Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
04-05-2024, 00:37:52
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

  Laat berichten zien
Pagina's: 1 ... 24 25 26 27 [28] 29 30 31 32 ... 42
406  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 14-03-2015, 09:41:09
H164 St Benedict & H442 St Jerome

Op het schilderij 2 hektrawlers van de rederij Thomas Hamlings uit Hull.

H164 St Benedict
De hektrawler H164 St Benedict  is in 1972/1973 gebouwd bij de werf Ferguson Bros (P/GL) Ltd te Port Glasgow.  De kosten van de bouw bedroegen in totaal 1,5 miljoen £.  Het schip is op 30 augustus 1972 te water gelaten.

Inhoud 1454 bruto ton
Lengte: 245 ft ( 74,7 m)
Breedte: 41,5 ft (12,6 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het  fabrikaat British Polar Ltd met een vermogen van 2860 pk waarmee een max. snelheid van 15,5 knopen kon worden behaald.

Het schip had een laadcapaciteit van 34.000 kubieke feet.
Vriesinstallatie:  9x20 stations Jackstone VP vriezers met een capaciteit van 14.000 lb iedere 3 uur (54 ton/dag).

In 1983 is de rederij Thomas Hamlings opgeheven en werd de St Benedict opgelegd in Hull. In 1984 is het schip verkocht aan Panama voor een bedrag van 500.000 £. Het schip werd onder Marokkaanse vlag gebracht en kreeg de naam Al Mustafa maar omdat de nieuwe eigenaar geen visserijlicentie verkreeg heeft het schip tot 1986 werkeloos in Hull gelegen. In 1986 werd het schip uiteindelijk verkocht aan Sea Lords Products of Nelson uit Nieuw Zeeland voor de visserij aldaar.

H442 St Jerome
De hektrawler H442 St Jerome  is in 1967 gebouwd bij de werf Ferguson Bros (P/GL) Ltd te Port Glasgow. De St. Jerome was het tweede schip van een klasse van 3 schepen die door deze werf zijn gebouwd. De andere twee schepen waren de St. Jason (1967) en de St. Jasper(1968).  De St Jerome is op 7 november 1967 te water gelaten.

Inhoud 1288 bruto ton
Lengte: 231,1 ft ( 70,4 m)
Breedte: 39,4 ft (12 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het  fabrikaat British Polar Ltd Type M66T met een vermogen van 2160 pk waarmee een max. snelheid van 14,5 knopen kon worden behaald.

Het schip had een laadcapaciteit van 32.000 kubieke feet.
Vriesinstallatie:  8x20 stations Jackstone VP vriezers met een capaciteit van 700 kits/dag.

Het schip heeft voor Thomas Hamlings gevist tot 1983 en is toen opgelegd. In oktober 1986 is het schip verkocht aan Seaboard Offshore en geregistreerd in Inverness. Het schip werd toen ingezet als standy safety vaartuig voor de off shore industrie.

Jan
407  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 07-03-2015, 11:38:09
VL84 Jan Senior

Het motortrawler VL84 Jan Senior  is in 1957 gebouwd bij de Scheepsbouw- en reparatiewerf De Hoop v/h Gebr. Boot te Leiden onder bouwnr.  1437 voor de Zeevisscherij Mij. en Haringhandel v/h A. Verboon te Vlaardingen. 

De te waterlating van de VL84 Jan Senior vond plaats op 7 september 1957. Het schip kwam in de vaart op 6 januari 1958.

Inhoud: 275 bruto ton register
Afmetingen: 40,25/37,47 x 7,64 x 3,56 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz 660 pk

1969: BELIA SCH252 Verhuurd aan Rederij P. Taal
1970: NELLIE SCH62 Firma C.K. Pronk
1974: nieuwe motor geplaatst Deutz 1320 pk
1977: overgegaan naar Rederij Den Dulk-van Leeuwen
1983: over gegaan naar Firma Kemphaan uit Den Helder en omgedoopt in KEMPHAAM HD62
1987: verkocht naar het buitenland

Jan
408  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 28-02-2015, 12:59:50
SCH135 Cornelia Maria

De motorlogger SCH135 Cornelia Maria werd in 1952 gebouwd bij Scheepswerf ‘De Industrie’ van de Gebr. Boot te Alphen a/d Rijn  in opdracht van Cornelis. Vrolijk’s Visserij Mij te IJmuiden. 
De tewaterplaatsing vond plaats op 15 mei 1952 en de overdracht was op 21 juni van datzelfde jaar.

inhoud: 217,83 bruto ton
lengte:  40,07 m,
breedte: 7,04 m
holte: 3,23 m.

De hoofdmotor  was een 6 cil. Industrie dieselmotor met een vermogen van 360 pk.
In 1958 is deze motor vervangen door 6 cil. Industrie dieselmotor met een vermogen van 750 pk.

Op 5 januari 1959 is het schip in de Ierse Zee gezonken na een aanvaring met de Duitse stoomtrawler BX516 Gustav Borgner.  De bemanning is na de aanvaring door de Gustus Borgner aan boord genomen en naar Waterford Harbour gebracht. 

Als vervanger van de verloren gegane Cornelia Maria kwam in 1960 een nieuwe SCH135 Cornelia Maria in de vaart. Deze motortrawler  met een inhoud van 326 bruto ton en een dieselmotor met een vermogen van 1000 pk is in 1970 verkocht naar Zuid Afrika en herdoopt in Zeeland CT. 535.

Jan
409  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 19-02-2015, 21:08:30
IJM 24 Vios

Deze markante stoomtrawler met zijn grote schoorsteen en zijn mooie zeeg is in 1944 in opdracht van de Reederei Ludwig Janssen & Co te Wesermunde gebouwd bij de Scheepswerf De Haan & Oerlemans te Heusden. Het schip behoorde tot de 'Holland klasse'; een serie schepen die tijdens de oorlog in ons land zijn gebouwd. Het schip werd gevorderd door de Duitse Kriegsmarine maar is net voor het was afgebouwd tot zinken gebracht in Heusden. Na te zijn gelicht werd het schip aangekocht door de firma W. Kramer & Booy te IJmuiden waar het schip op 11 maart 1948 arriveerde.

bruto inhoud 538 ton
lengte 56 m breedte 9,19 m holte 4,19 m
machine 3 cil. triple expansie met turbine 750 pk fabricaat Kon. Mij. De Schelde, Vlissingen
ketel kolengestookte Schotse ketel

In eerste instantie was het schip ingeschreven als IJM 153 Vios I maar nadat de VEM het schip had overgenomen werd dat veranderd in IJM 24 Vios I. Op 31 mei 1949 vertrok de Vios voor haar eerste reis ter visserij onder schipper G. Plug. Zij was op dat moment de grootste stoomtrawler van de IJmuider vloot. Op 20 juli 1949 kwam een zusterschip van de Vios I in bedrijf onder de naam SCH 92 Herman. Dit werd later gewijzigd in IJM 2.

De Vios I heeft voornamelijk gevist op de Noordzee maar heeft ook de IJslandse wateren bevist. Laatste schipper was P. Stam en na op 15 augustus te zijn binnengekomen van de visserij werd het schip opgelegd. Op 12 januari 1960 verliet de Vios I voor het laatst de haven van IJmuiden op weg naar de slopershamer.

Jan
410  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 14-02-2015, 11:56:05
Hektrawler op zee

Begin zeventiger jaren bouwde de Sleephelling Mij Scheveningen een grote serie hektrawlers.  Tot die serie behoorde de volgende schepen:

SCH118 Prins Claus der Nederlanden (1971)
SCH81 Frank Vrolijk CZN (1971)
SCH23 Jacob van der Zwan (1972)
SCH120 Poseidon (1973)
SCH90 Onderneming I (1973)
SCH21 De Hoeker (1974)
VL89 Monica (1974)
SCH108 Onderneming II (1974)
SCH22 De Buis (1975)

De hier afgebeelde hektrawler is waarschijnlijk een van de schepen van Jaczon & Rederij en Haringhandel uit Scheveningen. 

Inhoud: 450 bruto ton
Lengte: 54 m
Breedte: 9,22 m
Holte: 6,07 m
Motor: 8 cilinder Industrie dieselmotor met een vermogen van 2000 pk.

Jan
411  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 09-02-2015, 14:50:20
VL14 Margaretha

Door Zeevisserij Maatschappij en Haringhandel v/h A. Verboon  werd in 1963 de motortrawler VL14 Margaretha in de vaart gebracht welke is gebouwd bij Scheepsbouw De Industrie van D.&J. Boot uit Alphen aan de Rijn onder bouwnr. 1306. Het schip werd op 27 april 1963 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart

inhoud: 279 bruto ton
lengte over alles:  40,50 m
breedte: 7,23 m
holte: 3,73

De hoofdmotor  was een 6 cil. Industrie dieselmotor met een vermogen van 750 pk.

In 1970 werd de Margaretha overgenomen door W. ’t Mannetje te Goedereede en kreeg het de naam Zuiderkruis GO12. De 750 pk motor werd vervangen door een 8 cil. Industrie dieselmotor met een vermogen van 1400 pk. In 1980 is het schip verkocht aan Leslie Jon Cunningto en Frank James Gibbs uit Brixham te Engeland. In 1982 werd de naam gewijzigd in Cato. In januari ontstond er schade aan boord vanwege een brand en is het schip gesloopt.

Jan
412  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 30-01-2015, 17:13:50
VL 110 Michiel Jan

De VL 110 Michiel Jan is in 1958 gebouwd bij de Scheepswerf en Machinefabriek A. de Jong te Vlaardingen voor N.V. W. Kwakkelstein te Vlaardingen.
De tewaterlating vond plaats op 7 november 1957 en het schip werd overgedragen op 15 maart 1958.  Het schip kwam in de vaart op 17 maart 1958.

Afmetingen: 40,60/36,30 x 7,24 x 3,62 m. Bruto inhoud: 259 BRT.
Hoofdmotor: 8 cilinder Brons van 650 pk. Deze werd in 1973 vervangen door een nieuwe van hetzelfde fabrikaat met een vermogen van 1200 pk.

Zusterschepen zijn de in 1956 gebouwde Francina KW 153 voor de Visserij Mij. Insulinde te Katwijk aan Zee en de Ada VL 7 voor de Zeevisserij Mij. Holland te Vlaardingen.

VL 121 Willem & VL131 Petronella


Het motortrawler VL121 Willem en de VL131 Petronella zijn gebouwd bij de Scheepsbouw- en reparatiewerf De Hoop v/h Gebr. Boot te Leiden onder bouwnr.  1434 resp. 1435 voor de Visserij Mij. Vlaardingen.

De te waterlating van de VL121 Willem vond plaats op 28 november 1956. Het schip kwam in de vaart op 3 april 1957. De Petronella werd op 9 maart 1957 te water gelaten en kwam in de vaart op 22 juni van datzelfde jaar.

Inhoud: 274 bruto ton register
Afmetingen: 40,25/37,47 x 7,64 x 3,56 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz 750 pk

De Willem en de Petronella zijn in 1975: afgevoerd ivm sanering. In 1979 is de Petronella verkocht voor de sloop en op 30 november 1979 uit de haven van Ijmuiden vertrokken. Januari 1980 vertrok ook de Willem richting sloper.

IJM5 Nelly Jetske


Dit schip is als B2820 in 1960 gebouwd in Gdansk (Polen) voor rekening van de Societe Nord Pecheries & Cie te Boulogne sur Mer. In 1966 is het schip overgegaan naar de rederij Armement Lecanu Le Porc & Cie te Fecamp als Wagram F.1216.
In 1974 is het schip aangekocht door rederij Naboe BV te IJmuiden en omgedoopt in IJM5 Nelly Jetske. Het schip arriveerde op 5 juni 1974 te IJmuiden en kwam 24 juni in de vaart.

Inhoud: 399 bruto ton register
Afmetingen: 47,45 / 44,80 x 8,32 x 3,97 m
Hoofdmotor: 7 cil. MAN diesel van 1380 pk
In 1976 is de Nelly Jetkse verkocht aan  Zuid Afrika  en ging als Pam Arlerne D. varen voor de rederij Viking Fishing Co (Pty) te Kaapstad.

Jan
413  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 22-01-2015, 21:07:47
H111 Newby Wyke

De Engelse stoomtrawler H111 Newby Wyke is in 1950 gebouwd bij Cochrane & Sons te Selby onder bouwnr. 1353 voor rekening van rederij West Dock Steam Trawling Co uit Hull. De tewaterlating vond plaats op 8 oktober 1950.

Inhoud: 672 BRT
Lengte: 178,4 ft (54,37 m )
Breedte: 30,7 ft (9,35 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine met een vermogen van 890 pk.

In 1954 zijn alle schepen van de West Dock Steam Trawling Co overgegaan naar de Lord Line Ltd uit Hull welke op haar beurt in 1966 is overgegaan naar Hellyer Brothers Ltd uit Hull. In 1975 is de Newby Wyke verkocht voor de sloop.

H145 Kingston Topaz

De H145 Kingston Topaz is onder bouwnr 827 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull.

Het schip is op 28 september 1950 te water gelaten en kwam in december 1950 in de vaart.

Inhoud 794  BRT
Lengte: 188,8 ft (57,5 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1200 ipk waarmee een max. snelheid van 13  knopen kon worden behaald. 

In 1966 is het schip verkocht aan Hellyer Bros Ltd. te Hull en in 1975 is de Kingston Topaz  verkocht voor de sloop.

H12 Lord Alexander

De Engelse stoomtrawler H12 Lord Alexander is in 1954 gebouwd bij Cochrane & Sons te Selby onder bouwnr. 1388 voor rekening van rederij Lord Line Ltd uit Hull. De tewaterlating vond plaats op 29 juni 1953.

Inhoud: 790 BRT
Lengte: 183,4 ft (55,9 m )
Breedte: 32 ft (9,75 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine met een vermogen van 1075 pk.

In 1966 is de Lord Line overgenomen door  Hellyer Brothers Ltd uit Hull.   In 1975 is de Lord Alexander verkocht voor de sloop.

Jan
414  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 17-01-2015, 12:24:48
H290 Lancella

De H290 Lancella is onder bouwnr 880 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J. Marr & Son Ltd. te Hull.

Het schip is op 3 april 1953 te water gelaten en werd geregistreerd op 18 juli van datzelfde jaar.

Inhoud 790  bruto ton
Lengte: 190,2 ft (58 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een  stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1325 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5  knopen kon worden behaald. 

Januari 1955 maakte de schipper van de Lancella een heldhaftige poging om voor de IJslandse kust tijdens zeer zware weersomstandigheden de in nood verkerende trawlers H455 Lorella en H135 Roderigo te bereiken. Helaas moest deze poging worden afgebroken vanwege sterke ijsvorming waardoor het schip dreigde om te slaan. De H455 en de H135 zijn helaas beide vergaan met het verlies van alle bemanningsleden.

De Lancella werd in 1956 winnaar van de Silver Cod Trophy voor de grootste totale vangst van dat jaar.

In 1974 is de Lancella verkocht voor de sloop.

Jan
415  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 08-01-2015, 21:07:24
KW49 Schout Velthuys

De hektrawler KW49 Schout Velthuys is in 1973 gebouwd bij T. van Duivendijk’s Scheepwerf te Lekkerkerk onder bouwnr Z96 voor rekening van Visserij Mij Kennemerland te Katwijk aan Zee.

Het schip kwam op 14 april 1973 in de vaart.

Inhoud: 447 bruto ton
Lengte: 54,3 m
Breedte: 10 m

Het schip beschikte over een 6 cilinder Deutz dieselmotor een vermogen van 2300 pk.

In 1986 is het schip verkocht aan Pesquera Mar Azul te Mar del Plata, Argentinië onder de naam Mar del Sud.

Jan
416  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 02-01-2015, 11:10:34
SCH54 Franziska

De hektrawler SCH54 Franziska  werd in 1974  in opdracht van Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V.  te Scheveningen gebouwd bij T. van Duijvendijk’s Scheepwerf te Lekkerkerk. Zusterschip was de SCH302 Willem van der Zwan welke bij dezelfde werf is gebouwd.

De inhoud bedroeg 477 BRT.

Lengte: 54,45/50,79 meter
Breedte: 10,02  meter 
Holte:  5,74 meter

De hoofdmotor was een 6 cil. Deutz van 2000 pk.

In 1980 werd het schip verlengd tot 61,96 meter. De inhoud van de Franziska werd daarmee vergroot tot 557 BRT.

In 1987 is het schip verkocht naar Peru. De SCH54 Franziska kreeg toen de naam Canchis met als nieuwe thuishaven Floppesca, Callao.

Jan
417  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 26-12-2014, 11:03:44
SCH120 Poseidon

Begin zeventiger jaren bouwde de Sleephelling Mij Scheveningen een serie hektrawlers.  Tot die serie behoorde ook de SCH120 Poseidon.

De andere schepen uit serie waren:

SCH118 Prins Claus der Nederlanden (1971)
SCH81 Frank Vrolijk CZN (1971)
SCH23 Jacob van der Zwan (1972)
SCH120 Poseidon (1973)
SCH90 Onderneming I (1973)
SCH21 De Hoeker (1974)
VL89 Monica (1974)
SCH108 Onderneming II (1974)
SCH22 De Buis (1975)

De SCH120 Poseidon is onder bouwnr 223 gebouwd bij de Sleephelling Mij. Scheveningen voor rekening van Jaczon & Rederij en Haringhandel uit Scheveningen. 

Inhoud: 450 bruto ton
Lengte: 54 m
Breedte: 9,22 m
Holte: 6,07 m

Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor met een vermogen van 2000 pk.

In 1985 is het schip verkocht naar Nigeria en toen onder de naam Okere gaan varen voor de rederij Apapa Trawlers Ltd uit Lagos.

Jan
418  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 20-12-2014, 11:42:51
H98 Northella

De trawler H98 Northella is onder bouwnr 931 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.

Het schip is op 10 april 1958 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 789 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor  van het fabrikaat Holmes/Werkspoor met een vermogen van 1700 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

In 1961 werd de Northella winnaar van de Silver Cod Trophy (grootste aanvoer op jaarbasis).

In 1963 kreeg het schip de naam Primella omdat de naam Northella werd vergeven aan een nieuwe hektrawler.

In 1977 werd het schip opgelegd na een brand in de machinekamer en datzelfde jaar  is het schip verkocht voor de sloop.

Prettige kerstdagen.

Jan
419  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 13-12-2014, 14:53:47
VL 121 Willem

Het motortrawler VL121 Willem  is gebouwd bij de Scheepsbouw- en reparatiewerf De Hoop v/h Gebr. Boot te Leiden onder bouwnr.  1434 voor de Visserij Mij. Vlaardingen.  Zusterschip was de VL131 Petronella dat eveneens bij dezelfde werf is gebouwd onder bouwnr. 1435.

De te waterlating van de VL121 Willem vond plaats op 28 november 1956. Het schip kwam in de vaart op 3 april 1957.

Inhoud: 274 bruto ton register
Afmetingen: 40,25/37,47 x 7,64 x 3,56 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz 750 pk

1975: Afgevoerd ivm sanering.
1980: verkocht  voor de sloop en op 17 januari vertrokken uit IJmuiden

Jan
420  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 06-12-2014, 11:52:14
H50 Kingston Turquoise

De stoomtrawler H50 Kingston Turquoise is onder bouwnr 895 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull.

Het schip is op 15 oktober 1954 te water gelaten en kwam in februari 1955 in de vaart.

Inhoud 811  bruto ton
Lengte: 189,4 ft (57,7 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1300 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5  knopen kon worden behaald. 

Op 22 januari 1965 is het schip op de terugreis naar Hull 14 zeemijl ten Noord noord westen van Holy Head bij de Orkney eilanden lek geslagen op de North Shoal.  Het schip zonk binnen 4 minuten. Van de 20 bemanningsleden wisten er 19 zich  te redden mbv de 2 reddingssloepen;  1 opvarende is verdronken.

Jan
Pagina's: 1 ... 24 25 26 27 [28] 29 30 31 32 ... 42


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!