinken op 6-11-1917.

U-57       Feb./June 1940
De U-57 bracht de  Gretafield tot zibken op 14-2-1940, de Loch Maddy 21-2-1940 en de O.A.Brodin op 17-6-1940.

U-59      6-4-1940
De U-59 bracht de  Navarra tot zinken op 6-4-1940.

U-94        1917
De U-94 bracht de  Deveron tot zinken in 1917.

U-309      16-2-1945
De U-309 was het Konvooi WN-74 aan het schaduwen, toen zij ontdekt werd door de Canadese fregat Saint John op haar sonar.  Na een aanval met 4 diepte bommen, werd zij tot zinken gebracht op vijf en twintig mijl van Wick in positie 59 09N  02 23W
  - allen 47 bemannings leden vonden de dood..

U-775     6-12-1944
De U-775 bracht HMS Bullen  (K 469) tot zinken bij Strathy Point in position 58.30N   05.03W op 6-12-1944. 71 leden van de bemanning werden er bij gedood en 97 leden van de bemanning overleefden..

Viking       20-3-1940
Het Deense vrachtschip Viking, gebouwd in1893, van 1,153 ton, was dertig mijl NO van Wick tijdens haar reis van Frederikshavn naar Blyth in mistig weer en werd getorpedeerd door de U-19 en zonk in position 58.21N   02.22W.  Vijftien opvarenden vonden de dood en twee opvarenden, op een reddingsvlot, werden meegenomen naar Wick.

Wave Dancer     11-5-1992
Het korf vissersvaartuig  Wave Dancer kwam in moeilijkheden, toen een korflijn in de schroef van het vaartuig geraakte en het schip naar de rotsen deed drijven van Staxigoe. Toen een poging werd gedaan om het schip weer drijvende te maken, vulde het schip zich snel met water en zonk, waarna de twee opvarenden zich in het water zich moesten zien te redden.
Een der opvarenden werd al spoedig opgepikt door Ian Cormack  en de tweede opvarende  werd van de rotsen gered.
De gezonken boot werd de volgende dag herwonnen.

Waynegate        July 1940
De Waynegate uit London, gebouwd in  1931, van  4,260 ton, strandde bij Finnieshaven, Stroma in dichte mist. Zij werd bij hoogwater vlot getrokken door de  HM sleepboten  Buccaneer and Salvage King.

Willesden      1911
De Willesden, gebouwd in  1905, van 4,881 ton, strandde in de mist bij Skirza Head  in 1911 – Zij werd later weer vlot getrokken
Zij werd tot zinken gebracht op 7-11-1932 bij Visakhapatnam, in India, na opgelopen schade bij het aan de grond lopen om als golfbreker dienst te moeten doen. 

Yukon Fisher  BCK 107    Sept.1961
Van het Yukon vissersvaartuig met visserij nummer BCK 107, een Buckie seine-net schip, krabde het anker ,terwijl zij opperte had gezocht voor een westelijke storm en werd naar de wal gedreven bij Little Sands, Dwarwick.
Haar bemanning van vijf personen, wist zwemmend de wal te bereiken..
Het schip werd weer vlot getrokken, toen de  weersgesteldheid  verbeterde.

Einde
3  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 01-11-2019, 10:18:24







































Deel 10

St Sunniva       5-2-1914
De  St Sunniva, gebouwd in 1887, liep aan de grond bij Graemeshall op 5-12-1914 en werd later weer vlot gekregen. Zij werd een wrak bij Mousa op 10-4-1930.
Er waren geen verliezen aan mensen levens,
   
Star of Victory  A 4        25-10-1939
De trawler Star of Victory  met visserij nummer A 4 ,, strandde  bij Keiss  op 25-10-1939. Verschillende pogingen werden aangewend om het schip vlot te krijgen, maar toen een sterke ONO lijke wind opstak, moest de Wick reddingsboot de bemanning van 10 personen van boord halen.
Drie dagen later ging een bergings ploeg van zeven personen , in een kleine boot er op uit  om te trachten de trawler vlot te krijgen en haar te redden van de ondergang en werden verrast, toen een zware zeegang van een sterke Oostelijke wind hen  noodzaakte, dat zij niet naar de wal konden terug keren.
De reddingsboot uit Wick redde hen
Wel werd er geregistreerd dat vliegtuigen van Wick het wrak  als doel nodig hadden voor praktijk oefeningen.

Stellatus      3-3-1959
De Stellatus, gebouwd in 1936, afkomstig uit Helsingborg, liep aan de grond bij Aukengill in slecht weer.Zij was onderweg naar Ellesmere Port met een lading pulp.Haar bemanning werd gered door de reddingsboot uit Wick en door middel van een broekboei. .

Strathalford  A 50     30-4-1940
De trawler  Strathalford  met visserij nummer A 50, werd naar de rotsen gedreven aan de noord zijde van de Wick baai en zestig yards van de kust, op  30-4-1940. Het schip werd herhaaldelijk gezweept door zware zeegang en negen bemanningsleden waren samen gevoegd in het stuurhuis en een man , die zich vast klampte  aan de tuigage van de voor mast.
Vier mannen werden overboord geslagen en de Wick reddingsboot kon slecht een van deze vier man redden. Vijf mannen werden gered door de broekboei, maar de schipper kwam klem te zitten.
Een van de reddingslijnen, afgevuurd door kustwacht, werd opgepikt door de reddingsboot.De schipper wikkelde deze  lijn om zijn middel en sprong in de woeste zee, waar hij opgepikt werd door de reddingsboot.

Strathcoe   A 6      4-2-1959
De Aberdeen trawler Strathcoe met visserij nummer  A 6 liep op de kust bij Rackwick op 4-2-1959. Er stond een noord- oostlijke wind en een zware grond deining met vijftien voet hoge golven, die tegen de kust aan braken.. De Longhope reddingsboot bemanning tuigde een boeibroek installatie op en haalden hiermee 14 bemanningslden door de   woedend razende zee naar de veiligheid. 
Dan Kirkpatrick werd hiervoor gehuldigd met zijn eerste Zilveren reddings medaille

Strathelliot  A 46     28-10-1952
Tijdens een zware ZO lijke storm, liep de  the Aberdeen trawler Strathelliot, met visserij nummer A 46,op de kust bij Selwick op het eiland Hoy.
De Stromness reddingsboot  kon onmogelijk dichter bij het gestrande schip komen, door de zware zeegang en de rotsen.
Het Longhope reddings team redde de bemanning van twaalf koppen door middel van een boeibroek installatie, tijdens een windkracht van 50 mijl per uur en door 300 honderd yards woedende zee.

Tamara  XII          18-2-1924
De Tamara XII van 1700 ton groot, ging ten onder bij Copinsay, tijdens een stormachtige wind, toen zij onderweg was van Leith naar Hamburg,

Tekla       21-1-1940
Het Deense vrachtschip Tekla, Gebouwd in 1920, met een lading van kolen en cokes.op reis van Burntisland naar  Aarhus, groot 1,469 tons , werd getorpedeerd doorde U 22, ongeveer veertig mijl NNW van Kinnaird Head. 
Negen opvarenden vonden de dood en negen overlevenden werden opgepikt door HMS Sikh ( F 82 veranderd als koopvaardij schip Iris ) en aan wal gebracht in Bergen,
Een lichaam spoelde aan en werd te Wick begraven..
   
Tennessee
Het Britse schip Baron Fairlie, gebouwd in 1925, groot 6,706 ton, kwam in aanvaring met de Tennessee van 5667 ton en veroorzaakte veel schade aan haar op 25-5-1940, kort nadat zij Kirkwall had verlaten met bestemming Leith
Het gebeurde in dichte mist, zich invoegend bij een konvooi van acht schepen, De Tennessee was als eerste op haar plaats in het konvooi en de  Baron Fairlie was het laatste schip.. Door een onbekende oorzaak, passeerde de  Baron Fairlie het andere schip en kwam in aanvaring met de Tennessee
De Tennessee werd aan de grond gezet bij Roana Bay in de buurt van Deerness.
Het grootste gedeelte van de lading werd gered en daarna werd het schip “total loss “ verklaard.
De aanvaring vond plaats op bestek  58.53 N  02.52 , bij Copinsay.

Thor  BX 580      8-3-1952
Zij werd in 1943 gebouwd als de  HMT  St Agnes – verkocht naar Belgie en vervolgens naar Duitse eigenaars.  Op 8-3-1952 kapsuisde zij en zonk bij North Ronaldsay in positie 58 50N    01 20 W.  De bemanning van achttien opvarenden, vonden de dood..

Thunfisch       31-1-1975
De Thunfisch, een Duitse motor trawler, liep op een rots en zonk tijdens zwaar weer op ongeveer  twee en een halve mijl NO van Duncansby Head.  Er werd gedacht dat haar positie  N57 39.0  W3 0.0. was.
Zij was in 1958 gebouwd, 824 ton groot, lengte 66 m, and breedte 9 m.
 De bemanning van twintig personen had het schip verlaten in vijf reddingsvlotten,die  verspreid raakten over een groot zee oppervlak.
Longhope redde drie mannen vanaf een reddingsvlot, helicopters tilden tien mannen vanaf een stuk land bij Swona. 
Ondertussen had de reddingboot van Longhope besloten om op Swona naar overlevenden te zoeken en vonden daar de zeven resterende bemanningsleden die beschutting hadden gezocht in de hut met voedsel, die de vorige bewoner . Mr. Rosie, in de hut had achter gelaten.

Thyra        14-6-1914
Het Noorse stoomschip Thyra, onderweg van Dundee naar New York, met een stukgoed lading, strandde een mijl ten zuiden van Duncansby Head en bleef daar vast zitten.
Ondanks het lossen van de lading, faalde de pogingen om het schip weer vlot te krijgen.
 
Thyra II        5-7-1942
Op 5-7-1942 ramde het vrachtschip Thyra II, gebouwd in 1923, groot 1088 tons, een vaartuig van  Royal Navy Dance klasse onderzeeer jager HMS Sword Dance, die op patrouille diensten bezig was met een oostkust konvooi WN 5 in dichte mist.
HMS Sword Dance zonk in minder dan een uur  en zonk ongeveer 10 mijl ten oosten van Wick..

Trident  PD 111      3-10-1974
De Trident  PD 111, op weg naar  Peterhead, zonk  bij  Noss Head  op 3-10-1974 –
De gehele bemanning vond de dood.

U-14         Feb. 1940
De U-14, van 275 ton was in 1936 gebouwd  en in 1945 tot zinken gebracht.. Zij bracht negen schepen van 12.344 tot zinken, met inbegrip van de schepen Rhone en de Sleipner op 15-2-1940 en de Liana en de Osmed  op 16-2- 1940..';

U-14          5-6-1915 
Zij werd  op 5-6-1915 buiten werking gesteld door kanonvuur van de bewapende trawler Oceanic 11 en zonk bij Peterhead in positie 57 16 N en 01 16 O.

U-18     23-11-1914
De U-18 was de haven van Scapa Flow binnen gelopen., maar ziende dat de haven ledig was van schepen, trachtte zij weer te ontsnappen.
Dit werd gezien en zij werd geramd en ernstig beschadigd door de gewapende trawler HMT Dorothy Grey , voorheen  de Aberdeen trawler A 212..
De U 18 kwam naar de oppervlakte en hees de witte vlag. Zij werd door haar eigen bemanning totzinken gebracht en haar bemanning van 26 personen werden gevangen genomen door de destroyer HMS  Garry.

wordt vervolgd
4  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 29-10-2019, 08:54:37

Deel 9

Rein     13-4-1937
Toen het Noorse vrachtschip  Rein vast liep op de  Helman Head op 13-4-1937 , werd haar bemanning van zestien personen gered door het lokale seine-net vissersschip de Smiling Morn.
De Rein van 725 ton was onderweg van Lyjor in Noorwegen naar Liverpool met een lading hout pulp..

Remus      23-2-1918
Het stoomschip Remus, gebouwd in 1908, 1,079 ton groot, zonk door een mijn, die
gelegd was door de UC-59 op zes mijlen ZZW van Copinsay,
Vijf opvarenden vonden de dood en de 12 overlevenden werden door een marine schip opgepikt op positie 58 50 N en 02 45 W\

Rhone      15-2-1940
Het Deense vrachtschip Rhone, gebouwd in 1916, van 1,064 tons, werd getorpedeerd  ongeveer 50 mijl ten noorden van Rattray Head op 15-2-1940. 
De Duitse onderzeeer  U-14 bracht  het Deense vaartuig Rohne tot zinken, waarbij negen doden te betreuren vielen, en het schip Sleipner  ( waarbij dertien doden te betreuren vielen ) , kort na middernacht..  Een en veertig overlevenden, werden later opgepikt door de Zweedse trawler Standard en HMS Kipling.
Later op de dag, om 21.25 uur, torpedeerde  de U 14 het Zweedse kolen schip Osmed, twintig mijl ten noorden van de  Kinnaird Head , waarbij dertien doden te betreuren vielen en zeven overlevenden gered werden door de Loch Hope. –
Om 21-35 uur,bracht de  U-14 het Zweedse kolen schip Liana tot zinken, waarbij tien opvarenden werden gedood en twee overlevenden door de trawler Loch Hope werden gered en 8 overlevenden werden gered door het Zweedse schip Santos. 
                           
Robert Schou      19-8-1966
De Deense trawler Robert Schou  uit Fredrickshaven werd verlaten na slagzij te hebben gemaakt , nastranding op de Proudfoot.  De bemanning werd door de reddingsboot uit Wick gered en werden naar de haven gebracht.
Echter nadat zij wat voedsel tot zich hadden genomen in het gebouw de Ardent, werd hen verteld dat het schip van de rotsen was afgegleden en naar zee drijvende was..
Hun werd een kans gegeven en er werd geconstateerd dat het schip  zichtbaar onbeschadigd was..   

Ross Puma GY 646     1-4-1968
De Grimsby trawler Ross Puma met visserij nummer. GY 646 ran strandde op de noord zijde  van de Little Rackwick Shoals tijdens een NW lijke storm, met een ruwe zee en sneeuw buien.
Het was bitter koud en de bemsanning van vijftien personen stonden ineen gedoken aan de SB zijde van het schip.Door middel van de reddings vlotten van de trawler  werden zij gered door de reddingsboot van Longhope. By means of the vessels liferafts they were rescued by Longhope lifeboat.
Dan Kirkpatrick werd geëerd door de toewijzing van zijn derde RNLI Zilveren Medaille.  Dwaas genoeg, vond hij de dood in een ongeval met de  reddingsboot van Longhope, alvorens de medaille uitgereikt kon worden.

Ross Tern  GY 700   10-2-1973
De Grimsby trawler Ross Tern met visserij nummmer GY 700  strandde op de Tarf Tail, Swona.
Met de aanwakkerende wind en de zware deining probeerden zes opvarenden een redding vlot uit te zetten, maar door de heftige weers gesteldheden werd het vlot weg geslagen van het wrak. Zij werden uiteindelijk gevonden na een zoektocht van de reddings boten van Longhope en Wick..
Ondertussen waren  de resterende vijf opvarenden op het wrak gebleven, zich vast  klampend aan de opbouw van het schip..
De Longhope reddings boot redde hen uiteindelijk onder zeer moeilijke omstandigheden.
Jack Leslie werd hier voor geëerd door de toekenning van de RNLI  Bronzen Medaille, voor dit dienst betoon..

Rutgers Victory     17-6-1953
Het Amerikaanse Liberty schip Rutgers Victory strandde op the Pentland Skerries in dichte mist.. Zij werd weer vlot getrokken met de hulp van de bergings vaartuigen.  Salveda en Metinda III.

Scottish Maid  K 553       4-6-1981
Het vissersschip de Scottish Maid  met visserij nummer K553,onderweg naar de visgronden, liep op de kus,t op een mijl afstand benoorden de plaats Wick.
De bemanning werd gered vanaf een reddings vlot en aan wal gebracht in Wick.
Het schip werd “total lost “ verklaard.

 Servus     6-12-1959
Het vrachtschip Servus uit Leith.met een bemanning  van 9 personen, liep aan de grond precies onder het kasteel Dunbeath
Motor problemen waren  er sinds het vertrek uit Buckie en het schip dreef hulpeloos rond in de Morey Firth, vooraf gaande aan een sterke ZW lijke storm.
Verscheidene schepen haastten zich om hulp te bieden en het FP schip Scotia bracht een lijn over., maar toen deze brak, werden herhaaldelijk pogingen uitgevoerd om een lijn over te brengen om te slepen, maar deze waren onsucces vol
De Cromarty reddings boot redde de bemanning  op een korte afstand,  alvorens het schip op de rotsen liep..
De bootsman van de reddings boot werd hier voor beloond met de zilveren RNLI Medaille voor deze redding.. .

Shakespeare  H 406     11-12-1907
De trawler Shakespeare met visserij nummer H 406, liep aan de grond te Breckness bij Stromness op 11-12-1907 tijdens haar thuisreis vanaf de visserij.Het was een verschrikkelijke nacht en toen de trawler zonk, klauterde de bemanning in het want..
Vier manschappen vonden de dood, drie personen werden gered door de reddings boot en drie personen door de kustwacht. De RNLI Zilveren medaille werd uitgereikt aan de bootsman, dhr.Robert Greig, van de reddings boot van Stromness.

Solan INS 112       19-10-1995
Kort nadat het vissersschip Solan met visserij nummer INS 112 Scabster had verlaten, liep zij aan de grond bij Murkle.. Zware golf formaties braken op de kust en voor de reddingsboot was het onmogelijk om dichter bij het schip te komen, om de bemanning te redden.
De kustwacht deed diverse pogingen om een lijn aan boord te krijgen en inderdaad waren er twee personen zo gelukkig te kunnen ontsnappen met schrammen en kneuzingen, toen zij van de rotsen werden afgeslagen.
De bemanning werd kort hierna gered per helicopter.
De Solan werd als “totaal wrak” geclasseerd..

Sound Fisher      13-1-1957
Toen de  Sound Fisher vier mijl OZO van Wick was, op weg van Lyness naar Gent, begon haar lading schroot  te verschuiven, waar door het schip zonk.
Twee Aberdeense trawlers , de Dulcibelle en de Woodbine,  pikten elk zeven bemannings leden op..

St Clair     30-1-1895
Op  30-1-1895 werd het 342 ton grootte schip ,de St Clair 1,  getroffen door drie zware stortzeeën,  toen zij probeerden de haven van Wick uit te varen en door de stroming op een zandbank werd gezet aan de achterzijde  van de Noord Kade en ongeveer zestig yards er van verwijderd.
De reddingboot werd te water gelaten en in gereed gehouden,  terwijl de raket brigade bezig was een broekboei installatie op te tuigen en hiermee de bemanning  van twee en dertig personen en vijf passagiers te redden 
De golven stortte zich over het scheepje heen, toen het getij de haven binnen stroomde en de deklading weg spoelde.
Het schip liep veel schade op aan de bodem,  aan beide zijden van het schip, tussen de beiden bolders en het werd gevreesd,  dat het schip “total loss “verklaard zou worden.
Echter op 13-3-1895 werd het schip drijvende gemaakt, opgelapt en naar Aberdeen gesleept voor verdere reparaties.

St Clair FD 15/ GY 387     23-8-1949
Bezig  met de thuisvaart  naar Great Yarmouth, met een goede vangst, liep de trawler  ST.Clair met visserij nummer  FD 15 in dikke mist aan de grond op Stroma, ,
Het schip werd weer drijvende en werd meegevoerd door wind en getij, liep het schip liep weer vast op de Swona..
De bemanning werd door de reddingsboot van boord gehaald.

St Nicholas      17-6-1914
Zij was een stalen stoomschip , wat gebouwd werd in 1871 te Whiteinch
Het schip leek veel op een ander schip genaamd de  St Clair, maar de boeg en achterschip waren anders.
Zij liep aan de grond bij Proudfoot  op 17-6- 1914 , zette zich vast op een richel en gleed vervolgens in dieper water bij het opkomen van het getij.

St Rognvald  III       4-5-1973
De St Rognvald  III  liep vast op Theives Holm op 4-5-1973 toen zij Kirkwall naderde..  Haar bemanning werd van boord gehaald door een der reddingsboten  van Shapinsay en Kapitein Moncreif werd ontslagen..Op  18-5-1973.kwam het schip weer vlot.

St Rognvald  IV       5-3-1991
De St Rognvald  IV  werd gehandicapt bij Duncansby Head,  toen het schip door een grote golf werd getroffen, die de vensters van het stuurhuis insloeg, wat schade aan bracht aan de electriciteit voorziening en het stuurgerei  buiten werking stelde  en tevens de kapitein ernstig verwondde.
De Wick reddingsboot en een  helicopter waren vlug ter plaatse.
Terwijl de  helicopter de kapitein verplaatste  en de niet benodigde manschappen, was de reddingsboot in staat het schip te begeleiden naar een veilige ankerplaats in de Reiss Bay. 
De kapitein werd geheel genezen verklaard en was instaat om de Walter McPhee trofee met een getuigschrift van de RNLI voor deze verleende dienst uit te reiken.

St Ronan  H 86/Princess Elizabeth GY 590     12-10-1952
De Hull trawler St Ronan  met visserij nummer H 86, met een bemanning van 20 personen, vertrok uit Hull op 11-10-1952.  De volgende avond passeerde zij tussen Stroma en de vaste wal en liep vast bij St.John's Point. De bemanning werden van het schip gehaald door een motor boot uit Stroma en in Mey haven aan wal gezet.
Nadat hulppogingen mislukten, zonk zij uiteindelijk op 25-10-1952.

Wordt vervolgd
5  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 25-10-2019, 11:57:27
Deel 8

O.A.Brodin      17-6-1940
Het Zweedse koopvaardij schip O.A.Brodin, gebouwd in 1920, groot 1960 ton, werd getorpedeerd en tot zinken gebracht door de U 57, vijftien mijl NW van kaap Noup Head op de Orkneys eilanden op bestek 59.22 N 03.40 W.
Drie bemanningsleden vonden de dood en 21 opvarenden overleefden de torpedering.
Zij werden later opgepikt door de marine trawler FY 699,  de HMS Sicyon en door de marine trawler FY 533 de  HMS Admiral Sir John Lawford en werden in Kirkwal aan wal gezet.

Ohio     28-6-1897
Het schip Ohio, gebouwd in 1888, groot 2389 ton, strandde in een dichte mist te North Aukengill op 28-6-1897.
Visserlui uit Aukengill ontfermden zich over een gedeelte van de lading, brachten het schip weer in drijvende toestand en zette haar vervolgens bij Reiss Sands op het strand.
Na tijdelijke reparaties was zij weer vaar klaar en stoomde het schip naar Aberdeen.

Olive Leaf     16-1-1974
Het vissersschip Olive Leaf strandde bij Proudfoot op 6-1-1974.
Ondanks bergings pogingen  door de schepen Boy Andrew, de Jura en de reddingboot van Wick, gleed het schip van de rotsen en zonk.

Oljaren      12-4-1951
De Oljaren, een Noorse tanker, strandde bij Muckle Skerry op 12-4-1952.
Na enkele dagen vast te hebben gezeten, werd zij weer in drijvende  toestand gebracht met de hulp van de sleepboot Salveda van de Metaal Industrie en de visserlui uit Stroma en verder versleept naar Lyness

Opportune BCK 105     23-11-1955
De Opportune met visserij nummer BCK 105, strandde op de noord zijde  van Wick Baai op 23-11-1955,
Bij hoogwater werd zij weer drijvende verklaard, met de hulp van de reddingsboot uit Wick en de visserij kruiser.

Osmed      16-2-1940
Het Zweedse vrachtschip Osmed, gebouwd in 1903,groot 1526 ton, werd getorpedeerd op 20 mijl ten Noorden van Kinnaird Head op 16-2-1940.
Dertien man vonden de dood en zeven opvarenden  overleefden en werden opgepikt door de trawler Loch Hope.
Het Deense vachtschip Rhone, gebouwd in 1916, 1064 ton groot, werd getorpedeerd op ongeveer  vijftig mijl ten Noorden van Rattray Head op 15-2-1940
De Duitse onderzeeer U 14 bracht het Deense  schip Rhone ( negen opvarenden
 vonden de dood ) en vrachtschip Sleipner ( waarbij dertien opvarenden de dood vonden ) tot zinken, kort na midder nacht
Een en veertig overlevenden werder later opgepikt door  de Zweedse trawler Kipling.. Later op de dag, om 21.25 uur, torpedeerde de U 14 het Zweedse kolen schip  Osmed en bracht haar tot zinken, 20 mijl Noord van Kinnaird Head, waarbij dertien opvarenden werden gedood. En zeven opvarenden werden gered door de trawler Loch Hope
Om 21.35 uur torpedeerde de U 14  het Zweedse kolen schip Liana en bracht haar tot zinken, waarbij 10 opvarenden werden gedood en twee opvarenden werden gered door de  trawler Loch Hope en  acht opvarenden door het Zweedse stoomschip Santos.

Osterhav    28-3-1936
Het 2500 ton metende Finse vrachtschip Osterhav, met 22 opvarenden aan boord, met inbegrip van 5 vrouwen, liep op de rotsen,  juist ten zuiden van Suncansby Head in dichte mist op 28-3-1936'.
Korte tijd hierna, gleed het schip van de rotsen en met twee opvarenden van de Wick reddingsboot  als loodsen, voer het schip Zuid waarts tot zij  op de kust werd gezet  bij Reiss Bay.
Na de gehele nacht  “stand by “ , zette de Wick reddingsboot 22 opvarenden van de bemanning aan wal te Ackergill..Later , toen het weer verslechterde werden de gezagvoerder  en de overblijvende bemanningsleden  aan wal gezet.''
De Osterhav werd later drijvende gemaakt  en werd zuid waarts gesleept voor reparaties.

Pendeen later Citos    13-6-1923
Op 13-6-1923, brak aan boord van de Citos, een Zweeds stoom  vrachtschip, het stuurgerei. Het schip was een westelijke koers varend met een lading hout en bevond zich ten westen van Stroma , bij zware zeegang.. Het meeste van de deklast en de opbouw was reeds overboord gespoeld. Zij dreef terug rond het Noorden van Stroma tijdens het hoogwater tij en miste ter nauwennoods de Lowther Rots.
Negen bemanningsleden trachten vrij te komen van het schip in een der reddings boten en verdronken bij deze poging.
Daarna redde de  de reddingsboot van Longhope en een destroyer de rest van de bemanning onder grote moeilijkheden.
Het schip dreef ten oosten van de Skerries, alvorens te worden opgepikt door de H,L.S. Pole Star en een deel van de bemanning  van de Pole Start aan boord zette.
Het stuurgerei werd gerepareerd en het schip werd op sleeptouw genomen, maar de sleeptrossen braken verschillende keren,
Na veel moeilijkheden werd het schip naar de veiligheid gesleept in de Inganess Baai  bij Kirkwall,  .

Pennsylvania      25-7-1931
De Pennsylvania uit  Kopenhagen liep op een rif aan de west kant  van Swona, tijdens een dichte mist.,op  25-7-1931. De bemanning werd  gered door visserlui uit de plaats  Stroma. Een gedeelte van de lading werd geborgen door de Deense sleepboot Gorm.
Het wrak werd vervolgens verkocht aan de visserlui, die zich ontfermden over de rest van de lading..

Pioneer Commander      13-8-1977
De Pioneer Commander, welke uitrusting voor het USA leger vervoerde, strandde bij de  Lowther Skerries. Na enkele dagen werd zij weer drijvende en werd ze meegenomen naar Lyness.

Pitstruan         13-4-1917
Terwijl zij aan het mijnen vegen was voor de Admiraliteit, liep de Pitstruan op een mijn., op twee mijl ZO van Ness Head..

Radiant PD 298     22-11-1998
Het vissersschip Radiant, met visserij  nummer PD 298 uit Peterhead, liep aan de grond in de ingang van de haven van de plaats Wick , na een verkeerde beoordeling van het tij.
Zij liep behoorlijk wat schade op  aan haar sonar uitrusting,, tijdens het stampen van het schip op de haven bodem..


Wordt vervolgd.




6  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 22-10-2019, 09:21:15


Deel 7

Loch Maddy      21-2-1940
Het Britse koopvaardij schip Loch  Maddy, gebouwd in 1934, groot 4996 ton., was onderweg van Vancouver  naar Leith, toen zij werd getorpedeerd door de  U 57 op 20 -2-1940 bij het oosten van de Orkney eilanden, maar het schip zonk niet.
Zij werd op sleeptouw genomen, maar de volgende dag werd zij weer getorpedeerd door de  U 23 en brak in twee delen.
Het achter deel werd als nog gesleept door HMS St.Mellons en aan de grond gezet in de Inganess Baai op Orkney.
Haar lading , uit het deel van het schip wat gered was, bestond uit tarwe, hout en vliegtuigen.
Vier man vonden de dood en vijf en dertig leden van de bemanning overleefden de ramp.

Lucy Anderson     12-3-1917
Het schip  Lucy Anderson, groot 1073 ton, werd door een duikboot aangehouden en vervolgens tot zinken gebracht door kanon vuur, op  12 Maart 1917.

Malin Head    21-10-1910
De Malin Head,gebouwd in 1892, groot 3467 ton, liep vast bij Huna op 21-10-1910,
Zij was op reis vanaf  Middlesbrough naar Canada met een lading ruw ijzer,'
Zij werd gegrepen in de sterke stroming en werd dwarsscheeps op de wal gezet.'
Éen gedeelte van haar lading werd nog gelost, alvorens zij “total Loss “werd verklaard

Marstenen/Viv     30-8-1940
Het Noorse schip Marstenen, gebouwd in 1913 in Frederikshavn Noorwegen werd getorpedeerd en zonk door Duitser vliegtuigen op 22 mijl ten zuiden van Duncansby Head op 30-8- 1940
Haar bemanning werd opgepikt, tien personen door het Zweedse schip Birgittta en elf man  door de escorterende destroyer HMS  Cattistock, Zij was onderdeel van konvooi WN en zonk op positie 58 23 N en 02.37 W

Marz GY 182     17-6-1932 
De Grimsby trawler Marz met  visserij nummer GY 182, gebouwd in 1930, liep vast op Langaton Point Stroma op 17-6-1932.
Een man werd overboord geslagen en verdronk, toen het schip vast liep.
Toen de berging niets opleverde, redde de Thurso reddingsboot de veertien koppige , bemanning, terwijl de schipper te Stroma bleef.

Merrivale GY 77    18-2-1936
De Grimby trawler  Merrivale, met visserij nummer GY 77, westelijk stomend, liep vast op Little Skerry op 18-2-1936.
Er stond  een ZO lijke storm, dichte mist en zware oostlijke golf slag.
De vuurtoren wachters  van Muckle Skerry, zagen wel de  noodsignalen en t rachtten
hulp op te roepen, maar hadden hierin geen succes ten gevolge van het slechte weer en het slechte zicht,
Toen het daglicht werd, kon worden vast gesteld dat de trawler over de rotsen was gegooid  en in dieper water was gekomen en daar was gezonken.
Haar dertien koppige bemanning, vonden allen de dood.
 
Miguel De Larrina     21-5-1943\
Het vissers vaartuig Garda, met visserij nummer GK 15,  zonk na een aanvaring met het schip Miguel De Larrina op 10 mijl ten NO van de plaats Wick op 21-5-1943, waarbij drie bemanningsleden van de  Garda de dood vonden,

Minsk     19-3-1940
Het koopvaardij schip Minsk, gebouwd in 1911 met een grootte van 1229 ton, op reis van Manchester  naar Esbjerg, werd getorpedeerd en zonk door de U 19 op de 19-3-1940
Elf mannen werden gedood en negen overlevenden werden opgepikt door de marine trawler HMS Esk,met visserij  nummer H 15 en in Invergordon  aan walgezet.

Miranda      20-1-1940
De Miranda,gebouwd in 1920, groot 1328 ton, onderweg van Blyth naar Oslo.werd tot zinken gebracht door de U 57 ZO van de plaats Wick op positie 58 14 N en 02 05 W op 20-1-1940.Veertien mensen vonden de dood en drie overlevenden werden opgepikt door HMS Discovery 11 en aan wal gezet in Kirkwall.

Morning Star WK 27    27-4-1963
Het visserij schip Morning Star, met visserij nummer WK 27, terwijl zij onderweg was naar de visgronden, liep aan de grond bij Proundfoot op 27-4-1963
Haar bemanning werd gered door de reddingsboot van de plaats Wick.
Bij hoog water kwam het schip weer te drijven, mede door de hulp van de schepen Golden Spinney, Bleubell en de reddingsboot van Wick.

Murjek      11-4-1916
Het Zweedse koopvaardij schip Murjek, in 193 gebouwd, grootte 4146 ton, liep op een mijn en zonk ten noorden van Cape Wrath op 11-4-1916.
Een opvarende vond hierbij de dood.
Het schip was onderweg van Philadelphia naar Narvik met een lading kolen.

Navarra    6-4-1940
Het Noorse koopvaardij schip Navarra, gebouwd in 1920 met een grootte van 2118 ton, onderweg van Swansea naar Noorwegen met een lading kolen, werd getorpedeerd door de U 59, op 30 mijl afstand van de Noord Schotse kust op 6-4-1940 in bestek 59 N en 04 W. Twaalf manschappen vonden de dood en veertien opvarenden werden door het Finse schip Atlas opgepikt, nadat zij acht uur in een open boot  in een storm hadden door gebracht., Wel werden zij in Kirkwall aan wal gezet.
Het moeilijke punt van dit voorval was dat de U boot rond de drenkelingen cirkelden, waarbij zij in de reddingsboot in een moeilijke staat verkeerden en zij van de U boot geen poging ondernamen, om hen te helpen.

Navena  FD 172      6-12-1953
De Fleetwood trawler Navena, met visserij nummer  FD 172, werd tot wrak geklasseerd  toen zij op weg naar de visgronden vanaf Aberdeen bij de Faroer eilanden strandde op 6-12-1953,
De 12 koppige bemanning werd per helicopter gered tijdens een periode van windkracht van 100 mijl per uur.
De piloot van de helicopter werd voor deze redding beloond met de Board of Trade Reddings schild.

Neptunia  H 2166   21-2-1936 
De Franse stoom trawler Neptunia, met visserij nummer H 2166 strandde in dichte mist op de Tails of Brims Walls op 21-2-1936.Door middel van een kleine boot, redde de Longhope redding maatschappij  41 leden van de bemanning, ondanks de zeer onstuimige zee.
Bootsman William Dass werd beloond met de RNLI Bronzen medaille voor deze prachtige redding.

Norholmen     23-11-1966
Het Noorse vissersschip Norholmen strandde bij Kirk Rocks in de Holy Sound op 23-11-19

Northern Wave GY 184     8-3-1957
De Grimsby trawler Northern Wave, met visserij nummer GY 184,  strandde bij Myrkle op 8-3-1957
Zij werd weer drijvende gebracht bij hoog water met behulp van de reddingsboot uit Thurso.

Noss Head       28-2-1941
De Noss Head, een klein soort vrachtschip, gebouwd in 1921, slechts 438 ton groot, verliet Leith met bestemming Kirkwall op 25-2-1841,  met een lading bakstenen en kolen. Het schip had een bemanning van 12 personen.De volgende dag zocht het schip opperte in de Gardentown Baai , alvorens haar reis te vervolgen........... Zij werd echter nooit weer gezien..In de vroege dagen van de maand Maart, spoelden twee reddingsvesten met een lichaam in het vest aan,  op de kust bij Deerness in Orkney en een ander zwemvest met het lichaam van James Knowles, 19 jaar oud en kok aan boord van het schip.spoelde aan  een mijl ten zuiden van Keiss Harbour.
De gehele bemanning van 12 personen vonden de dood.
.
Wordt vervolgd

7  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 18-10-2019, 08:42:17
Deel 6

James Barrie H15   29-3-1969
De Hull trawler James Barrie, met visserij nummer H 15 strandde op 27  Maart 1969 op de Lowther Rock, tussen Muckle Skerry en Little Skerry in de Pentland Firth. Deze Hull trawler was in 1949 gebouwd en was onderweg naar de visgronden bij IJsland.
De reddingboot van Wick redde de bemanning van 21 personen door middel van twee
reddings vlotten, toen het weer iets verbeterde..
Door ronddrijvend  wrakhout en drijvende delen van het schip, kreeg de reddingboot  touwwerk in een van haar schroeven en hier door moest de motor van de reddingsboot stop worden gezet.
Twee dagen later,bij hoog water,gleed de reddingsboot van de rotsen, maar ondanks er pompen aan boord werden geplaatst, zonk  de reddingsboot anderhalf
 uur later bij Hoxa Head.
 
Jean Stephen  A 420  18-1-1958
De Aberdeen trawler Jean Stephen met visserij nummer A 420, strandde tijdens een zware storm op 18 Januari 1958 tijdens het zoeken van een opperte.
De reddings boot van Wick en de kustwacht waren spoedig“stand by “
De bemanning van de trawler wachtte op laag water en werden door middel van een broekboei van boord gehaald.
De ketels  en wat ijzerwerk van het schip kan nog steeds worden gezien bij laagwater.

Johanna Thorden
Het  Finse koopvaardij schip Johanna Thorden, gebouwd in 1936 van 3223 ton groottte,  liep aan de grond bij Clett of  Swona en werd tot wrak verklaard op 12-2-1937.
Er bestonden twijfels waarzij feitelijk aan de grond was gelopen.
Een en twintig leden van de bemanning , samen  met twee vrouwen en hun zoontjes stapten in een reddingsboot en een uur later  werd een tweede reddings boot uitgezet met het restant van de bemanning, zijnde  13 personen.
Na drie uur hun kreachten te hebben gemeten met  de zeegang, gelukte het slechts acht personen, om de kust te bereiken.
Dertig opvarenden vonden de dood en enkele leden er van werden op de Orkney eilanden begraven..

Juny R-19-HA      10-6-1965
Het Noorse vissersschip  Juny werd verlaten in stormachtig weer  bij de Noorse kust op 6 Mei 1965
Op  10 Juni 1965 werd zij nog steeds drijvend aangetroffen  bij Copinsay door het Schotse schip Enterprise uit Wick.
Het wrak werd leeg gepompt en  op sleeptouw genomen naar Wick.
Een paar dagen later werd het schip weer door de eerdere eigenaars  geclaimd en werd weer terug gesleep naar Noorwegen.
Keith Hall  A636    27-11-1921
De  trawler Keith Hall ,met visserij nummer A. 636  werd  in Birsay tot wrak verklaard op 27-11- 1921, toen zij aan de grond liep  bij dikke mist en zware zee gang
Zij was oorspronkelijk een Duitse trawler met de naam  Darmstadt, die in 1896 te water was gelaten.
Een der bemannings leden vond de dood bij het trachten, de kleine reddingsboot van het schip te water te laten.

Kentucky      1920
De Kentucky, gebouwd in  1897, groot 3649 ton, liep bij dichte mist aan de grond bij Shoal van de Slate, Skirza Head, in 1920.
De bemanning werd gered door gebruik making van het Scarfskerry Raket Apparaat Kompagnie.
Toen het weer verbeterde,  werd het schip drijvend aangetroffen, maar werd wat later toch gesloopt.

Kiruna      28-7-1915\
Het Zweedse  schip Kiruna, gebouwd in 1915, groot 4638 ton, gebouwd in 1913, onderweg van Philadelphia naar Stockholm, met een lading kolen, liep vast op de Muckle Skerry op positie N.58 41.5  W.2 55,75 , op 28 July 1915 en werd als verloren beschouwd.

Koorah  A 18    11-2-195
Het Aberdeense visserij schip Koorah, met visserij nummer A,18, gebouw in 1811,liep vast op een rif, een mijl westelijkvan Dunnett Head op 11 Februari 1954,
De bemanning werd gered door de seine net visser Our Lassie en werden  aan  land geze in Scrabstern.
De berging van het schip faalde en het schip zonk,,

Korall      5-12-1972
De Korall uit Gotenberg liep vast op een klif , onderdeel van de kliffen van Brims Ness op de 5e Decenber  1872, tijdens  een zware storm,
De Kustwacht laste twee klip ladders aan elkaar en redde in de duisternis de bemanning  één voor één, door hen de klif te doen opklimmen..
De volgende morgen keerde de  kapitein terug aan boord van het schip om de scheeps papieren in veiligheid te stellen,
Maar hij weigerde pertinent om langs de ladders naar de klif af te dalen,  die hij de nacht er voor nog had beklommen

Langanes KG 363     11-11-1941
De hulp schoener Langeness van de Faroer eilanden, met schipper Daniel Jacob Mortonson, onderweg van de Faroer Eilanden naar Aberdeen met een lading vis , ging verloren op 11 November  1941 bij Scrabster Roads, ongeveer  120 yards ten zuiden van  de Holburn Head vuurtoren. Er stond  een zware Zuid Oosterlijke storn met zware uitschieters en een ruwe zee ,
Er wordt aangenomen, dat het anker heeft gekrabd,,
De bemanning werd per reddingsboot in veiligheid gebracht,

Lans      21-12-1974
Op 21 December 1974 werden de beide reddings boten van Stromness en Longhope te water gelaten , om de hulp te gaan bieden aan de Belgische trawler Lans, welke aan de grond was gelopen onder de landtong van Berrie Head, op de zuidwest punt van het eiland. Hoy
Beide reddingsboten deden vergeefse pogingen om dicht bij de trawler te komen.
Een poging resulteerde er in, dat de bemanning van de reddingsboot van dhr Flett, arm verwondingen op liepen, toen de anker winch van de reddingsboot het begaf, als gevolg van de  zware deining.,
De gehele bemanning werd door een RAF helicopter gered, welke onder commando  van Dave Crrosbie  stond,  in een gevaar volle redding.,waarvoor zij allen werden beloond met een medaille, welke uitgereikt werd door de Koningin.

Leicester City GY   22-3-1953
In een potdikke mist en bij een hevige deining strandde de Grimsby trawler Leicester City, op haar thuisreis vanaf de noordelijke visgronden bij Breabuster Point op Hay.
Zeven leden van de achttien bemanningsleden verloren hier hun leven.

Liana   16-2-1940 
Het Zweedse koopvaardijschip Liana, welke in 1898 gebouwd was, 1646 ton groot. werd getorpedeerd door de U 14 en werd tot zinken gebracht. op 24 mijl ten noorden van Kinaird Head op de 16e Februari 1940.
Tien leden van de bemanning, lieten hierbij hun leven.
Twee overlevenden werden opgepikt door de trawler Loch Hope.
Acht bemanningsleden werden opgepikt door het schip Santos, die op haar beurt weer getorpedeerd werd door de U 63 op de 24 Februari  1940, met het verlies van zes bemanningsleden afkomstig van de Liana.

Linkmoor     10-11-1930
Het  Britse vrachtschip  Linkmoor, gebouwd in 1913, groot 3175 ton, in ballast onderweg van Liverpool naar Blyth, werd onhandelbaar in een zware storm en een hoge westelijke zeegang en  strandde  bij Scarfskery.
De bemanning van twee en dertig personen werden gered met behulp van de plaatselijke  reddings apperatuur, maar het schip was “ total loss “

Loch Esk A 241       15-2-192
De Aberdeen trawler Loch  Esk, met visserij nummer A 241, gebouwd in 1908,  kwam in aanvaring en zonk op 8 mijl ten noorden van Dunnet  Head op 12 Mei 1029.


wordt vervolgd
8  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 15-10-2019, 08:33:00
Deel 5

HMS Fiona       6-9-1917  \
De HMS Fiona, een bewapende koopvaardijkruiser,, veranderde in een wrak op de Clettack Skerry, in de Pentland Firth op positie  58 40.993 N en 53,596 W.
Zes man vonden de dood bij de reddings ope

HMS Imogen        16-7-1940
HMS Imogen D 44, gebouwd in 1937 werd geramd en zonk bij de Britse lichte kruiser HMS Glasgow.
De Imogen vatte vlam en werd verlaten, vijf mijl zuid oost van Duncansby Head en zonk in positie 58 34 N ,02 54 .

HMS Iron Duke      17-10-1939
Gebouwd in 1912, was de Iron Duke een super onvervaard slagschip.
Zij was  overgeplaatst naar de reserve vloot in 1931 als een opleidings schip,
In 1939werd zij overgeplaatst naar Scapa Flow als een depot vaartuig.
Op 17 Oktober 1939 werd zij gebombardeerd en hierna aan de grond gezet om te voorkomen, dat het schip zou zinken,
Een man werd gedood en 25 manschappen liepen verwondingen op.

HMS Lynx       9-8-1915
De destroyer Lynx liep op een mijn en zonk op 24 mijl ZO van Wick op positie  58 10.32 N 02 30,14 W,';
Drie en zeventig manschappen verloren het leven en 26 overlevenden werden opgepikt door het SS Volcano,

HMS Nessus        8-9-1918
De destroyer HMS Nessus botste in de mist met HMS Amphritite en zonk op 26 mijl ten oosten van Wick   

HMS Salvage King      12-9-1940
Zij strandde en ging verloren op de Ness of Duncansby,
Het schip was een bergings sleepboot en was in 1924 gebouwd en was 1164 ton groot.
De reddingsboot van Wick bracht negen personen  naar een sleepboot en de reddingsboot van Longhope  nam de overige 35 manschappen over,
Er werd een poging gedaan om het schip te redden maar deze poging had geen succe

HMS Sphinx        3-2-1940
Gebouwd in 1939, was de HMS Sphinx aan het mijnen vegen in een gebied vijftien mijl ten noorden van Kinnaird

Built in 1939, HMS Sphinx  was sweeping an area fifteen miles north of Kinnaird Head, Fraserburgh, toen zij door vijandelijke vliegtuigen werd aangevallen.
Een bom raakte het voorschip en ontplofte en verwoeste het gehele voorschip.
De HMS Halcyon nam haar op sleeptouw en zij kapseisde. Het wrak spoelde later aan wal bij Lybster.
Een en veertig opvarenden verloren het leven bij de ontploffing.

HMS St Albans formerly USS Thomas      3-5-1941
HMS St.Albans was de eerdere Amerikaanse USS Thomas.
De destroyer St.Albans  kwam in aanvaring met H.M.T. Alberic, waarbij dit schip zonk bij Scapa Flow.
De 286 tons trawler HMT Alberic was omgebouwd voor  mijnen veeg werkzaamheden, Haar veertien koppige bemanning verloor hierbij het leven,

HMS St Olaves       21-9-1942
De reddings sleepboot St.Olaves, terwijl zij de lichter Golden Crown sleepte, net
toen zij kaap Duncansby Head passeerden, kwam in moeilijkheden, toen de sleeptros brak bij zware zeegang,.
Beide schepen gingen op drift en liepen vast op de Ness of Duncansby.
De reddingsboot van Wick, onder commando van Neil Stewart, zette de reddingsboot tijdens een uitstekende daad van zeemanschap, langszij de lichter en redde de levens van zeven en twintig opvarenden,
Ook werden nog eens vier bemanningsleden van de sleepboot gered.
Neil Stewartt werd voor deze daad beloond met de RNLI Brenzen medaille, voor deze uitzonderlijke redding.

HMS Sword Dance  T 132      5-7-1942
Op 5-7-1942 the Royal Navy Dance klasse onderzeeboot jager HMS Sword Dance was op patrouille werkzaamheden met het oost kust konvooi WN 5, toen zij werd geramd tijdens dichte mist door één van de konvooi schepen, de Thyra 11, groot 1088 ton.
Zij zonk in minder dan een uur, op ongeveer tien mijl ten oosten van Wick

HMS Vanguard      9-7-1917
HMS Vanguard, een zware slag kruiser, gebouwd in 1909 van 20,000 ton, ontplofte in Scapa Flow,
Zij zonk vrijwel onmiddellijk en 804 bemanningsleden vonden hierbij de dood.
Slechts waren er maar twee overlevenden,

HMT Orsino      28-9-1916
HMT Orsino, gebouwd in 1906,groot 172 ton werd tot zinken gebrsacht door kanon vuur van de onderzeeër U.55, bij Strathy Point op 28-9-1916, waarbij 6 doden te betreuren waren, Positie 58 40 N en 04 05 W\
'
Hosanger     27-1-1940\
De Hosanger, een Noors koopvaardij schip van 1591 ton en gebouwd in 1911, op weg in ballast naar Leeds,werd getorpedeerd door de U 29 op 27-1-1940 op 15 mijl zuidoost van de Copinsay vuurtoren.
De explosie blies het totale achterschip weg en het schip zonk in 2 minuten.
De enige overlevendem slaagde er in een reddingvlot te bereiken, waarop 4 andere overlevenden zaten. Deze vier overlevenden vonden door bevriezing de dood.
Hijzelf werd vijftien uur later opgepikt door HMS Northern Reward en werd vervolgens naar het Kirkwall hospitaal overgebracht..
Deze ramp kostte aan zeventien opvarenden het leven.

Hoy Vikingur    SA 458
Het vissersschjp Noy Vikingur met visserij No, SA 458 strandde bij de haven ingang naar Thuro haven.,Er is gedacht dat er een vergissing  was gemaakt met de  aanloop verlichting naar  Scrabster Haven.
Er was geen schade en het schip kwam vrij met het volgende gerij.

Indian    6-8-1910 
Tijdens de doorgang van de Pentland Firth in dikke mist, strandde het viermaster stoomschip Indian. Het schip was onderweg naar Floroda met een lading  zout
Zij strandde  aan de oost zijde van.  Duncansby Head bij Rispie, waar de stroming twaalf mijl was
Er was veel lekkage aan het voorschip,maar het schip gleed van de rotsen af en werd geëscorteerd door de reddingsboot van Huna naar Reiss Baai waar zij aan de grond werd gezet.
Het schip was in 1990 gebouwd en was 5990 ton groot en haar bemanning bestond uit Duitsers en Engelsen.
Het schip werd op 17 Augustus 1910 na reparaties weer drijvend en vervolgde haar reis naar Newcastle op eigen kracht.. Toen het schip voor de eerste maal strandde, sloeg een der bemanningsleden over boord  en verdronk.



Irene    17-3-1969
Op 17-3-1969 strandde  Het Liberiaanse schip Irene op de kust bij Grimnese, South Ronaldsay, na in een hevige storm, de Noordzee te hebben doorkruist.
De reddingsboten van Longhope en Kirkwall werden te water gelaten, maar de kustwacht redde de bemanning door middel van een broekboei.
De reddingboot van Longhope verging bij deze reddings poging en haar gehele bemanning van 8 personen vond bij deze redding de dood.

Wordt vervolgd.
9  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 11-10-2019, 08:32:12
Deel 4

Girl Betty PD 376                    14—4-1964
Het vissersschip Girl Betty PD 376 strandde om 02.00 uur op de kust bij
Proudfoot, kort na het verlaten van de haven op 14-4-1964.
De reddingsboot  redde de bemanning van zeven koppen,
Pogingen werden ondernomen  om het schip te redden, maar deze waren niet succesvol.

Golden Promise OB 898 7-9-2011
Om 07.40 uur op 7-9-2011 strandde de negentien meter lange Sint Jacob schelpen visser Promise OB 898 op Stroma terwijl hij op weg was van Scrabster naar de visgronden. De reddingsboten van Thurso en Longhope werden samen met een reddingshelikopter van de RAFuit  Lossiemouth gealarmeerd en de bemanning werd in veiligheid gebracht                   

Gretafield 14-2-1940
De tanker Gretafield van 10.191 ton, gebouwd in 1928,  was onderdeel van konvooi HX-18 toen ze op 14-2-1940 werd getorpedeerd door de U57 ten zuidoosten van Noss Head.
Ze was op doortocht van Curacao naar Halifax en naar Invergordon,  met 13.000 ton stookolie. Tien van de bemanning werden bij deze aanval gedood.
De kapitein en dertig bemanningsleden werden gered door de  HMS Peggy Nutten en de HMS Strathalladale en aan wal gebracht in Wick
De brandende Gretafield dreef op de kust bij Dunbeath en brak in tweeën.

Gunnaren 19-8-1935
De Gunnaren, een Zweeds motorschip,beladen met stukgoed, strandde in dichte mist aan de westkant van Swona. De Longhope reddingsboot bezorgde de post voor de bemanning aan de wal  en de bemanning op het schip.
Zweedse en Duitse bergingsteams probeerden een deel van het schip te redden door het in tweeën te snijden, maar vanwege de zware zeegang moest dit worden opgegeven. Later verplaatste zich het achter deel van het schip  een  halve mijl verder langs het eiland. Het grootste deel van de lading werd geborgen door sleepboten die werden bijgestaan ​​door vissers van Swona en Stroma.
 
HMS Duke of Albany       25-8-1916
Het turbine stoomschip  Duke of Albany was een passagiers schip, dat door de London en de Noord Western Spoorweg maatschappij  van 1907 tot 1914 werd gerund als passagier schip en ook als HMS Duke of Albany van 1914 tot 1916.
Zij werd door de Admiraliteit opgeeisd en werd op 25-8-1916 tot zinken gebracht door de Duitse onderzeeer UB 27 op ongeveer 20 mijl ten oosten van de Pentland Skerriesij . Zij was ook het schip dat een van de ankers van de Titanic naar Belfast bracht. De scheepsbel van het schip werd in 2008 in veiligheid gebracht.

Gardar GK 25     21-5-1943
Het vissersschip Gardar GK 25 zonk bij een aanvaring met de  Miguel De Larrina op 10 mijl Noord Oost van Wick op  21-5-1943 –waarbij drie van de opvarenden de dood vonden
De eigenaars waren  Einer Thorgillsson uit  Havnarfjordar.

George Robb A 406       6-12-1959
The trawler George Robb A 406 verging bij Stack of Duncansby op de  6-12-1959 op
haar tweede reis na te zijn  omgebouwd met  een diesel motor.
Het  was  een verschrikkelijke nacht met een storm krachtige  wind en toren hoge golven.
Toe de reddings ploeg op de kliffen arriveerden, was er geen antwoord vanaf het schip, daar hoge golven het schip bestormden.

Gerona       28-10-1892
Gerona strandde bij Freswick op  28-10-1892.
Een deel van de lading werd verplaatst en het eschip werd weer drijvende
De Gerona werd in 1888 gebouwd en had een laadvermogen van 3056 ton..
Zij vertrok uit Sheffield met bestemming Montreal  met een lading stukgoed.
De twaalf passagiers aan boord en de 36 koppige bemanning werden gered door middel van een broek boei.,
Een onderzoek door de Board of Trade bepaalde, dat de gezagvoerder schuldig was aan de stranding van het schip..

Gertrud      1-6-1934
De Gertrud, een Fins vrachtschip, strandde  bij  Langaton Point, Stroma op 1-6-1934 tijdens dichte mist.. Zij was in 1881gebouwd en was 1664 ton groot.
Binnen twee dagen brak zij in tweeën en gleed van de rotsen af.
Het schip was in ballast onderweg van Manchester naar Helsingfors.  Malcolm Simpson en zijn zoon brachten de gehele bemanning van twee en twintig personen in Stroma aan wal, met behulp van hun vissers sloep.

Giralda     30-1-1940\
De Giralda  werd in 1924 gebouwd en was 2178 ton.
Zij had een bemanning van 33 personen en de meeste van hen kwamen uit Shetland.
Op 3- 1-1940, onderweg van Ayr naar Kirkwall met een lading kolen, werd zij aangevallen door twee Duitse vliegtuigen op ongeveer drie mijl van Grimness op South Ronalday en bestookt met bommen.
Het schip stond van voor tot achter in de brand en was zinkende.'
De bemanning liet de reddingsboot van het schip te water en verlieten het zinkende en brandende schip en zette koers naar  het dichtsbij gelegen Grimness
Binnen een kwart mijl afstand van de kust sloeg de reddingsboot om. Alle inzittenden werden in het water gesmeten en verdronken.
Twee lijken werden naar Shetland over gebracht en twee lijken naar Leeds.
En de andere lijken werden begraven op het St. Olafs kerkhof in Kirkwall
Girl Betty  PD 376     14-4-1964
Het vissersschio Girl Betty  PD 376 strandde op de Proudfoot om 2.00 v.m., kort na het verlaten van de haven op 14-4-1964.
De reddingsboot van Wick redde de zeven man sterke bemanning van het schip,
Ook werden er pogingen aangewend om het schip te redden, maar deze pogingen waren niet succesvol.

Golden Promise OB 898      7-9-2011
Op  7- 1-2011 om 4.40 uur in de morgen strandde  de negentien meter lange Sint Jacobschelpenvisser Golden Promise OH 898 op Stroma, terwijl zij op weg was van Scrabster naar de visgronden.
De reddingsboten van Thurso en Lonehope, samen met een reddings helicopter van de RAF in Lossiemouith werden gewaarschuwd en de bemanning werd door de lucht in veiligheid gebracht.

Gretafield      14-2-1940
De 10.191 tons tanker Grenfield,gebouwd in 1928 nam deel aan konvooi HX 18, toen zij werd getorpedeerd door de U.57 ten zuid oosten van  Noss Head op  14-2-1940.
Het schip was onderweg van Curacao naar Halifax en vervolgens naar Invergordon met 13.000 ton brandstof olie.
Tien leden van de bemanning vonden de dood.
De kapitein en 30 bemanningsleden werden gered door HMS Peggy Nutten en HMS Strathalladale  en aan wal gezet in Wick,
De brandende Gretafield dreef naar de wal en strandde bij Dunbeath en brak daar in
twee stukken.

Gunnaren       19-8-1935
De Gunnaren was een Zweeds motor schip met een algemene lading en strandde in dichte mist op de west zijde van het eiland Swona,
De reddingsboot van Longhope bracht de post van het schip en van de bemanning aan de wal.
Duitse en Zweedse bergings ploegen probeerden een deel van het schip te redden, door het schip in tweeën te delen, maar door de zware zeegang moest men dit plan opgeven..
Later kreeg men het achterschip drijvend, maar het strandde  weer een halve mijl verder op het eiland,
Het meeste van de lading werd geborgen door sleepboten, geassisteerd door visserslui uit de plaatsen Swona en Stroma.

HMS Duke of Albany       25-8-1916
Het turbine stoomschip  Duke of Albany was een passagiers schip, dat door de London en de Noord Western Spoorweg maatschappij  van 1907 tot 1914 werd gerund als passagier schip en ook als HMS Duke of Albany van 1914 tot 1916
Zij werd door de Admiraliteit opgeeisd en werd op 25-8-1916 tot zinken gebracht door de Duitse onderzeeer UB 27 op ongeveer 20 mijl ten oosten van de Pentland Skerriesij,
Zij was ook het schip dat een van de ankers van de Titanic naar Belfast bracht. De scheepsbel van het schip werd in 2008 in veiligheid gebracht.

HMS Exmouth         21-1-1940
HMS Exmouth, trawler H-02 van 475 tons, gebouwd in 1934, werd getorpedeerd  door de U 22 en zonk op ongeveer  zeventien mijl OZO van Wick op  21-1-1940.
De gehele bemanning  van 189 personen vonden de dood bij deze ramp.
Het schip escorteerde op dat moment het Brtise koopvaardij schip, de Cyprian Prince
In de St.Fergus kerk in Wick, staat een gedenk plaat, met alle namen van de verongelukten van deze ramp.

Wordt vervolg
10  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 08-10-2019, 09:14:13

Deel 3

Dromara 14-2-1941
De Dromara, gebouwd in 1921, van 723 ton, zonk in de buurt van de Old Man of Wick, op 14-2-1941 terwijl zij op doortocht was in ballast van Derry naar Londen. Het schip ontwikkelde een serieuze lijst van ongevallen , tijdens een zuid oostlijke storm nabij Wick Bay. De kapitein was op zoek naar meer beschut water, maar in de buurt van Helman Head nam ze een veel te veel risico op zich. De Wick reddingsboot redde twee leden van de bemanning door middel van een broek boei en daarna, toen het schip op het punt van kapseizen leek te zijn, werd snel besloten, om de andere elf bemanningsleden te redden, ondanks de ruwe zee.

Dunnet Head 4-6-1915
De Dunnet Head, een vrachtboot gebouwd in 1913, 343 ton, in ballast van Baltasound naar Arbroath, werd beschoten en vervolgens getorpedeerd door de U-19, 35 mijl ten Z van Duncansby Head. Haar bemanning werd opgepikt door het ss Monarch op positie 58 42N 01 55W

Eamont FD 293 / Kirklinton FD 293 11-2-1941
De trawler Eamont FD 293 werd aangevallen door Duitse vliegtuigen. Een bom viel in de stuurhut maar ontplofte niet.
De bemanning verliet het schip en de trawler dreef op de kust, dr ie kabel lengten  ten noorden van de haven van Latheronwheel en werd een total loss.

Anders FD 9 9-1-1961
Het Faroese vissersvaartuig Else FD 9  strandde bij Ness van Duncansby kort na 07.00 uur op 9-1-1961. Vier van de bemannings leden  werden gered door de twintig meter lange Stroma-boot, de Girl Elsie,die werd bemand door de heer Manson en zijn twee tienerzonen.
Ze werden  op John O'Groats aan wal gezet.
De schipper, Jogvan Ingvard Olsen en de machinist besloten aan boord te blijven om een ​​reddingspoging te wagen, als het tij zou op komen.
 Toen dit niet gelukte, werden het schip door deWick reddingsboot weg gesleept.

Euclase GN 51 22-9-1955
Gebonden  aan de visgronden,  liep het vissersschip Euclase GN 51 in dichte mist aan de grond ten noorden van Skirza Head op 22-9-1955.De  Wick reddingsboot hield stand by, bij de pogingen om het schip te redden, maar toen de bemanning hier in faalden, werden de twaalf mannen gered en naar Wick gebracht door de reddingsboot.
 
Eyfirdingur 11-12-1952
Ze werd gebouwd in 1908 en was een houten kist van 174 ton. Het was zwaar weer, toen zij bij het kalf van Eday op 11-12-1952 strandde en snel in stukken werd geslagen.. Zeven bemanningsleden verloren hierbij het leven - drie lichamen spoelden aan.

Fair Isle GN 70 26-12 1914
Het vissersschip Fair Isle GN 70 werd gebouwd in 1909 en strandde  in Reiss Bay.
In april 1917 werd ze geborgen en keerde terug naar de dienst bij de Admiraliteit.
Ze keerde terug naar de visserij in  1920 en was daar kenbaar in 1950 als het Aberdeense vissersschip Fair Isle A 124

Faro 27-1-1940
Het Noorse schip Faro, gebouwd in 1919, van 844 ton, werd getorpedeerd door de U-20 op 27-1-1940 in positie 58.55N 02.46W. - ongeveer vijftien mijl ten zuidoosten van Copinsay.
Ze zonk niet, maar maakte slechts water..
De bemanning verliet het schip in twee reddingsboten. De volgende ochtend gingen kapitein John Birger en zes bemanningsleden weer terug aan boord van het schip ,in  de hoop haar te kunnen redden, maar waren niet succesvol en het schip dreef naar de wal en bij Taracliff Bay,Deerness  werd zij daar door het geweld verwoest
Van de vijftien bemanningsleden overleefden er zeven personen en stierven er acht.

Fertile BF 299,later K 877 op 19-8-65
De Fertile K 877 vond haar einde op 19-8-1965 aan de zuidwestkant van de Brough of Birsay en twee mannen vonden hierbij de dood.
In juni 1964 raakte het schip vermist ten zuiden van Sumburgh terwijl ze op weg was van Kirkwall naar Lerwick. Na een massale lucht- / zee zoektocht bevond ze zich 75 km uit de koers bij een Shackleton en bijna 40 mijl ten west-noordwesten van Foula.


Fisher Boy WK 152 sept.1954
Het vissersschip Fisher Boy WK 152 strandde bij Brims Ness op September 1953.
Toen zij na een dag vissen terugkeerde naar Scrabster, werden de Thundero-reddingsboot en de kustwacht gewaarschuwd, maar de bemanning klauterde aan wal,  met hulp van lokale manschappen. De verzekeraars hebben het wrak aan de eigenaars verkocht
Door een gat in de zijkant van het schip te maken, werden de motor en de lier verwijderd en gebruikt in het vervangende vissersschip, de  - Star of Peace.

F.P.V.Freya
Het vissersbeschermingsvaartuig Freya lag voor anker, toen een storm vanuit het oosten toe nam en haar anker begon te krabben.. Zij vertrok in zuidelijke richting naar Invergordon in steeds zwaardere zeeën en werd bij het zicht op de haven getroffen door drie hoge golven, die haar op haar zij gooiden en deed kapseizen, voordat een noodoproep kon worden uitgezonden.. Een deel van de bemanning slaagde erin aan boord te gaan van een reddingsvlot dat vrij rond dreef terwijl het schip zonk. Ze vuurden fakkels af die werden gezien door de Belgische trawler St. Jan Berchmans. Zij haalde  zestien overlevenden van boord, maar helaas vonden drie anderen manschappen de dood. De zeventien jaar oude scheepsjongen zong popliedjes tijdens de afhaal wachttijd op het schip
Volgens rapporten dreef de Freya nadat ze was omgekomen naar de wal en strandde in de Haven, net ten noorden van Sarclet Head. Anderen zeggen dat ze anderhalve mijl ten zuidoosten van Sarclet Head strandde.

Fritzzz Fratzzz 16-7-1993
De Fritzzz Fratzzz probeerde de haven van Wick binnen te lopen op 16-7-1993, toen ze naar wal werd geblazen aan de noord zijde  van Wick Bay. Ze werd  door de Wick Lifeboat weggesleept en begeleidde haar de haven binnen.
Daar werd het scheepje gedeeltelijk ontmanteld en op een vrachtwagen gezet voor haar terugkeer naar Duitsland

Gardar GK 25 21-5-1943                                       
Het vissersschip Gardar GK 25 zonk na een botsing met de Miguel De Larrina tien mijl ten noordoosten van Wick op 21-5-1943 - drie van de bemanning stierven. Eigenaren waren Einer Thorgillsson van Havnarfjordar.

George Robb A 406 6-12-1959
De trawler George Robb A 406 is op Stacks of Duncansby op 6-12-1959 gesloopt op haar tweede reis na te zijn omgebouwd tot diesel trawler. Het was een vreselijke nacht met stormkrachtige winden en bergachtige hoge golven. Toen levens reddende teams aan de rand van de klif arriveerden, reageerden er geen grote golven meer over het wrak. Twaalf vissers stierven die nacht samen met een van het levensreddende team

Gerona 28-10-1892
Gerona strandde op Freswick op 28-10-1892. Een deel van de lading werd gelost en het schip was opnieuw drijvende.
De Gerona, gebouwd in 1888, van 3.056 ton, verliet Shields op weg naar Montreal met stukgoed vracht. De twaalf passagiers en zesendertig bemanningsleden werden gered door de broelboei. Het onderzoek van de Board of Trade constateerde dat de kapitein de schuld had aan de stranding van het schip.

Gertrud 1-6-1934
De Gertrud, een Fins vrachtschip strandde  op Langaton Point, Stroma op 1-6-1934 tijdens dichte mist. Ze werd gebouwd in 1881 en was 1664 ton. Binnen twee dagen brak het schip haar rug en gleed van de rotsen. Ze was op een reis in ballast van Manchester naar Helsingfors.
Malcolm Simpson en zijn zoon brachten de bemanning van tweeëntwintig koppen aan wal op Stroma, in zijn creelboot.

Giralda 30-1-1940
De Giralda werd gebouwd in 1924 en was 2.178 ton. Ze had een bemanning van drieëndertig koppen, velen van hen uit Shetland. Op 30-1-1940, terwijl ze op weg van Ayr naar Kirkwall met een lading kolen, werd ze aangevallen door twee vijandelijke vliegtuigen ongeveer drie mijl uit Grimness, South Ronaldsay en werd getroffen door bommen. Het schip stond in brand van boeg tot achterschip en zonk. De bemanning liet de reddingsboot van het schip te water en verlieten de zinkende en de door brand laaiende Giraldo en roeiden naar de nabijgelegen kust bij Grimness. Binnen een kwart mijl vanaf de wal kapseisden de reddingsboot zodat de gehele bemanning in het water terecht kwamen en  allemaal omkwamen. Twee lichamen werden terug gebracht naar Shetland en twee naar Leith en de anderen werden begraven op St. Olaf's begraafplaats in  Kirkwall.


Wordt vervolgd
11  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 03-10-2019, 12:08:51
Deel 2

Transparantie A 129 29-6-1957
De Aberdeen-trawler Carency A 129, gebouwd in 1916, strandde in dikke mist opde Greenigoe, een mijl ten noorden van Wick, op 28-6-1957. Het grootste deel van de bemanning werd overgebracht naar de trawler Gilmar terwijl de rest zich voorbereidde op de poging, om het schip drijvende te houden
De Gilmar probeerde vervolgens de gestrande trawler bij hoog water los te trekken, maar na twintig voet het schip te hebben verplaatst,  liep zij weer vast  Twee uur later gleed ze van de rotsen, maakte slagzij en zonk.

Carmania II 14-2-1929
Op 14-2-1929 keerde de Grimsby-trawler Carmania II terug naar Grimsby met haar visvangst, en strandde op de Kirk Rocks in de Hoy Sound in een sneeuwstorm en bij zeer zware zeeën.
De Stromness reddingsboot verscheen snel op het toneel en zeven mannen werden door de brekende zeeën getrokken door middel van een broekboei, voordat de omstandigheden verslechterden.
De andere vijf bemanningsleden werden uiteindelijk gered van een zekere dood, door de vaardigheid van de bemanning van de reddingsboot.
Bootsman Johnston kreeg zijn tweede bronzen medaille van de RNLI.

Charkow 20-3-1940
Het Deense stoomschip, Chardow, gebouwd in 1913, van 1026 ton, onderweg van Manchester naar Kirkwall en vervolgens naar  Methil en Esbjerg in ballast, werd door de U-19 op 19-3-1940 tot zinken gebracht in de Moray Firth, op positie 58.07N, 01.39W.
Twintig minuten eerder was het schip Minsk ook tot zinken gebracht door de U-19.
Alle twintig manschappen aan boord van de  Charkow vonden de dood - één lichaam werd zeven dagen later aangetroffen op een vlot in de buurt van Peterhead.


Citos 13-6-1923
Op 13-6-1923 brak de Citos, een Zweeds stoomschip, varende in westelijke richting ,met een lading hout, haar besturing, ten westen van Stroma in zware zeegang. Het grootste deel van haar deklading en haar bovenbouw, was reeds overboord gespoeld. Ze werd door e vloed weer terug gezet rond het noorden van Stroma en miste nauwelijks de Lowther Rock.
Negen leden van de bemanning probeerden in haar reddingsboot vrij te komen van het schip en verdronken. Daarna redden de Longhope-reddingsboot en een torpedojager de rest van de bemanning met grote moeite.
Het schip dreef naar het oosten van de Skerries af , voordat zij werd opgepikt door de H.L.S. Pole Star en zette haar bemanning af aan boord van een  trawler.
De  stuurinrichting werd weer opgetuigd en het schip werd op sleeptouw genomen, maar de trossen braken verschillende keren
Na een lange strijd werd het schip in veiligheid gebracht in de Inganess Bay in de buurt van Kirkwall.

Clan Mackinlay 6-11-1940
De Clan Mackinlay, van 6.365 ton varende in Convoy WN 31 van Bombay naar Londen,  met een stukgoed lading, werd gebombardeerd en geraakte in brand.
Ze zonk zes mijl ten NO van Noss Head in positie 58 32N 06 11W.
Zeven en zeventig mannen werden gered en vijf opvarenden vonden de dood.

Clarkwood A 557 28-8-1975
De trawler Clarkwood A 577 strandde op 200 meter afstand aan de oostkant van het Dounreay op 28-8-1975. Brandweer en politie van de nabij gelegen atoomcentrale, beveiligden een lijn met de   trawler. Haar bemanning lanceerde een rubberboot en negen mannen werden naar de rotsen getrokken - drie tegelijk in de rubberboot.
Met vier mannen nog aan boord begon het gevecht om de trawler te redden. Het idee was dat de plaatselijke reddingsboot de sleepkracht op zich zou nemen en de getroffen trawler zou helpen zichzelf van de rotsen te laten drijven. De trawler die in het rond werd gestuwd  in de richting van waaruit ze was gekomen, bevrijdde zichzelf bijna en werd zelfs korte tijd als drijvende beschouwd .
De brekende golven dwongen haar echter terug de rotsen op.
Na vier frustrerende uren besloot schipper Charles Duncan het een dag te noemen waarop het stuur vastliep en water door de huidplaten kwam door het constand beuken op de rotsen.
Een voor een werden de vier vissers door de golven naar de wal getrokken met behulp van een broekboei,- uitgeput, nat en bevroren.
Skippper Duncan en zijn bemanning werden naar het atoomstation gebracht voor een warm ontbijt en droge kleren en in afwachting van de komst van een marine adviseur.

Craiganeran A 64 17-3-1938
Staxigoe-vissers redde de bemanning toen de trawler Craiganeran A 64 strandde bij Broadhaven. Ze was twaalf uur later opnieuw drijvende en werd naar Wick gesleept.
Bij een onderzoek van de Board of Trade bleek dat de trawler op weg was naar de visgronden bij de Faeröer.
Kort na het verlaten van Aberdeen werd de bonded stores kast geopend en kreeg elk lid van de bemanning een glas whisky en ook een volle fles voor eigen gebruik - die al weer heel snel leeg waren. Staxigoe bewoners werden beschuldigd van het stelen van sommige flessen whisky, maar dit werd sterk ontkend.

Croma 13-7-1899
De Croma gebouwd 1883, van 3187 ton,was een schip met voor  algemene ladingen, op doortocht van Dundee naar New York, werd gesloopt aan het ZO-uiteinde van Swona,  toen ze aan de grond liep in dichte mist.


 Dalewood A 481 3-3-1974
De trawler Dalewood A 481 verliet Aberdeen om 12.00 uur op de 3-3-1974 op weg naar de visgronden van de Faeröer. In de Pentland Firth werd het op volle snelheid op de rotsen gevaren
in een kleine inham bijna onder de westkant van de vuurtoren van Dunnett Head. Het rustte
er zwaar doorboord, op een rots aan de voet van steile kliffen van 400 voet hoog..
Een reddingsvlot met vijf mannen aan boord werd opgepikt door de zeesleep cycloon en vervolgens overgebracht naar de reddingsboot van Thurso. De schipper en zijn twee metgezellen voegden zich bij een tweede vlot met drie mannen aan boord en werden aan boord gebracht door de trawler Sealgair.

Dovrefjell 3-2-1956
De Dovrefjell, een Noors stoomschip, tanker en erts vervoerder, strandde op de Little Skerry op 3-2-1956. Reddingsboten van Wick en Longhope begaven zich naar de onheil plaats, maar konden niet in de buurt van het schip komen vanwege de zware oostelijke stort zeeën en de nabijgelegen rotsen. De bemanning van eenenveertig koppen, werd gered door een helikopter, twee personen tegelijk, en landde hen op John O'Groats. Het schip werd later opnieuw vlot getrokken door de sleepboot Salveda.

Wordt vervolgd
   

12  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 01-10-2019, 08:34:32
Noordelijke wrakken gemeld door  Andy Anderson 30-10-2013
 
Deel 1

Akranes GY 155 8-7-1931
In dichte mist strandde de Grimsby-trawler Akranes GY 155 nabij St John's Point. De Thurso-reddingsboot H.C.J. bleef een tijdje stand by, ​​maar naarmate het weer verslechterde met een zware deining, redde zij de bemanning van veertien personen en keerde terug naar Scrabster.
Het schip werd later weer vlot getrokken.

Alberia GY 588 3-5-1941
De trawler van 286 ton werd in april 1940 gevorderd door de regering en omgedoopt tot HMT Alberic en omgebouwd voor de taak van mijnenvegen.
Zij werd op 3-5-1941 aangevaren door de torpedojager St Albans en zonk voor Scapa Flow.
Haar bemanning van veertien koppen verloor hierbij het leven.

Amethyst BA 123 21-8-1933
Het vissersvaartuig Amethyst uit Kirkcudbright liep aan de grond bij Proudfoot op 21-8-1993, toen zij terugkeerde naar Wick.. Ze leed weinig schade en werd met hulp van de reddingsboot van Wick met  het vloed weer vlot getrokken.

Arnisdale BF 394 13-4-1994 'l
Het vissersschip Arnisdale strandde bij Dounreay op 13-4-1994. Brandweerlieden uit de fabriek in Dounreay boden aan, om de bemanning van het schip met een broekboei  van boord te halen, maar de bemanning weigerde dit, omdat ze wilden proberen zelf het schip weer vlot te krijgen
Toen het weer plotseling verslechterde, werden ze gered door de kustwachten en werden  voor blootstelling behandeld in het medisch centrum van Dounreay.
Het schip werd een total loss

Ascania 13-3-1999
Het chemisch transport vaartuig Ascania kreeg motor problemen aan de westkant van de Pentland Firth in een sterke noordwestelijke storm.
De Thurso en Longhope reddingsboten werden gealarmeerd toen de Ascania snel naar Dunnett Head dreef. Er werden verschillende pogingen gedaan om lijnen aan boord van het schip te krijgen, maar deze waren niet succesvol, totdat in een wanhopige poging van de Thurso-boot zij er in slaagde toen het schip de rotsen naderde.
De rest is geschiedenis - mensen werden geëvacueerd uit hun huizen terwijl de Ascania langs Dunnett Head naar een veilige ankerplaats voer bij Scarfskerry en later naar Scapa Flow werd geleid. De reden voor de paniek was te wijten aan het feit dat de Ascania een zeer vluchtige chemische lading aan boord had met een onbekend explosiegevaar.
Billy Farquhar en zijn bemanning ontvingen terecht medailles en andere onderscheidingen voor deze mooie redding.

Audacious BF 83 3-7-2004
Het vissersschip Audacious BF 83 was bij helder weer op weg door de Pentland Firth naar het westen , toen ze op 3-7-2004 aan de grond liep in de buurt van Huna. Ze leed weinig schade en werd tijdens de  vloed opnieuw vlot getrokken met de hulp van de sleepboot Harrald en de Thurso-reddingsboot

Avenel 25-1-1906
De Avenel, gebouwd 1900.271 ton, werd op 25-1-1906 gesloopt aan de westkant van de golfbreker van Thurso. Wrakpositie N 58 36,0 W 3 30,0

 Avra / Halesius / Clan MacBeolan / Lord Cromer 25-9-1941
Dit vrachtschip van 4652 ton werd in 1912 gebouwd als Lord Cromer. Ze zonk na een botsing met de Marvia op 25-9-1941 uit Duncansby Head varend in Convoy EC 77. Er vielen geen slachtoffers.
Wrakpositie N 58 41.617 W 2 59.033

Bancrest 30-1-1940'
Het Britse stoomschip Bancrest van 4.450 ton werd gebombardeerd en zonk bij Copinsay op 30-1-1940 terwijl zij op weg was van Philadelphia naar Leith met een lading tarwe.
Positie 58.53N 01.52W

Baron Fairlie 25-5-1940
Het Britse schip Baron Fairlie, gebouwd in 1925, van 6.706 ton , kwam op 25- 5-1940 in botsing met en  beschadigde zwaar de Tennessee van 5.667 ton op 25-5-1940 kort na het verlaten van Kirkwal met bestemming Leeds.
Het gebeurde nogal plotseling daar het in een konvooi van acht schepen ging.De Tennessee was de eerste in de rij en de Baron Fairlie was de laatste. Om een ​​onbekende reden passeerde de Baron Fairlie de andere schepen en botste met de Tennessee. De Tennessee werd aan de grond gezet in de Roana bij Deerness,
Het grootste deel van de lading werd geborgen en toen werd het schip total loss verklaard.
De aanvaring vond plaats op 58,53 02.52

Belgische trawlers De Haai en Massabiella 26-10-1969
De Haai had een staaldraad in haar schroef en werd door de trawler Massabiella  naar Scrabster gesleept waar duikers (George Gibson en Billy Stewart) stonden te wachten om reparaties uit te voeren. In de baai werd de sleeplijn los gegooid  en de Massabiella kwam langszij de De Haai om de schepen naast elkaar te verbinden, om zo Crabster binnen te komen. De schepen werden echter door de sterke wind over de baai gedreven en strandden in Thurso East.
Terwijl de kustwacht de boei van de boeibroek aan het voorbereiden was, kwam de bemanning van de Massabiella per vlot aan wal.
Hoewel het eb was, veroorzaakte de zware deining paniek bij de bemanning van de De Haai.
De twee duikers zwommen door de woeste zee, klommen aan boord van de Haai en slingerden vervolgens een tros rond de achtersteven.
 Ze brachten het uiteinde van de tros terug naar de kust, maakten het snel vast en bleven toen in het water om de bemanningsleden aan wal te helpen, door de ruwe zee,
Hoewel toeschouwers van de redding vol lof waren over de acties van de duikers, werd commandant John Woollcombe dat niet en werden publiekelijk bekritiseerd.
Toen bergingsdeskundigen verklaarden dat de trawlers niet konden worden vlot gebracht, besloten vier lokale mannen dat het het proberen waard was.
Met behulp van hun verschillende vaardigheden en grote vindingrijkheid,  hebben ze de trawlers
uiteindelijk opnieuw vlot gekregen.
Helaas was het geen gelukkige uitkomst – want beide schepen werden uiteindlijk bestemd voor de  schroot

Ben Barvas A 175 3-1-1964
De trawler Ben Barvas A175 liep op de Little Skerry aan de grond op 4-1-1964 bij zware brekende zeeën en een sterk getij. In moeilijke omstandigheden redde de Longhope-reddingsboot, met behulp van een broekboei, acht mannen. De trawler uit  Aberdeen, de Ben Screel, had al vijf mannen uit de reddingsboot van een schip gehaald. Voor deze uitstekende redding kreeg de reddingsboot bootsman de zilveren medaille van de RNLI, terwijl de rest van de bemanning door de instelling Vellum bedankt werd,

Ben Meidie SN 340 7-10-1958
Het visserschip Meidie SN 340 is vast gelopen op de Pentland Skerries op 7-10-1958. Ze werd herhaaldelijk door volle zee getroffen met een slagzij van 45 graden. De reddingsboot van Wick ging langszij en redde de dertien bemanningsleden.

Benachie BF 416 1973
Het vissersschip Benachie BF 416 strandde op de Ness van Duncansby in 1973.
Toen pogingen mislukteom haar drijvende te houden, werd ze naar de wal gesleept, op een vrachtwagen geplaatst en over de weg naar Wick vervoerd. waar ze werd gerepareerd.


Bettina Danica mei 1994
De Bettina Danica, een relatief nieuw schip, liep in mei 1994 op de kust , op de zuidwestelijke hoek van Stroma terwijl zij door de Pentland Firth  voer.
Het weer was kalm en helder en men dacht dat de wacht hebbende  persoon misschien in slaap was gevallen. Pogingen door een sleepboot en Thurso-reddingsboot waren niet succesvol en zij werd een totaal verlies verklaard.

Blue Crusader A 25 januari 1965
De trawler Blue Crusader A 251, gebouwd in 1959, verliet Aberdeen op 15-1-1965 voor de visgronden van de Faeröer. Ze zonk bij North Ronaldsay en haar dertien bemanningsleden vonden de dood..

Bothal 20-3-1940
De Bothal, een Deense stoom schip, werd op 20-3-1940 gelijktijdig met het Deense stoomschip Viking getorpedeerd door de U-19 ongeveer 30 mijl ten noorden van Wick.
De Viking zonk onmiddellijk.
De explosie van een tweede torpedo blies de Bothal uit elkaar. De Wick reddingsboot redde zeven mannen vanaf twee vlotten.

Braemar A 252 aan wal

Breid 6-11-1917
Het Noorse stoomschip, Breid, gebouwd in 1898, van 1062 ton, was onderweg van Fredrikstad naar West Hartlepool met een lading mijn stutten en werd op 6-11-1917 10 mijl oost ten zuiden van Noss Head getorpedeerd door de UC-41. Alle bemanningleden werden gered.

Cairnglen 23-3-1934
De Cairnglen, een Newcastle-stoomschip van de Cairn Line, was met een stukgoed  vracht vanuit Canada op weg naar huis, en strandde bij Huna.
Een deel van haar lading werd overgebracht naar Scrabster door de coasters Yewforest en Kinnaird Head. Het schip werd vijf dagen later met hulp van Stroma-schippers opnieuw vlot gebracht. Drie rompsleepboten werden gebruikt en een Leith bergingsvaartuig stond paraat.
Het schip werd naar Longhope gesleept, bestuurd door Stroma-schippers en werd later naar Leith gesleept.
Op 22-10-1940  liep zij schade op in een dikke mist ten zuiden van de rivier de Tynet vanwege een navigatiefout - Veertien leden van de bemanning bereikten land per reddingsboot van het schip en vijfendertig per boeibroek
Drie dagen voordat zij weer in de vaart zou komen,  werden drie mannen gedood en vijftig gewond toen de loopplank naar het schip instortte.

Wordt vervolgd
13  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 01-09-2019, 16:22:42
Een ding wat J.H. mij geleerd heeft, is boeken zoeken op bradery's en kringloop winkels met betrekking tot de zee en de zeevaart.
Ook in de plaatsen , waar je niet woon of werkzaam bent.
Zoek eens in plaatsen waar je kinderen een woonplaats hebben gevonden.
Een van mijn kinderen is woonachtig in Baarn en daar is ook een kringloop winkel.
Ik ben daar dit jaar nu 3 maal geweest en heb daar steeds 1 of 2 leuke boeken gevonden
Zoals
Sailing Ahoy
Aanzien van de oude Visserij
Noordzee, Nederlandse Kust cultuur in woord en beeld
De bel luidt over 't water
Phychologie aan boord
Enz

Probeer het ook eens, Het is een goedkopen hobby.

Cor
14  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 24-08-2019, 16:23:29
Maart,
Ik ben weer thuis,na een hevige ziekte aanval
Ga maar weer eens proberen of ik dit kan opbrengen.
Samen met J.H. moet het mogelijk zijn,
Je hoort en ziet wel, als wij wat klaar gestoomd hebben,
Groeten en dank voor je wensen.
Cor
15  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 07-07-2019, 09:22:54
Jan,

Bedankt.

Misschien in een later stadium wel weer eens

Nu is het te veel gevraagd.

Allen hartelijke groeten.

Cor
Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 124


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!