421
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 29-11-2014, 10:05:22
|
SCH333 Oceaan VII
De logger SCH333 Oceaan VII werd in 1939 gebouwd bij de werf Vuyk te Capelle a/d IJssel voor rekening van de rederij A. v.d. Zwan en Zn uit Scheveningen.
Inhoud: 179,41 brutoton Lengte: 35,75 meter Breedte: 6,83 meter Holte: 2,99 meter Motor: 240 pk 4 cil. Industrie
Historie: 1940 gevorderd door weermacht no, 3402 1945 vrij gegeven te IJmuiden 1954 SCH 333 Oceaan VII eig N.V A. v.d.Zwan en Zn 1955 verhuurd aan Jaczon 1961 eig. J. v.d.Zwan 1966 vaartuig verkocht naar Engeland
Jan
|
|
|
422
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 20-11-2014, 21:09:41
|
H223 St. Romanus
De stoomtrawler H223 Saint Romanus is als O298 Van Dyck onder bouwnr 828 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) gebouwd voor rekening van NV Motorvisserij uit Oostende.
Het schip is op 1 juli 1952 te water gelaten en kwam in september datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud: 599 bruto ton Lengte: 170,2 ft (51,8 m) Breedte: 29.2 ft (8,9 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine met een vermogen van 950 ipk waarmee een snelheid van 12,9 knopen kon worden behaald. De stoommachine werd geleverd door C D Holmes te Hull.
Maart 1964 is de Van Dyck verkocht aan de rederij Thomas Hamling & Co Ltd uit Hull en hernoemd in H223 St. Romanus. Op 11 januari 1968 is de St. Romanus vergaan tijdens een storm voor de kust van Noorwegen waarbij alle opvarenden om het leven zijn gekomen.
Jan
|
|
|
423
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 15-11-2014, 12:07:58
|
SCH23 Johanna Catharina
De logger Johanna Catharina werd in 1915 gebouwd bij de werf Gebr. Boot te Leiderdorp voor rekening van de N.V. Visserij Mij. Oceaan te IJmuiden.
Inhoud: 145,5 brutoton (na verlenging in 1938 werd dit 178,39 brutoton) Lengte: 31,1 meter Breedte: 6,71 meter Holte: 2,87 meter Motor: 1928 80 pk Brons, 1948: 240 pk 3 cil. Brons
Historie: 1915: IJM 245 Catharina Louise Eig. N.V Visserij Mij Oceaan te IJmuiden 1928 SCH 23 Johanna Catharina Eig. A de Jong 1941 gevorderd door de Duitsers 1945 vrij gegeven te IJmuiden 1952 SCH 23 Johanna Catherina Eig: J. de Jong 1960 SCH 23 Johanna Catharina Eig: Verre Visserij Mij 1963 verkocht voor de sloop aan N.V Koophandel te Nieuw Lekkerland
Jan
|
|
|
424
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 08-11-2014, 12:36:18
|
H291 Brucella
De motortrawler H291 Brucella is onder bouwnr. 867 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.
Het schip is op 30 mei 1953 te water gelaten en kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud 678 bruto ton Lengte: 175 ft ( 53,3 m) Breedte: 31,7 ft ( 9,66 m)
Het schip beschikte over een diesel motor van het fabrikaat British Polar met een vermogen van 1220 pk waarmee een snelheid van 13 knopen kon worden bereikt.
Op 8 september 1961 is het schip verkocht aan de City Steam Fishing Co Ltd uit Hull. Echter in 1965 kocht de rederij J. Marr & Son het schip weer terug. Op 26 april 1975 is het schip lekgeslagen 135 mijl uit de kust van IJsland. Nadat het lek provisorisch was gedicht is de Brucella door de IJslandse kanonneerboot Tyr naar Reykjavik gesleept.
In 1977 is de Brucella verkocht voor de sloop aan Albert Draper & Son uit Hull.
H132 Benella
De motortrawler H132 Benella is onder bouwnr. 936 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij City Steam Fishing Co Ltd uit Hull.
Het schip is op 16 oktober 1958 te water gelaten en kwam in februari 1959 in de vaart.
Inhoud 789 bruto ton Lengte: 185 ft ( 56,4 m) Breedte: 33,6 ft (10,2 m)
Het schip beschikte over een diesel motor van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1700 pk waarmee een snelheid van 15 knopen kon worden bereikt.
De Benella is op 3 maart 1965 verkocht aan rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull. In 1977 is het schip omgebouwd tot standby vaartuig voor de off shore industrie. In februari 1978 is het schip geregistreerd te Fleetwood en in 1991 is de Benella overgenomen door Cam Shipping Co Ltd uit Aberdeen en hernoemd in Cam Viceroy.
In 1993 is het schip uiteindelijk voor de sloop verkocht aan Caravel Maritime Ltd.
H116 St. Dominic
De H116 Saint Dominic is onder bouwnr 925 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de bekende rederij Thomas Hamling & Co uit Hull.
De trawler stond bekend om haar markante schoorsteen.
Het schip is op 20 mei 1958 te water gelaten en kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud 829 bruto ton Lengte: 185 ft (56,3 m) Breedte: 34,5 ft (10,5 m)
Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing welke bestond uit 3 dieselmotoren, fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 3 x 760 pk en een elektromotor, fabrikaat Metropolitan Vickers Ltd . Hiermee kon een max. snelheid van 13,5 knopen worden behaald.
In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.
Jan
|
|
|
425
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 30-10-2014, 21:49:21
|
H344 Arctic Vandal
De motor trawler Arctic Vandal is onder bouwnr 968 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.
Het schip is op 15 juni 1961 te water gelaten en kwam in November van datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud 594 bruto ton Lengte: 163,7 ft (49,9 m) Breedte: 30,5 ft (9,3 m)
Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1400 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.
In 1979 is de Arctic Vandal verkocht aan rederij Huxley Fishing Co Ltd uit Lowestoft waarbij de naam werd gewijzigd in St. Paul. Het schip werd verbouwd tot standby reddingsvaartuig voor de offshore industrie. In 1990 ging het schip over naar Colne Shipping Co Ltd uit Lowestoft en deze deed het schip in 1996 weer van de hand aan Charford Shipping IV Ltd uit Lowestoft.
Jan
|
|
|
426
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 25-10-2014, 11:31:25
|
H220 St. Giles
De motortrawler H220 Saint Giles is onder bouwnr 434 gebouwd bij de Schotse werf Fergusons Brothers te Glasgow voor de rederij Thomas Hamling & Co uit Hull.
Het schip is op 9 februari 1962 te water gelaten en kwam in mei datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud: 658 bruto ton Lengte: 178,8 ft (54,5 m) Breedte: 32.5 ft (9,9 m)
Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1400 pk.
De St. Giles heeft tot 1979 gevist voor Thomas Hamling en is in 1980 verkocht aan Greenpeace en kreeg toen de naam Sea Shepherd II. In 1992 is het schip verkocht in Ucluelet, Brits Columbia. In 1994 opgelegd en uiteindelijk in 2004 gesloopt in Esquimault.
H350 St. Gerontius
De motortrawler H350 Saint Gerontius is onder bouwnr 976 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Thomas Hamling & Co uit Hull.
Het schip is op 28 september 1961 te water gelaten en kwam in maart 1962 in de vaart.
Inhoud: 659 bruto ton Lengte: 173,6 ft (52,9 m) Breedte: 32.2 ft (9,8 m)
Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat C.D. Holmes/Werkspoor met een vermogen van 1380 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.
De St. Gerontius heeft tot 30 november 1979 gevaren voor Thomas Hamling en is daarna opgelegd. In 1980 is het schip uiteindelijk verkocht aan Albert Draper & Son voor de sloop.
Jan
|
|
|
427
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 18-10-2014, 11:10:25
|
H209 Kirkella
De H209 Kirkella is onder bouwnr 861 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J. Marr & Son Ltd. te Hull.
Het schip is op 15 januari 1952 te water gelaten en kwam in maart datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud 790 bruto ton Lengte: 190,2 ft (58 m) Breedte: 32,1 ft (9,8 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1250 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.
In 1955 werd de Kirkella winnaar van de Silver Cod Trophy voor de grootste totale vangst van dat jaar. De Kirkella werd in 1959 verkocht aan Dinas Steam Trawling Co Ltd te Fleetwood. Vervolgens werd het schip in 1963 aangekocht door Boyd Line Ltd te Hull en kreeg de naam Arctic Galliard. I.v.m. het in de vaart komen van een nieuwe diepvries hektrawler met dezelfde naam werd het schip hernoemd in Arctic Outlaw.
In 1974 is de Arctic Outlaw, ex Arctic Galliard, ex Kirkella verkocht voor de sloop.
Jan
|
|
|
428
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 10-10-2014, 19:27:43
|
H154 Lord Tedder
De stoomtrawler Lord Tedder is onder bouwnr 1361 in 1950 gebouwd bij Cochranes of Selby te Selby UK voor rekening van Lord Line Ltd uit Hull.
Inhoud: 722 bruto ton Lengte: 181,3 ft ( m) Breedte: 31 ft ( m)
De stoommachine met oliegestookte ketel had een vermogen van 890 PK.
Geschiedenis: 14.9.1950: Tewaterlating bij Cochrane & Sons Ltd, Selby 1966 verkocht aan Hellyer Brothers Ltd uit Hull 22.5.1976 gesloopt
Jan
|
|
|
429
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 02-10-2014, 21:24:24
|
Windsor Castle
Deze keer geen trawler maar een schilderij van de Engelse klipper Windsor Castle. Geschilderd naar een schilderij van de beroemde Engelse zeeschilder Montaque Dawson. De Windsor Castle is in 1827 gebouwd in Sunderland voor de Blackwall Line. De eerste 10 jaar van haar bestaan heeft het schip reizen gemaakt tussen Engeland en India. In de periode daarna heeft ze ook reizen gemaakt naar China. In 1870 deed de Windsor Castle mee aan de Melbourne-London race maar werd geen eerste.
In 1882 is het schip verkocht naar Bridport en is 2 jaar later vergaan op zee.
Jan
|
|
|
430
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 26-09-2014, 20:40:46
|
H123 Alamein
De stoomtrawler H123 Alamein is onder bouwnr 820 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Hull Merchants Amalgamated Trawler Ltd uit Hull.
Het schip is op 6 februari 1950 te water gelaten en kwam in mei datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud: 590 bruto ton Lengte: 181,7 ft (55,4 m) Breedte: 30.7 ft (9,4 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine met een vermogen van 1000 ipk waarmee een max. snelheid van 12,5 knopen kon worden behaald. De stoommachine werd geleverd door C D Holmes te Hull.
Op 22 augustus 1955 is de Alamein verkocht aan Charleston – Smith Trawler Ltd uit Hull en hernoemd in Stella Antares. Na overgang naar de Ross groep kreeg het schip vervolgens in november 1965 de naam Ross Antares. 1 oktober 1967 werd het schip vervolgens verkocht aan de rederij Hudson Brothers Ltd uit Hull waarna het uiteindelijk in 1968 werd verkocht voor de sloop.
Jan
|
|
|
431
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 19-09-2014, 20:00:24
|
H233 St. Celestin
De stoomtrawler H233 Saint Celestin is onder bouwnr 864 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Thomas Hamling & Co uit Hull.
Het schip is op 12 mei 1952 te water gelaten en kwam in augustus datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud: 790 bruto ton Lengte: 188,5 ft (57,4 m) Breedte: 32.2 ft (9,8 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine met een vermogen van 1200 ipk. De stoommachine werd geleverd door C D Holmes te Hull.
Op 27 mei 1956 is de H233 St. Celestin in de buurt van Bear Island in aanvaring gekomen met de trawler H452 Arctic Viking waarna het schip is gezonken. Alle opvarenden zijn daarbij gered.
Jan
|
|
|
432
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 13-09-2014, 12:43:23
|
H320 Arctic Corsair
De H320 Arctic Corsair is onder bouwnr 959 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.
Het schip is op 29 februari 1960 te water gelaten.
Inhoud 764 bruto ton Lengte: 187,1 ft (57 m) Breedte: 33,6 ft (10,2 m)
Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.
De Arctic Corsair kwam op 14 september 1967 in aanvaring met de Olive tijdens dichte mist voor de kust van Duncansby Head (Schotland). Om zinken te voorkomen is het schip op strand gezet.
In 1978 is het schip verbouwd om pelagisch te kunnen vissen. In 1981 is het schip opgelegd in Hull en in 1985 wederom ingezet voor de visserij. In 1988 is het schip hernoemd in Arctic Cavalier omdat een diepvries hektrawler onder de naam Arctic Corsair in de vaart kwam voor Boyd Line.
In 1993 is het schip verkocht aan de gemeente Hull en sinds 1999 als museumschip toegankelijk voor het publiek.
Jan
|
|
|
434
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 30-08-2014, 11:17:07
|
In Memoriam Jan den Heijer
Ik ontving gisteren het droeve bericht dat Jan den Heijer afgelopen woensdag is overleden
Jan den Heijer was een begenadigd schilder die vele prachtige schilderijen heeft gemaakt waarvan een aantal ook op dit forum zijn geplaatst.
Jan den Heijer is 81 jaar oud geworden.
Hij rust in vrede.
Jan de Reus
|
|
|
435
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 30-08-2014, 10:56:02
|
IJM99 Egmont
De motortrawler IJM99 Egmont is in 1960 gebouwd bij de Scheepswerf De Dageraad te Woubrugge (bouwnr 498) in opdracht van de N.V. Visserij Maatschappij Batavia. De tewaterlating vond plaats op 16 juli 1960 en het schip kwam in de vaart op 9 november van datzelfde jaar. De Egmont was de eerste vriestrawler van Nederland.
bruto inhoud: 457 ton afmetingen: lengte 51,90/49,44 m breedte 8,72 m holte 3,47 m motor: 8 cil. Dieselmotor fabrikaat Deutz 1200 pk
Tot 1966 heeft de Egmont gevaren voor de Visserij Maatschappij Batavia daarna kwam de Egmont in exploitatie van de rederij Visserijonderneming v/h J.C. Pronk.
In 1969 is het schip verkocht naar Zuid-Afrika. De nieuwe eigenaar werd Riverport Seafood Ltd te Walvisbaai. Naam bleef ongewijzigd.
Jan
|
|
|
|
|