Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
01-11-2024, 01:00:55
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

  Laat berichten zien
Pagina's: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 ... 12
61  Hoofdindex / Praatgroep Scheveningen / Re: Allerlei. Gepost op: 03-01-2014, 00:42:45
http://www.youtube.com/watch?v=FcEBakxFmBw

VUURWERK EN VUUR, DUINDORP JAARLIJKS TERUG KEREND FESTIJN
HET VREUGDEVUUR OP HET STRAND VAN DUINDORP 31-12-2013/2014
              FILMPJE

Beste mense,

Daar kan de peperdure media niet aan tippen. Zo'n filmpje zou de wereld rond moeten. Klasse !

Allemael al 't nôdige nog.

Bert v.d. Toorn
===
62  Hoofdindex / Praatgroep Scheveningen / Re: Schepen op Scheveningen 2 Gepost op: 03-12-2013, 22:19:59
Je meent het Jaap,
te gek want iedereen met of zonder hond loopt daar te banjeren vanaf de ingang van het zenderpark ook nog bezig met het dumpen van flessen of blikwerk. Dan moet je ook zomers eens kijken naar het aantal lieden die de duinen nemen vanwege de kortere route naar en van de standtent. Wat waren het voor verbalisanten?
kreeg nog een bonnetje maar geen air mails bij gescheven Grin


Mensen,
 Wat een gekkigheid. De man 5 euro, ik wil die prachtige filmpjes blijven zien vanaf die plek.
Kom maar op met je banknummer!  g.vandertoorn@ziggo.nl

groet
Bert v.d. Toorn
===
63  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 02-12-2013, 17:05:11
SCH159 Martina

Deze motorlogger is in 1916 als SCH159 Noorderlicht gebouwd bij Hertog & Leeuwenstein te Hardinxveld  voor rekening van rederij  A. van der Ende  te Scheveningen.

Inhoud: 162 brt (na verlenging)
Afmetingen: 33,87 x 6,69 x 2,77 m
Motor: 2 cil. Brons 50pk eerst vervangen door een 2 cil. Brons 60-70pk later vervangen door een  4 cil. Brons 200pk
 
Geschiedenis:
1921 SCH 159 Hoogerheide C. den Dulk Jzn
1923 SCH 159 Adriana Pieternella D. de Jong & A. Taal.
1924 SCH 159 Martina M. den Dulk Gzn.
1944 SCH 159 Martina gevorderd door Duitse Weermacht
1945 SCH 159 Martina vrijgegeven te IJmuiden
1949 SCH 159 Martina verlengt en wijziging motor
1952 SCH 159 Martina wijziging in firma: Fa. M. den Dulk Gzn.
1959 SCH 159 Martina wijziging in N.V. M. den Dulk Gzn N.V.
1970 SCH 159 Martina bestemd voor de sportvisserij. Sportvisser II N.V. Sportvisserij"Noordzee"

SCH324 Morgenster

Deze logger is als SCH200 De Vrouw Maria in 1919 gebouwd bij de scheepswerf Gebr. Boot te Alphen a/d Rijn voor rekening van M. den Dulk Gz.

Inhoud: 112,75 brt (na verlenging 160,60 brt)
Afmetingen: 25,46/32,53 x 6,69 x 2,95 m
Motor: 240 Pk La Meuse, 8 cil., bouwjaar 1928 later vervangen door een 240 Pk Industrie, 4 VD 7, 4 cil., No.3338, bouwjaar 1948

Geschiedenis:
1919 SCH 200 De Vrouw Maria eig. Fa. H. den Dulk Pzn.
1928 SCH 200 De Vrouw Maria motor ingezet
1940 SCH 200 De Vrouw Maria gevorderd, HH 10
1945 SCH 200 De Vrouw Maria vrijgegeven te IJmuiden
1947 SCH 200 De Vrouw Maria verlengt en hermeten
1948 SCH 200 De Vrouw Maria wijziging motor
1959 SCH 324 Morgenster eig. Fa. M. den Dulk Gzn N.V.
1959 SCH 324 Morgenster eig. Red. den Dulk & van Leeuwen N.V.
1970 SCH 324 Morgenster eig. Fa. M. den Dulk Gzn
1970 SCH 324 Morgenster wordt gebruikt voor sportvisserij. F.Vrolijk
1980 Radioschip voor Radio Del Mare
1993 gestart met de verbouwing tot zeilend charterschip. De verbouwing is echter niet afgemaakt . De "Morgenster" lag (1999) afgemeerd in zijkanaal B te Spaarndam.

Jan


Mensen,

Ik vond nog wat in mn archiefje !

groet, Bert v.d. Toorn

64  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: Welke logger is dit? Gepost op: 26-11-2013, 00:25:32
Dat is de ijm 75 Gorredijk


Ja,
En die Gorredijk ligt nu op de zeebodem als Maria.

groet
Bert v.d. Toorn
===
65  Hoofdindex / Praatgroep Scheveningen / Re: Foto's visserij-bemanningen Vleet/ Trawl Gepost op: 22-11-2013, 15:23:31
Weten we nog welke logger dit is ? Ik niet.

Jawel,
Dat was de SCH 347 'Adriana'. De stalen zeillogger had eerst 1 1/2 jaar opgebracht gelegen in Engeland. Daar waren de  'valllen' en zeilen sterk achteruit gegaan. Toch kreeg het schip daar een certificaat van zeewaardigheid om te mogen vertrekken. Zo zou er nog heel wat gebeuren voor dat het in 1919 op strandje op Scheveningen strandde. Lees maar, als het te lezen is tenminste !

groet
Bert v.d. Toorn

===

Zo groot zat niet ?
Nog een
==

En de leste !

groet, Bert
===




Bert


66  Hoofdindex / Praatgroep Scheveningen / Re: Foto's visserij-bemanningen Vleet/ Trawl Gepost op: 22-11-2013, 15:22:37
Weten we nog welke logger dit is ? Ik niet.

Jawel,
Dat was de SCH 347 'Adriana'. De stalen zeillogger had eerst 1 1/2 jaar opgebracht gelegen in Engeland. Daar waren de  'valllen' en zeilen sterk achteruit gegaan. Toch kreeg het schip daar een certificaat van zeewaardigheid om te mogen vertrekken. Zo zou er nog heel wat gebeuren voor dat het in 1919 op strandje op Scheveningen strandde. Lees maar, als het te lezen is tenminste !

groet
Bert v.d. Toorn

===

Zo groot zat niet ?
Nog een

Bert


67  Hoofdindex / Praatgroep Scheveningen / Re: Foto's visserij-bemanningen Vleet/ Trawl Gepost op: 22-11-2013, 15:21:22
Weten we nog welke logger dit is ? Ik niet.

Jawel,
Dat was de SCH 347 'Adriana'. De stalen zeillogger had eerst 1 1/2 jaar opgebracht gelegen in Engeland. Daar waren de  'valllen' en zeilen sterk achteruit gegaan. Toch kreeg het schip daar een certificaat van zeewaardigheid om te mogen vertrekken. Zo zou er nog heel wat gebeuren voor dat het in 1919 op strandje op Scheveningen strandde. Lees maar, als het te lezen is tenminste !

groet
Bert v.d. Toorn
===
68  Hoofdindex / Praatgroep Scheveningen / Re: Allerlei. Gepost op: 13-11-2013, 23:37:43
Goede avond, de link pagina van ons is vernieuwd en weer up-to-date
http://www.allesoverscheveningen.nl/links

Mochten er nog links ontbreken meld het dan even.

Welterusten voor straks.




Beste Hans,
In de rubriek historie Scheveningen mis ik deze nog:

http://www.vissersnamenmonumentscheveningen.nl/

vr. groet
Bert v.d. Toorn



69  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: ik heb een vraag Gepost op: 12-11-2013, 11:32:07
Op één van de filmpjes van de Haagse beeldbank kom ik dit beeld tegen;
De SCH-314 (HuhHuh) met een dwars opgehangen stuk zeildoek.
Waar diende dat voor ?

K

Knorhaan,

Zo'n zeil heette een 'bakkertje'.  Om te voorkomen dat je in je eigen vleet dreef. Ik heb 'm ook nog helpen opzetten op de SCH 297 als jongste in 1965. Als dat ook niet hielp dat had je een indol.

groet Bert v.d. Toorn

70  Hoofdindex / Praatgroep Scheveningen / Re: Allerlei. Gepost op: 28-10-2013, 23:57:03
http://www.youtube.com/watch?v=VFqlkzcqfoU
                              filmpje
beelden zuid en noorderhavenhoofd maandag 28-10-2013


Een schitterende film Jaap, voor mij verdien je een media-prijs.

groet
Bert v.d. Toorn
===
71  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Een VissersNamenMonument in 2013 Gepost op: 18-10-2013, 23:41:43
Beste Mensen,

De TX 29 'Dageraad' is reeds opgespoord en geplaatst. Rest nog de HD 75 'De Kuif'.

groet
Bert v.d. Toorn
===
72  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Een VissersNamenMonument in 2013 Gepost op: 18-10-2013, 23:38:06
Beste mensen, ik doe een herhaalde oproep

Voor de website van het VissersNamenMonument Scheveningen mis ik nog een aantal foto's van schepen. Ik wou er nu twee voorleggen. Het zijn de HD 75 uit 1941 en de TX 29 eveneens in 1941.

Zie de links: 
Bij de buttons algemeen staan de gegevens van de scheepjes.

http://www.vissersnamenmonumentscheveningen.nl/detail/1941-496-de-kuif-hd-75-door-torpedo-exsplosie-omgekomen

http://www.vissersnamenmonumentscheveningen.nl/detail/1941-498-dageraad-tx-29-in-zee-door-vliegtuigen-beschoten

vr. groet
Bert v.d. Toorn
====
73  Hoofdindex / Praatgroep Scheveningen / Re: ijm 183 Liesbeth Betty Gepost op: 27-09-2013, 23:23:35
Beste Anita,
Voor wat betreft deze 3 gebeurtenissen stuur ik je het e.e.a. naar je persoonlijke mail.

vr. groet
Bert v.d. Toorn
===
74  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringën deel 2 Gepost op: 27-09-2013, 16:20:08
Silverdale deel 5

Namens de schippers werd de Raad toegesproken door dhr. West en dhr. Bloomers had namens het Ministerie van Handel de Raad beantwoord.

De Raad gaf de volgende antwoorden op de vragen van de Ministerie van Handel.

Antwoord.
Een
Op 4 Februari j.l. om 05.40 v.m.,waren de stoomschepen Silverdale en Straton elkaar kruisende schepen volgens artikel 19 van de Wet ter Voorkoming van Aanvaring op zee, zoals het toen gebeurde,.
a. De Silverdale voldeed niet aan de artikelen 19, 22 en 23 van de genoemde
Wet.
b. De Straton voldeed niet aan het artikel 21 van de genoemde wet.

Twee
Er is geen bewijs voor de Raad, om aan te tonen dat er wel of niet een goede en geschikte uitkijk was op de Silverdale, daar de schipper en een matroos alleen op wacht waren op dat moment.
En zij bij de aanvaring daar door het leven lieten en de rest van de bemanning voorafgaande aan het moment van de aanvaring., beneden deks waren.
Een goede en geschikte uitkijk werd wel op de Straton gehouden.

Drie
De aanvaring werd in de eerste plaats veroorzaakt door de Silverdale, door niet uit te wijken voor de Straton en zo probeerde voor het schip te kruisen en negeerde haar snelheid te minderen en te stoppen en achteruit te slaan bij de nadering van de Straton in tegenstelling van de artikelen 19,22 en 23 van de Wet ter voorkoming van aanvaringen op zee.
En in de 2e plaats door het negeren van de Straton, toen zij vond dat zij te dicht bij de Silverdale was, dat een aanvaring niet kon worden voorkomen door de actie van de Silverdale alleen, om op tijd te stoppen en achteruit te slaan, om hiermee de kracht van de aanvaring te voorkomen of verminderen..
Het verlies aan mensenlevens, was veroorzaakt door het plotseling zinken van de Silverdale, veroorzaakt door de aanvaring en het zinken van het schip binnen 2 minuten en het voor haar en haar bemanning het onmogelijk was de reddingsloep van het schip te water te laten, waardoor 5 bemanningsleden verdronken.

Vier.
De omstandigheden waarin de vijf bemanningsleden van de Silverdale de dood vonden, was als volgt.

Op het moment dat het achterschip van de Silverdale zinkende was, onmiddellijk na de aanvaring, werd de schipper nog gezien, staande bij het hekwerk van het stuurhuis plateau aan SB, toen hij naar de Straton schreeuwde, om weer vooruit te varen.
Daarna werd gezien dat hij door de deur het stuurhuis binnen ging, met de waarschijnlijke bedoeling door het stuurhuis te lopen en om door de andere deur, het dek te kunnen bereiken.
Maar naar de mening van de Raad, daar de schipper niet meer werd gezien en niets meer van hem werd gehoord, hij verrast is geworden door het plotseling zinken van de Silverdale, om weer het stuurhuis aan de andere zijde te kunnen verlaten en hij in het stuurhuis zijnde, met het schip ten onder is gegaan.

Gedurende enige tijd na het zinken van het achterschip van de Silverdale, bleef haar steven nog boven water en de bootsman werd daar op het voordek gezien door de 1e machinist die een toevlucht had gezocht in de voormast.
De bootsman werd ook gezien door de bemanning van de reddingsloep van het lichtschip Spurn.
Maar toen de reddingsloep slecht enkele yards van hem was verwijderd, hij van de steven af viel en zonk buiten het gezichtsveld van de sloep bemanning en verdronk.

De matroos Maarten den Dulk werd het laatst door de steward van de Silverdale, gezien, drijvende op een krebbeplank.
Ook later werd hij door de stuurman van de Silverdale, die in de volgelopen sloep van de Silverdale was geklauterd, gehoord toen er om hulp werd geschreeuwd en hij veronderstelde ,dat het afkomstig was van de matroos Maarten den Dulk.
Er is daar om volgens de Raad geen twijfel mogelijk dat Maaarten de Dulk, niet meer door uitputting in staat was de krebbeplank vast te houden en hierdoor er vanaf is gegleden en verdronk.

De 2e machinist klampte zich ook enige tijd aan een krebbeplank vast en het door de steward van de Silverdale werd gezien dat hij door uitputting de plank moest los laten en verdronk.

De tremmer was wakker op het moment van de aanvaring, en was door een matroos die naar het vooronder was gekomen, wakker werd gemaakt.
Hierna werd er niets meer van hem gehoord of gezien.
Naar de mening van de Raad werd hij bij het zinken van de Silverdale in het water gesmeten en hij hierbij verdronk.

Direct na de aanvaring nam de schipper van de Straton het roer over van een matroos en voer met het schip in de richting van de plaats waar de Silverdale ten onder was gegaan, met de bedoeling om mensen te redden.
Toen hem werd doorgegeven dat het vooronder van de Straton vol met water stond tot een hoogte van de bovenzijde van de opberg banken, liet hij het voor ruim openen om het waterdichte schot tussen het vooronder en het voor ruim te controleren of het schot water door liet.
Toen hij er van verzekerd was dat het waterdichte schot in orde was en er geen direct gevaar voor de Straton was, de Straton, die inmiddels was afgedreven van de plaats van de aanvaring, het schip terug bracht naar de plaats van het ongeval en er in slaagde nog een van bemanningsleden van de Silverdale te redden.

De Raad is van mening dat de Straton in de buurt van het ongeval had kunnen worden gehouden en de poging om mensen te redden door enige van hen aan boord de Straton, door hadden kunnen gaan, tijdens de inspectie van de Straton.
Maar na de rechten van de bemanning van de Straton in ogenschouw te hebben genomen, om op de eerste plaats op hun eigen veiligheid te letten, het voor de Raad niet mogelijk is te zeggen, dat degenen aan boord van de Straton, niet iedere mogelijke poging om assistentie te verlenen hebben benut.

Vijf.
Aan boord van de Silverdale werd niet genavigeerd op een normale wijze van goed zeemanschap.
De navigatie aan boord van de Straton werd wel op de goede wijze van zeemanschap uitgevoerd, tot het bleek dat er een risico van een aanvaring was en zij, als zij zou hebben gestopt en de machine met volle kracht achteruit had laten draaien de aanvaring zou hebben voorkomen of met zekerheid de kracht van de aanvaring hebben verminderd.

Zes.
De schipper van de Straton is schuldig aan de fout van de gedachten om geen actie te ondernemen om de aanvaring te voorkomen, toen het schip zich bevond in een dusdanige positie, dat de aanvaring niet meer was te voorkomen door de Silverdale alleen.
Bekeken hebbend naar de schade van zijn eigen schip en het feit dat hij niet in staat was om te trachten mensenlevens te redden door middel van de eigen reddingsloep van de Straton, die zo ernstig was beschadigd, zodat zij onbruikbaar was, is de Raad van mening dat het vergaan van de Silverdale en met het verlies van de betrokken personen, niet was veroorzaakt door een verkeerde daad of fout van de schipper van de Straton

Einde




Mooi Cor,
Bedankt voor de 'translation'. Ook J.H. en Knorhaan nog bedankt.
Voor de geïnteresseerden een link naar het digitale VissersNamenMonument over deze ramp want Scheveninger Maarten den Dulk spoelde nl. aan op het strand. 
 
http://www.vissersnamenmonumentscheveningen.nl/detail/1911-352-silverdale-gy-aanvaring

groet
Bert v.d. Toorn













































75  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Een VissersNamenMonument in 2013 Gepost op: 20-09-2013, 15:54:56
Beste mensen,

Voor de website van het VissersNamenMonument Scheveningen mis ik nog een aantal foto's van schepen. Ik wou er nu twee voorleggen. Lastige lijken me! Het zijn de HD 75 uit 1941 en de TX 29 eveneens in 1941.

Zie de links: 
Bij de buttons algemeen staan de gegevens van de scheepjes.

http://www.vissersnamenmonumentscheveningen.nl/detail/1941-496-de-kuif-hd-75-door-torpedo-exsplosie-omgekomen

http://www.vissersnamenmonumentscheveningen.nl/detail/1941-498-dageraad-tx-29-in-zee-door-vliegtuigen-beschoten

vr. groet
Bert v.d. Toorn
====


Pagina's: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 ... 12


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!