Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
04-05-2024, 00:26:54
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

  Laat berichten zien
Pagina's: 1 ... 30 31 32 33 [34] 35 36 37 38 ... 42
496  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 08-06-2013, 11:48:39
SCH46 Frank

De Frank is in 1940 in Engeland gebouwd als stoommijnenveger voor de Engelse Marine onder de naam Birch T93.  Het schip behoorde tot de ‘Isles’ klasse.
In 1952 is het schip verkocht aan Vosper Ltd te Portsmouth.  Het schip werd verbouwd tot motortrawler en kreeg de naam Magniola P14. De exploitatie was in handen van St. Andrew’s Steam Fishing Co. Ltd te Hull.
In 1962 ging het schip over in Nederlandse handen en werd eigendom van N.V. v/h Frank Vrolijk en kreeg het de naam Frank. Het kwam in augustus 1962 in de vaart.
 In 1970 ging de Frank over naar Cornelis Vrolijk’s Visserij Mij waarna het in november 1971 werd opgelegd.
In 1972 werd het schip voor de sloop verkocht naar België.

Inhoud: 445 BRT
Afmetingen: 50/46,90 x 8,43 x 4,10 m
Hoofdmotor: Werkspoor dieselmotor   820 pk

Jan
497  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 01-06-2013, 15:03:42
SCH73 Vertrouwen

Deze grote stoomtrawler werd in 1938 gebouwd in Duitsland bij de werf Wesermunde A.G. Weser Werk Seebeck onder bouwnr. 620  voor rekening van de Norddeutsche Hochseefischerei A.G. te Wesermunde.  Het schip had toen de naam Jan Mayen PG544.

Inhoud: 654 BRT
Afmetingen: 59,75 x 8,58 x 4,40 m
Vermogen stoommachine: 1000 pk

In 1941 kwam de Jan Mayen in dienst bij de Kriegsmarine als vorpostenboot V401. Op 21 aug 1944 is het schip voor de kust van Bayonne (Frankrijk) tot zinken gebracht. In 1946 gelicht en toegewezen aan Frankrijk waar het schip als Cap Nord F1025 in de vaart kwam voor de Societe Fecampoise de Peche te Fecamp.  De inhoud van de Cap Nord was 694 brt.
In 1957 werd  de Cap Nord in Amsterdam verbouwd tot motortrawler en kreeg het schip een 6 cil. Werkspoor dieselmotor van 1260 pk.

In 1960 is het schip aangekocht door de firma D. Joh. Krijger uit IJmuiden en kreeg het de naam ’s Gravenhage IJM 26.  In 1966 ging het schip over naar de Rotterdamsche Hypotheekbank en in 1967 werd het schip verkocht aan de N.V. Rederij v/h Frank Vrolijk te Scheveningen en kreeg het schip de naar Vertrouwen SCH73.  Deze naam werd in 1971 gewijzigd in Albatros SCH97 waarna het schip voor de vrachtvaart werd ingezet.

 In 1974 verkocht aan J.H. Bootsma welke het schip doorverkocht aan Al-Tros S.A. Panama. In Amsterdam is het schip aan de ketting gelegd. In augustus 1974 gekaapt en via IJmuiden naar Zeebrugge vertrokken.  De naam werd veranderd in Laga. Na verkoop aan Copania Extre S.A. te Panama kreeg het schip de naam Felicitas II.

Jan
498  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 25-05-2013, 12:20:35
SCH248 Prinses Margriet

Dit schip werd in 1960 gebouwd te Leiden door de Scheepswerf Boot onder bouwnr. 1444 voor rekening van de Verre Visserij Mij.  Het schip kwam in de vaart op 9 december van datzelfde jaar.

Zusterschepen waren de Pollux SCH7, Jaap SCH60 en Arie SCH249.

Deze schepen waren zowel uitgerust voor de uitoefening van de trawlvisserij en de haring-drijfnet-visserij. Het tonnenruim beschikte over een laadcapaciteit van 204 kantjes; het nettenruim, dat daarvoor ook benut kan worden, heeft eveneens een laadcapaciteit van 204 kantjes.  Het visruim heeft een capaciteit van 816 kantjes of 2000 kisten van 50kg. De schepen beschikte over een kampagnedek van 15 m lengte. Het op het kampagnedek aangebrachte dekhuis bevat de kombuis en een messroom. Onder het kampagnedek bevinden zich de verblijven voor totaal 15 personen.

Afmetingen: 41,48/38,33 x 7,12 x 3,39 m.  Inhoud: 270 BRT
Hoofdmotor: 12 cilinder Brons van 900 pk.  In 1973 is deze vervangen door een Brons van 1500 pk.

Het schip is in 1975 gesaneerd en afgevoerd.

Jan
499  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 21-05-2013, 19:18:39
Bedankt Jacob,

Nee, mijn huis hangt niet vol met schilderijen want dan krijg ik last met de directie Knip oog

Groeten,

Jan
500  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 20-05-2013, 20:21:32
Beste mensen,

Ik heb mijn schilderijen eens op een rijtje gezet.  Je kunt ze vinden op www.jandereus.nl

Uiteraard blijf ik ook op dit forum actief.

Groeten,

Jan
501  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 11-05-2013, 11:41:07
SCH16 Aafke

De Aafke is in 1959 onder bouwnr. 440 gebouwd bij Reparatiewerf De Hoop te Leiden voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen  te Scheveningen.
Het schip kwam in augustus  1959 in de vaart.

Inhoud: 331 BRT
Afmetingen: 43,50/40,60 x 7,62 x 3,76 m
Hoofdmotor:  2 x 8 cil. Stork  976 pk

Op 25 mei 1973 is het schip gezonken na aanvaring met het Duitse motorschip Osenberg.  Na lichting is het schip weer in bedrijf gesteld. In 1974 verkocht naar Denemarken en herdoopt in Dissingdal. In datzelfde jaar verkocht aan Viktor G. Rasmussen P/R te Hirtshals in Denemarken en kreeg het de naam Likiva. In 1975 kreeg het schip een nieuwe hoofdmotor (8 cil. Alpha van 800pk. In 1981 werd het schip wederom verkocht en kreeg het de naam Benny Dorthe.

Jan
502  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 05-05-2013, 16:21:43
SCH233 Dirk

De logger Dirk is in 1916 als zeillogger gebouwd bij Scheepswerf Gebr. v/d Meer te Vlaardingen voor rekening van A. v/d Toorn Jz.
 
Inhoud: 112,92 BRT na verlenging werd dit 170,08 BRT
Afmetingen: 25,23(34,93)  x 6,72 x 2,84 m
Motor:  2 cil Brons 50 pk later vervangen door een Brons motor van 240 pk

Geschiedenis:
1916  SCH 233 Dirk eig. A. v/d Toorn Jzn.
1927  SCH 233 Dirk motor ingezet
1928  SCH 233 Dirk N.V. Red. v/h A. v/d Toorn Jzn
1933  GDY 233 Mewa XII eig. Mij. Mewa
1941  GDY 233 Mewa XII gevorderd
1946  SCH 233 Dirk N.V. Rederij v/h A. v/d Toorn Jzn, dir. A.C. & Joh. v/d Toorn
1949  SCH 233 Dirk verlengt en hermeten + wijziging motor
1959  SCH 233 Dirk dir. A.C. & J.J. v/d Toorn
1962  SCH 233 Dirk dir. A. & J.J. v/d Toorn verhuurd aan N.V. Verre Visserij Mij.
1964  KW 188 Kniertje Jacoba eig. Fa. C. & A. Klinkenberg

Jan
503  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 27-04-2013, 08:34:57
SCH61 Janny

De Janny en het zusterschip Tonny werden als VL 30 resp. VL 74 gebouwd bij de scheepsbouwwerf De Nieuwe Maas van Gebr. Van der Windt te Vlaardingen in opdracht van de rederij de Scheepvaart en Visserij Mij. Irene te Vlaardingen. De Janny werd in 1940 opgeleverd en direct gevorderd door de Duitse bezetter.  Het schip werd ingedeeld bij het Minensuch Flottillen en kreeg het nummer M3421.
In  1945 werd het schip door de Duitse bemanning in IJmuiden afgeleverd en in september van datzelfde jaar werd de Janny overgebracht naar Vlaardingen om klaargemaakt te worden voor de visserij.  In maart 1946 was het schip bedrijfsklaar.

Inhoud: 211 BRT
Afmetingen: 36,47 x  7,04 x 3,38 m
Motor:  MWM dieselmotor 340 pk; deze werd in 1950 vervangen door twee Bolnes motoren gekoppeld aan 1 schroef met een gezamenlijk vermogen van 600 pk.
 
In juli 1953 kwam de Janny, zonder van eigenaar te veranderen, in exploitatie bij Rederij v/h Frank Vrolijk als SCH61 Janny.  Ook het zusterschip Tonny kwam datzelfde jaar in exploitatie van de rederij. De Janny heeft tot 1967 gevaren voor Rederij v/h Frank Vrolijk  en is toen opgelegd.

 In 1969 is het schip verkocht aan Kretman & Freiwald uit West Duitsland en op 9 april 1969 vertrokken uit Scheveningen richting Wilhemshaven.

Jan
504  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 20-04-2013, 16:33:07
Dat zou best kunnen maar ik heb daar verder geen informatie over kunnen vinden.

Mvg

Jan
505  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 20-04-2013, 15:18:53
SCH210 Ali

Dit schip werd in 1957 gebouwd te Scheveningen door Sleephelling Mij Scheveningen onder bouwnr. 120 voor rekening van de Verre Visserij Mij.  De tewaterlating vond plaats op 4 januari 1957 en het schip kwam in de vaart in april van datzelfde jaar.

Inhoud: 311 BRT
Afmetingen: 42,85/40,20 x 7,24 x 3,87 m. 
Hoofdmotor: 8 cilinder MWM van 1000 pk. 


De Ali is in 1965 verkocht naar Zuid Afrika aan Southern Sea Fishing Enterprise (Pty) Ltd te Kaapstad. In 1983 overgegaan naar Sea Harvest Corporation (Pty) Ltd te Kaapstad. De Ali werd toen hernoemd in Harvest Taurus.

Jan
506  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 19-04-2013, 20:34:27
Dirk,

Bedankt voor de foto die kan ik goed gebruiken. Wat ik niet helemaal goed kan zien is de bovenkant van de verschansing. Is die nu groen of grijs? Weet jij dat misschien?

Mvg

Jan
507  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 14-04-2013, 15:03:01
Beste mensen,

Bedankt voor de complimenten. Die man op de brug van de VL142 ben ik niet al heb ik zelf ook een aantal jaren met zo'n witte pet op gelopen maar dat was later.
Inderdaad geen meeuw deze keer maar de volgende keer staan ze er weer op hoor.

Groeten,

Jan
508  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 14-04-2013, 10:33:51
Nee, geen vakantie maar mijn hoofd stond er niet naar ivm een sterfgeval in de familie.
Maar we pakken de draad weer op. Deze keer eens wat anders. Een drietal trawlers afgemeerd op de Shetlands.

Jan

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SCH196 Helena
De Helena is in 1955 onder bouwnr. 118 gebouwd bij Sleephelling Mij Schevening voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen  te Scheveningen. Het schip kwam in augustus  1955 in de vaart.

Inhoud: 283 BRT
Afmetingen: 42,85/40,13 x 7,24 x 3,47 m
Hoofdmotor:  8 cil. Industrie  600 pk; in 1959 is deze opgevoerd tot 680 pk

Het schip is in 1975 afgevoerd en gesaneerd.

VL 142 Voorwaarts
De Voorwaarts was de tweede uit een serie van drie schepen  die voor rekening van de Doggermaatschappij uit Vlaardingen zijn gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Dageraad te Woubrugge.  De overige schepen waren de VL16 Voorloper en VL103 Voorbode welke in 1960 resp. 1963 werden opgeleverd .  De tewaterlating van de Voorwaarts vond plaats op 27 maart 1961 waarna het schip op 23 mei 1961 in dienst werd gesteld. 

Inhoud: 291 bruto ton.
Afmetingen:  44,20/41,70 x 7,34 x 3,54 m.
De hoofdmotor was een 8 cilinder Deutz van 1000 pk.

In 1974 is de Voorwaarts verkocht naar Argentinië en is het schip onder de nieuwe naam  San Benildo op 28 maart 1974 vertrokken uit de  haven van IJmuiden.

SCH126 Adriana
De Adriana is in 1961 onder bouwnr. 165 gebouwd bij Sleephelling Mij. te Scheveningen voor rekening van Jaczon Redrij en Haringhandel te Scheveningen. Het schip kwam 22 september 1961 in de vaart.

Inhoud: 307 BRT
Afmetingen: 43,31/40,62 x 7,24 x 3,87 m
Hoofdmotor: 8 cil. Industrie 1000 pk

In 1966 is het schip overgenomen door Adriana Ltd, te St. John’s New Foundland, Canada en kreeg de naam Zebrinney.
In 1973 kwam het schip weer terug naar Scheveningen, nu als SCH57 Zeezwaluw voor de rederij Den Dulk-van Leeuwen. In 1976 is het schip afgevoerd en gesaneerd.

509  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 30-03-2013, 19:41:17
H116  St. Dominic

De H116 Saint Dominic is onder bouwnr 925 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de bekende rederij Thomas Hamling & Co uit Hull.

De trawler stond bekend om haar markante schoorsteen.

Het schip is op 20 mei 1958 te water gelaten en kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 829  bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 34,5 ft (10,5 m)

Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing welke bestond uit 3 dieselmotoren, fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 3 x 760 pk en een elektromotor, fabrikaat Metropolitan Vickers Ltd .  Hiermee kon een max. snelheid van 13,5  knopen  worden behaald.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
510  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 23-03-2013, 14:04:21
KW18 Hollandia

Dit schip werd in 1916 als zeillogger gebouwd te Woubrugge bij de NV Scheepsbouwwerf De Dageraad. 

Inhoud: 140 bruto ton
Lengte: 31,64 m
Breedte: 6,64 m
Holte: 2,71 m

Geschiedenis
1916 IJM87 Katrina eig. Scheepsexploitatie Mij Velsen IJmuiden
1922 SCH17 Michiel en Piet eig. S. Taal Scheveningen
1924 SCH17 Clasina eig. NV Rederij v/h P. Knoester Jr.
1928 SCH17 Energie II eig.  J.J. de Niet;  een 80 pk Hollandia motor wordt geïnstalleerd
1934 KW18 Vier Gebroeders eig.  D. van der Plas Czn
1940 KW18 Hollandia eig. Gebr. Den Dulk
1947 80 pk motor wordt vervangen door 100 pk Bronsmotor en de stuurhut wordt voor de achtermast geplaatst
1949 verlenging met 6,29 m en tevens wordt een kort dekhuis geplaatst
1962 verkocht voor de sloop

Jan
Pagina's: 1 ... 30 31 32 33 [34] 35 36 37 38 ... 42


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!