Had al een donkerbruin vermoeden dat het geen visserman was die dat neergezet had.
Want een logger van 35 meter in 1916 lijk me sterk,toen was zon beetje 25 mtr de maat die langzaam op ging lopen naar 30 mtr ,en zal die 35 mtr wel van 1949 wezen.
Maar waar is nu de verlenging in 49 nu gedaan is dat in sch of vlaardigen door de jong.
En dat verhaaltje van enkeld halen over bb,dat moet dan wezen enkeld schieten over bb,dat halen maakt onze lieve heer wel uit met de wind.En dan de motor als die der voor de oorlog in gezet is zou kenne want die kattekers trawlde graag vooral de eigenaars,maar dan is de eerste foto van de 169 het niet want ik zie geen galg op het potdeksel en die waaren niet demontabel die stonden er opgelast.
Dus moeten we tog in het argief van de heling wezen bij buis of bij de jong in vlaardingen als dat er nog is.
Zo zie je maar Zier.
Iemand schrijft wat op (wat al niet klopt) en iedereen neemt het klakkeloos over.
Ik ben net door Piet Spaans benaderd, die de oplossing van links en rechts uit de doeken doet
Op blz. 112 van het boek "Vol en Zoet" geschreven door M.P.Zuydgeest en J.Borstboom staat een foto van de Sch-107 van voor de verlenging met het visserijnummer duidelijk zichtbaar, maar met de blazenkrebbe over BB.
Een 2e foto zonder blazenkrebbe en nieuwe brug; dus blijkbaar aan het trawlen, of proefvaart zoals hieronder omschreven.
Betekend dus dat hij met de laatste verlenging een linkse logger werd.
VOL EN ZOET Een geschiedenis in woord en beeld van de Nederlandse Noordzeevisserij tussen 1900 en 1979
Door M.P. Zuydgeest/J. Borsboom
blz 112, 2de alinea
[…] De in 1949 geheel gemoderniseerde SCH 107 “Scheveningen” tijdens de proefvaart op de Nieuwe Waterweg. Het schip werd verlengd en het kreeg een geheel nieuwe stuurhut. De SCH 107 was een “omgekeerde logger”. Het was normaal dat over stuurboord werd gehaald, maar bij dit schip kon alleen over bakboord gehaald worden. Het kluisgat had de SCH 107 aan bakboordzijde, terwijl het voorroer aan stuurboordzijde was bevestigd. Ook de breels- en blazenkrebbe, die normaal op de voorplecht aan bakboordzijde was geplaatst, stond bij deze logger aan stuurboord. Volgens het artikel over de SCH 107, geschreven door de heer M. Vrolijk, werd de “Scheveningen”de “linkse logger” genoemd. Op 20 november 1957 werd de SCH 107 aan de firma Boelen te Antwerpen voor f 26.000,- voor de sloop verkocht,
Ik ben niet in het bezit van dat boek. mogelijk heeft iemand het wel.
Kan hij gelijk de foto's even op de site zetten
K