Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
27-04-2024, 07:02:49
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

  Laat berichten zien
Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 148
1  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: groene velletje Gepost op: 06-04-2023, 23:44:12
Was dat niet van de Padvinders?? Die scharrelde daar ook in de buurt.
2  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 19-12-2022, 00:54:48
FD-153-Merisia.
25 Januari 1940 werd de bemanning in hotel North Euston te Fleetwood geeerd voor de redding van de 5 personen van de tanker Siedrecht, tijdens de presentatie kreeg de schipper van Rederij van Ommeren een verrekijker en een cheque van 100 pound deze te verdelen onder de bemanning. 26 januari vertrok de Merisia naar zee en verdaagde in een storm welke het naar Bulgham Bay, eiland Man ,  verzette en daar op de rotsen kwam, na vele pogingen van de Coast Guard om een verbinding te verkrijgen mislukte dit en de gehele bemanning kwam om. Die nacht was de red.boot van Douglas niet beschikbaar door motorpech, Ramsey red-boot kon niet gelanceerd worden door de hoge zee. Port Mary red-boot kwam te water maar had geen licht zodat hij in het donker en sneeuwstorm zonder schijnwerpers de kust afstroopte en het wrak niet kon vinden. Volgens onderzoek hebben, tijdens laag water, omwonende met de bemanning van de Merisia op een afstand van 40-50 meter gesproken en hun adviseerde om een lijn met boei naar het strand te laten drijven maar daar werd geen gehoor aan gegeven, als de Ramsey boot volgens de schipper over de wal naar de Merisia had vervoerd geworden en veilig te water had kunnen komen dan had het door de rotsen ook niets kunnen doen. Doordat de Merisia steeds dieper kwam te liggen klom de bemanning in het want, waar ze een voor een weer uit werden gespoeld.Later zijn er verschillende personen aangespoeld.
3  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 19-12-2022, 00:52:26
Sliedrecht-1924-Op de late avond van 16-11-1939 werd het schip aangehouden 200 mijl S. van Rockal, 17-11-1939 getorpedeerd door U-28 . De lading was geinspecteerd in Gibraltar en het schip had orders gekregen om door te stomen naar Kirkwall voor een betere inspectie.
Geladen met 6000 ton benzine, kerosine, gasolie , onderweg van Abadan naar Tromso in Noorwegen en Spitsbergen. Het schip werd verlaten met 2 sloepen met 5 man in  sloep 1 en 26 man in sloep 2. Dat er 5 man in een sloep waren kwam doordat deze sloep naar de U 28 was geweest en daar te horen kreeg dat de commandant Kuhnke het schip tot zinken zou brengen, hetwelk hij met een torpedo deed,  overhaast werd het schip verlaten met sloep 2 deze sloep is niet meer gezien.De andere sloep werd na 8 dagen opgepikt door de trawler FD-153-Merisia die de 5 mensen 23-11-1939  naar Castlebay op het eiland Man bracht.
4  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 18-12-2022, 23:04:29
Ik wens u allen Prettige Kerstdagen en een Voorspoedig en Gezond 2023.
F-1053-Edmond-Rene

Vr. Gr.
Jan.
5  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 25-11-2022, 06:05:30
Voor degene die het verschil niet weten tussen een Krokodil en een Alligator.
De krokodil is naast de Alligator.
Gr.
Jan.
6  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 27-10-2022, 02:11:13
Hallo Karel
Het kwam opeens in beeld, pik in het is winter.
Gr.
Jan.
7  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 26-10-2022, 02:21:12
Ba-55-Ocean Maid-
8  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 26-10-2022, 02:20:26
Ba-55-Ocean Maid
9  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 26-10-2022, 02:19:36
Gestrand 25-10-2022 op Cainbulg Point,SE van Fraserburg,  bemannng gered.
BA-55-Ocean Maid
10  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 25-08-2022, 05:37:56
HL-18-Friarage-1930-1958 gesloopt-.
Eigen . Friarage Steam Fishing  Ltd
11  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 25-08-2022, 05:28:35
GY-293-River Leven was een Admiralty Strath class trawler.
1918 gebouwd bij J.Fullerton, Paisley als de mijnenveger/ escorte vaartuig John Edworth.
1923 gekocht door Consolidated Fisheries en werd GY-293 River Leven, viste vanuit Grimsby
1943-verkocht naar North Shields eigenaar met behoud van reg. nummer en naam, ze viste vanuit Hartlepool.
13-dec.1953 werd ze lek , de Hartlepool trawler HL-18-Friarage kwam nabij en poogde het schip naar de haven te slepen, echter het zonk op 33 mijl van de Tyne.
De HL-18- Friarage nam de bemanning aan boord en bracht hen naar North Shields.
12  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 31-07-2022, 08:10:04
Fd-327-Ida Adams-
November-1930. In dichte mist was de trawler thuis stomende. Het was 05.15 en de kok was het ontbijt aan het klaar maken, opeens liep de trawler op de rotsen van Frenchman Rock in de Sound of Islay, ligt tussen de eilanden Islay en Jura , Inner Hebriden.Het was een zware impact en de bemanning werd alle kanten opgeslingerd maar er was geen paniek.Er ontstond brand in de kombuis toen er wat vet van de vis op de kachel in het vuur terecht kwam, de kok bluste het fikje en haastte zich aan dek maar toen hij terug kwam om zijn bezittingen op te halen toen moest hij door dijdiep troebel water waadde.Kort na het omhoog lopen vulden de machinekamer en bunkers zich met water en het licht ging uit.Met het dek overspoeld bleef de bemanning nog ongeveer een uur aan boord en deden pogingen om het binnenkomende water te stoppen maar de trawler zonk en schipper William Atkinson beval zijn mensen om hun bezittingen te pakken wat ze konden en  het schip te verlaten.Er was veel moeite met de sloep doordat deze door de hoge deining telkens tegen het schip  werd gegooid maar uiteindelijk stapte de bemanning en de hond veilig in de sloep.Ze zagen dat de trawler rechtop ging staan en met de kiel op de rotsen viel de huidplaten scheurden en het schip zonk naar dieper water. De vissers moest 4 mijl roeien om aan land te komen waar ze naar lokale huisjes werden gebracht en droge kleren en een warme maaltijd kregen, later liepen ze naar het dichtstbijzijnde dorp en werden per auto naar Port Askraig gebracht, daar in een hotel en de volgende dag per 2 ferries naar Garnoch vandaar de trein naar Fleetwood-
Gr.
Jan.
13  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 24-07-2022, 15:25:44
Ramsey life boat Matthew Simpson, hier te Berwick upon Tweed
14  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 24-07-2022, 15:06:01
FD-186-Cevic op de rotsen
15  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 24-07-2022, 15:04:49
FD-186-Cevic-
Juni-1927 ging het schip ten anker voor een oppertje in Ramsey Bay, eiland Man.
Schipper , stuurman, 1e machinist en 2e machinist gingen de wal op per sloep, toen de sloep bij de trawler terug keerde werd het aan de kont vastgemaakt, na verloop van tijd raakte de sloep vol met water, een bemanningslid sprong er in en begon te hozen, opeens verdaagde de sloep  los van de trawler en dreef weg met de man er in. De  rest van de bemanning besloot om er achter aan te gaan om hun maat te redden. Ze kregen stoom op de machine ,ze haalde het anker op en gingen op pad, doch helaas ze kwamen te dicht onder de wal en verdaagde op een zandbank maar aangezien het schip zwaar lag te stoten was men bang dat het zou breken.
Intussen was de sloep door lokale mensen aan de wal getrokken en zat de man heerlijk een bakje te doen.
In het rapport uit die tijd werd verklaard: dat de Cevic was gaan schuilen voor het slechte weer , de sloep dreef weg en de overige 6 man besloten om hun maat te gaan redden maar een harde NElijke  storm stak op en ze moesten hun poging opgeven, ze brachten de Cevic weer ten anker maar het anker hield niet toen werden ze tegen die zandbank aangedreven en begon het schip hard te stoten zodat men bang was dat de kiel zou breken, ze zette nood flares uit en deze werden gezien door de Coast Guard en stuurde de Ramsey  roeired-boot Matthew Simson die veel moeilijkheden ondervond door de hoge zeeen met het langszij komen het werd een paar keer bijna versplinterd doordat het zeer hard tegen de trawler werd gesmeten, uiteindelijk werden de 6 man van de Cevic gered Cool en de trawler verdaagde op de rotsen en was total loss.
NB.
Als die gasten die de wal opgingen naar de pub zijn gegaan dan is dat een duur borreltje geworden maar daar lees je niets van.
Afhouder tegen schipper: Schipper een mastworp met 2 halve steken kan dat slippen, nee hoor jongen, nou schipper gaat dan maar kijken want de sloep is weg...
Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 148


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!