Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
08-05-2024, 23:19:30
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

  Laat berichten zien
Pagina's: 1 ... 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 ... 148
91  Hoofdindex / Praatgroep Scheveningen / Re: Gespot Gepost op: 25-12-2020, 01:32:06
Ik denk Adje dat er  misschien wat van andere schepen zuiging is, en de eigenaar dacht, safety first.
gr.
Jan.
92  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: ik heb een vraag Gepost op: 20-12-2020, 15:10:27
Hallo Adje.
Nee,volgens jouw maat was er geen visbakkende Sch-195, vraag me nog steeds af hoe ik daar bij kom. Misschien in de war verdaagd door die verlengde koelkast van die logger, nou ja, niets aan te doen. Akela, Akela , we doen ons best.
Gr.
Jan.
93  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: ik heb een vraag Gepost op: 19-12-2020, 09:35:54
Hallo Adje.
Voor jouw informatie die Janny en Tonny liggen hier naast elkaar, de buitenste is de Tonny.
Kan je aan die Eef Buis ook vragen of hij weet of de Sch-195 ook gebakken vis heeft verkocht, er staat me zoiets bij of het moet toch nog  de Sch-72 zijn geweest, er waren witte planken rondom een in de koelkast gebrand gat, een soort toonbankje zogezegd.
 Ik voer op een koel/vriesbootje en dat zouden ze gaan slopen i.v.m. het vele motorpech, we hadden meer drijfdagen dan vaardagen , het was wel lekker rustig zo van de ene naar de andere haven drijven, we hebben toen ook voorgesteld om aan de Parkkade te gaan liggen en ijsjes en diepvries maaltijden (Iglo) te gaan verkopen, het werd niet in dank afgenomen i.p.v. opslag voor het uitstekende idee kregen we op staande voet ontslag, nou dan gaan we maar wat anders zoeken wat wel kan varen. 
Gr.
Jan
94  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: ik heb een vraag Gepost op: 18-12-2020, 15:02:09
Sch-72-Tonny
95  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: ik heb een vraag Gepost op: 18-12-2020, 13:00:23
Voor zover ik me kan herinneren, of heb gedroomd, heeft de logger gebakken vis verkocht er was voor die gelegenheid aan bakboord een vierkant stuk uit de koelkast gesneden om er  de vis doorheen te verkopen, het zal t.h.v. het kombuis zijn geweest althans dat neem ik aan, maar of je aan boord je visje kon nuttigen dat weet ik niet, het schip zag er nou niet bepaald als een uitnodigend restaurant uit.
gr.
Jan.
96  Hoofdindex / Praatgroep Scheveningen / Re: kerst en nieuwjaar 2020 Gepost op: 18-12-2020, 01:01:54
Prettige Kerstdagen en een Gelukkg Nieuwjaar,
gr.
Jan.
97  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: ik heb een vraag Gepost op: 16-12-2020, 00:53:01
Hallo Zier, nee hoor ik wil je niet verplaatsen, blijf jij maar lekker in Maassluis in je flat met uitzicht over de Waterweg, met een beetje geluk dan slingert dat flat met een beetje wind, dan ga je lekker zitten met een borreltje en een zuid-wester op je hoofd en laat je  je vrouw op het balkon  emmers water tegen de ramen gooien.
Gr.
Jan. 
98  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: ik heb een vraag Gepost op: 12-12-2020, 15:56:56
Vluchten kan nu niet meer..... na na na na na
99  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Leendert en schipper Hans (??) Snoek Gepost op: 28-11-2020, 20:45:44
hier

Hallo Rinus, dit is niet de Sch-29-Leendert maar dit is de Sch-29-Sterna Hirundo, dus de ex IJM-50 Leendert waar RB het nu over heeft.
Geb Bij de Nederl.Scheepsb. Mij, A'dam.
Volgens Belgisch Nederlands Almanak 1948  gebouwd als botter.
1946-IJM-79-Nevima I
Eign. Ned. Visserij Mij, ( Nevima), Bloemendaal,
Brt-40,
17,90 x 5.10 x 2.10.
80 pk Kromhout.
1949-Uk-91-Jonge Albert, eig. J. Snoek.
1953-nieuwe motor 100 pk kromhout.
1958-Hd-112-De Vrouw Guurtje, eign. C.de Boer.
1960-nieuwe motor, 140 pk Stork.
1966-Wr-034-Tine Simone, eign.J.S.Post.
1973-Sch-29-Sterna Hirundo, eign. H. Snoek.
1974-IJm-50-Leendert, eign. H.Snoek.
1976-Uk-91-Stern, eign. A.v.d. Zwan.
1976-UK-92-Stern,   ,,,        ,,,,,,,,,,,,,.
1983-Br-49-Stern, eign. Visserij Bedrijf De Stern NV.
1987-Vd-32-De Jantjes, eign. Fa, Jonk & van de Hoven.
1988-Sch-87-Arie Jacob, eign. A.de graaf & J.Mulder.
1990-Sch-66-Johannes Cornelis, eig.K.Pronk & J. Mulder
1992-Nieuwe motor, DAF 300 Pk.
2004-Uk-81-Immanuel, eign. Post Garnalen BV.
2005 verkocht naar ??
 Gr.
Jan.







100  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Leendert en schipper Hans (??) Snoek Gepost op: 28-11-2020, 00:46:10
UK-90-Geertje, later Sch-29-Leendert-
101  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Leendert en schipper Hans (??) Snoek Gepost op: 27-11-2020, 19:16:57
Hallo R.B.
Geb. bij Haak , te Zaandam.
Eign. F Molenaar.
17. 00 x 4.80x 2.05.
Brt-31
100 pk Benz.
1954-UK-90-Geertje
1955-nieuwe motor-105 pk MWM.
1965-Won-24-Elisabeth,
Eign-A.Koornstra.
1969-Sch-29-Leendert,
Eign.H.Snoek.
1970. verkocht naar Engeland.
Gr.
Jan.
102  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 25-11-2020, 09:12:11
ex CF-62-Asama, als Alfie Cam, Australie.
Geb.bij Cook, Welton & Gemmell, Beverley-
.Eign. Neal & West Ltd, Cardiff.
1920-CF-62-Asama.
1929-Alfie Cam
Eign.Cam & Sons, New South Wales, Australie
1940-Royal Navy , Mijnenveger FY 97.
1944 terug naar eigenaar.
10-07-1953-gestrand nabij Eden , New South Wales, total loss.
103  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 24-11-2020, 21:27:16
L-4770-Gay Lussac.
Geb.1948 te La Seine sur Mer.
Eign.Gebr. Gautier, Lorient
34.50 x 7.00 x 4.05 mtr.
450 pk Man.
In de nacht van 15 op 16- mei 1951- is het schip tijdens een storm vergaan met 16 man a/b  in de Ierse Zee.
Gr.
Jan.
104  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 11-10-2020, 11:41:33
Vroeger mocht nooit "vrouwvolk" aan boord.De trawlers die bij de aanvang van de twee wereld oorlogen vluchtelingen naar Engeland brachten hadden slechts bij hoge uitzonderingen vrouwen aan boord.
Maar een Oostends meisje uit een echte vissersfamilie Liliane Saudemont, wou en zou absoluut "visserin of zeevrouw" worden. Haar avontuur begon in sept. 1953, ze was 23 jaar en reeds lang smeedde ze allerlei plannen.
Zo wilde zij in Canada geraken waar men er geen punt van maakte dat vrouwen het beroep van een zeeman uit oefenende. Omdat zij geen geld had om te emigreren probeerde ze vermomd als matroos aan boord van de Noorse vrachtboot Loeksefjell te geraken en het lukte haar nog ook Het scip ging naar Montreal. De Canadese immigratiediensten kwamen er echter achter dat er iets niet klopte met de papieren van Liliane. Men koesterde argwaan over haar geslacht en toen er een geneeskundig onderzoek  aan te pas kwam, was het spelletje vlug uit. De Noren waren nog het meest verbaasd. Nooit had men in die stoere knaap een vrouw vermoed.  Zelfs het zwaarste werk had ze niet ontweken, ja, ze had zowaar de hut gedeeld  met een "echte" argeloze matroos....Ze belandde weer in Oostende en bleef dromen van de zee. In 1955 poogde ze het opnieuw. Vader  Saudemont vroeg aan rederij "Motorvisserij "of er geen werk was voor zijn zoon Leon, dat was er niet maar naam en adres werden toch maar genoteerd.
Op een donderdag toen de O-305 "Francois Musin "gereed lag om te gaan varen naar IJsland bleek de lichtmatroos te ontbreken. De walkapitein verklaarde dat die op zijn duim had plat geslagen en zei dat schipper Frederick Vanderwal, alias Free Wolle alvast buiten de sluizen mocht gaan liggen, hij zou ondertussen wel een andere matroos halen. een uur later kwam hij met een matroos die Free nog nooit had gezien. Men kon naar zee gaan en er behoefde door de onverwachte omstandigheden niet gemonsterd te worden dus was dat een goede kans voor Liliane. De O-305 verliet de haven. Toen ze een uurtje in zee waren kwam matroos Saudemont in de brug voor een roertorn, Free gaf de koers Nw. en zei "kameraad toon me je ID kaart dan kan ik je in het journaal zetten , toen Free Wolle de naam las ging hem meteen een licht op en dus stelde hij kordaat. "Luister eens na God ben ik hier meester aan boord, we zijn nu meer dan 3 mijl uit de kust en ben ik verplicht om een medisch onderzoek in te stellen. "Liliane vluchtte  naar buiten en ging huilend tegen de schoorsteen staan.. Free riep het kantoor op en zei dat hij een vrouw aan boord had i.p.v. een man.
Toen Free weer in de haven kwam stonden daar de Politie en de Havendienst, intussen had de rederij voor een andere matroos gezorgd. De Politie e.a. wilden graag weten hoe zij aan boord was gekomen. Toen men echter, probeerde de lichtmatroos die normaal had moeten meegaan te ondervragen bleek hij spoorloos verdwenen.
De rederij diende geen klacht wegens tijdverlies dat de O-305 had opgelopen. Liliane van haar kant was woedend, gezien geen enkele wet de aanwezigheid van vrouwen aan boord verbiedt, ze wilde haar gelijk halen, daarin gesterkt doordat er jaren geleden al eens een studente  met de vissers mee had mogen gaan met toestemming van de waterschout, voor  een studiereis. Zij vond dat als men mee mag om te studeren dit zeker ook moet kunnen om te werken. Vele weken heeft zij thuis gezeten en wilde niemand meer ontmoeten......
Schipper Frederick Vanderwalle  heeft in 1935  de bemanning van de Sch-135-Cornelia Maria gered, het schip is later door een Engelse trawler naar Engeland gebracht.
Uit Oostense Visserij.
105  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 11-10-2020, 10:35:02
O-305-Francois Musin-
Pagina's: 1 ... 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 ... 148


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!