Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
18-05-2024, 05:23:24
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

  Laat berichten zien
Pagina's: 1 ... 21 22 23 24 [25] 26 27 28 29 ... 42
361  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 31-12-2015, 11:33:56
St Andrews dock Hull

Afgebeeld een deel van het St. Andrews dock te Hull in het jaar 1959. Op de achtergrond het kantoor van de Lord Line. Op de voorgrond een trawler van de Lord Line. Daarachter trawlers van de Boyd Line, Victoria Fishing Company en Hudson Brothers. Hull was samen met Grimsby enige tijd de grootste vissershaven van de wereld. Nadat de UK haar visgronden bij IJsland verloren zag gaan is in snel tempo de eens zo grote Britse vissersvloot te loor gegaan en blijven de havens van Hull en Grimsby leeg.

Jan
362  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 28-12-2015, 10:15:10
H425 Arctic Trapper

Deze stoomtrawler is in 1937 gebouwd bij de Engelse werf Cochranes of Selby te Selby (UK)  voor de rederij West Dock Steam Fishing Co Ltd uit Hull als H425 Reighton Wyke. De tewaterlating vond plaats op 30 november 1936 en het schip kwam in 1937 in de vaart.

Inhoud: 465  bruto ton
Lengte: 161,8 ft (49,3 m)
Breedte: 27,1 ft ( 8,2 m)

Het schip beschikte over een stoommachine fabrikaat C D Holmes met een kolengestookte ketel en een vermogen van 120 pk en was een van de laatste stoomtrawlers van Hull.

Van 1939 tot 1945 in dienst van de Engelse marine als anti onderzeeboot trawler HMT Reighton Wyke (FY134)
In 1959 is de trawler overgegaan naar Boyd Line Ltd Ltd uit Hull en kreeg toen de naam Arctic Trapper H425.

In 1962 is het schip gesloopt te Brugge (BE).

Jan

363  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 21-12-2015, 19:44:54
GY142 Northern Sea

De rederij Northern Trawler uit Grimsby liet in 1949 en 1950 zes oliegestookte trawlers bouwen bij twee Engelse werven.  Drie hiervan, de GY142 Northern Sea, GY128 Northern Chief  en de GY149 Northern Isles werden gebouwd bij Cochranes of Selby en waren groot 692 bruto ton bij een lengte van 178 ft (54 m).

De overige 3 zusterschepen werden gebouwd bij Cook, Welton & Gemmell  te Beverly. Deze schepen waren qua tonnage iets kleiner (677 bruto ton) bij een gelijkblijvende lengte.  De namen van de deze schepen waren: GY121 Northern Prince, GY110 Northern Princess en GY124 Northern Queen. 

De afmetingen van deze laatste 3 schepen waren:
Tonnage: 677 bruto ton
Lengte: 178 ft (54 m)
Breedte: 31,7 ft (9,7 m)

De voorstuwing bestond uit een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1075 ipk. Hiermee kon een max. snelheid van 13 knopen worden bereikt.

De GY121 Northern Prince is in 1971 gesloopt. De overige 5 schepen zijn allen in 1976 afgevoerd voor de sloop.

Prettige feestdagen.

Jan

364  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 15-12-2015, 23:16:07
GY91 Lord Beatty

De Lord Beatty is in 1956 onder bouwnr 281 bij de Duitse werf Rickmers uit Bremerhaven  gebouwd voor de rederij Lord Line Hull Ltd Ltd uit Hull. Het schip had het visserijnummer H112..

Het schip is op 15 december 1955 te water gelaten en kwam in 1956 in de vaart.

Inhoud:  697 bruto ton
Lengte: 189 ft (57,6 m)
Breedte: 31,8 ft (9,7 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor met een vermogen van 1400 pk.
Schipper Walt Lewis heeft met de  Lord Beatty in 1957 en in 1958 de Silver Cod trofee gewonnen.
In 1963 is de Lord Beatty aan Northern Trawlers Ltd uit Grimsby verkocht. De naam bleef ongewijzigd maar het visnummer werd GY91.

In 1976 is het schip gesloopt.

Jan
365  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 08-12-2015, 19:54:06
SCH 242 Huibertje

De Huibertje werd in 1958 gebouwd te Leiden bij de Scheepsbouw- en Reparatiewerf De Hoop v/h Gebr. Boot onder bouwnr. 1439 voor rekening van Rederij v/h Frank Vrolijk te Scheveningen. Deze rederij liet in datzelfde jaar bij dezelfde werf ook het zusterschip Frank Vrolijk bouwen.  De Huibertje werd op 9 april 1958 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 274 BRT
Afmetingen: 40,34/37,56 x 7,64 x 3,56 m
Motor: 6 cil. Deutz van 750 pk

In 1970 is de Huibertje overgegaan naar Cornelis Vrolijk’s Visserij Mij. en in datzelfde jaar verkocht naar Goedereede waar het als Ora et Labora GO5 in de vaart kwam voor H. Tanis te Goedereede. In 1973 is de motor vervangen door een Deutz van 1500 pk.

1980 herdoopt in Deo Volente GO51.
1981 Deo Volente GO51 eigenaar C. Nobel uit Nieuw Beyerland
1981 Ora et labora IJM51 C. Nobel
1982 Deo Juvante UK367 Zeevisserijbedrijf Deo Juvante te Urk
1983 Atlantic UK375 Atlantic Ocean Corp. BV te Urk
1984 motor vervangen door Stork dieselmotor 2000 pk

Jan
366  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 01-12-2015, 21:14:39
H322 Ross Leonis

De motortrawler H322 Ross  Leonis is als Stella Leonis onder bouwnr 944 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij Charleson-Smith Trawlers Ltd. uit Hull.

Het schip is 29 maart 1960 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 775 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een 6 cilinder turbo charged dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

In 1963 en 1964 werd de Stella Leonis winnaar van de Silver Cod  trofee voor de grootste hoeveelheid aangevoerde vis.  Op 26 november 1965 werd de naam gewijzigd in Ross Leonis en
op  1 oktober 1967 is het schip verkocht aan de rederij Hudson Bros (Trawlers) Ltd. te Hull.
Op 13 december 1976 is voor de kust van Noorwegen brand uitgebroken aan boord; het schip moest toen naar Harstadt voor reparatie en is daarna weer in de vaart genomen.

Jan

In 1978 is het schip voor de sloop verkocht.
367  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 25-11-2015, 21:55:58
BX680 Düsseldorf

De Duitse motortrawler Düsseldorf is in 1961 gebouwd bij de Seebeckwerft te Bremerhaven onder bouwnr. 874 voor rekening van Rederei Nordsee te Bremen. De Düsseldorf was het laatste schip uit een serie van zes trawlers die in de periode 1959 – 1961 bij deze werf zijn gebouwd. De andere trawlers waren:

NC443 Augsburg (1959)
NC444 Hagen (1960)
NC445 Minden (1960)
NC450 Würzburg (1960)
BX674 Nordenham (1960)

Afmetingen: 65,93 x 10,32 x 4,88 m.
Inhoud: 972,5 bruto ton register.

Hoofmotor: dieselmotor met een vermogen 2200 pk
Max. snelheid: 14,7 knopen

In 1978 is de Düsseldorf gesloopt.

Jan
368  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 21-11-2015, 19:28:26
KW8 Deining

Deze motortrawler werd in 1936 gebouwd te Bath (USA) bij Bath Iron Works en heette oorspronkelijk Swell.

Bruto inhoud 324 register ton, lengte overall 43,97 m; lengte tussen de loodlijnen 39,75 m; breedte 7,66 m; holte 3,73 m.

Het schip was uitgerust met een 6 cilinder McIntos & Seymour motor van 750 pk.

Na de oorlog ging het schip over naar de Gemeinwirtschaftliche Hochseefischerei te Bremerhaven en voer als Swell BX 569 onder Duitse vlag.  In 1954 werd het schip voor Nederlandse rekening aangekocht en arriveerde in november 1954 in IJmuiden. 

De rederij Meerburg’s Noordzeevisserij en Haring export te Katwijk aan Zee kocht de trawler in december 1954. Op 26 mei 1955 vertrok het schip ter visserij onder de naam Deining KW8.

Jan
369  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 18-11-2015, 09:56:08
SCH261 Onderneming I

De motortrawler  SCH261 Onderneming I  werd in 1959 onder bouwnr. 1276 gebouwd bij Scheepswerf ‘De Vooruitgang’ van de Gebr. Boot te Alphen a/d Rijn in opdracht van Cornelis Vrolijk Visserij Mij te IJmuiden. De tewaterlating vond plaats op 27 juni 1959 en het schip ging op 26 augustus datzelfde jaar voor eerst naar zee.

inhoud: 270 bruto ton
lengte:  41,05 m,
breedte: 7,32 m
holte: 3,52 m.

De hoofdmotor  was een 6 cil. Industrie dieselmotor met een vermogen van 750 pk.

In 1968 in het schip ingericht voor de boomkorvisserij. In 1971 is de Onderneming I  overgegaan naar Maaskant Dok Mij te Stellendam en werd herdoopt in BRU61 Pieternella. Datzelfde jaar is het schip verkocht naar Texel en werd ze herdoopt in TX18 Noorderkroon (eig. M.F. Ellen uit Oosterend).
In 1976 is het schip gesaneerd.

Jan
370  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 14-11-2015, 09:57:41
SCH10 Drie Gebroeders

De kotter SCH10 Drie Gebroeders  is in 1968 bij scheepswerf Gebroeders De Klerk te Kruispolder onder briefnr. 14929 gebouwd als OD7 Joina voor rekening van Tanis.

Inhoud: 72,70 BRT
Afmetingen: 21,52  x 5,62 x 2,26 m
Hoofdmotor: Mitsubishi  300 pk

1969 OD7 Joina (eig. Tanis)
1976 YE138 Wilhelmina (eig. Gebroeders Sinke)
1981 KG5 Zeearend (eig. H. Bout)
1990 SCH10 Drie Gebroeders (eig. A. Rog)

Jan
371  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 11-11-2015, 09:21:05
VL89 Monica

De hektrawler VL89 Monica is onder bouwnr. 731 in 1974 gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Hoop te Hardinxveld  in opdracht van de Sleephelling Mij. Scheveningen. De Monica is gebouwd voor rekening van Visserij Mij. Kwakkelstein te Vlaardingen en vertrok op 9 oktober 1974 voor haar eerste reis.

Inhoud: 477 brt
Afmetingen: 56,25 /52,84 x 9,22 x 6,14 m
Hoofdmotor:  6  cil. Deutz van 2000 pk

In 1980 is de Monica verlengd en bedroeg de inhoud 565 brt bij een lengte van 63,70/60,29 m.

In 1987 is het schip verkocht aan Peru en vertrok het op 7 maart 1987 uit Scheveningen met haar nieuwe naam PUNI richting Peru.

Jan
372  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 04-11-2015, 21:08:08
SCH307 Margaretha

De Margaretha  is in 1964 onder bouwnr. 1457 gebouwd bij Boot te Leiden in opdracht van de Sleephelling Mij Scheveningen (bouwnr 199)  voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen  te Scheveningen.

Het schip kwam in 1964 in de vaart.

Inhoud: 316 BRT
Afmetingen: 43,41/40,70 x 7,22 x 3,82 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz  1000 pk

In 1975 is het schip afgevoerd en gesaneerd. 

Jan
373  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 28-10-2015, 20:38:33
SK121 Heikendorf

De Duitse motortrawler Heikendorf is in 1955 gebouwd bij de Kieler Howaldtswerke te Kiel onder bouwnr 1018 voor rekening van Hochseefischerei Kiel  te Kiel.

Afmetingen: 58,40 x 9,23 x 4,30 m.  650 bruto ton register.

Hoofmotor: dieselmotor met een  totaal vermogen van 1530 pk waarmee een max. snelheid van 13,7 knopen kon worden behaald.

In 1972 is de Heikendorf gesloopt.

Jan
374  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 23-10-2015, 12:50:29
H277 Stella  Sirius

De motortrawler H277 Stella Sirius is in 1963 onder bouwnr 1484  gebouwd bij de Engelse werf Cochrane & Sons te Selby UK  voor rekening van de rederij Charleson-Smith Trawlers Ltd. uit Hull.

Het schip is 12 maart 1963 te water gelaten en kwam datzelfde jaar in de vaart. Zusterschip is de H279 Stella Altair welke eveneens in 1963 is gebouwd bij dezelfde werf.

Inhoud: 677 bruto ton
Lengte: 180,2 ft (54,8 m)
Breedte: 32,1 ft ( 9,8 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor met een vermogen van 1600 pk.

In 1965 ging de rederij Charleson-Smith samen met de Ross Group Ltd en werd de naam gewijzigd in Ross Sirius.

In oktober 1967 werd het schip verkocht aan de rederij Hudson Bros (Trawlers) Ltd. te Hull.

In 1981 is het schip gesloopt.

Jan
375  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 14-10-2015, 21:16:27
VL131 Petronella

De  motortrawler VL131 Petronella  is in 1957 gebouwd bij de Scheepsbouw- en reparatiewerf De Hoop v/h Gebr. Boot te Leiden onder bouwnr.  1435 voor de Visserij Mij. Vlaardingen.  Zusterschip was de VL121 Willem welke eveneens bij dezelfde werf is gebouwd onder bouwnr. 1435.

De tewaterlating van de VL131 Petronella vond plaats op 9 maart 1957. Het schip kwam in de vaart op 22 juni 1957.

Inhoud: 274 bruto ton register
Afmetingen: 40,25/37,47 x 7,64 x 3,56 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz 750 pk

1975: Afgevoerd ivm sanering.
1979: verkocht  voor de sloop en op 30 november  vertrokken uit IJmuiden

Jan
Pagina's: 1 ... 21 22 23 24 [25] 26 27 28 29 ... 42


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!