$db_last_error = 1716593646; ?> Laatste bericht van: vreemdeling
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29-05-2024, 01:06:25
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

  Laat berichten zien
Pagina's: 1 ... 118 119 120 121 [122] 123 124
1816  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: indol Gepost op: 20-06-2009, 17:44:31
cor,
De Sch.32 was toch een A.T. logger.
Wat had J.J. dan te vertellen ?

Vreemdeling
1817  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: indol Gepost op: 20-06-2009, 13:32:11
Cor,
Mijn vader heeft mij eens verteld dat hij mee maakte dat zij 7 dagen nodig hadden om de vleet scheep te krijgen. ( periode voor de oorlog )
Door de grote vangst was de vleet naar de grond gezakt.
De diepte van de positie zal ongetwijfeld hebben meegespeeld.
Door het zeer mooie weer op dat moment en de dagen er na, is het hun gelukt de vleet in zijn geheel scheep te krijgen.
Alvorens elke dag een gedeelte van de vleet te halen, moest het gedeelte van de vleet wat reeds scheep was, worden gespoeld, om "broei "te voorkomen.
Zal je een lekker "vangetje" hebben en zal je uiteindelijk maar weinig profijt er van hebben.
Of de vleet nog bruikbaar was weet ik niet. Is ook al zolang geleden.
vreemdeling
1818  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Coenens schatkist Gepost op: 20-06-2009, 10:39:33
Piet Es.
Nog enkele aanvullingen op mijn reactie. van gisteren.

Ik sprak over vissers in Pourville sur Mer.
Dit waren geen beroeps vissers, Waarschijnlijk zal wel een gedeelte van de vis aan plaatselijke restaurant worden verkocht.
Enkele jaren geleden had deze plaats nog een beroepsvisser, welke met zijn alluminium scheepje, met behulp van een tractor, zijn scheepje in zee zette.
Ook dit was visserij met staande want.
Momenteel op diverse plaatsen ( St. Aubain ) nog deze zelfde soort vaartuigen welke door tractoren in zee worden gezet t.b.v staande want visserij.
In regio Pas de Calais in diverse kustplaatsjes dezelfde soort visserij, maar nu met ouderwetse sloepen, welke ook met behulp van een tractor naar zee worden gebracht

Opvallend was dat dit staande want vertikaal op het strand stond.
Net werd door touwen verankerd in het zand op z'n plaats gehouden.
Het net stond op het gedeente waar zand was, dus niet op het grint en de krijtrotsen.
Meerdere netten van andere vissers stonden zo op dit strand gedeelte.
Bij laag water vielen deze netten droog.
Je moest dus 2 x per etmaal ( dus ook 's-nachts ) afhankelijk van het tij, naar je net kijken of er vis in zat.
Netten werden met een soort mattenklopper schoongemaakt van ongerechtigheden, zoals zeewier, zeegras en krabben.
Zelf heb ik jaren lang met een staandewant net gevist, tot voor 2 jaar terug
Zowel in Denemarken, Frankrijk als de Nederlandse kust.

Ik zette mijn net bij laag water zover mogelijk in zee , evenwijdig aan de kustlijn.
Bij laag water kon ik dus kijken of er wat in het net was gezwommen.
Ik kon dus ook het net 2 tijen overlaten staan en hoefde dus niet 's-nachts ( afhankelijk van het tij.) naar het net te gaan kijken.
Bij veel ongerechtigheid moest je wel je net uit het water halen om schoon te maken .
Vangsten wisselvallig.
Opvallend is dat in in zo'n 15 jaar tijd nog nooit een schol op de Hollandse kust heb gevangen.
Wel tongen ( zelfs lappen ), schar, wijting, harders en zeebaars.
Voel me nu te oud om bij weer en wind dit nog te doen, maar interesse blijft.

Vreemdeling

1819  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Coenens schatkist Gepost op: 19-06-2009, 16:35:38
Piet Es,
Wordt er door Coenen ook nog gesproken over de vangst van najaarsharing
met behulp van staand want vanaf het strand.?

 Vorig jaar in Pourville sur Mer ( 5 km. zuid van Dieppe )in  gesprek geweest van vissers die hun staande want hadden uit staan vertikaal op het strand.
Netten van ca. 20 lang en 3 m. hoog.
Vangst in deze periode ( begin Juli ) was hoofdzakelig makreel ). Een der vissers ving zelfs een zalm van ca. 7 kg.
Deze visser vertelde mij dat hij in het najaar met dit net ook haring ving.

Enige dagen later vertelde mij een visser uit de Somme baai dat er voor de oorlog nog regelmatig zalm werd gevangen.

Vertelde mij ook dat voor de oorlog de plaats Berck sur Mer ( iets noordelijker als de Somme baai ) de haring haven  was. en niet Dieppe of Fecamp.

In Fecamp is een goed Visserij museum.
Dieppe laat in het geheel niets van de haringvisserij zien in haar visserij museum.

vreemdeling
1820  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: indol Gepost op: 19-06-2009, 16:00:21

Cor en JaapvD

Hadden jullie op deze bestekken geen last van koopvaardijschepen.
Vanuit Hoek van Holland op een WZW koers naar Londen, op een ZW koers naar het kanaal of een NW koers naar Washbay en noordelijker Engelse haven. En de inkomende schepen vanaf de noordelijke Europesche havens.naar Rotterdam
Ik heb lang op deze trajecten gevaren en nog nooit een consentratie van drijfnetvissers gezien.
Slecht 1x een consentratie tegen gekomen op weg naar Duinkerque in het noordelijke gedeelte van het Kanaal.
Ik weet nog te herinneren dat de Sch. 361 Lion Jetje de meest zuidelijkste logger was, waar we achterom voeren en van de rest van de vloot zijn we over de vleten gestoomd. ( met stilstaande schroef )

Vreemdeling
1821  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: indol Gepost op: 18-06-2009, 16:05:12
Cor,
30 tot 50 mijl klopt beter als een "uurtje "stomen.
Anderen vermelden dat ze diverse vuurtorens zagen slaan.
Komt ook beter over, want de vuurtoren van Scheveningen  was 30 mijl zichtbaar..
Voor de oorlog diverse malen gezien dat op zondagmiddag loggers binnen kwamen waarvan de bemanning nog aan het steuren" waren of bezig waren aan het dichtslaan van de kantjes aan dek. Hadden dus zondagmorgen pas de rest van de vleet van zaterdag ochtend scheep.

vreemdeling
1822  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: vishandelaarsvereeniging VREDE Gepost op: 16-06-2009, 17:56:28
Philip Korving,
Het verwondert mij dat je zo weinig reactie krijgt op jouw vraag..

Ik weet niet of je op Scheveningen woont of in de directe omgeving.
Zelf ben ik er geboren maar sedert lang niet meer woonachtig.

Vraag eens aan Kees den Heyer ( groothandel garnalen ) of Cor Roeleveld
( vader en oprichter van vishandel Roeleveld aan de haven) of zij je niet wat informatie kunnen geven.

Kees den Heyer is ongeveer 77 jaar oud. ( Kees den Heyer 2 jaar geleden nog gesproken bij een begrafenis op Scheveningeneveneens de volgende persoon,.Cor Roeleveld ( is ongeveer 83/84 jaar oud )

Het valt mij tegen dat je vanuit Scheveningen weinig response krijgt

Succes met je zoektocht

Vreemdeling
1823  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Martijntje en de P.T.T. Gepost op: 15-06-2009, 08:27:49
Piet Es,
Bedankt voor uiteenzetting.
Vreemdeling
1824  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Martijntje en de P.T.T. Gepost op: 12-06-2009, 07:37:58
Lezers,
Bedankt voor de reacties.
Weer iets wijzer geworden.
Waar een geplaatst artikel je gedachten al niet in beweging kan zetten.

Vreemdeling
1825  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Martijntje en de P.T.T. Gepost op: 11-06-2009, 16:50:33
Geachte lezers,
Bij zo,n groot deel Joden van de Scheveningse bevolking, moeten er ongetwijfeld ook een of meerdere synagoge( s ) zijn geweest.

In het artikel van Piet Spaans lezen wij , dat er verschillende groepen Joden waren, qua land van herkomst en waarschijnlijk ook qua geestelijke "ligging " .
Veel rabbijnen hadden een "eigen "aanhang en waarschijnlijk dan ook hun eigen synagoge.

Weet iemand nog waar er voor de oorlog 40-45 synagoge ( s ) waren.
In het dorp en renbaan kwartier weet ik mij niets te herinneren.
Waarschijnlijk waren zij er wel in het Belgisch park.

Vreemdeling.

















1826  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Martijntje en de P.T.T. Gepost op: 10-06-2009, 16:58:10
Schub,
Je had gelijk. Ik had er niet aan gedacht,
In het Renbaan kwartier, in de Dirk Hoogeraadstraat, tussen de Rotterdamsestraat en 2e Messstraat, was zelfs het Jordaan cabaret, van Mien Kalkhoven gevestigd.
In mijn jeugd werd het als een onguur etablisement aangeduid.
Echte Scheveningers zouden er zeker niet heen gaan.

Vreemdeling
1827  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Martijntje en de P.T.T. Gepost op: 08-06-2009, 19:40:23
Piet es.
Ik zit een beetje in de knoei met de hoeveelheid joden, welke zich in het postkantoor aan de Badhuisstraat, de heer Krul op z'n zenuwen werkten.

In het oude dorp woonden heel weing joden, en degene die er woonden waren gerespecteerden middenstanders. Bv. Alex de Wind ( Keizerstraat ) en misschien Nota ?( Badhuisstraat )
In het Belgisch park woonden er meer, een grote consentratie in de Haagsestraat.. Waarom zouden deze joden naar het postkantoor aan de Badhuisstraat gaan , terwijl er een postkantoor op geen 100 meter afstand was, nl in de Stevinstraat.

n.b. Ook na de "Kristelnacht "hebben zich nog Joden op Scheveningen
gevestigd

Vreemdeling
1828  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringën Gepost op: 05-06-2009, 16:20:00
Herinnering 4.

Zondag 3 september 1939 zal altijd in mijn geheugen blijven.
Nooit eerder had zo'n massa loggers voor de wal gelegen in afwachting van het hoog water.
In deze periode moest nog worden gewacht om binnen te kunnen lopen tot er voldoende water stond aan de ingang van de haven , ( defensie drempel tussen de beide havenhoofden )

Waterhoogte werd aangegeven op de semaphore door middel van zwarte rieten Kegels en ballen.
 1 bal was 10 palm
1 kegel was 2 palm.
Meestal kon je ongeveer bij 3 ballen ( 30 palm ) ,getoond op semaphore ,binnen lopen.

Wat was de reden dat er zo veel loggers voor de wal lagen.

Op vrijdag 1 september 1939 was 's morgens vroeg het Duitse leger Polen binnen gevallen.
Dezelfde dag werd door Engeland en Frankrijk de oorlog verklaard aan Duitsland.
De meeste schepen van de Scheveningse vloot waren op zee.
Waarschijnlijk werden de schepen met een radiotelefonie installatie door de reder gewaarschuwd en kregen het advies om naar Scheveningen terug te
keren. in afwachting van betere tijden.
Deze schepen waarschuwden op hun beurt de loggers zonder ontvang installaties.
Waarschijnlijk hadden de loggers vrijdagmiddag al "geschoten" en werd de vleet op zaterdagmorgen vroeg "gehaald ", waarna de thuisreis werd aanvaard.
De verwachting was dat de eerste loggers zondag in de loop van de middag zouden arriveren.
Het was een prachtige dag en de boulevard was niet alleen bevolkt met dagjesmensen maar ook met de vissersvrouwen en hun kinderen, benieuwd of hun man en vader, bemanningen van de diverse loggers , met hun schip ook al aan de kim zichtbaar was.
Veel schepen waren makkelijk herkenbaar.
De loggers van de rederij Roeleveld. aan hun scheepskleur ( Rood/ oranje met gele bies.) en rood/bruine of geel/okerkleurige zeilen.
 Loggers van Jaczn en Unie aan hun gekleurde verschansing.
Veel loggers waren door de diverse "bonbroodwinners "herkenbaar aan de stand van de masten, kleur van de zeilen, stuurhuis voor de mast, stuurhuis achter de mast, stuurhuis om de mast , buitenbrug enz.
De personen met hun kijkers hadden de aandacht van de vissersvrouwen.
Zodra er een logger aan de kim zichtbaar was, werd er gegist welke logger het was en zodra meer gegevens van het schip zichtbaar werden, kon een juist antwoord worden gegeven.
En met deze gegevens kon weer een of meerdere vissersvrouwen gerust gesteld worden dat hun man of zoon ook gearriveerd was.

In de namiddag, toen de semaphore genoeg water aan gaf, verplaatsten zich de wachtende meute naar de haven en al gauw liepen de eerste schepen binnen.

Zo ook mijn vader op een logger van de rederij Roeleveld en mijn broer op een logger van "Blauwtjes "'

Die avond waren er veel gelukkige gezinnen door de terug keer van mannen en kinderen.

De meeste van de schepen zijn niet weer naar zee vertrokken.
Voor ons brak al vrij spoedig een nieuwe fase in ons leven aan, nl. de inval van het Duitse  leger in ons land in mei 1940 en de 5 jaar durende bezetting.

Vreemdeling
1829  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringën Gepost op: 03-06-2009, 18:12:28
Herinnering no.3

Op de side "Vis. Scheveningen " staat bij de gegevens van de Sch.121 het volgende geschreven.
Bijnaam van deze logger was de "Jeep "vanwege zijn snelheid en de korte masten van het schip.
 Van de korte achtermast weet ik de oorzaak.
Na ombouwing van stoom- naar motorlogger en visserij nummer verandering
had dit schip nog de normale masten.
Na de eerste teelt met deze omgebouwde logger, net voor het klaarmaken voor de trawlvisserij, werd besloten iets aan de achtermast te doen.

Schip werd verhaald naar de hijskraan aan de nieuwe haven, alwaar de achtermast met deze hijskraan uit het schip werd getakeld en netjes op de kade werd neergelegd.
Als zo'n mast op de kade ligt lijkt het heel wat, vooral als je altijd deze mast op je schip hebt zien staan en je geen benul hebt van het gedeelte wat onder deks zit.

Door het bedrijf wat de mast moest inkorten werd aan de schipper gevraagd...  Hoeveel moet er af...

Antwoord van de schipper was... Haalt er maar een stuk af, zonder aan te geven hoe groot dat stuk moest zijn.

Het stuk werd er afgezaagd en de mast terug geplaatst op het schip.

Maar nu bleek alras dat het verwijderde stuk wel erg groot was en de achtermast nu maar een "zielig " mastje was geworden, tot grote hilariteit van de aanwezige "kaairidders ".
Tegenover de voor mast  was er nu wel een groot lengte verschil ontstaan.
Boze tongen beweerden dat de schipper een "beetje "op had.

Waarschijnlijk is de voormast later ook ingekort om een betere balans te krijgen tussen voor en achtermast.

Vreemdeling
1830  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringën Gepost op: 03-06-2009, 13:24:40

herinnering 2

In 1945 werd de Sch. 78 vrij gegeven.
Hieraan voorafgaande is er een strijd geweest tussen rederij A.den Dulk en rederij Tuit om welke logger hier sprake was.

Rederij Tuit claimde n.l.deze logger als zijnde de Sch. 16 Sumatra.

Uiteindelijk bleek het toch de Sch. 78 te zijn. Door de ex.schipper werd aan bijzondere kentekens dit schip als de Sch. 78 herkent.

Ik kan me best voorstellen dat verwarring mogelijk is, zeker als je de diverse foto's ziet , in hoedanige staat deze schepen terug keerden.

Maar wat mij wel bevreemd dat de 78 bij de Jong in Vlaardingen is gebouwd en de 16 bij de gebr. Boot te Leiderdorp.

Qua bouwwijze moet toch al verschil merkbaar zijn geweest.

Deze informatie uit 1952 van reder A.den Dulk.

Vreemdeling


Pagina's: 1 ... 118 119 120 121 [122] 123 124


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!