Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
10-11-2024, 20:23:01
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Herinneringen deel 3
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 67 68 69 70 [71] 72 73 74 75 ... 105 Omlaag Print
Auteur Topic: Herinneringen deel 3  (gelezen 811542 keer)
dekzwabber
Schipper
*****
Berichten: 403

radio maken is een Virus


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #1050 Gepost op: 20-04-2019, 15:28:06 »

Op het vliegveld spoel je de wc door en trekt een spoelbak leeg en komt dan gelijk met de eerst volgende vlucht weer terug om verslag te doen, dat kan niet veel kosten.
ook Prettige Pasen.
Cheesy Cheesy Cheesy Cheesy,Ja maar ik moet wel over de evenaar heen,en die retourtjes kosten wel meer dan een kleine 300 euries,en die heb ik niet Grin Grin Grin Grin.
Eveneens een fijne pasen toegewenst.
Aad.
Gelogd

J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1051 Gepost op: 20-04-2019, 15:44:42 »

Het is wel makkelijk als je de Atlantic oversteekt op de evenaar , je hebt alleen maar in je wasbak te kijken om te zien aan welke kant je zit, je blijft net zo lang noord of zuid sturen tot de kolk veranderd.
Gelogd
dekzwabber
Schipper
*****
Berichten: 403

radio maken is een Virus


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #1052 Gepost op: 20-04-2019, 15:51:15 »

Het is wel makkelijk als je de Atlantic oversteekt op de evenaar , je hebt alleen maar in je wasbak te kijken om te zien aan welke kant je zit, je blijft net zo lang noord of zuid sturen tot de kolk veranderd.
Kijk hier heb ik wat aan,had gehoopt dat er een paar oud zeevarenden meer hier  over konden vertellen,maar ja ook hier wordt de spoeling dunner,misschien dat op Kombuispraat wat meer te halen valt.
Hartelijk dank voor de reactie.
Aad.
Gelogd

J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1053 Gepost op: 20-04-2019, 16:05:52 »

Voor Aad.
dit zal je een reis naar donker Africa besparen


* Corioliseffect.jpg (172.05 KB, 718x827 - bekeken 699 keer.)
« Laatste verandering: 20-04-2019, 16:08:09 door J.H. » Gelogd
dekzwabber
Schipper
*****
Berichten: 403

radio maken is een Virus


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #1054 Gepost op: 20-04-2019, 16:12:10 »

Jan.
Nu Helemaal Hartelijk bedankt,het is zo klaar als een klontje Cool.
 En we hadden weer effe wat activieteit op de Site.
Hg.
Aad.
Gelogd

Nico
Volmatroos
***
Berichten: 73


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #1055 Gepost op: 20-04-2019, 17:45:53 »

Volgens mij zit de kop van platvis ook aan de andere kant

Ik heb dat gezien in Nigeria met tong
Gelogd
dekzwabber
Schipper
*****
Berichten: 403

radio maken is een Virus


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #1056 Gepost op: 20-04-2019, 17:56:44 »

 Helemaal niet ondenkbaar,denk maar aan stroming/magnetische krachten en het zonlicht wat eventueel de bodem bereikt.
Hg.
Adje.
Gelogd

J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1057 Gepost op: 21-04-2019, 18:22:08 »

ik ben vaak in diverse landen op vismarkten op het zuidelijk halfrond geweest maar nooit gezien, eerlijkheidshalve er ook niet op gelet of de koppen allemaal hetzelfde aan de romp vast zaten, die tong in Nigeria was ook niet in "zijn" water maar was op pad  benoorden de evenaar. Tot hoever N of Z  gaat dat dan dat die koppen andersom gaan zitten en waarom wel bij vissen en niet bij mensen ? Niet zo leuk als je kop andersom op je romp staat. Zou het mogelijk kunnen zijn dat het aan de schutkleuren van zo'n visje ligt dat hij andersom in het zand heeft gelegen, weet ik veel, ik ben nooit geen tong geweest.
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #1058 Gepost op: 25-04-2019, 16:45:01 »

De Fort Stikine    Deel No.1

Uitvoering
De Fort Stikine was een vrachtschip dat voor het eerst onder mijn aandacht kwam toen ik de website over de Benjidog Tower Hill aan het opbouwen was.
Ik merkte op dat het WW2-monument voor degenen met "Geen graf dan de zee" verschillende panelen bevatte van schepen die hun noodlot hadden gevonden als gevolg van de explosie van de Fort Stikine.
Onlangs kwam ik informatie tegen die ik nog niet eerder had gezien,  terwijl ik aan het opnieuw publiceren van materiaal van de Koopvaardij Officierenkorps werkte, die een paar jaar geleden werd gesloten na de dood van de eigenaar en dit inspireerde me om deze pagina te maken.
De vernietiging en de dood, welke veroorzaakt werd door de ontploffing op de  Fort Stikine waren voornamelijk het gevolg van de slechte onderlinge verstandhouding in de vermenging van diverse soorten van mensen en de opslag van de vracht.
Het is gemakkelijk om dit achteraf te zeggen, maar te veel journalen werden tijdens de oorlog in wanhoop weggesneden en de schuld zou niet moeten worden toegeschreven aan de kapitein en de bemanning die, toen ze bezwaar maakten, in niet mis te verstane bewoordingen te horen kregen: "Houdt je mond en vecht verder "met de toevoeging van de veelgebruikte uitdrukking" Weet je niet dat er een oorlog is? "
Voor mij is het meest inspirerende aspect van dit verhaal, de moed van de bemanning en de plaatselijke brandweer om het vuur onder controle te krijgen, dat leidde tot de uiteindelijke vernietiging van verschillende schepen en een groot gedeelte van de haven
Zeg in gewone termen: "je zou mijn reet niet gezien hebben van het stof" toen het vuur in de gaten kreeg, waar de lading uit bestond.
Veel van deze dappere mannen vonden de dood..
Als een teken van respect heb ik hieronder de namen vermeld van de leden van de brandweer die hun leven hebben verloren, evenals de koopvaardij zeelieden

De Fort Stikine
De 'Fort'-schepen waren een klasse van 198 vrachtschepen die in WW2 in Canada waren gebouwd voor gebruik door het Verenigd Koninkrijk in het kader van de Lend-Lease-regeling.
Ze hadden allemaal namen die met 'Fort' waren voorafgegaan toen ze werden gebouwd.
De schepen waren in dienst tussen 1942 en 1985 met twee die nog steeds op de scheepsregisters stonden in 1992.
Ze werden gebouwd op achttien verschillende Canadese scheepswerven en er waren drie varianten van het basisontwerp.
Het North Sands-type had een geklonken constructie en de Canadese en Victory-typen hadden een gelaste constructie.
Ik veronderstel dat de Fort Stikine tot een van de laatste twee subklassen behoorde, maar ik niet kon achterhalen welke.
Het schip is vernoemd naar een historisch fort en pelshandel waar de site nu wordt bezet door Wrangell in Alaska.
De Stikine-rivier was tijdens de 'Gold Rush' een route naar de Klondike geweest.

Basis gegevens van het schip
Type                                                                            Vrachtschip
Geregistreerde eigenaars, managers en exploitanten  Ministry of War Transport, op bareboat charter                     
'                                                                                   van WSA Port Line managers
Builders                                                                       Prins Rupert Drydock en scheepswerfWerf      Prins Rupert, Brits Colombia     
Land                                                                            Canada
Werfnummer                                                               43
Registry                                                                           N / K
Officieel nummer                                                            168.351
Oproepteken                                                                     N / K
Classificatiebureau                                                           N / K
Bruto tonnage                                                                   7142
Nettotonnage                                                                    4261
Draagvermogen                                                                 N / K
Lengte                                                                               424.2 Ft.
Totale lengte                                                                     441,5 Ft.
Breedte                                                                             57.2 Ft.
Diepte                                                                               35.0 Ft.
Droogte                                                                             N / K
Motor type
Triple-expansion stoommachine Motor details                drievoudige expansie stoommachines met 
                                                                                          cylinder boring 24 1/2 ", 37", 70 "en slag
                                                                                           48"
Engineers                                                                          Dominion Engineering Works Ltd.
Werken                                                                              Montreal
Land                                                                                   Canada
Vermogen: N / K                                                               505 MN
Boiler                                                                                3 ketels met één einde, werkend op 220 psi
Voortstuwing                                                                     Enkele schroef
Snelheid                                                                            11 knopen
Laadvermogen                                                                  N / K
Bemanning                                                                        N / K

Aanvullende bouwinformatie       
De vermelding van het Lloyds Register uit 1944                                                                                                                                                                                                                                                                                                         voor Fort Stikine bevat  de volgende aanvullende informatie                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           :
2 dekken met kruiser achtersteven
Naden van romp en dek beplating electrisch gelast.
Uitgerust met elektronische richtings- en echo-klinkende apparatuur

Carriere hoogtepunten
Datum Evenement                                                               31 juli 1942
Voltooid                                                                               14 april 1944
Vernietigd door een explosie                                               In dienst tijdens de 2e Wereld oorlog


Wordt vervolgd.
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1059 Gepost op: 25-04-2019, 20:37:08 »

Fort Stikine.


* Fort_Stikine-.jpg (56.25 KB, 801x534 - bekeken 570 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1060 Gepost op: 25-04-2019, 20:54:38 »

Fort Stikine


* dasd.jpg (49.94 KB, 801x557 - bekeken 627 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1061 Gepost op: 25-04-2019, 22:37:37 »

shell tanker Amastra behoorde als een air craft carrier tot het konvooi.


* Bombay_Amastra.jpg (111.72 KB, 999x666 - bekeken 632 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1062 Gepost op: 25-04-2019, 22:39:21 »

Hms Amastra


* Bombay_Amastra-b.jpg (89.76 KB, 801x537 - bekeken 640 keer.)
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #1063 Gepost op: 26-04-2019, 09:00:38 »

De Fort Stikine   deel no 2.

De Fort Stikine nam deel aan 41 konvooien en vele onafhankelijke reizen tijdens WO II volgens de informatie in de onderstaande tabel, die wordt aangeboden met dank aan Convoyweb -

Vertrek                                          Konvooi/ Onafhankelijk        Aankomst

                                                            Onafhankelijk      New Westminster, 4 september 1942
New Westminster, 7 september 1942 Onafhankelijk      Vancouver, 8 september 1942
                                                            Onafhankelijk      Comox, 10 september 1942
Vancouver, 10 september 1942           Onafhankelijk
Comox, 12 september 1942                Onafhankelijk      Victoria Bc, 13 september 1942
Victoria Bc, 13 september 1942          Onafhankelijk      Los Angeles, 23 september 1942
Los Angeles, 28 september 1942        Onafhankelijk      Balboa, 10 oktober 1942
Cristobal, 17 oktober 1942                  ZG.8 (Cristobal – Guantanamo)     
                                                                                          Guantanamo, 21 oktober 1942                                                                                                                   
Guantanamo, 23 oktober 1942            GN.14 (Guantanamo – NYC)    New York, 30 oktober 1942                                              New York, 3 november 1942              HX.214 (NYC – Liverpool)       Liverpool, 18 november 1942
Liverpool, 14 december 1942            Onafhankelijk                              Clyde, 16 december 1942
Clyde, 24 december 1942                  KMS.6G (Clyde – Bone)      Oran, 7 januari 1943
Oran, 21 januari 1943                        MKS.6 (Philipeville – Liverpool)   Clyde, 31 januari 1943
Clyde, 26 februari 1943                     KMS.10G (Clyde – Bone)               Oran, 9 maart 1943
Oran, 31 maart 1943                          ET.16 (Bone – Gibraltar)                 Gibraltar, 1 april 1943
Gibraltar, 14 april 1943                     RS.4 (Gibraltar – Freetown)             Freetown, 25 april 1943
Freetown, 11 mei 1943                      SL.129 (Freetown - r / v WITH MKS 13 )Liverpool.   
                                                                                                                     Loch Ewe, 1 juni 1943                                                                         
                                                           WN.436 (Loch Ewe – Methil)         Methil, 4 juni 1943
Methil, 4 juni 1943                            FS.1133 (Methil – Southend)          Middlesbrough, 5 juni 1943
Middlesbrough, 20 juni 1943            FN.1051 (Southend – Methil)          Methil, 21 juni 1943
Methil, 22 juni 1943                          EN.246 (Methil - Loch Ewe)           Loch Ewe 24 juni 1943                                                         
                                                           On 190 Liverpool NYC                   Baltimore,10 Juli 1943
Baltimore, 3 augustus 1943               Onafhankelijk                        Hampton Roads, 4 augustus 1943
Hampton Roads, 7 augustus 1943     UGS.14 (Hampton Rds - Port Said)  Alexandria Sept. 1943
Alexandrië, 22 september 1943         Onafhankelijk                                   Port Said, 23 sept.1943
Suez, 24 september 1943                   Onafhankelijk                                   Aden, 30 Sept. 1943
Aden, 10 Okt. 1943                           AKD 3 ( Aden-Durban )                   Beira, 26 oktober 1943
Beira, 11 november 1943                  DKA.6 (Durban – Aden)       Dar-es-salaam, 17 november 1943
Dar-es-salaam, 20 november 1943   Onafhankelijk                        Mombasa, 21 november 1943
Mombasa, 28 november 1943          Onafhankelijk
Aden, 9 december 1943                   Onafhankelijk                         Suez,15 december 1943
Port Said, 16 december 1943            GUS.25 (Port Said - Hampton Rds) Gibraltar, 28 dec.1943
Gibraltar, 11 januari 1944                 MKS.36G (Gibraltar - r / v MET SL 145)
                                                          SL.145MK (r / v SL 145 / MKS 36 – Liverpool)
                                                                                                                    Liverpool, 24 januari 1944
Liverpool, 23 februari 1944              OS.69KM (Liverpool - Konvooi Split)
                                                          KMS.43 G  ( ex OS 69/ KMS 43 Gibraltsar
                                                                                                                    Gibraltar, 6 Maart 1944
Gibraltar, 6 Maart 1944                    KMS 43 ( Gibraltar – Port Said )      Port Said, 16 maart 1944
Suez, 17 maart 1944                         Onafhankelijk                                    Aden, 23 maart 1944
Aden, 23 maart 1944                        Onafhankelijk                                   Karachi, 30 maart 1944
Karachi, 9 april 1944                        PB.74 (Bandar Abbas – Bombay)    Bombay, 12 april .1944

Wordt vervolgd
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1064 Gepost op: 26-04-2019, 23:57:16 »

Stuwplan van Fort Stikine



* BombayStowage-plan-of-SS-Fort-Stikine.jpg (133.73 KB, 1023x535 - bekeken 614 keer.)
« Laatste verandering: 27-04-2019, 00:22:22 door J.H. » Gelogd
Pagina's: 1 ... 67 68 69 70 [71] 72 73 74 75 ... 105 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!