Vraag en antwoord & Wie wat waar

Hoofdindex => Wie wat waar => Topic gestart door: L.de Graaff op 19-10-2011, 21:21:51



Titel: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: L.de Graaff op 19-10-2011, 21:21:51
Ik steek gewoon van wal.hoor het wel als het niet goed is!!! :-\

De Aerandir...


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters
Bericht door: L.de Graaff op 19-10-2011, 21:24:54
De Veersedijk...


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters
Bericht door: L.de Graaff op 19-10-2011, 21:29:08
De Meridiaan...


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters
Bericht door: jacobus op 19-10-2011, 21:29:10
het valt me op geen roest plekje te zien,
netjes onderhouden zo hoort het.


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters
Bericht door: L.de Graaff op 19-10-2011, 21:31:12
De Amsteldijk...


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters
Bericht door: L.de Graaff op 19-10-2011, 21:33:09
De Jolie Brise...


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters
Bericht door: Metser op 19-10-2011, 23:19:00
MS Outokumpu

Van mijn oude werkgever. Had een sauna aan boord.



Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters
Bericht door: B@rtW. op 20-10-2011, 10:24:06
Ik heb er ook een zwik en kan ze dan ook kwijt.


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters
Bericht door: L.de Graaff op 20-10-2011, 19:25:37
De Loyga...ex Beursgracht.


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters
Bericht door: L.de Graaff op 20-10-2011, 19:31:57
De Saffier...


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters
Bericht door: L.de Graaff op 20-10-2011, 19:36:20
Dutch Mariner...


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters
Bericht door: L.de Graaff op 20-10-2011, 20:22:57
Een foto van vorig jaar...
De in de Europoort binnenkomende CMA CGM Magellan.


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters
Bericht door: L.de Graaff op 21-10-2011, 20:00:34
De Pride of Sneek..


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters
Bericht door: L.de Graaff op 21-10-2011, 20:02:27
De Capewater...


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters
Bericht door: L.de Graaff op 21-10-2011, 20:04:19
De Samskip Courier...


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters
Bericht door: L.de Graaff op 21-10-2011, 20:07:07
Samskip Pioneer en Samskip Explorer...


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: Rinus.N op 22-10-2011, 11:40:31
verleden en heden zijn nu apart dank u


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: C. Bal op 22-10-2011, 11:41:16
verleden en heden zijn nu apart dank u
Ook weer opgelost Rinus  ;D


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: L.de Graaff op 22-10-2011, 14:19:24
Oké..dan gaan we hier verder met de hedendaagse koopvaarijvloot!!...

De Minerva Anna...
Tijdens het maken van de foto moest ik wel even lachen..
Voor op de brug staat er met grote letters NO SMOKING...nou,daar houwen ze dr eige keurig aan!!!! ::) ::)


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: witkwast op 22-10-2011, 23:18:19
Lennard hij ligt wel voorover !  


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: Wybe-M2 op 23-10-2011, 16:04:13
Ik wil nog eens naar St. Petersburg. Na deze foto van de Herm J gezien te hebben ben ik begonnen te twijfelen.


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: L.de Graaff op 23-10-2011, 19:37:39
Misschien een idee om dan es in de zomer te gaan,Wybe ???
Ik gooi zomaar een balletje op hoor...


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: L.de Graaff op 23-10-2011, 19:38:45
De Arklow Rally in het oostgat,nabij Vlissingen...


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: L.de Graaff op 23-10-2011, 19:40:22
Lennard hij ligt wel voorover !  
Inderdaad Aad,ze ligt flink koplastig!!!...


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: jacobus op 23-10-2011, 20:22:25
reactie foto 20
STAET DE BOKMA AL K...............
 ;D


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: L.de Graaff op 24-10-2011, 19:36:16
De Heinrich Ehler..


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: L.de Graaff op 25-10-2011, 19:37:27
De Arthur N...


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: L.de Graaff op 26-10-2011, 20:37:22
De Maersk Rosyth..


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: Wybe-M2 op 27-10-2011, 14:26:55
Misschien een idee om dan es in de zomer te gaan,Wybe ???
Ik gooi zomaar een balletje op hoor...

Maar is de winter niet het meest kenmerkend voor Rusland?
Ik denk dat ik een keer in de winter en een keer in de zomer ga. Er is genoeg te zien/beleven daar.


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: reuzekee op 27-10-2011, 14:44:49
Ik wil nog eens naar St. Petersburg. Na deze foto van de Herm J gezien te hebben ben ik begonnen te twijfelen.

. Een prachtige mooie stad St Petersburg ....Wat ook een mooie stad is .... Talin... ;D ;D[/size]


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: Wybe-M2 op 27-10-2011, 14:56:24
Ik ben dat gedoe met die Pieterman-vrouw/man en die mannen die tegen haar/hem aanschurken zo zat dat ik er over denk te gaan emigreren naar IJsland of de Faroer.
[Reakties hierop naar Cafee de Arena]

Komende zaterdag vertrek ik voor een proefrondje IJsland met het ms Tongan. Mogelijke tussenstops in Immingham (UK) en op de Faroer-eilanden.
Heb ze de afgelopen dagen gevolgd via AIS. Vanwege het slechte weer hebben ze nog meer vertraging opgelopen. Ik zou 19/10 vertrekken en vandaag weer terugkomen. Het vertrek wordt nu komende zaterdag/zondag-nacht.
Ik ben benieuwd of het me bevalt.

Op het WWW is veel info over dit schip te vinden.
Via AIS is het te volgen. Al verdwijnt het signaal als ze bijv. tussen IJsland en de Faroer zit (Geen ontvangstations daar). Wordt dit dan niet per satelliet doorgegeven?
Ik heb geen idee of er internetmogelijkheden aan boord zijn.

Scheepsgegevens (meer via http://www.komrowski.net/fleetdetail.php?id=21):
Built:    10/2007
DWT/DRAFT:   12,611.7 MTS DWT ON 8.70 M SSW DRAFT
LOA/BEAM:    140.55 / 23.08M
TEU NOM/HOMOG:   925/639 TEU
Reefer Plugs:    200
Speed/Cons:    abt 18.5 KN/ abt 39.5 MTS IFO 380

De foto hieronder is in het Kielerkanaal.


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: Rinus.N op 27-10-2011, 15:04:31
leuk reisje wybe alleen de tijd van het jaar is het die kant op wat minder


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: reuzekee op 27-10-2011, 15:09:00
Goei reis Wybe ..... Immingham docks, daar moet je met het juiste tij binnenlopen ... ik dacht dat Immingham maar een sluisdeur heeft welke met hoog tij open/dicht gaat.


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: L.de Graaff op 27-10-2011, 16:34:04
Misschien een idee om dan es in de zomer te gaan,Wybe ???
Ik gooi zomaar een balletje op hoor...

Maar is de winter niet het meest kenmerkend voor Rusland?
Ik denk dat ik een keer in de winter en een keer in de zomer ga. Er is genoeg te zien/beleven daar.
Dat klopt..ik weet er van..
Mn broer zit veel in die contreien..vaart veelal tussen Engeland en Finland,maar ook Litouwen e.d komtie veel!!!...
Rusland en dan m.n. St.Petersburg kwam ie veel in zn ''Spliethoff-tijd''...
Als ik dan de verhalen en fotos van em hoor/zie over de winterperiodes in ''de Noord'' dan is dat prachtig voor een buitenstaander zoals ik..maar voor diegene die er met hun schip elke keer weer mee te maken krijgen,winter na winter,is het drama!!..
IJsbrekers varen af en aan om de boel open te houden,en zorg dan maar dat je klem achter die ijsbreker zit,want het ijs pakt zo weer samen..Havens die gesloten worden vanwege zware ijsgang..
Dichtgevroren luiken,die men vervolgens met stoom weer gangbaar moet zien te krijgen...
Vlaggenlijntjes van 0.5 cm veranderen in lange ijsklompen van 10a15 cm dik,relingen dik onder het ijs..afijn,je zag het op de foto die je van de Herm-J geplaatst had..
Leuk om es mee te maken..maar verder doffe ellende!!...
Maar ja,je weet wat ze zeggen..alles heeft zn charme!!! :D


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: Wybe-M2 op 27-10-2011, 17:42:31
leuk reisje wybe alleen de tijd van het jaar is het die kant op wat minder
Ik heb me dat niet gerealiseerd. Maar eigenlijk is het een test of ik zo'n reis op deze manier wel leuk vind.
Ik wil graag nog eens per boot naar Valparaiso in Chile, via het Panamakanaal.
Valparaiso is mooi en ze hebben er een bijzonder reddingstation. Of, eigenlijk is het de manier waarop ze dat betalen die bijzonder is.
Het Panamakanaal trekt me al lang.
Maar zo'n reis duurt heel wat langer. En als je het dan niet leuk vindt, dan heb je een probleem.
Dus vandaar deze uitprobeerreis van 9 dagen. En dan is het nog niet zo slecht als het weer wat minder is. Wel realistisch.
Terugkomend van IJsland hebben ze van de week tussen de eilanden van de Faroer een dag liggen schuilen. Dan moet het toch wel bar zijn geweest, dat men een lijndienst, die al vertraging heeft, er uit haalt.
Of ik dat leuk had gevonden? Ik ben niet zo zeevast of ingeslingerd.
Bij de apotheek bleken alle anti-zeeziekpillen ook laktose (melksuiker) te bevatten. Omdat ik geen baby meer ben, kan ik daar niet tegen. Hier in NW-Europa zijn de meeste volwassenen gewend aan melk(produkten), ook als ze geen baby meer zijn (en dus eigenlijk geen melk mer ozuden moeten drinken).
De apotheker stuurde me naar een kruidenwinkeltje voor gember, dat schijnt ook te helpen Is dat zo?


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: L.de Graaff op 27-10-2011, 18:07:03
Mmmm..zeeziekte..
Ik kan er niet over meepraten,daar ik het nog nooit geweest ben..ik ben daarintegen wel zo realistisch dat dat geen garantie voor de toekomst is!!! ;D
Wat je het beste kunt doen om het te proberen te voorkomen ???
Er is geen 1 middel dat je de garantie geeft dat je niet zeeziek word..maar van horen zeggen schijnen van die speciale pleisters achter je oren te helpen..
Ook primatour(tabletjes) schijnen het te voorkomen,maar dan nog is de kans er dat je katterig bent..
Vraag anders bij de apotheek es naar van die blauwe tabletjes met zon dolfijntje erop..de naam schiet me even niet te binnen,maar ook dat schijnt te werken!!..
En verder...goed eten..niet te vet natuurlijk,en van je af kijken richting horizon..
En ben je katterig/zeeziek..NOOIT boven in de brug gaan zitten maar zo laag mogelijk blijven!!!..


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: Metser op 27-10-2011, 21:19:55
Immingham docks, daar moet je met het juiste tij binnenlopen ... ik dacht dat Immingham maar een sluisdeur heeft welke met hoog tij open/dicht gaat.

Klopt Teun. Ik ben er vaak geweest.


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: viking op 27-10-2011, 22:50:51
gember wordt in het amerikaanse leger gebruikt tegen zeeziekte.
dus het zal gerust wel helpen.
afgelopen zomer had iemand het ook over gember...geloofde ik niet,
dus dat had ik even nagekeken en kwam via-via bij het gegeven v/h am.leger.

groet


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: J.H. op 27-10-2011, 23:13:52
Een watje in je oor, dat deden de Portugese dory vissers ook.
Je kan trouwens ook rauwe groene erwten nemen dat weet ik van Ab Pronk de vader  van   Jaap Pronk ( reddingboot)  Die voer in de oorlog in Noorwegen  en toen op een keer  was de begeleider ,een  Kriegsmarine matroos met geweer ;D, ernstig zeeziek toen heeft de schipper, onder de woorden, "kom hier Heinz dan zel ik je wel effe schere"  groene erwten in die vent zijn oor zitten proppen maar die kregen ze er later bij binnenkomst niet allemaal weer uit.


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: L.de Graaff op 29-10-2011, 14:57:47
De Johannes Maersk...


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: JaapvD op 29-10-2011, 19:37:22
Zeeziekte ???  een lekkere vette bokkum heb ik me wijs laten maken.
 aan mij niet besteed  ;D voor zeeziekte ,want weet niet wat het is .Maar een bokkum teken ik voor  ;D

                  grts Jaap


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: schubbereet op 29-10-2011, 21:32:28
De Johannes Maersk...

Ik heb nog een foto van de brug, gemaakt op de Voyager, mag er vast wel tussen ;D


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: witkwast op 30-10-2011, 18:16:46
Ik heb nog een foto van de brug, gemaakt op de Voyager, mag er vast wel tussen

Zeker wel Hans je hebt toen ook een mooie serie foto's neergezet van dat schip.

Aad


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: B@rtW. op 04-11-2011, 14:53:18
Dat was deze Hans.
B@rtW.


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: B@rtW. op 04-11-2011, 15:12:39
Nog ien met wat tegenlicht.


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: schubbereet op 04-11-2011, 16:18:31
Inderdaad Bart, ik mocht ook de machinekamer in, maar ik had daar geen tijd meer voor.
Ik stond geladen met een vracht vervuilde grond voor de Put van Heenvliet, ik moest daar voor 4 uur gelost hebben.
Jammer, ik had daar graag een kijkje ingenomen, maar ik was al blij met die andere foto`s ;)
Het was een aardige klim naar de brug, of je de Everest aan het beklimmen was ;D ;D


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: L.de Graaff op 05-12-2011, 21:22:11
Vorig jaar gefotografeerd in het Oostgat,nabij Vlissingen..


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: L.de Graaff op 06-12-2011, 21:14:30
Deze foto heb ik 2 jr. geleden gemaakt vanaf de sleepboot SD Seal..
De Arcadia Highway onder de Calandbrug door..met een beetje passen en meten.............


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: witkwast op 07-12-2011, 23:16:42
De Arcadia Highway onder de Calandbrug door..met een beetje passen en meten.............

Ligt ie nou aangemeerd aan de Neherkade want dat is vlakbij de Calandbrug en voor ons dichtbij.  ::) ::)


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: De spienet op 02-02-2012, 12:39:53
hiervaart hij op de canadese meren


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: J.H. op 07-02-2012, 01:34:46
Welnee, dat is op de Amazone, een reisje naar Iquitos


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: schubbereet op 07-02-2012, 02:04:26
 ;D ;D


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: schubbereet op 07-02-2012, 02:07:44
hiervaart hij op de canadese meren

Henk, ook in andere landen hebben ze ijs ;D
Dit is in de Gulf of Finland ;)
Ik ga morgen en woensdag geen bakje doen Henk. Ik zal Toos even bellen, vragen wanneer we langs Dirk kunnen gaan, dan haal ik je wel op Henk. ;)

http://www.marinetraffic.com/ais/pt/showallphotos.aspx?imo=9461594&photoid=276364#top_photo



Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: michael-taal op 21-02-2012, 21:56:38
nog wat oude fotos (sommige zijn misschien 3 jaar maar dat zijn de oudste)
deel 1
(http://i1205.photobucket.com/albums/bb426/michael-taal/IMG_4554.jpg)
Spaarnedijk
(http://i1205.photobucket.com/albums/bb426/michael-taal/IMG_7290.jpg)
Aruba
(http://i1205.photobucket.com/albums/bb426/michael-taal/IMG_2241.jpg)
SP Atlanta
(http://i1205.photobucket.com/albums/bb426/michael-taal/DSC01163.jpg)
Maersk im- exporter
http://s1205.photobucket.com/albums/bb426/michael-taal/?action=view&current=DSC01163.jpg#!oZZ38QQcurrentZZhttp%3A%2F%2Fs1205.photobucket.com%2Falbums%2Fbb426%2Fmichael-taal%2F%3Faction%3Dview%26current%3DIMG_0149.jpg
Arklow Rally
(http://i1205.photobucket.com/albums/bb426/michael-taal/IMG_0168.jpg)
Wilson Star


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: michael-taal op 21-02-2012, 22:01:21
deel 2
(http://i1205.photobucket.com/albums/bb426/michael-taal/IMG_4031.jpg)
Dubai legend
(http://i1205.photobucket.com/albums/bb426/michael-taal/IMG_4093.jpg)
Cimbria
(http://i1205.photobucket.com/albums/bb426/michael-taal/IMG_4101.jpg)
Kronviken
(http://i1205.photobucket.com/albums/bb426/michael-taal/IMG_4112.jpg)
eenhoorn
(http://i1205.photobucket.com/albums/bb426/michael-taal/IMG_4188.jpg)
Maersk Bristol
(http://i1205.photobucket.com/albums/bb426/michael-taal/IMG_4691.jpg)
Maersk Essen


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: Tina op 17-05-2012, 03:37:43
Geachte forumleden,

Wat jullie in deze blokkendozen zien,ik begrijp dat niet
Het heeft geen boeg en een platte achterkont,het is geen vlees noch vis
Geef mij een lekker oud schip met mooie scherpe boeg en een
heerlijk kontje.


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: GerardKnoester op 20-03-2013, 11:07:42
de Skagen Maersk-Containerbootje ;D ;D


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: Knorhaan op 16-08-2013, 17:00:19
Maersk McKinney-Moller

Tot op heden het grootste containerschip ter wereld

Lang 400 meter; breed bijna 60 meter; ruimte voor 18.000 containers

De Hoekse reddingboot op de voorgrond ;D ;D
Onder de K en L

K


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: Maart op 16-08-2013, 21:22:38
Heeft iemand een mooie foto van de ss Kalyan dacht p&o van 1915 tot 1932

Maart


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: GerardKnoester op 16-08-2013, 22:00:39
Bedoel je Deuze Maart.



Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: Maart op 17-08-2013, 11:07:38
Bedankt Gerard je heb het vrouwtje blij gemaakt de reden is dat haar opoe er mee naar Cairo is vertrokken in 1920 ze heeft haar nooit gezien

Maart


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: GerardKnoester op 17-08-2013, 11:09:38
Bedankt Gerard je heb het vrouwtje blij gemaakt de reden is dat haar opoe er mee naar Cairo is vertrokken in 1920 ze heeft haar nooit gezien

Maart
Graag gedaan Maart.

Gr:Gerard.


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: J.H. op 14-05-2019, 14:02:32
Hellas Liberty.


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: Knorhaan op 31-01-2021, 16:03:05
MS Arvin in de Zwarte zee voor de kust van de Turkse provincie Bartin.
Onderweg van Georgie naar Bulgarije.
6 man zijn om het leven gekomen.
Schip is gebouwd voor de rivieren

https://www.youtube.com/watch?v=gaZhnNlutuQ

https://www.youtube.com/watch?v=K6yvJJXIa7g

K





Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: dekzwabber op 31-01-2021, 17:59:37
Een geval van/een weg brenger.en dan de verz premie op strijken.
 1:schip 46jaar oud,gebouwd voor de rivier vaart,dus niet berekend op Hol water(zee,en),en waarschijnlijk,een groot achterstand in Onderhoud.
Het land van herkomst spreekt al voor zich,daar nemen ze het niet zo nauw,met de scheepvaart in specties,denk maar eens aan de bilge inspecties, en wat er nog meer bij komt kijken,tijd is geld,en zeker,in die landen achter het voormalige Ijzeren Gordijn.
Een Kaptein,heeft de volledige verantwoording van het schip,dus als hij de Job aanneemt,ga ik er van uit,wat hij wist,waar hij in mee in zee ging.
Nu kan ik makkelijk oordelen want:ik heb nog geneens een vaarbewijs voor een roeiboot,maar wat hier gebeurd is:vroeger sprak men in de binnenvaart over een schip met een Katterug:wat inhield,dat de schipper meerdere malen te veel lading innam,wat weer tenkoste ging v/d Kielbalk),het zelfde lijkt mij okk hier het geval,zekers omdat het schip voor de riviervaart gebouwd is,en dus niet berekend op Hol water.


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: J.H. op 03-03-2021, 15:57:12
Mooie film Karel. nou ja mooi ?
Ik had het nog niet gezien.
Jammer dat er 6 man mee is verongelukt, maar waarom is die vent voor anker gegaan, hij wist toch dat het schip helemaal zou gaan breken als de kop door het ankeren op de zee zou blijven liggen. Meestal hadden die rivier boten ook nog een stroomanker op het achterschip, niet dat hem dat veel zou helpen in deze situatie. Van de andere schepen zie je ook niet veel wat op een reddingsactie lijkt. Er is een prachtig strand achter hem en  met een hoeraatje had hij dat ding waarschijnlijk helemaal droog gestoomd, het enigste wat die kapitein dan nog hoefde te doen was alleen maar goeie morgen zeggen op het rederskantoor en de verzekering zegt dan de rest, het schip was toch al was toch al naar de kloten dan hadden ze nog wat oud ijzer gehad, nu hebben ze niets en hij is een paar man kwijt.
Gr.
Jan.


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: Knorhaan op 03-03-2021, 16:29:22
Is toch nog maar pas gebeurd; half januari. Viel mij ook al op dat er geen enkele reddingsactie op gang kwam.

K


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: J.H. op 04-03-2021, 21:13:01
Ze staan wel te filmen maar gaan niet naderbij het schip. Achteraf had het scheepje toch nog wel een sterk langsverband, veel schepen braken in 1 keer.
gr.
Jan.


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: Knorhaan op 20-04-2021, 11:42:48
In de "Blauwe wimpel  no 7 van 1972 staat een stuk over de torpedering van het Belgische SS  Gandia.
In een korte zin wordt aangegeven wat er in de reddingssloepen kon gebeuren.

Er waren lichamelijk oersterke kerels bij. Zonder moed, zonder wilskracht. Hen moesten we het eerst over boord zetten. Er was geen keuze.

K


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: Knorhaan op 20-04-2021, 11:44:04
Over de prestaties van Belgische zeelieden gedurende wereldoorlog II is -ten onrechte -bij het grote publiek weinig bekend. Ten onrechte, omdat tal van Belgische zeelui letterlijk met inzet van hun leven hun tol betaalden aan de zaak der vrijheid. Over een der drama's, beleefd door Belgische zeelieden, schrijft in bijgaand artikel onze medewerker Piet Kloeck. Het is het treurspel van de ondergang van het S.S. "Gandia" van de Compagnie Maritime Beige. Een van de 17 schepen die de rederij in de laatste oorlog verloor.

De bewogen levensloop van het s.s. "Gandia"
Het stoomschip "Gandia" was een schip met een lange en merkwaardige levensloop. Het schip was gebouwd voor rekening van de Britse rederij Shaw, Savill & Albion Line en werd in augustus 1907 opgeleverd door de werf van Swan, Hunter & Wigham Richardson te Wallsend on-Tyne. Het had een bruto inhoud van 9.372 ton en droeg de naam "Arawa". Het was een dubbelschroefschip, uitgerust met twee triple expansiemachines met een vermogen van 5.000 ipk. voor een snelheid van 14 mijl. Aan boord was accommodatie voor 44 passagiers in de eerste, 70 in de tweede en 200 in de derde klasse. Op 22 augustus 1907 ving het de eerste reis aan van Londen naar Kaapstad en Wellington. Bij het uitbreken van Wereldoorlog I werd de juist in Nieuw-Zeeland liggende "Arawa" in beslag genomen en gedurende 1914?15 gebruikt voor het vervoer van Nieuw-Zeelandse troepen. Op 3 mei 1921 opende het de dienst tussen Londen en Nieuw-Zeeland via het Panamakanaal. Op 25 mei 1928 maakte de "Arawa" haar laatste reis op deze route. In oktober 1928 werd zij verkocht aan de in 1926 opgerichte Duitse rederij van Arnold Bernstein voor een bedrag van ? 23.500, tezamen met de in 1904 gebouw? de "Mamari" (8.114 bit) en de "Matatua" (6.518 brt), die ook in 1904 was gebouwd en die ook eigendom waren van de Shaw, Savill & Albion Line. De beide andere schepen werden verkocht voor resp. ? 23.500 en ? 31.000. Met deze drie, plus enkele schepen waarover hij reeds de beschikking had, opende hij een transatlantische dienst en legde zich daarbij speciaal toe op het vervoer van onverpakte Amerikaanse auto?s naar Europa. De schepen werden herdoopt in resp. "K?nigstein", "Gerolstein" en "Ilsenstein", groot resp. 9.626 brt., 7.772 brt en 8.216 brt.
In 1934 staakte de Red Star Line haar dienst tussen Antwerpen en New York; na overleg met de Britse regering nam Bernstein deze lijn over in samenwerking met een Amerikaanse Trust Maatschappij en vormde in 1935 een afzonderlijke rederij, de Bernstein (Red Star) Line. Behalve de drie hiervoor genoemde schepen behoorden ook de "Pennland" en "Westernland" tot de transactie, die nu onder Duitse vlag voeren. Op de oudere en kleinere schepen liet hij passagiersaccommodatie aanbrengen, behalve op de "K?nigstein", want die had deze al.
In 1937 werd de heer Bernstein door het nat. soc. Duitsland gevangen genomen om? dat hij geen Ari?r was. Spoedig daarop was men verplicht de dienst te staken en de vloot te verkopen. In het voorjaar van 1939 nam de Holland Amerika Lijn de beide grootsteen modernste schepen, de "Pennland" en "Westernland", over en opende daarmee de Holland Amerika Red
Star Service tussen Antwerpen en New York. De andere schepen, alle meer dan 30 jaar oud, werden eveneens verkocht: de "Gerolstein" werd overgenomen door de Horn Linie, de "lIsenstein" ging voor sloop naar Engeland en de "K?nigstein" werd voor ? 20.000 voor sloop verkocht aan van Heyghen Freres te Gent. Men was al te Gent met de afbraak van het schip begonnen, toen 3 september 1939 de tweede wereldoorlog uitbrak. De werf knapte het schip snel op en verhuurde de voormalige "K?nigstein" aan de Compagnie Maritime Belge, die het als "Gandia" in de vaart bracht. Haar tragisch einde leest men in bijgaand artikel.
L. L. VON MONCHING


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: Knorhaan op 20-04-2021, 11:46:15
De ondergang van het s.s.?Gandia?
E?n van de 17 schepen die de C. M. B. in Wereldoorlog II verloor.
12 januari 1942. Uit de haven van Liverpool vertrekt het Belgische stoomschip "Gandia", eigendom van de Compagnie Maritime Beige te Antwerpen, groot 9.352 bruto ton, varend in ballast. Samen met nog een tachtigtal andere schepen zal het een konvooi vormen, bestemming Sint John's (New Foundland). Aan boord bevinden zich 79 opvarenden van 20 verschillende nationaliteiten. De scheepsleiding bestaat uit Belgen. Gezagvoerder is kapitein Maurice Potie, eerste stuurman Albert Hubert, tweede stuurman Fran?ois Lardinoy, derde stuurman lionel De Saegher, vierde stuurman Albert Swartwaeger. (Er zijn niet minder dan 33 stokers aan boord, want de tweeschroevige "Gandia" verbruikt niet minder dan 90 ton kolen per dag). Door stormweer wordt de "Gandia" van het konvooi gescheiden dat, zoals gebruikelijk, rustig verder stoomt: achterblijvers blijven achter. Op 22 januari, omstreeks 17 uur, slaat het noodlot toe.
Een Duitse U-boot heeft de alleenvarende ?Gandia" gepeild. Een torpedo treft het stuurboord achterschip; een enorme explosie volgt waarbij, zoals later zal blijken, 30
schepelingen op slag gedood worden.
Kapitein Poti?, die direct beseft dat zijn schip verloren is, geeft order de sloepen te strijken. De stuurboordsloepen nrs. 1 en 3 worden tegen de scheepsromp verpletterd, De sloepen nrs. 2 en 4 kunnen gestreken worden. De boten blijven zo lang mogelijk nabij het zinkende schip om drenkelingen te pikken.
Bij telling blijken er 49 overlevenden te zijn, waarvan 28 man een plaats vinden in boot nr. 4, waarvan eerste stuurman Hubert de leiding op zich neemt. De overige 21 man, waaronder kapitein Poti? en tweede stuurman Lardinoy, bevinden zich in de reddingsloep nr. 2. Dan begint het drama voor deze mensen.

Dertig jaar later, voorjaar 1972. Op de hoek van de Meir en de Sint-Katelijnevest te Antwerpen bevindt zich de zetel van de N.V. Compagnie Maritime Beige (Lloyd Royal), de grootste rederij van het land.
In een stijlvol bureau zitten we tegenover kapitein A. J. Hubert, eertijds eerste stuurman op de "Gandia", nu Beheerder-Directeur van deze onderneming. Kapitein Hubert is een van de weinige overlevenden van de ramp met de "Gandia". Immers, in de loop van de maand februari 1942 konden slechts 13 van de 79 opvarenden gered worden. Kapitein Hubert: "We waren dus met 28 man in die boot. We hebben 26 dagen gedreven, in de winter, in storm en hevige kou. Van die 28 mensen zijn er 24 gestorven. Het lijkt me beter niet te vertellen wat er dan in zo'n boot gebeurt. Er waren er die veel moed hadden. maar anderen hadden geen moed of doorzettingsvermogen en werden gevaarlijk. Alleen zij die moreel sterk zijn kunnen zo iets overleven. Er waren lichamelijk oersterke kerels bij. Zonder moed, zonder wilskracht. Hen moesten we het eerst over boord zetten. Er was geen keuze.
Op 17 februari 1942, na een 100 mijl gedreven te hebben, werden we opgemerkt door een Portugese treiler, die "Joao Corte Real" , die van New Foundland op weg was naar Lissabon. Op dat ogenblik waren we nog met 4 overlevenden in de sloep: vierde stuurman Swartwaeger, bootsman Albert Wanders, matroos P. Michielsen en ikzelf. Drie van onze makkers bleven in de reddingssloep achter. Ze waren door de koude aan elkaar gevroren. De bemanning van die Portugese visserman heeft ons, voor zover mogelijk, met liefde en toewijding verzorgd. Deze mensen bezaten zelf niet veel. We hadden bevroren voeten en handen, maar toen we negen dagen later te Lissabon aankwamen, was er al heel wat pijn en ellende vergeten".
Na een behoorlijke herstel-en rustperiode gingen deze vier weer scheep. Eerste stuurman Hubert werd aangewezen als gezagvoerder van de Belgische kustvaarder "Ren?-Paul", een schip dat haast legendarisch geworden is. Met aan boord eveneens vierde stuurman Swartwaeger, specialiseerde de "Ren?-Paul" zich nl. in geheime opdrachten, zoals o.m. het overbrengen van vluchtelingen uit door de Duitsers bezette landen. Van 1942 tot het einde van de oorlog smokkelde dit scheepje welgeteld 2.494 personen (waaronder veel neergeschoten vliegeniers) naar Gibraltar of naar Engelse schepen. De Duitsers kenden de bijzondere opdracht van de " Ren?-Paul" maar al te goed, en met de regelmaat van een klok werd het dan ook gebombardeerd. Niettemin kon het schip na de bevrijding behouden de Antwerpse thuishaven binnen? lopen. Bootsman Wanders ging inmiddels terug naar Engeland, monsterde weer aan werd opnieuw getorpedeerd en overleefde het andermaal. De derde keer was welhaast een provocatie : ook dit schip werd een prooi van de gevreesde grijze wolven, en op de dodenlijst stond nu de naam Albert Wanders. Matroos Michielsen ging op 11 november 1943 met de Belgische vracht? vaarder "Carlier" ten onder waarbij 46 doden vielen. De heer Albert Swartwaege is nu bediende op het Zeestation van de C.M.B.


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: Knorhaan op 20-04-2021, 11:47:20
Wat was er intussen met de reddingssloep nr. 2 van de "Gandia" gebeurd? AI vlug had men gebrek aan water. Kapitein Poti?, die er na enkele dagen ernstig aan toe was, droeg het commando over aan zijn tweede stuurman Lardinoy. Deze man, even als zijn collega Hubert een voorbeeld van wilskracht en koelbloedigheid, trachtte de boot in de Golfstroom te brengen. Hij verbood iedereen de laatste vuurpijlen in het wilde weg te schieten.
5 februari 1942 ontwaarde Fran?ois Lardinoy in de verte een rookpluim, en schoot pas toen de noodsignalen af. Dat werd de redding. Door de bemanning van Amerikaanse torpedojager konden 10 menselijke wrakken, bijna geheel of gedeeltelijk bevroren, uit de boot gehaald worden. De andere 11 vonden een zeemansgraf. Enkele uren voordat de torpedojager gepraaid werd, had men het stoffelijk overschot van kapitein M. Poti? aan de golven moeten toevertrouwen. De heer Fr. Lardinoy is nu directeur bij een Antwerps sleep en bergingsbedrijf.

De ?Gandia" was een van de 17 schepen, genoemde Antwerpse rederij tijdens WO II verloor. Van de 366 officieren en 1100 manschappen die op 10 mei 1940 aangemonsterd waren, zijn 70 officieren en 202 schepelingen nooit meer in het vrije Belgi? weergekeerd.

Bij het samenstellen van deze bijdrage deelde de heer Albert Hubert ons mee, dat na de oorlog in de archieven van de Kriegsmarine volgende mededeling betreffende het torpederen van de "Gandia" gevonden werd:
-het konvooi droeg het kennummer ON56. De "Gandia" werd getorpedeerd op 22 januari 1942, om 22 uur 21 minuten Duitse tijd, ter hoogte van 42.45 N-53.00 W, in het kwadraat BC 9159, door een Duitse onderzee?r, de U-135, onder commando van kapitein-Luitenant Friedrich Hermann Praetorius. -
Deze U-boot werd later zelf in de grond geboord, op 15 juli 1943, tussen Kaap Juby en de Kanarische Eilanden, door de samenwerking van de m/s "Rochester", "Mignotte" en "Balsam". De toenmalige gezagvoerder was Oberluitenant Otto Luther. Kapitein-Iuitenant Friedrich Hermann Praetorius heeft de oorlog overleefd. Ondanks alle pogingen heeft men zijn spoor nooit meer gevonden.


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: J.H. op 22-04-2021, 19:13:20
 "Mooi " stuk Karel. 8)
Portugese trawler Joao Corte Real


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: J.H. op 22-04-2021, 19:14:24
Joao Corte Real


Titel: Re: Koopvaardijschepen en Coasters heden
Bericht door: J.H. op 23-04-2021, 01:05:53
Uss Bernadou.