Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28-04-2024, 15:53:09
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

  Laat berichten zien
Pagina's: 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 ... 148
76  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 25-01-2021, 21:09:32
Vervolg Radiant Med
77  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 25-01-2021, 01:52:51
Radiant Med geladen met 5,000 ton graan onderweg van Gent naar Pointe Noir , Congo, op 22-01-1984 stomende in het Engels Kanaal met een windkracht 10 ontstaan door een diepe depressie die naar de noord van Schotland trok,  zeer hoge zee en en zware regen buien, dus geen weer om gezellig een erfenisje te verdelen.
De 14 jarige 2,997 Brt metende Liberiaans motorschip Radiant Med was te middernacht t.h.v.  het eiland Alderney en klauwde haar weg door de storm. Eigenaar was  de
Maritime Star Shipping Ltd, Monrovia en manager Middle East Agents te Piraeus, Griekenland, 25 bemanning , waarvan de officieren Indiaas en de rest Filippijnen waren.
Kapitein was A. D' Souza en 1e stuurman Subhas Sing Tanwar, beide heren hadden Liberian Master certificaten uitgeven op hun Indiase Certificaten. Voor een klein diep afgeladen schip en met een 4,800 mijl reis in het voorschiet was ze blootgesteld aan het volle ongemak van een winterse Noord Atlantic. De Radiant Med had een gevaarlijke zwakte welke kon verergeren met een serieuze te lage inschatting van de sterkte van de zee. De Radiant Med had geen houten of patent luiken maar licht metalen pontons welke werden afgedekt door zeildoekse presennings het geheel werd op plaats gehouden door dwarsscheepse sluitbalken , 1 sluitbalk voor elke ponton, under de International Load Line Regulations werd dit als waterdicht beschouwd. Ongelukkig over de jaren waren sommige sluitbalken verdwenen en van degene die nog aan boord waren  konden niet correct geplaats worden door veranderingen aan het luikhoofd. Als plaatsvervanger voor de sluitbalken had kapitein D'Souza op het idee gebracht om touwen ladingnetten over de presennings te spannen, aardig idee voor op de Kager Plassen maar niet voor de Westerse aanloop in de winter van Het Kanaal . Met daglicht op de 23e was de R.M.30 mijl west van Guernsey en maakte weinig voorgang maar was vastbesloten om haar weg door de hoge zee te vechten. In zijn weigering om vaart te minderen Kapitei D'Souza  negeerde de regels van goed zeemanschap en strafte zijn schip onnodig.
Hier zal hij spijt van krijgen.
De wind was geruimd meer naar het westen en was nu kracht 11.Om 16.00 kwam 1e stuurman Tanwar op wacht. De motor van de R.M. stond nog steeds volaan en ze graafde haar kop diep in de aankomende muren van groene zeeen, de schroef raasde wild elke keer als het schip haar kont optilde , de lucht was vol buiswater en schuim wat van de brekende golftoppen waaide en haar dek was constant vol met schuimend water dat met begerige vingers aan de licht beschermde luikenhoofden trok. Om 17.00 het zwaar werkende schip sloeg hard met de kop in een toren hoge zee die ongezien in het duister voor het schip verrees en een lawine van water kwam over de boeg donderen in de lengte over het voordek, de angstige Tanwar aanschouwde dit met zijn gezicht tegen een stuurhuisraam gedrukt, het scheen dat het schip niet meer zal rijzen, maar rijzen deed ze en schudde het water van haar af met een vastberadenheid geboren uit wanhoop.Toen de hoeveelheid van schuimend water weg was van het dek zag Tanwar dat de 2e boom uit de mik was geslagen, de boom begon langzaam met het slingeren van het schip een steeds  grotere boog te maken over ruim 2. Tanwar riep de kapitein en deze was vlug in de brug en had snel de situatie overzien. aan de losgeslagen boom zat een groot laadblok en deze was op het ruim op een pallet gesjord en de pallet was op zijn beurt aan het luikhoofd gesjord. Als de sjorrings zouden breken dan werd en de presennings en de netten ook beschadigd . D'Souza nam de ennige optie die nog over was en bracht het schip voor de wind en zei tegende 1e stuurman dat hij met een ploeg aan dek moest gaan om te proberen de boom weer vast te zetten, aangezien er veel water over de ruimen liep werd het een hopeloze levensgevaarlijke taak,
Tanwar en zijn mannen waren gedwongen om weg te gaan maar ze hadden nog wel gezien dat de boom de presennings en netten van ruim 2 al aan flarden had gescheurd. Met geen sluitbalken op de pontons werd het een kwestie van tijd voordat de zee een of meerdere pontons eruit had gelicht. Toen D'Souza dit nieuws kreeg besloot hij om op de voorliggende koers verder het Kanaal in te stomen om een opperte te verkrijgen, ongelukkiger wijs was de dichtstbij zijnde opperte de oostkant van Cherbourg  schiereiland en dat was 120 mijl stomen.
In het begin maakte de R.M. een goede voortgang, voor de wind werd haar dek soms onder water gezet er kwam dan ook wat water in het ruim maar dat konden de pompen bijhouden, voor een tijdje leek het gevaar geweken. dan, laat in de avond veranderde situatie dramatisch niet ten goede. Een hoge golf kwam aan boord en sloeg een ponton weg van ruim 2.
D'Souza zond een Mayday uit en dat werd beantwoord het Franse Marine fregat Casablanca welke 15 mijl ten westen van de R.M. was. De commandant nam aan on the spot controle van de reddings operatie onder de aanwijzingen van de Search and Rescue Centre op Cap de La Hague .Ook luisterde St.Peter Port Radio mee welke de redd. boot waarschuwde.
Nieuws dat de Franse Marine dicht bij was gaf enige verlichting aan de bemanning van de R.M., maar de positie van het schip veranderde snel. De wind was nu NW met een 10 meter hoge golven, elke golf dreigde het schip te bedelven, een 2e ponton was overboord gegaan en de pompen konden het nu niet meer aan.D'Souza gaf order om de sloepen buitenboord te draaien. In het midden van deze chaotische operatie kreeg de 2e assistent machinist een hartaanval en stierf, de eerste act van deze tragedie op die 23e januari was begonnen.
Kort voor middernacht de Casablanca werd gezien vanaf de R.M.Het fregat was 8 mijl verwijderd en vocht zich een weg naar de Liberiaan deze maakte 4 mijl per uur naar de NE. Conditie was dat het onmogelijk was voor de Casablanca om een boot te strijkenmaar er werd gepapporteerd dat er een helikopter onderweg was van Frankrijk. From nu aan zal het een race tegen de klok wordenomdat de R.M. steeds meer stabiliteit begon te verliezen, het schip rees niet meer gewillig als het door de zeeen naar beneden werd gedruktD'Souza werd bang dat zijn schip niet lang meer had te leven vroeg het fregat om dichter bij te komenen een poging te wagen om de bemanning van de R.M. te plukken maar dit werd absoluut geweigerd. De commandat stelde D'Souza voor om mer gang te maken om Cherbourg te hale of anders het schip bewesten de haven op het strand? te zetten, de R.M. was op dat moment 20 mijl WSW van Guernsey and stuurde een koers om het eiland aan de zuidzijde te passeren, ondanks grote risico gingen de 1e en2e machinist naar de motor en gaven het schip een snelheid van 10 mijl.
Op 24-januari te 00,52 kwam er bitter nieuws dat de helikopter was teruggekeerd door het slechte weer, 10 minuten later stopte de stuurinrichting van de R.M. en het schip verdaagde dwars zee. D"Souza besloot dat de tijd was gekomen om het schip te verlaten, hij riep de Casablanca op ,deze was een mijl of 2 weg, en vroeg om stand-bij te komen om hen op te pikken.
Goor het water in het ruim had het schip een grote slagzij over bakboord, en het was onmogelijk om stuurboord"s  sloep te strijken en bakboord's sloep liep klem en wilde niet zakken, de opblaasbare dinky werd overboord gezet en ging er gelijk vandoor voordat er iemand in kon springen. Op dit moment begon het schip te zinken. D'Souza en zijn mannen hadden verder geen alternatief anders dan overboord te springen. D'Souza en Tanwar leidde de weg naar overboord, gooide hun zelf in de roerige ijskoude zee, ze verdaagde in een shock toen ze in de ijzige zee terecht kwamen. Toen Tanwar boven water kwam zag hij 1 van de sloepen van de R.M. drijven vlakbij het zinkende schip, ging er naar toe en na een strijd dat alles uit hem haalde zag hij kans over het dolboord the klimmen, 4 anderen waren alreeds in de boot.
Tanwars opluchting was van korte duur, hij was in elkaar gezakt en lag op de bodem van de sloep, dan de R.M. rolde over en haar achter-antennemast viel op de sloep en deze werd zwaar beschadigd, zeer snel was de sloep vol water en dreef op de luchtkasten. Gelukkig voor de R.M. nog in leven zijnde bemanningsleden, St Peter Port Radio had het noodgeval gevolgd vanaf het begin. Toen het duidelijk werd  dat de R.M. ging zinken en de Casablanca weinig kon/ wilde doen om te helpen , St  Peter Port's  Habourmaster  mande  de redd. boot  bemanning op om assistentie te gaan verlenen. Varende in een zware storm met zeer hoge zee en met regen zo dicht als een gordijn, de Arun Class Sir William Arnold met Coxwain Scales maakte goede snelheid en ongeveer te 0300 kregen ze de Casablanca in het zicht. Het fregat lag op de wind ongeveer een mijl van de positie waar de R.M. was gezonken en had de volgelopen sloep in zijn zoeklicht. Schipper Scales bracht de redd.boot boven de wind van de sloep en zijn mannen gingen aan dek. Na super zeemanschap en bijzondere dapperheid de RNlI mannen trokken Tanwar en acht anderen half verdronken mensen uit de sloep, Een grote zoektocht werd uitgevoerd door andere schepen en RAF Sea King helikopters maar er werden geen overlevende meer gevonden.
Later de lichamen van kapitein D'Souza en 15  van zijn mensen  werden opgepikt.
Met een onderzoek gehouden op Guernsey een patholoog verklaarde dat al deze mannen door verdrinking om het leven waren gekomen en binnen 20 minuten dood waren ondanks dat ze een zwemvest droegen. Ze waren al in een staat van shock en hun benen gedroegen zich als onvrijwillige zeeankers , ze dreven met hun gezicht in de wind en waren langzaam gestikt door de zee brekende over hun hoofd.
78  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 25-01-2021, 00:44:18
Radiant Med-
79  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 25-01-2021, 00:38:16
Radiant Med
80  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: ik heb een vraag Gepost op: 15-01-2021, 20:30:46
Nou Adje dat is zeker een hele rompslomp, die mensen zijn eigenlijk , na een week van hard werken, bang om binnen te lopen, een klein foutje in de administratie en ze liggen er af, moeten ze buiten rondjes gaan draaien, valt mee dat de gehele bemanning niet voor straf in de vismarkt in een hoek moeten gaan staan, wat een ellende, als je dat allemaal leest dan begin ik hier gewoon te zweten. Hopelijk wordt het wat handzamer in de toekomst voor die visserlui.
Gr.
Jan.
81  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: ik heb een vraag Gepost op: 14-01-2021, 15:47:08
Hallo Adje.
Ik zei zomaar wat uit balorigheid maar waar zou dat eigenlijk vandaan komen dat 8e gedoe, komt dat van met 16 man varen, maar als de loggers trawlde dan hadden ze een man of 10 en dan ging het nog steeds in 8e. Ik had 3/8e ,dus onderaan de balk er was geen 8e meer over tenzij de schipper met zijn 16/8 een 8e had ingeleverd Cool om mijn schamele gage wat op te vijzelen maar dat deed de goeie zooiensteker dus niet.
Gr.
Jan.
82  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: ik heb een vraag Gepost op: 12-01-2021, 20:45:47
More days, more dollars. Muziek man
83  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Zeelandia Gepost op: 12-01-2021, 15:19:49
Zeelandia, ex Sch-47-
84  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: ik heb een vraag Gepost op: 06-01-2021, 08:10:48

Nou jan ik heb dat door gelezen maar daar wordt je wel stil van.
Dit is een groote oplichtersbende,en dat speelt zen eigen allemaal af in walvisbay,je kan het ook wel zien want al die hekboten die in de bay voor anker liggen zijn alemaal van twijfelachtige nationaliteit.

Als arie tuit en evert van urk dit zouden lezen zouden ze zich omdraaien in der graf.

Ik ben zo beetje de hele midag aan het vogelen geweest met namen om de schepen te zoeken.

Hallo Zier.
Ja, dat verwacht je niet zo gauw, voor verzachtende omstandigheden heeft die IJslander 1 schip verkocht aan Namibie maar hij houdt zelf het grootste aandeel in dat schip, maar ja, Zier ,die regeringen geven ze daar de lengte voor en hun buiten dat uit, as simple as that.
Die Evert van Urk is toch dezelfde die toen met de Sch-55 Meeuw 1 is weggegaan.
Gr.
Jan.


Waar PP nu in zit heeft 3 schepen:
De saga is nu de vasiliy-filippon ligd binnen in las palmas,durft waarschijnlijk niet terug naar walvis bay.
Demediva star - de geweze sch 27 - scombrus
Cavema star isde geweze flipper 9 of te wel sch 333 oceaan 7.
En dan hebben we nog de cornelis vrolijk zen nummer weet ik niet maar schijnt er al een tijd te zitten.
En dan maken ze der eigen hier druk om een kilo schol.
85  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: ik heb een vraag Gepost op: 05-01-2021, 01:10:05
Eigenwijs, ik zei toch dat de Aarde plat is.!! Zie maar dat je hier afkomt, een helikopter wil wel deugd doen.
86  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: ik heb een vraag Gepost op: 03-01-2021, 01:32:22
Hallo Adje.
Ze hadden sinds 1938 een pand aan de Middenhavenstraat, weet niet of het degene op de foto is , het is in ieder geval vlakbij de Trawlerkade.
Gr.
Jan
87  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: ik heb een vraag Gepost op: 02-01-2021, 13:29:21
https://www.groene.nl/artikel/nederlandse-visgigant-duikt-op-in-internationaal-corruptieschandaal
88  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: ik heb een vraag Gepost op: 02-01-2021, 06:44:43
Ja, vond ik zelf ook Rinus, ben benieuwd waar dat gebouw stond in IJmuiden, het zal na de foto wel snel zijn gesloopt, althans zo ziet het er wel naar uit.
Gr,
Jan.
89  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: ik heb een vraag Gepost op: 31-12-2020, 22:41:55
Na de Brexit. Grin
Het is het oude pand, waarschijnlijk het eerste,  van Corn. Vrolijk te IJmuiden.
90  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: ik heb een vraag Gepost op: 25-12-2020, 09:44:01
Allereerst allemaal een Prettige Kerstdag.
Wetten aangepast ?? Meer dan 50 jaar geleden gingen vrijgezellen Spanjolen in Brazilie naar het Spaanse Consullaat en lieten er voor een kleine vergoeding, ja, die man/ vrouw moet tenslotte ook leven,  weer een kindje in hun paspoort bijschrijven, zo waren er die voor 4-5 kinderen Ned. kinderbijslag kregen terwijl die helemaal niet bestonden, en de Ned. Staat keek toe en deed niets. Maar ja, als het me had gelukt om in Brazilie  ook een zooitje kinderen in me paspoort te laten zetten bij de Ned. Consul had ik het waarschijnlijk ook gedaan, maar dat lukte natuurlijk lekker niet. Ze kregen zoveel geld dat ze taxi's van Amsterdam naar Vigo namen, wij de Nederlandse armoedzaaiers moesten met de treinen en bussen om thuis te komen, dat kon dan nog net.
Gr.
Jan.
Pagina's: 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 ... 148


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!