|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
Berichten: 2790
SCH 84 voortvaren
|
|
« Antwoord #25 Gepost op: 21-02-2008, 11:52:44 » |
|
de gegevens.
SCHEEPSNAAM : de Hoop ( II )
SCHEEPSTYPE : Tweemastschoener
Bouwjaar : 1912 Werf : Conrad te Haarlem Bouwkosten : 37.000.00 Lengte : meter Breedte : meter Holte : meter Bruto : 168 BRT Motor : 100 Pk 200 Pk 195 Pk Kromhout, bouwjaar 1938 320 Pk, bouwjaar 1956
Het schip had een Klipper- of Galjoensteven.
1934 door Radio Holland een radio-zend- en ontvangstinstallatie aan boord geplaatst 1935 een grotere motor ingebouwd 1938 een 195 Pk Kromhout ingebouwd 1940 gevorderd door Nederlandse autoriteiten voor gebruik als reddingsvaartuig 06-08-1940 door Kriegsmarine geprobeerd te vorderen, Nederlandse autoriteiten protesteren 13-09-1940 Kriegsmarine geeft vordering op, omdat schip wordt gebruikt als reddingsvaartuig 13-12-1940 toch gevorderd door Kriegsmarine 1941 beschikbaar gesteld voor reddingswerkzaamheden, Nederlandse bemanning 01-03-1941 in de vaart als ZRD 10 04-01-1941 gestationeerd te Vlissingen 05-09-1944 om politieke redenen stappen de Nederlandse bemanning op, Duitse bemanning neemt over 13-10-1944 verplaatst van Vlissingen naar Dordrecht 31-10-1944 arriveert in Wolfaarsdijk zonder Duitse bemanning omdat zij wisten dat de haven werd gecontroleerd door Canadese troepen 29-10-1945 voor reparatie -10-1955 verkocht aan P/r/v. Rasmus Rasmussen, Vedavågen te Karmøy Verbouwd tor vissersvaartuig/seiner te Skudesness Notbarkeri & Slip, Skudesneshavn te Karmøy (96,8’ x 21,4†x 10,3’, brt 156) 1956 wijziging motor
1956 R-44-A Kvernnes in de vaart als vissersvaartuig voor haringvisserij bij Ijsland 1961 N-3-AH Kvernnes verkocht aan P/r Oddmund Hansen & Jim Høyholm, Bærøyvågen te Tjøtta 1967 wijziging inhoudsmaten, 181 grt 1968 afgekeurd 1971 afgevoerd van Noors register
Het hospitaalschip had twaalf bedden plus een isoleerhut. Na de tweede wereldoorlog kwam het schip weer in de vaart. De herbouwkosten in 1938 bedroegen 40.000,00
In 1953 werd Willem F. Rog Kapitein.
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
|
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
Berichten: 2790
SCH 84 voortvaren
|
|
« Antwoord #27 Gepost op: 21-02-2008, 11:55:05 » |
|
deel 3
SCHEEPSNAAM : de Hoop ( IV )
ROEPNAAM : PHKS
Bouwjaar : 1963 Rederij / Eigenaar : Vereniging H.K.S. De Hoop Bouwkosten : 3.000.000,00 Scheepswerf : Gebr. Pot te Bolnes Lengte : 62,46 meter Breedte : 10,22 meter Holte : meter Diepgang : 4,50 meter Bruto : 1105,51 BRT Netto : 390,15 BRT Motor : 900 Pk, 12 cyl. Bolnes,bouwjaar 1963 Hulpmotor : 300 Pk, 6 cyl. Bolnes, bouwjaar 1963
12-12-1963 Stapelloop 08-04-1964 Proefvaart 14-04-1964 Overdracht
Gevaren van 1964 – 1988. De bemanning bestond uit 24 koppen, plus een arts en een predikant. Hoofd en hulpmotor zijn via een turbine te koppelen op de schroefas met een totaal vermogen van 1200 Pk.
In 1988 verkocht voor een bedrag dat rond de vierenhalve ton (in guldens) ligt aan een Griekse hoteleigenaar die speciaal voor zijn hotelgasten het schip tussen de eilanden in de Egeïsche zee wil laten varen. Specifieke uitrustingsstukken zijn geschonken aan het Katwijks Museum.
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
|
peter.rog
Gast
|
|
« Antwoord #29 Gepost op: 21-02-2008, 15:56:06 » |
|
In 1988 verkocht voor een bedrag dat rond de vierenhalve ton (in guldens) ligt aan een Griekse hoteleigenaar die speciaal voor zijn hotelgasten het schip tussen de eilanden in de Egeïsche zee wil laten varen. Specifieke uitrustingsstukken zijn geschonken aan het Katwijks Museum.
dit alles met dank aan Arie Pronk
toch wel weer leuk om 't te lezen, arie! ... en waar was het urgel ook alweer terecht gekomen? een aantal jaren geleden is een grote discussie geweest, hier op de site volgens mij ergens bij Bodegraven, niet in Katwijk en ook niet op Scheveningen
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|