526
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 11-12-2012, 19:29:17
|
GY1 Northern Jewel
Deze stoomtrawler is in 1954 gebouwd bij de werf Cochranes of Selby voor rekening van de rederij Northern Trawlers Ltd uit Grimsby.
Inhoud 799 bruto ton Lengte: 182,5 ft (55,6 m) Breedte: 32 ft (9,8 m)
Het schip beschikte over een 3 cilinder stoommachine van het fabrikaat Amos & Smith uit Hull. Hiermee kon een max. snelheid van 12 knopen worden behaald.
In 1976 is het schip gesloopt.
Jan
|
|
|
527
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 01-12-2012, 12:20:55
|
H119 Cape Adair
De Cape Adair is onder bouwnr 915 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Hudson Brothers (Trawlers) Ltd uit Hull.
De Cape Adair was het zusterschip van de H118 Cape Columbia dat bij dezelfde werf onder bouwnr 914 is gebouwd. Het waren de eerste Britse trawlers met een bulbsteven
Het schip is op 26 mei 1956 te water gelaten en kwam in september van datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud 806 bruto ton Lengte: 185 ft (56,3 m) Breedte: 32,1ft (9,8 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1400 ipk. Hiermee kon een max. snelheid van 13,5 knopen worden behaald.
Op 5 februari 1960 is het schip verkocht aan de Ross Group Ltd uit Grimsby en op 26 november 1965 werd de naam veranderd in Ross Adair.
In 1968 is het schip verkocht voor de sloop.
Jan
|
|
|
530
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 17-11-2012, 11:45:53
|
H98 Northella
De trawler H98 Northella is onder bouwnr 931 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.
Het schip is op 10 april 1958 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud 789 bruto ton Lengte: 185 ft (56,3 m) Breedte: 33,6 ft (10,2 m)
Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Holmes/Werkspoor met een vermogen van 1700 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.
In 1961 werd de Northella winnaar van de Silver Cod Trophy (grootste aanvoer op jaarbasis).
In 1963 kreeg het schip de naam Primella omdat de naam Northella werd vergeven aan een nieuwe hektrawler.
In 1977 werd het schip opgelegd na een brand in de machinekamer en datzelfde jaar is het schip verkocht voor de sloop.
Jan
|
|
|
531
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 10-11-2012, 11:47:52
|
SCH23 Jacob van der Zwan
Begin zeventiger jaren bouwde de Sleephelling Mij 'Scheveningen' een serie hektrawlers. Tot die serie behoorde ook de SCH23 Jacob van der Zwan.
De serie bestond uit de volgende schepen: SCH118 Prins Claus der Nederlanden (1971), SCH23 Jacob van der Zwan (1972) SCH120 Poseidon (1973), SCH90 Onderneming I (1973) SCH21 De Hoeker (1974), VL89 Monica (1974) , SCH108 Onderneming II (1974). SCH22 De Buis (1975),
De Jacob van der Zwan is onder bouwnr 1474/220 gebouwd bij Scheepswerf Boot-Leiden in opdracht van de Sleephelling Mij. Scheveningen voor rekening van Jaczon & Rederij en Haringhandel uit Scheveningen.
Inhoud: 450 bruto ton Lengte: 54 m Breedte: 9,22 m
Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor met een vermogen van 2000 pk.
In 1984 is het schip verkocht naar Nigeria en toen onder de naam Ekirose gaan varen voor de rederij Apapa Trawlers Ltd uit Lagos.
Jan
|
|
|
532
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 03-11-2012, 11:29:38
|
H 84 Thornella
De stoomtrawler H84 Thornella is onder bouwnr 906 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.
Het schip is op 20 mei 1955 te water gelaten en kwam in september van datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud 793 bruto ton Lengte: 190,3 ft (58 m) Breedte: 32,5 ft (9,9 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1325 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.
In 1956 was het schip een van de topschepen van Groot Brittannië (jaarbesomming £129.563)
In 1973 is het schip verkocht voor de sloop.
Jan
|
|
|
533
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 27-10-2012, 14:36:20
|
KW49 Schout Velthuys
De KW49 Schout Velthuys is in 1973 gebouwd bij T. van Duivendijk’s Scheepwerf te Lekkerkerk onder bouwnr Z96 voor rekening van Visserij Mij Kennemerland te Katwijk aan Zee.
Het schip kwam op 14 april 1973 in de vaart.
Inhoud: 447 bruto ton Lengte: 54,3 m Breedte: 10 m
Het schip beschikte over een 6 cilinder Deutz dieselmotor een vermogen van 2300 pk.
In 1986 is het schip verkocht aan Pesquera Mar Azul te Mar del Plata, Argentinië onder de naam Mar del Sud
Jan
|
|
|
534
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 18-10-2012, 20:55:41
|
H116 St. Dominic
De H116 Saint Dominic is onder bouwnr 925 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de bekende rederij Thomas Hamling & Co uit Hull.
De trawler stond bekend om haar markante schoorsteen.
Het schip is op 20 mei 1958 te water gelaten en kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud 829 bruto ton Lengte: 185 ft (56,3 m) Breedte: 34,5 ft (10,5 m)
Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing welke bestond uit 3 dieselmotoren, fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 3 x 760 pk en een elektromotor, fabrikaat Metropolitan Vickers Ltd . Hiermee kon een max. snelheid van 13,5 knopen worden behaald.
In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.
Jan
|
|
|
535
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 12-10-2012, 19:43:17
|
SCH159 Martina
Deze motorlogger is in 1916 als SCH159 Noorderlicht gebouwd bij Hertog & Leeuwenstein te Hardinxveld voor rekening van rederij A. van der Ende te Scheveningen.
Inhoud: 162 brt (na verlenging) Afmetingen: 33,87 x 6,69 x 2,77 m Motor: 2 cil. Brons 50pk eerst vervangen door een 2 cil. Brons 60-70pk later vervangen door een 4 cil. Brons 200pk
1921 SCH 159 Hoogerheide C. den Dulk Jzn 1923 SCH 159 Adriana Pieternella D. de Jong & A. Taal. 1924 SCH 159 Martina M. den Dulk Gzn. 1944 SCH 159 Martina gevorderd door Duitse Weermacht 1945 SCH 159 Martina vrijgegeven te IJmuiden 1949 SCH 159 Martina verlengt en wijziging motor 1952 SCH 159 Martina wijziging in firma: Fa. M. den Dulk Gzn. 1959 SCH 159 Martina wijziging in N.V. M. den Dulk Gzn N.V. 1970 SCH 159 Martina bestemd voor de sportvisserij. Sportvisser II N.V. Sportvisserij"Noordzee"
Jan
|
|
|
536
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 04-10-2012, 20:45:47
|
H77 Prince Charles
De H77 Prince Charles is onder bouwnr 929 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij St Andrew’s Steam Fishing Ltd uit Hull.
Het schip is op 10 december 1957 te water gelaten en kwam in maart 1958 in de vaart.
Inhoud 691 bruto ton Lengte: 176,5 ft (53,8 m) Breedte: 32,3 ft (9,84 m)
Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Holmes/Werkspoor met een vermogen van 1350 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.
De Prince Charles is in maart 1960 verkocht aan F&T Ross Ltd Hull. In februari 1962 is het schip overgegaan naar Premier Steam Fishing Co Ltd eveneens uit Hull. In juni 1965 is het schip vervolgens verkocht aan Robins Trawlers Ltd uit Hull en daarna in februari 1974 overgenomen door Boston Deep Sea Fisheries Ltd, eveneens uit Hull. In maart 1976 is het schip van Hull naar Grimsby overgegaan.
In 1960 werd het schip de winnaar van de Silver Cod Trophy (grootste aanvoer voor dat jaar).
In 1978 is het schip verkocht voor de sloop.
Jan
|
|
|
537
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 27-09-2012, 21:28:09
|
H 227 Cape Otranto
De H227 Cape Otranto is onder bouwnr 972 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Hudson Brothers Ltd uit Hull en is de grootste zij trawler die de werf heeft gebouwd.
Het schip is op 28 juli 1961 te water gelaten en kwam in 1962 in de vaart.
Inhoud 823 bruto ton Lengte: 198 ft (60,3 m) Breedte: 34,5 ft (10,5 m)
Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 2775 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.
De Cape Otranto is in 1965 hernoemd in Ross Otranto. In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.
Jan
|
|
|
538
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 22-09-2012, 11:27:05
|
SCH126 Adriana
De Adriana is in 1961 onder bouwnr. 165 gebouwd bij Sleephelling Mij. te Scheveningen voor rekening van Jaczon Redrij en Haringhandel te Scheveningen. Het schip kwam 22 september 1961 in de vaart.
Inhoud: 307 BRT Afmetingen: 43,31/40,62 x 7,24 x 3,87 m Hoofdmotor: 8 cil. Industrie 1000 pk
In 1966 is het schip overgenomen door Adriana Ltd, te St. John’s New Foundland, Canada en kreeg de naam Zebrinney.
In 1973 kwam het schip weer terug naar Scheveningen, nu als SCH57 Zeezwaluw voor de rederij Den Dulk-van Leeuwen.
In 1976 is het schip afgevoerd en gesaneerd.
Jan
|
|
|
539
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 15-09-2012, 11:28:26
|
GY 648 Vivaria
De Vivaria is onder bouwnr 961 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steamfishing Co Ltd uit Grimsby.
Deze fraaie driedekker stond bekend als de snelste trawler van Grimsby.
Het schip is op 12 mei 1960 te water gelaten en kwam in september datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud 744 bruto ton Lengte: 185 ft (56,3 m) Breedte: 33,6 ft (10,2 m)
Het schip beschikte over een diesel voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.
De Vivaria is in 1966 overgegaan naar Northern Trawlers Ltd uit Grimsby en vervolgens in 1971 naar Ross Trawlers Ltd uit Grimsby.
In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.
Jan
|
|
|
540
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 08-09-2012, 12:11:21
|
SCH195 Jac. Den Dulk Wz
Deze motorlogger is in 1914 als SCH195 Tonijn gebouwd bij Pannevis te Alphen a/d Rijn voor rekening van rederij Jac, den Dulk & Zn te Scheveningen.
Inhoud: 116,33 brt na verlenging 159,20 brt Afmetingen: 25,43 (32,81) x 6,70 x 2,91 m Motor: 2 cil. Brons 70pk later vervangen door een 4 cil. Ruston-Hornsby 240pk
1914 SCH 195 Tonijn eig. Jac. den Dulk & Zn. 1925 SCH 195 Jacob den Dulk wijziging naam 1925 SCH 195 Zeeburg wijziging naam 1927 SCH 195 Jacob den Dulk wijziging naam, motor ingezet 1944 SCH 195 Jacob den Dulk gevorderd door Duitse Weermacht 1945 SCH 195 Jacob den Dulk vrijgegeven te IJmuiden 1949 SCH 195 Jacob den Dulk verlengt en hermeten 1952 SCH 195 Jacob den Dulk wijziging motor en inhoudsmaten 1956 SCH 195 Jacob den Dulk eig. Jac. den Dulk & Zn. N.V. wijziging firmanaam 1970 SCH 195 Jacob den Dulk wordt gebruikt als recreatievaartuig
Jan
|
|
|
|
|