Betreffende de zoektocht naar de zeilvlet met de Pepsi-Cola reclame op het grootzeil van Aai de Loods ofwel Arie van der Toorn kan ik jullie het volgende meedelen. Arie vd Toorn was een jeugdvriend van mijn moeder. Zij woonde voor de oorlog op Scheveningen in de Koppelstokstraat nummer weet ik niet. Haar meisjesnaam was Borremans. Haar vader Michael Borremans was slager.
Ik ben in 1946 geboren in Den Haag. Mijn pa was Bram van Uffelen.
Wat ik van ome Arie (zo noemde mijn broer en ik hem) weet is het volgende; we hebben het nu over de tijd zo ongeveer 1950 - 1955
Arie kwam vaak op woensdagmiddag bij mijn moeder op bezoek ik speelde buiten dus verder weet ik daar niets van.
Wel nam ome Arie vaak bundels met Pepsi-Cola vlaggetjes mee, een houten stokje met een papieren Pepsi-reclame.
Konden we uitdelen op schooltje en vriendjes.
Daar wij natuurlijk een slok zoutwater in ons bloed hebben, waren we heel vaak met onze ouders op Scheveningen.
Ook gingen we met ome Arie de zee op.
Eerst had Arie een motorboot, die lag in de oude haven (1e vissershaven) in de hoek bij de Breggetjes.
Daar konden de opstappers aan boord.
Die motorboot heeft hij verkocht aan een stel Engelsen die er mee naar Engeland voeren.
Toen kwam hij met de zeilvlet die de Pepsi-Cola reclame voer.
In de vlet was een bordje nabij het roer met de mededeling: 99 personen, ik kon al lezen dus ongeveer 1952.
Geeft dus ook iets over de maat van de vlet weer.
Ome Arie droeg vanaf het strand de opstappers aan boord en later dus naar het strand terug.
Hij was altijd in een Rode Baaie-broek met een schipperstrui gekleed.
Ik hoop dat ik jullie ietsje op weg heb kunnen helpen met mijn herinneringen aan een mooie tijd toen Scheveningen nog Scheveningen was.
Commentaar en/of reacties naar
johnvanuffelen@live.nl