Vraag en antwoord & Wie wat waar

Vraag en antwoord => Stamboom en Genealogie => Topic gestart door: reiger op 13-10-2021, 10:05:21



Titel: Dieuwertje de Niet
Bericht door: reiger op 13-10-2021, 10:05:21
Dieuwertje de Niet, geb. Schev. (Gemeente ?s-Gravenhage) 2 febr. 1837, dr. van Jacobus Jacobse en Neeltje Simonse Korving, tr. ?s-Gravenhage 17 juli 1861 Gijsbert de Ruijter, geb. Schev. (Gemeente ?s-Gravenhage) 9 mei 1837, ovl op zee 8 okt. 1874, zn. van Minnekus Gijsbertse en Neeltje Janse Rog.

Uit dit huwelijk:

1. Neeltje de Ruiter, geb. Schev. (Gemeente ?s-Gravenhage) 28 mei 1862, ovl ald. 21 maart 1948, tr. Voorburg 6 sept. 1916 Gerardus van Rijswijk, geb. Sassenheim 10 dec. 1860, ovl ?s-Gravenhage 30 mei 1939.
2. Jacob de Ruiter, geb. 18 januari 1864, ovl Schev. (Gemeente ?s-Gravenhage) 3 mei 1864.
3. Jacob de Ruiter, geb. Schev. (Gemeente ?s-Gravenhage) 1864, ovl ald. 28 juni 1917, tr. ?s-Gravenhage 14 dec. 1887 Petronella Groen, geb. Schev. (Gemeente ?s-Gravenhage) 23 sept. 1863, ovl ald. 5 sept. 1936, dr. van Jacob en Mijntje Knoester.
4. Minnekus de Ruiter, geb. Schev. (Gemeente ?s-Gravenhage) 1867, ovl ald. 26 juli 1876.
5. Benjamin de Ruiter, geb. Schev. (Gemeente ?s-Gravenhage) 23 april 1869, ovl ?s-Gravenhage 11 mei 1930, tr. 1e Haarlemmermeer 9 aug. 1895 Ploontje Konings, geb. Haarlemmermeer 13 dec. 1873, ovl ?s-Gravenhage 9 april 1906; tr. 2e ?s-Gravenhage 14 nov. 1906 Wilhelmina Nieuwkoop, geb. 1858, dr. van Arie en Cornelia Te Meris.
6. Gijsbert de Ruiter, geb. Schev. (Gemeente ?s-Gravenhage) 9 juni 1872, ovl ald. 5 okt. 1900, tr. ?s-Gravenhage 3 mei 1893 Martina Baak, geb. Schev. (Gemeente ?s-Gravenhage) 15 okt. 1871, ovl ald. 6 aug. 1946, dr. van Benjamin en Arendje Kuiper; zij hertr. ?s-Gravenhage 10 juni 1914 Dirk Taal.
7. Simon de Ruiter, geb. Schev. (Gemeente ?s-Gravenhage) 1874, ovl ald 14 okt. 1875.

Wanneer is Dieuwertje de Niet overleden?

Jaap


Titel: Re: Dieuwertje de Niet
Bericht door: koost op 13-10-2021, 10:17:43
Op 07-08-1876
Om 05:00 uur
Akte 1756 scan 56

koost


Titel: Re: Dieuwertje de Niet
Bericht door: reiger op 13-10-2021, 10:37:18
Koost,

Bedankt.

Ik had op Dieuwertje gezocht, dan vind je Diewertje niet. haha


Titel: Re: Dieuwertje de Niet
Bericht door: koost op 13-10-2021, 10:40:20
Ook aan de leesbril toe.  ;)


Titel: Re: Dieuwertje de Niet
Bericht door: reiger op 13-10-2021, 12:50:15
Ik heb in het eerste bericht 2 Jacob's de Ruiter.
Gezien hun geboorte data 1864 is dit niet helemaal correct.

Ik kan de fout niet echt ontdekken.

Beiden rond dezelfde datum geboren?

2. Jacob de Ruiter, geb. 18 januari 1864, ovl Schev. (Gemeente ?s-Gravenhage) 3 mei 1864.
3. Jacob de Ruiter, geb. Schev. (Gemeente ?s-Gravenhage) 1864, ovl ald. 28 juni 1917, tr. ?s-Gravenhage 14 dec. 1887 Petronella Groen, geb. Schev. (Gemeente ?s-Gravenhage) 23 sept. 1863, ovl ald. 5 sept. 1936, dr. van Jacob en Mijntje Knoester.

Wie ontdekt de fout.




Titel: Re: Dieuwertje de Niet
Bericht door: koost op 13-10-2021, 14:02:42
Van beide personen de aktes opgezocht en bekeken.
Alleen van de laatste heb ik geen geboorteakte gevonden.
Alles lijkt toch correct te zijn maar "vreemd" is het wel.

Ergens op deze site heb ik eens gelezen dat het meer voorkwam dat kinderen binnen een gezin de zelfde naam kregen.
Het fijne daarvan weet ik niet.
Hopelijk is er iemand die de oplossing kan geven.

koost


Titel: Re: Dieuwertje de Niet
Bericht door: Theo E op 13-10-2021, 14:41:31
Er is een Jacobus de Ruiter, ouders uiteraard Gijsbert en Diewertje, geboren op 6 februari 1865 te Den Haag. Akte 329.

Opvallend is dat in de documenten behorende bij de huwelijkse bijlagen inderdaad gesproken wordt over de Jacob geboren in 1864. Niet alleen het extract van de Burgerlijke Stand, maar ook die van de Nationale Militie. Zie bijlage.


Titel: Re: Dieuwertje de Niet
Bericht door: koost op 13-10-2021, 14:47:14
Zelf denk ik dat het raadsel "Jacobus" met het antwoord van Theo E nu is opgelost voor Jaap.
koost


Titel: Re: Dieuwertje de Niet
Bericht door: reiger op 13-10-2021, 15:19:07
Ja was het maar waar!

Ok,  deze Jacob is en was duidelijk.

Jacob de Ruiter, geb. Schev. (Gemeente ?s-Gravenhage) 18 jan. 1864, ovl ald. 3 mei 1864, zn. van Gijsbert de Ruijter en Dieuwertje de Niet.

Dan heb ik nog

Jacob de Ruiter, geb. Schev. (Gemeente ?s-Gravenhage) 18 jan. 1864, ovl. ald. 28 juni 1917, zn. van Gijsbert de Ruijter en Dieuwertje de Niet, tr. ?s-Gravenhage 14 dec. 1887 Petronella Groen, geb. Schev. (Gemeente ?s-Gravenhage) 23 sept. 1863, ? ald. 5 sept. 1936, dr. van Jacob en Mijntje Knoester.

Uit dit huwelijk:
Jacoba de Ruiter, geb. Schev. (Gemeente ?s-Gravenhage) 15 dec. 1896, tr. ?s-Gravenhage 6 dec. 1916 Nicolaas Spaans, geb. Schev. (Gemeente ?s-Gravenhage) 29 sept. 1894, zn. van Dirk en Dirkje Taal.

Jaap


Titel: Re: Dieuwertje de Niet
Bericht door: Theo E op 14-10-2021, 07:18:33
Tot ik andere informatie heb, ga ik er van uit dat de Jacobus die geboren is in 1865 de Jacob is die trouwde met Petronella Groen en in 1917 overleed. Volgens mij is hier sprake van een administratieve persoonsverwisseling.


Titel: Re: Dieuwertje de Niet
Bericht door: reiger op 14-10-2021, 08:53:50
Ik blijf zoeken.

De ware Jacob zal gevonden worden.

Theo, bedankt.

Jacob (=Jaap)


Titel: Re: Dieuwertje de Niet
Bericht door: koost op 14-10-2021, 10:05:52
Bekijk de gezinskaart (0383525) eens.

koost


Titel: Re: Dieuwertje de Niet
Bericht door: reiger op 14-10-2021, 13:23:46
Ja, dat gezin heb ik.

Jacob de Ruiter, geb. Schev. (Gemeente ?s-Gravenhage) 18 jan. 1864, ovl ald. 28 juni 1917, zn. van Gijsbert de Ruijter en Dieuwertje de Niet, tr. ?s-Gravenhage 14 dec. 1887 Petronella Groen, geb. Schev. (Gemeente ?s-Gravenhage) 23 sept. 1863, ovl ald. 5 sept. 1936, dr. van Jacob en Mijntje Knoester.

Uit dit huwelijk:

1. Dieuwertje de Ruiter, geb. Schev. 15 juni 1890.

2. Mina de Ruiter, geb. Schev. (Gemeente ?s-Gravenhage) 11 sept. 1892, tr. ?s-Gravenhage 31 dec. 1915 Boudewijn Fossen, geb. Kapelle 6 mei 1889, ovl ?s-Gravenhage 25 febr. 1967, zn. van Cornelis en Jannetje Bouterse.

3. Jacoba de Ruiter, geb. Schev. (Gemeente ?s-Gravenhage) 15 dec. 1896, tr. ?s-Gravenhage 6 dec. 1916 Nicolaas Spaans, geb. Schev. (Gemeente ?s-Gravenhage) 29 sept. 1894, zn. van Dirk en Dirkje Taal.

4. Petronella de Ruiter, geb. ?s-Gravenhage 22 okt. 1898, ovl ald. 5 jan. 1932,
tr. 1e ?s-Gravenhage 6 juni 1917 Maarten Pieter Pronk, geb. Schev. (Gemeente ?s-Gravenhage) 11 mei 1896, ovl  10 okt. 1926, zn. van Martinus en Helena Johanna van der Toorn;
tr. 2e ?s-Gravenhage 24 dec. 1930 Gerard Martinus Spaans, geb. Schev. (Gemeente ?s-Gravenhage) 5 sept. 1890, zn. van Gerrit en Aasje Mos en wedr. van Francina Cornelia Pronk; hij hertr. ?s-Gravenhage 22 nov. 1933 (door echtsch. ontbonden ald. 24 aug. 1936) Elisabeth Maria Ploeg.

5. Gijsbert de Ruiter, geb. Schev. (Gemeente ?s-Gravenhage) 7 dec. 1902, tr. ?s-Gravenhage 7 april 1926 Maria Pronk, geb. Schev. 18 okt. 1903, dr. van Pieter en Elisabeth Pronk.

6. Jacob de Ruiter, geb. Schev. (Gemeente ?s-Gravenhage) 11 sept. 1904, tr. ?s-Gravenhage 20 april 1927 Maria Harteveld, geb. Schev. (Gemeente ?s-Gravenhage) 1 jan. 1905, dr. van Johannes en Johanna Bal.

Jaap



Titel: Re: Dieuwertje de Niet
Bericht door: jdctoorn op 16-10-2021, 11:04:15
Een interessante zaak!

Ik ben het met Theo eens dat hier sprake moet zijn van een 'administratieve persoonsverwisseling'. Ik heb ook wel een mogelijke verklaring. Beide ouders zijn namelijk jong overleden en de kinderen zijn dus door anderen opgevoed. Vermoedelijk is bij de overgang naar de nieuwe verzorgers de geboorteakte van Jacob (1964) grebruikt i.p.v. die van Jacobus (1865). Jacobus is daarna verder door het leven gegaan als Jacob.

Jaap (Jacobus)