211
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 23-12-2018, 21:22:51
|
VL 142 Voorwaarts
De hektrawler VL142 Voorwaarts werd in 1975 gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Dageraad te Woubrugge onder bouwnr. 535 voor rekening van de Doggermaatschappij uit Vlaardingen. Het schip kwam 17 april 1975 in de vaart.
De tewaterlating van de Voorwaarts vond plaats op 27 maart 1961 waarna het schip op 23 mei 1961 in dienst werd gesteld.
Inhoud: 405 brt. Na verlenging in 1983: 477 brt Afmetingen: 51,10/48,59 x 9,27 x 3,54 m. Na verlenging: 59,60/56,09 x 9,27 x 3,54 m. De hoofdmotor was een 14 cilinder Bolnes dieselmotor van 2100 pk.
In 1988 overgegaan naar Cornelis Vrolijk’s Visserij Mij te IJmuiden als SCH144 Voorwaarts. In datzelfde jaar verkocht naar Hull, Engeland als H142 Swanella.
Jan
|
|
|
212
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 09-12-2018, 14:56:00
|
SCH333 Oceaan VII
De logger SCH333 Oceaan VII werd in 1939 gebouwd bij de werf Vuyk te Capelle a/d IJssel voor rekening van de rederij A. v.d. Zwan en Zn uit Scheveningen.
Inhoud: 179,41 brutoton Lengte: 35,75 meter Breedte: 6,83 meter Holte: 2,99 meter Motor: 240 pk 4 cil. Industrie
Historie: 1940 gevorderd door weermacht no, 3402 1945 vrij gegeven te IJmuiden 1954 SCH 333 Oceaan VII eig. N.V A. v.d. Zwan en Zn 1955 verhuurd aan Jaczon 1961 eig. J. v.d. Zwan 1966 vaartuig verkocht naar Engeland en tussen juni 1966 en augustus 1967 ingezet als piratenzender Radio 270
Jan
|
|
|
213
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 09-11-2018, 19:47:51
|
GY689 Okino
Deze trawler is in 1962 voor rekening van Diamonds Steam Fishing Co. uit Grimsby onder bouwnr. 532 gebouwd bij de Engelse werf Goole shipbuilding & Repairing Co. Ltd te Goole (UK). De tewaterlating vond plaats op 8 maaart 1962. De Okino was het derde schip uit een rij van 4. De andere drie schepen waren de GY661 Tokio, GY668 Hondo en GY691 Erimo.
Inhoud: 273 bruto ton Lengte: 115 ft (35 m) Breedte: ?
Het schip beschikte over een dieselmotor.
De Okino is op 12 oktober 1978 in brand geraakt en heeft daarna niet meer gevaren. Het schip is in 1979 te Grimsby gesloopt.
Jan
|
|
|
214
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 28-10-2018, 20:25:43
|
H178 St. Leger
De stoomtrawler H178 Saint Leger is onder bouwnr 835 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Thomas Hamling & Co Ltd uit Hull.
Het schip is op 9 maart 1951 te water gelaten .
Inhoud 794 bruto ton Lengte: 188,8 ft ( 57,5 m) Breedte: 32,2 ft ( 9,8 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en de stoommachine was van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1150 ipk waarmee een max. snelheid van 13,4 knopen kon worden behaald.
In 1975 is het schip verkocht voor de sloop.
Jan
|
|
|
215
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 14-10-2018, 11:23:35
|
Superior Trader
De coaster Superior Trader is gebouwd bij de N.V. Nederlandsche Scheepswerven te Groningen voor rekening van L. Remeus te Scheveningen. Het schip werd op 26 november 1960 te watergelaten en de oplevering vond plaats op 8 februari 1961. Het beheer van het schip werd uitgevoerd door de Scheepvaart Maatschappij Norfolk Lijn.
Inhoud: 329 brt (352 dwt) L.o.a. x Br. x Holte = 47,34 m x 7,32 m x 2,42 m Motor = 4T 6 cil. Werkspoor (270x500) 395 rpk goed voor een max snelheid was 11 knopen.
Geschiedenis In juni 1967 in de vaart gekomen als AMPERA II voor Pemerintah Daerah Tingkat I te Ambon, vlag Indonesië. In 1975 overgegaan naar P.T. Pelayaran Nusantara Berdikari te Ambon. In april 2006 verwijderd uit de Lloyds Registers ivm twijfel over voortbestaan.
Jan
|
|
|
218
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 21-08-2018, 20:46:08
|
H582 Banquo
Deze stoomtrawler is in 1948 onder bouwnr. 210 gebouwd bij de werf J. Lewis & Sons Ltd te Aberdeen voor rekening van J. Marr & Son Ltd uit Hull. Het schip had toen de naam Thornella. De tewaterlating had plaats op 19 september 1956.
Inhoud: 604 bruto ton Lengte: 170,4 ft (51,9 m) Breedte: 29,2 ft (8,9 m) Diepgang: 14,3 ft (4,4 m)
De voortstuwing bestond uit een triple expansie stoommachine fabrikaat J. Lewis & Sons Ltd uit Aberdeen. De ketel was gemaakt door Caledon Shipbuilding & Engineering Co Ltd, uit Dundee.Hiermee kon een maximale vaart van 13 knopen worden gehaald.
Geschiedenis: 9.4.1948:Tewaterlating bij J. Lewis & Sons Ltd, Aberdeen 29.9.1948: Overgedragen aan J. Marr & Son 10.1952: Tijdens een reis naar Groenland 8 lichamen uit zee gehaald afkomstig van de Hull trawler Norman (H289) en bij Scrabster aan land gezet. 1953: Te Hull binnengelopen met zware schade aan het stuurhuis als gevolg van slecht weer tijdens de thuisreis vanaf Groenland. 13.9.1954: Verkocht aan Northern Fishing Co (Hull) Ltd, te Hull 6.10.1954: Geregistreerd te Hull als BANQUO (H582) 10.1957: Opgebracht door IJslandse kanonneerboot Thor i.v.m. illegaal vissen voor de kust van IJsland 24.5.1965: Verkocht aan Hellyer Bros. Ltd, te Hull. 19.5.1967: Verkocht aan Wyre Trawlers Ltd, te Fleetwood. 7.6.1967: Geregistreerd te Fleetwood (FD99) en reeds na 1 visreis opgelegd te Fleetwood 9.1967: Verkocht voor de sloop aan Van Heyghen Freres S.A., te Gent (BE)
Jan
|
|
|
219
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 15-08-2018, 21:23:17
|
GY188 Boston Fury
Deze motortrawler is in 1956 onder bouwnr. 909 gebouwd bij de werf Cook, Welton en Gemmell te Beverley (Engeland) voor rekening van Boston Deep Sea Fisheries Co Ltd uit Grimsby De tewaterlating had plaats op 19 september 1956.
Inhoud: 577 bruto ton Lengte: 160,5 ft (48,9 m) Breedte: 30,4 ft (9,3 m)
De voortstuwing bestond uit een dieselmotor fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1050 pk. Hiermee kon een maximale vaart van 13 knopen worden gehaald.
Geschiedenis: Op 14 augustus 1961 verkocht aan de rederij Abunda Steam Fishing Co Ltd uit Grimsby waarna het schip de naam Abunda kreeg Op 22 december 1966 verkocht aan Newton Trawlers Ltd uit Grimsby en herdoopt in Volesus. Op 1 januari 1975 verkocht aan North Cape Fishing Co Ltd uit Hull Op 19 mei 1975 verkocht naar Gibraltar om ingezet te worden als bergingsvaartuig 1979 verkocht naar Panama (Maritime Sunshine SA) 1987 Overgegaan naar Chepo Shipping Co SA, Panama 1998 Geschrapt uit Lloyds Register
Jan
|
|
|
220
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 11-08-2018, 15:50:23
|
SCH106 Boeier
Deze hektrawler is in 1980 onder bouwnr. 195 gebouwd bij YVC IJsselwerf te Capelle a/d IJssel voor rekening van rederij Jaczon uit Scheveningen. Het schip kwam 12 februari 1980 in de vaart.
Inhoud: 843 brt (na verlenging 1023 brt) Afmetingen: 67,01/63,57 x 12,52 x 6,87 m. (na verlenging 77,01/73,87 x 12,52 x 6,87 m) Motor: 8cil. MAK turbo dieselmotor met een vermogen van 2800 pk (6600KW). Later opgevoerd naar 3200 pk
Geschiedenis 1983 Verlengd en hermeten 1986 Overgaan naar Ibru Seafoods Ltd uit Nigeria en hernoemd in ODON
Jan
|
|
|
221
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 08-08-2018, 14:35:31
|
IJM28 Amsterdam
De motortrawler IJM28 Amsterdam is in 1955 gebouwd bij Scheepsbouw en Reparatiewerf De Hoop te Leiden onder bouwnr. 1431 in opdracht van Firma D. Joh. Krijger uit IJmuiden. Het schip werd op 7 september 1955 te water gelaten. De proefvaart vond plaats op 6 maart 1956 en op 28 maart van datzelfde jaar vertrok de Amsterdam vanuit Vlaardingen voor het eerst ter visserij.
Inhoud: 333 BRT Lengte (over alles): 43,16 m Breedte: 7,84 meter Holte: 3,75 meter Hoofdmotor: 6 cil. Krupp van 750 pk. Deze is in 1962 vervangen door een Deutz van 1000pk.
Geschiedenis De Amsterdam is eind 1961 met ernstige machineschade binnengesleept en in 1962 verkocht aan rederij W. van der Zwan & Zonen te Scheveningen. Het schip kreeg de naam Willem van der Zwan (SCH302) en de Krupp motor werd vervangen door een Deutz motor. De Willem van der Zwan heeft tot 1966 gevaren voor rederij W. van de Zwan en is daarna verkocht aan Konrad Kvalsik te Alesund, Noorwegen. Het schip kreeg toen de naam Gollenes. In 1977 is het schip verlengd.
Jan
|
|
|
223
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 04-07-2018, 16:25:26
|
KW32 Stern
De kotter KW32 Stern is in 1987 als KW34 Rose Marie gebouwd bij Scheepswerf Metz te Urk voor rekening van rederij Albatros BV uit Katwijk aan Zee.
Inhoud: 547 BRT Afmetingen: 44,54 x 9,0 x 5,10 m Motor: SWD 1987 met een vermogen van 3927 pk.
Geschiedenis: 1987-op 10 januari op Urk te water gelaten en op 7 mei te IJmuiden overgedragen aan Rederij Albatros BV. als KW 34 ROSE MARIE. 1999-december, verkocht aan Rederij H van Duyn en Zn en ondergebracht bij Rederij van der Plas en van der Wiel BV nieuwe naam: KW 32 STERN 2005-op 7 oktober was de kotter voor het laatst aan de markt in IJmuiden. De besomming was ruim 55.000 euro. De sanering was goedgekeurd. 2006-begin januari naar Scheepssloperij Van Heyghen Recycling ( VHR) te Gent
Jan
|
|
|
224
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 30-06-2018, 12:09:56
|
SCH5 GUUS
Dit schip werd in 1956 gebouwd bij Scheepswerf De Rietpol onder bouwnr. 12 in opdracht van Kramer & Booy. Het schip kwam op 3 november 1956 als IJM 18 ARIADNE in de vaart voor rederij H. Gomes te Leidschendam.
In 1962 werd het schip verkocht aan N.V. Verre Visserij (J.J. van der Toorn Azn) te Scheveningen en werd omgedoopt in SCH 5 GUUS.
Afmetingen: 36,25/33,76 x 7,34 x 3,56 m. Inhoud: 225 BRT Hoofdmotor: 6 cilinder MWM van 500 pk.
In 1967 werd het schip verlengd: de nieuwe lengte werd 42,95/40,07 m. Inhoud: 246 BRT
De hoofdmotor werd in 1973 vervangen door een 8 cilinder Crepelle van 1350 pk.
Het schip is in 1975 gesaneerd en afgevoerd.
Jan
|
|
|
225
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 13-06-2018, 21:19:48
|
Vlaggetjesdag
Zaterdag 16 juni is het weer vlaggetjesdag. Maar dat wist je natuurlijk al. Net als vorige jaren sta ik weer met een kraam vol nieuwe schilderijen aan de tweede haven (ter hoogte van het Schevenings tafereel). Mocht je toevallig in de buurt zijn kom gerust effe kikke.
Jan
|
|
|
|
|