Laat berichten zien
|
Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 44
|
1
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 13-08-2025, 15:34:07
|
ARM7 Jan Senior
Het casco van deze kotter is in 1987 gebouwd bij de Poolse werf Gdynia Shipyard en de afbouw vond plaats bij de werf Maaskant te Stellendam. Opdrachtgever was rederij Siereveld BV uit Arnemuiden.
Inhoud: 560 BRT Afmetingen: 45,68 x 9,00 x 5,10 m Motor: Deutz type SBV.16.M.628 met een vermogen van 4458 pk (3281 kW) In 1991 is het motorvermogen teruggebracht naar 3835 pk (2820 kW).
Geschiedenis: 1993: tenaamstelling rederij wordt Grietje BV uit Arnemuiden 2008: modernisering bij Padmos te Stellendam; motorvermogen wordt teruggebracht tot 2000 pk (1471 kW)
Jan
|
|
|
2
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 06-08-2025, 15:02:17
|
H52 Arctic Brigand
De stoomtrawler H52 Artic Brigand is onder bouwnr 902 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull. De trawler had toen de naam Marbella.
De Marbella is op 11 februari 1955 te water gelaten en kwam in juni van datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud 793 bruto ton Lengte: 185,11 ft (56,4 m) Breedte: 32,5 ft (9,9 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1325 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.
In 1965 is het schip verkocht aan Boyd Line Ltd uit Hull en hernoemd in Arctic Brigand. In 1967 was het de eerste trawler die de Hull Distant Water Challenge Shield won (hoogste waarde aangevoerde vis)
In 1975 is het schip verkocht naar Belgi? voor de sloop.
Jan
|
|
|
3
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 23-07-2025, 15:03:20
|
SCH73 Vertrouwen
Deze grote stoomtrawler werd in 1938 gebouwd in Duitsland bij de werf Wesermunde A.G. Weser Werk Seebeck onder bouwnr. 620 voor rekening van de Norddeutsche Hochseefischerei A.G. te Wesermunde. Het schip had toen de naam Jan Mayen PG544.
Inhoud: 654 BRT Afmetingen: 59,75 x 8,58 x 4,40 m Vermogen stoommachine: 1000 pk
Geschiedenis: In 1941 kwam de Jan Mayen in dienst bij de Kriegsmarine als vorpostenboot V401. Op 21 aug 1944 is het schip voor de kust van Bayonne (Frankrijk) tot zinken gebracht. In 1946 gelicht en toegewezen aan Frankrijk waar het schip als Cap Nord F1025 in de vaart kwam voor de Societe Fecampoise de Peche te Fecamp. De inhoud van de Cap Nord was 694 brt. In 1957 werd de Cap Nord in Amsterdam verbouwd tot motortrawler en kreeg het schip een 6 cil. Werkspoor dieselmotor van 1260 pk.
In 1960 is het schip aangekocht door de firma D. Joh. Krijger uit IJmuiden en kreeg het de naam ?s Gravenhage IJM 26. In 1966 ging het schip over naar de Rotterdamsche Hypotheekbank en in 1967 werd het schip verkocht aan de N.V. Rederij v/h Frank Vrolijk te Scheveningen en kreeg het schip de naar Vertrouwen SCH73. Deze naam werd in 1971 gewijzigd in Albatros SCH97 waarna het schip voor de vrachtvaart werd ingezet.
In 1974 verkocht aan J.H. Bootsma welke het schip doorverkocht aan Al-Tros S.A. Panama. In Amsterdam is het schip aan de ketting gelegd. In augustus 1974 gekaapt en via IJmuiden naar Zeebrugge vertrokken. De naam werd veranderd in Laga. Na verkoop aan Copania Extre S.A. te Panama kreeg het schip de naam Felicitas II. Jan
|
|
|
4
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 16-07-2025, 15:13:21
|
H323 Loch Eriboll
De Engelse motortrawler H323 Loch Eriboll is in 1960 onder bouwnr 275 gebouwd bij de werf Brooke Marine Ltd te Lowestoft (UK) voor rekening van rederij Loch Fishing Co of Hull Ltd uit Hull. De tewaterlating vond plaats op 22 september 1960 en de oplevering was in december van datzelfde jaar.
Inhoud 734 bruto ton Lengte: 180 ft ( 70,2 m) Breedte: 32 ft (12,7 m) Diepgang: 16 ft (4,88 m)
Het schip beschikte over een 8 cilinder dieselmotor van het fabrikaat Werkspoor type 4SA met een vermogen van 1450 pk.
Geschiedenis: 1966 Overgenomen door Hellyer Bros Ltd uit Hull 1979 Gesloopt
Jan
|
|
|
5
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 09-07-2025, 19:11:09
|
ARM22 Klaas Adriana
Deze kotter is in 1993 in Polen gebouwd bij Stocznia Gdynia Shipyard te Gdynia (casco) onder bouwnr. 8098/2 voor rekening van Gebr. H&B Marijs uit Arnemuiden. De afbouw vond plaats bij Maaskant Shipyards BV te Stellendam (bouwnr.508). Het schip kwam in 1994 in de vaart.
Inhoud: 549 BRT Afmetingen: 43,99 x 9,00 x 5,30 m Motor: Caterpillar Diesel type 3606 DI-TA met een vermogen van 1996 pk (1467 kW).
Geschiedenis: 2004 eigenaar wordt V.O.F. Gebr. H&B Marijs uit Arnemuiden
Jan
|
|
|
6
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 04-07-2025, 14:26:31
|
GY29 Velinda
De stoomtrawler GY29 Velinda is onder bouwnr 916 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij Atlas Steam Fishing Co Ltd uit Grimsby. De namen van de trawlers van deze rederij begonnen altijd met de letter ?v?.
Het schip is op 12 juli 1956 te water gelaten en was de eerste in Beverly gebouwde trawler waarvan de bemanningsaccommodatie aan bakboordszijde geheel was doorgetrokken.
Inhoud: 788 bruto ton Lengte: 185 ft ( 56,3 m) Breedte: 32,5 ft ( 10 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.
Geschiedenis: De Velinda is in 1966 verkocht aan Northern Trawlers Ltd te Grimsby.
Op 12 februari 1975 is het schip op de thuisreis naar Grimsby in aanvaring gekomen met de H267 Ross Canaveral. Omdat reparatie te duur was is het schip vervolgens opgelegd en uiteindelijk in mei 1975 verkocht voor de sloop.
Jan
|
|
|
7
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 17-06-2025, 19:33:17
|
H52 Marbella
De stoomtrawler H52 Marbella is onder bouwnr 902 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.
Het schip is op 11 februari 1955 te water gelaten en kwam in juni van datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud 793 bruto ton Lengte: 185,11 ft (56,4 m) Breedte: 32,5 ft (9,9 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1325 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.
In 1965 is het schip verkocht aan Boyd Line Ltd uit Hull en hernoemd in Arctic Brigand. In 1967 was het de eerste trawler die de Hull Distant Water Challenge Shield won (hoogste waarde aangevoerde vis)
In 1975 is het schip verkocht naar Belgi? voor de sloop.
Jan
|
|
|
8
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 04-06-2025, 15:24:03
|
KW126 Jolanda
De kotter KW124 Jolanda is in 1953 gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Dageraad te Woubrugge voor rekening van M. Kuyt uit Katwijk aan Zee. Het schip had toen de naam Agatha Aria.
Inhoud: 91,95 BRT Afmetingen: 26,14 x 6,04 x 2,73 m Hoofdmotor: 240 pk Brons
Geschiedenis: Sept 1969 Nieuwe eigenaar: Klinkenberg & Kuijt; verbouwd en nieuwe motor geplaatst 525 pk ABC; nieuwe naam wordt Jolanda 1975: Opgelegd en gesaneerd 1983: Nieuwe eigenaar: Gebr. E. en P. De Lee uit Stabroek; nieuwe naam wordt A9 Astrid III, motor afgesteld op 300 pk 1986: Nieuwe eigenaar: Astrid de Winter uit Antwerpen; nieuwe naam wordt A9 Stern; nieuwe motor 300 pk Cummins 1992: Nieuwe eigenaar: N.V. A9 Stern; nieuwe brug en hermeten (97 brt, lengte 26,32m); nieuwe motor 300 pk Caterpillar (bouwjaar 1986) 1995: vernummerd in O9; zelfde eigenaar Gesaneerd en gesloopt
Jan
|
|
|
9
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 14-05-2025, 15:42:30
|
H141 Rudyard Kipling
Deze stoomtrawler is als H141 Swanella onder bouwnr 919 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.
Het schip is op 21 november 1956 te water gelaten en kwam in maart 1957 in de vaart.
Inhoud 823 bruto ton Lengte: 185,2 ft (56,4 m) Breedte: 32,1 ft (9,8 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.
Geschiedenis: Op 23 juli 1962 verkocht aan Hendriksen & Co, Ltd uit Hull; nieuwe naam wordt Tarchon Op 3 mei 1973 verkocht aan Newington Steam Trawling Co Ltd uit Hull; nieuwe naam wordt Rudyard Kipling Op 12 november 1974 is het schip verkocht voor de sloop. Op 22 november 1974 arriveerde het schip bij de sloper te Vigo (Spanje)
Jan
|
|
|
10
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 12-05-2025, 13:41:57
|
H267 Cape Canaveral
De motortrawler H267 Cape Canaveral is in 1963 onder bouwnr. 1480 gebouwd bij de werf Cochrane & Sons Ltd (te Selby UK) voor de rederij Hudson Brothers Ltd uit Hull.
Inhoud 805 bruto ton Lengte: 190 ft ( 57,9 m) Breedte: 33,11 ft ( 10 m)
Het schip beschikte over een diesel motor van het fabrikaat Mirrlees met een vermogen van 1800 pk.
De Cape Canaveral is in 1965 overgegaan naar British United Trawlers en kreeg de naam Ross Canaveral.
In 1978 werd het schip opgelegd en uiteindelijk gesloopt.
Jan
|
|
|
11
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 30-04-2025, 16:04:25
|
KW141 Willy
De hektrawler KW141 Willy is in 1966 onder bouwnr. 652 gebouwd bij Fa. S. Seymonsbergen te Amsterdam voor rekening van Rederij en Handelsmaatschappij v/h C. den Dulk en Gebr.De Dulk?s Handelmaatschappij te Katwijk aan Zee.
Inhoud: 349 BRT Afmetingen: 48,25 x 8,54 x 3,62 m Hoofdmotor: 8 cilinder. Deutz dieselmotor met een vermogen van 1200 pk
Geschiedenis: Mei 1966: in de vaart 1980: opgelegd ivm sanering 1981: verkocht naar Ghana en onder de naam Yonso ingezet voor de visserij Na slechts 7 maanden weer terug naar Nederland ivm problemen vriesinstallatie Opgelegd te Amsterdam 1983: gesloopt de Haarlem
Jan
|
|
|
12
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 23-04-2025, 14:59:44
|
H12 Lord Alexander
De Engelse stoomtrawler H12 Lord Alexander is in 1954 gebouwd bij Cochrane & Sons te Selby onder bouwnr. 1388 voor rekening van rederij Lord Line Ltd uit Hull. De tewaterlating vond plaats op 29 juni 1953.
Inhoud: 790 BRT Lengte: 183,4 ft (55,9 m ) Breedte: 32 ft (9,75 m) Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine met een vermogen van 1075 pk.
Geschiedenis: In 1966 is de Lord Line overgenomen door Hellyer Brothers Ltd uit Hull en in 1975 is de Lord Alexander verkocht voor de sloop.
Jan
|
|
|
13
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 02-04-2025, 15:17:53
|
GY148 Spurs
De stoomtrawler GY148 Spurs is in 1933 gebouwd onder bouwnr. 955 bij de Engelse werf Smiths Dock Co Ltd South Bank voor rekening van de rederij Consolidated Fisheries Ltd uit Grimsby. De trawler had toen het registratienr. GY515 Spurs.
Inhoud 399 bruto ton Lengte: 155 ft (47,2 m) Breedte: 26,4 ft (8 m) Diepgang: 12,2 ft (3,7 m)
Voortstuwing: stoommachine fabrikaat Smith Dock Co Ltd
Geschiedenis: 1933 GY515 Spurs 09/1939 aangekocht door de Admiralty om te worden ingezet als Auxiliary Patrol vessel (FY168) 1946 aangekocht door Consolidated Fisheries en als GY 148 Spurs ingezet voor de visserij 04/1962 Gesloopt
Jan
|
|
|
14
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 26-03-2025, 15:15:36
|
GY28 Kirkness
De stoomtrawler GY28 Kirkness is in 1948 gebouwd onder bouwnr. 1330 bij de Engelse werf Cochrane & Sons Ltd te Selby voor rekening van de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull. De trawler had toen de naam H497 Junella.
De Junella is op 2 september 1947 te water gelaten en kwam in januari 1948 in de vaart.
Inhoud 550 bruto ton Lengte: 171 ft (52,1 m) Breedte: 29,2 ft (8,9 m) Diepgang: 14,7 ft (4,5 m)
Voortstuwing: triple expansie stoommachine fabrikaat C.D. Holmes & Co Ltd, Hull met een vermogen van 925 ipk.
Geschiedenis: 2 sept 1948 tewaterlating 3 jan 1949 registratie te Hull (H497 Junella) 12 jan 1948 oplevering 14 jan 1948: aanvang eerste visreis 11 apr 1949: verkocht aan Alsey Steam Fishing Co Ltd uit Grimsby voor 129.500 pond 29 apr 1949 registratie te Grimsby(GY28 Kirkness) Nov 1960 overname door de Ross Group Ltd 25 nov 1960: registratie gewijzigd in GY28 Ross Hunter 20 dec 1963: voor de sloop verkocht aan Hughes Bolckow Ltd te Blyth 22 dec 1963: gearriveerd te Blyth 1 maart 1964: Grimsby registratie be?indigd.
Jan
|
|
|
15
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 19-03-2025, 19:36:57
|
SCH236 Noordster
Deze motorlogger is in 1950 gebouwd bij de Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van de rederij J.J. v/d Toorn Azn te Scheveningen.
Inhoud: 178,23 brt Afmetingen: 34,26 x 6,82 x 3,05 m Motor: 240 pk Brons, 4LD, 4 cil., No.10023, bouwjaar 1950 later vervangen door een 960 pk Deutz, type 528, 8 cil., bouwjaar 1973
Geschiedenis: 1950 SCH 236 Noordster eig. J.J. v/d Toorn Azn 1952 SCH 236 Noordster eig. N.V. Verre Visserij Mij. dir. J.J. v/d Toorn 1960 SCH 236 Noordster dir. J.J. & A. v/d Toorn 1962 SCH 236 Noordster dir. J.J. v/d Toorn 1970 SCH 236 Noordster verhuurd aan N.V. Sportvisserij te IJmuiden 1972 SCH 236 Noordster eig. N.V. Sleephelling Mij. Scheveningen 1973 SCH 72 Ali eig. W.Rog en J.C.Buis, wijziging motor 1974 SCH 72 Ali verlengt en hermeten 1976 SCH 72 Ali doorgehaald i.v.m. sanering 1977 verkocht naar Engeland 1978 Aurora sportvisser rederij Groen; later ingezet als Aurora-G voor de offshore industrie 2016 Overgedragen aan de stichting ?Noordster terug op Scheveningen?. 2017 Start restauratie te Scheveningen om het schip in oorspronkelijke staat als haringlogger te brengen.
Jan
|
|
|
|
|