Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
11-06-2025, 05:31:01
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe crypto hulp

  Laat berichten zien
Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 44
1  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 04-06-2025, 15:24:03
KW126 Jolanda

De kotter KW124 Jolanda is in 1953 gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Dageraad te Woubrugge voor rekening van M. Kuyt uit Katwijk aan Zee. Het schip had toen de naam Agatha Aria.

Inhoud: 91,95 BRT
Afmetingen: 26,14 x 6,04 x 2,73 m
Hoofdmotor: 240 pk Brons

Geschiedenis:
Sept 1969 Nieuwe eigenaar: Klinkenberg & Kuijt; verbouwd en nieuwe motor geplaatst 525 pk ABC; nieuwe naam wordt Jolanda
1975: Opgelegd en gesaneerd
1983: Nieuwe eigenaar: Gebr. E. en P. De Lee uit Stabroek; nieuwe naam wordt A9 Astrid III, motor afgesteld op 300 pk
1986: Nieuwe eigenaar: Astrid de Winter uit Antwerpen; nieuwe naam wordt A9 Stern; nieuwe motor 300 pk Cummins
1992: Nieuwe eigenaar: N.V. A9 Stern; nieuwe brug en hermeten (97 brt, lengte 26,32m); nieuwe motor 300 pk Caterpillar (bouwjaar 1986)
1995: vernummerd in O9; zelfde eigenaar
Gesaneerd en gesloopt

Jan
2  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 14-05-2025, 15:42:30
H141 Rudyard Kipling

Deze stoomtrawler is als H141 Swanella onder bouwnr 919 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.

Het schip is op 21 november 1956 te water gelaten en kwam in maart 1957 in de vaart.

Inhoud 823  bruto ton
Lengte: 185,2 ft (56,4 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en  stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5  knopen kon worden behaald.

Geschiedenis:
Op 23 juli 1962 verkocht aan Hendriksen & Co, Ltd uit Hull; nieuwe naam wordt Tarchon
Op 3 mei 1973 verkocht aan Newington Steam Trawling Co Ltd uit Hull; nieuwe naam wordt Rudyard Kipling
Op 12 november 1974 is het schip verkocht voor de sloop. Op 22 november 1974 arriveerde het schip bij de sloper te Vigo (Spanje)

Jan
3  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 12-05-2025, 13:41:57
H267 Cape Canaveral

De motortrawler H267 Cape Canaveral  is in 1963 onder bouwnr. 1480 gebouwd bij de werf Cochrane & Sons Ltd (te Selby  UK) voor de rederij Hudson Brothers Ltd uit Hull.

Inhoud 805 bruto ton
Lengte: 190 ft ( 57,9 m)
Breedte: 33,11 ft ( 10 m)

Het schip beschikte over een diesel motor van het fabrikaat Mirrlees met een vermogen van 1800 pk.

De Cape Canaveral  is in 1965 overgegaan naar British United Trawlers en kreeg de naam Ross Canaveral.

In 1978 werd het schip opgelegd en uiteindelijk gesloopt.

Jan
4  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 30-04-2025, 16:04:25
KW141 Willy

De hektrawler KW141 Willy is in 1966 onder bouwnr. 652 gebouwd bij Fa. S. Seymonsbergen te Amsterdam voor rekening van Rederij en Handelsmaatschappij v/h C. den Dulk en Gebr.De Dulk?s Handelmaatschappij te Katwijk aan Zee.

Inhoud: 349 BRT
Afmetingen: 48,25 x 8,54 x 3,62 m
Hoofdmotor: 8 cilinder. Deutz dieselmotor met een vermogen van 1200 pk

Geschiedenis:
Mei 1966: in de vaart
1980: opgelegd ivm sanering
1981: verkocht naar Ghana en onder de naam Yonso ingezet voor de visserij
Na slechts 7 maanden weer terug naar Nederland ivm problemen vriesinstallatie
Opgelegd te Amsterdam
1983: gesloopt de Haarlem

Jan
5  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 23-04-2025, 14:59:44
H12 Lord Alexander

De Engelse stoomtrawler H12 Lord Alexander is in 1954 gebouwd bij Cochrane & Sons te Selby onder bouwnr. 1388 voor rekening van rederij Lord Line Ltd uit Hull. De tewaterlating vond plaats op 29 juni 1953.

Inhoud: 790 BRT
Lengte: 183,4 ft (55,9 m )
Breedte: 32 ft (9,75 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine met een vermogen van 1075 pk.

Geschiedenis:
In 1966 is de Lord Line overgenomen door  Hellyer Brothers Ltd uit Hull en in 1975 is de Lord Alexander verkocht voor de sloop.

Jan
6  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 02-04-2025, 15:17:53
GY148 Spurs

De stoomtrawler GY148 Spurs is in 1933  gebouwd onder bouwnr. 955 bij de Engelse werf Smiths Dock Co Ltd South Bank voor rekening van de rederij Consolidated Fisheries Ltd uit  Grimsby. De trawler had toen het registratienr. GY515 Spurs.

Inhoud 399 bruto ton
Lengte: 155 ft (47,2 m)
Breedte: 26,4 ft (8 m)
Diepgang: 12,2 ft (3,7 m)

Voortstuwing: stoommachine fabrikaat Smith Dock Co Ltd

Geschiedenis:
1933 GY515 Spurs
09/1939 aangekocht door de  Admiralty om te worden ingezet als Auxiliary Patrol vessel (FY168)
1946 aangekocht door Consolidated Fisheries en als GY 148 Spurs ingezet voor de visserij
04/1962 Gesloopt

Jan
7  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 26-03-2025, 15:15:36
GY28 Kirkness

De stoomtrawler GY28 Kirkness is in 1948  gebouwd onder bouwnr. 1330 bij de Engelse werf Cochrane & Sons Ltd te Selby voor rekening van de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull. De trawler had toen de naam H497 Junella.

De Junella is op 2 september 1947 te water gelaten en kwam in januari 1948 in de vaart.

Inhoud 550 bruto ton
Lengte: 171 ft (52,1 m)
Breedte: 29,2 ft (8,9 m)
Diepgang: 14,7 ft (4,5 m)

Voortstuwing: triple expansie stoommachine fabrikaat C.D. Holmes & Co Ltd, Hull met een vermogen van 925 ipk.

Geschiedenis:
2 sept 1948 tewaterlating
3 jan 1949 registratie te Hull (H497 Junella)
12 jan 1948 oplevering
14 jan 1948: aanvang eerste visreis
11 apr 1949: verkocht aan Alsey Steam Fishing Co Ltd uit Grimsby voor 129.500 pond
29 apr 1949 registratie te Grimsby(GY28 Kirkness)
Nov 1960 overname door de Ross Group Ltd
25 nov 1960: registratie gewijzigd in GY28 Ross Hunter
20 dec 1963: voor de sloop verkocht aan Hughes Bolckow Ltd te Blyth
22 dec 1963: gearriveerd te Blyth
1 maart 1964: Grimsby registratie be?indigd.

Jan
8  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 19-03-2025, 19:36:57
SCH236 Noordster

Deze motorlogger is in 1950 gebouwd bij de Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van de rederij J.J. v/d Toorn Azn te Scheveningen.

Inhoud: 178,23 brt
Afmetingen: 34,26 x 6,82 x 3,05 m
Motor: 240 pk Brons, 4LD, 4 cil., No.10023, bouwjaar 1950 later vervangen door een 960 pk Deutz, type 528, 8 cil., bouwjaar 1973

Geschiedenis:
1950 SCH 236 Noordster eig. J.J. v/d Toorn Azn
1952 SCH 236 Noordster eig. N.V. Verre Visserij Mij. dir. J.J. v/d Toorn
1960 SCH 236 Noordster dir. J.J. & A. v/d Toorn
1962 SCH 236 Noordster dir. J.J. v/d Toorn
1970 SCH 236 Noordster verhuurd aan N.V. Sportvisserij te IJmuiden
1972 SCH 236 Noordster eig. N.V. Sleephelling Mij. Scheveningen
1973 SCH 72 Ali eig. W.Rog en J.C.Buis, wijziging motor
1974 SCH 72 Ali verlengt en hermeten
1976 SCH 72 Ali doorgehaald i.v.m. sanering
1977 verkocht naar Engeland
1978 Aurora sportvisser rederij Groen; later ingezet als Aurora-G voor de offshore industrie
2016 Overgedragen aan de stichting ?Noordster terug op Scheveningen?. 
2017 Start restauratie te Scheveningen om het schip in oorspronkelijke staat als haringlogger te brengen.

Jan
9  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 12-03-2025, 15:26:59
H52 Arctic Brigand

De stoomtrawler H52 Artic Brigand is onder bouwnr 902 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull. De trawler had toen de naam Marbella.

De Marbella is op 11 februari 1955 te water gelaten en kwam in juni van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 793 bruto ton
Lengte: 185,11 ft (56,4 m)
Breedte: 32,5 ft (9,9 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1325 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

In 1965 is het schip verkocht aan Boyd Line Ltd uit Hull en hernoemd in Arctic Brigand. In 1967 was het de eerste trawler die de Hull Distant Water Challenge Shield won (hoogste waarde aangevoerde vis)

In 1975 is het schip verkocht naar Belgi? voor de sloop.

Jan
10  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 06-03-2025, 09:41:40
IJM9 Haarlem

De Haarlem is een van de mooiste stoomtrawlers geweest die ons land heeft gekend. Het is ook de laatste stoomtrawler van ons land geweest. De Haarlem werd in 1937 besteld door de N.V. Visserijonderneming VEM bij de werf Cochrane & Sons te Selby (GB). Tegelijkertijd werd ook het zusterschip van de Haarlem, de Delft IJM17 besteld. De Haarlem werd op 20 november 1937 te water gelaten en kwam op 6 maart 1938 aan te IJmuiden. Na de proefvaart vertrok het schip op 10 maart 1938 voor haar eerste reis ter visserij met als schipper L. Blok. De Haarlem en de Delft waren de modernste schepen van die tijd ook wat accommodatie betreft. Bijzonder was ook dat zij beschikten over een marconist.

bruto inhoud:      431 ton
afmetingen:        lengte 52,47 m breedte 8,10 m holte 4,32 m
machine:             3 cylinder triple expansie stoommachine 800 pk fabrikaat Amos & Smith
ketel:                   kolengestookte Schotse ketel

Geschiedenis:
In de meidagen van 1940 week de Haarlem uit naar Engeland waar het schip gedurende de oorlog heeft gevaren voor de Britse admiraliteit als No. 306. Op 15 juli 1945 keerde de Haarlem terug in IJmuiden. Het schip moest grondig worden verbouwd. Pas op 29 augustus 1947 kon de Haarlem weer als stoomtrawler naar zee vertrekken.

Van 17 februari tot 1 maart 1960 maakte zij haar laatste visreis en werd daarna opgelegd. Op 14 oktober van datzelfde jaar vertrok de Haarlem voor haar laatste reis uit IJmuiden om te worden gesloopt.

Jan
11  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 28-02-2025, 15:03:22
HH297 Otto Schubert

De Duitse stoomtrawler HH297 Otto Schubert is in 1950 gebouwd bij Deutsche Werft te Hamburg onder bouwnr. 614 voor rekening van rederei Pickenpack uit Hamburg.

Afmetingen: 53,95 x 8,73 x 4,30 m.
Inhoud: 567 bruto ton register.

Voortstuwing: triple expansie stoommachine met gekoppelde rookgasturbine. Totaal vermogen bedroeg 850 pk waarmee een maximum snelheid van 12 knopen kon worden behaald.

Geschiedenis:
1962: gesloopt

Jan
12  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 17-02-2025, 14:19:04

SCH325 Oceaan VIII


Deze logger is als SCH325 Mare Liberum in 1915 gebouwd bij Scheepswerf Fa. Boot te Alphen aan de Rijn onder briefnr. 6751 voor rekening van M. Varkevisser uit Scheveningen.

Inhoud: 113,42 brt (na verlenging 155,18 brt)
Afmetingen: 33,70 x 6,64 x 2,80 m
Motor: 70 pk Brons later vervangen door een 180 pk 3 ciliner Industrie ruwe olie motor type 3 VD7 uit 1946

Geschiedenis:
1916: in de vaart als SCH325 Mare Liberum eig. M. Varkevisser
1917: eSCH325 Onderneming V eig. N.V. Zeevisserij Mij. Onderneming. Dir. M. Varkevisser
1922: SCH325 Onderneming I, eig. M. Varkevisser
1930: SCH325 Onderneming I, moter ingezet
1940: SCH325 Onderneming I, eig. A. v/d Zwan & Zonen
1941: gevorderd door de Duitse Kriegsmarine; VS1428
1945: SCH325 Oceaan VIII, vrijgegeven te IJmuiden, verlengt en hermeten
1954: SCH325 Oceaan VIII, eig. N.V. A. v/d Zwan & Zn
1955: SCH325 Oceaan VIII, verhuurd aan N.V. Jaczon
1958: SCH325 Oceaan VIII, opgelegd en motor geplaatst in de KW84
1960: verkocht voor de sloop

Jan
13  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 29-01-2025, 16:06:37
SCH314 Petronella

Deze motorlogger is in 1916 gebouwd onder bouwnr. 3726/7229 bij Scheepswerf Gebroeders Tak te Geertruidenberg voor rekening van rederij Jasper J. Tuyt uit Scheveningen.

Inhoud: 173,14 brt
Afmetingen: 25,32 x 6,70 x 2,78 m. Na verlenging: 33,92 m
Motor: Brons 80 pk Kromhout bouwjaar 1928; in 1943 vervangen door een 6 cilinder Benz ruwe olie motor type RH342 met een vermogen van 350Pk. In 1952 is deze vervangen door een Benz ruwe olie motor type RH343 V met een vermogen van 295 pk.

Geschiedenis:
1916: SCH314 Petronella. Eigenaar J.J. Tuyt
1918: plaatsen motor
1937: SCH314 Petronella eigenaar N.V. rederij & Kuiperij v/h J.J. Tuyt
1947: verlengt en hermeten
1952: SCH314 Petronella eigenaar Fa. A. Tuyt Jzn directie A & J Tuyt tevens wijziging motor
1964: opgelegd ivm opheffen rederij.
1964: verkocht voor de sloop

Jan
14  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 09-01-2025, 15:38:37
SCH92 Herman

De stoomtrawler IJM2 Herman is in 1944 gebouwd bij de werf V.d. Giessen te Krimpen onder bouwnr. 684 voor rekening van de Duitse rederij Cranzer Fischdampfer AG uit Hamburg. Het schip had toen de naam Focke & Hubert (BX450). In 1949 is het schip naar ons land gekomen en kreeg het de naam Herman (SCH92). In datzelfde jaar is de Herman eigendom geworden van  de Visscherijonderneming De Vem en werd het visnummer gewijzigd in IJM2. De Herman kwam op 20 juli in dienst van de VEM met als schipper N. Korbee.

bruto inhoud:       555,83 ton
afmetingen:        lengte 51,67 m breedte 9,20 m holte 4,19 m
machine:             3 cilinder triple expansie 810 pk met ?abdampfturbine?

Geschiedenis:
1944 BX450 Focke & Hubert (Cranzer Fischdampfer AG te Hamburg)
1949 SCH92 Herman (Ministerie van Landbouw en Visserij)
1949 IJM2 Herman (Visscherijonderneming De Vem)
1960 als Juno onder Panamese vlag
1965 Perico
1973 Deborah III

Jan
15  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 01-01-2025, 10:49:17
SCH118 Prins Claus der Nederlanden
Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 44


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!