Laat berichten zien
|
Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 42
|
1
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 01-05-2024, 16:56:42
|
SCH263 Aurora
De logger SCH263 Aurora is in 1915 gebouwd bij de scheepswerf Gebr. Van der Meer te Vlaardingen voor rekening van D. Mos Mz. uit Scheveningen.
Inhoud: ? Afmetingen: ? Motor: ?
Geschiedenis: 1915 SCH263 Aurora, eigenaar: M.de Mos Pzn 1925 SCH263 Aurora, eigenaar: D. de Mos Mzn 1939 DZG15 eigenaar: Hohenstein Kormeran te Dantzig 1941 SCH263 Aurora, eigenaar: D. de Mos 1941 Gevorderd voor de Duitse Kriegsmarine (A19) 1958 Verkocht aan Boelens te Antwerpen voor de sloop
Jan
|
|
|
2
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 24-04-2024, 15:11:51
|
H19 Lord Howe
De Engelse stoomtrawler H19 Lord Howe is in 1950 onder werfnr. 221 gebouwd te Aberdeen bij de werf John Lewis & Son. Opdrachtgever was de Iago Steam Trawling Co uit Fleetwood. Het schip had toen de naam Red Rose (LO85). De tewaterlating vond plaats op 22 december 1949. Het schip kwam op 11 april 1950 in de vaart.
Inhoud: 674 brt Lengte: 180 feet (54,86 m) Breedte: 30,2 feet (9,20 m) Diepgang: 16,1 feet(4,90 m)
Voortstuwing: Triple expansie machine fabrikaat: John Lewis; de oliegestookte stoomketel was van het fabrikaat: John G. Kinkaid Co , Ltd uit Greenock.
Geschiedenis: 26 april 1951: bij uitstomen van de haven gestrand op Tigers tail 27 april 1951: vlotgekomen en reis voortgezet mei 1954 overgang naar Lord Line Ltd uit Hull; nieuwe naam wordt H19 Lord Howe april 1964: overgang naar Northern Trawlers Ltd ,Grimsby. Visnr wordt GY82 mei 1971: verkocht voor de sloop
|
|
|
3
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 17-04-2024, 14:44:55
|
SCH6 Alida
De hektrawler SCH6 ?Alida? werd in mei 1967 opgeleverd aan Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V. te Scheveningen. Deze rederij gaf de bouwopdracht aan de N.V. Sleephelling Maatschappij Scheveningen die als hoofdaannemer fungeerde. De feitelijke bouw vond onder bouwnummer 1467 plaats bij Scheepwerf Boot Leiden N.V. te Leiderdorp.
De SCH6 was nagenoeg identiek aan de in 1966 voor Cornelis Vrolijk?s Visserijmaatschappij N.V. gebouwde SCH171, zij het dat dit laatste schip al tijdens de bouw van een diepvriesinstallatie werd voorzien, terwijl dit bij de SCH6 pas achteraf gebeurde.
De afmetingen van de SCH6 waren: lengte 50,10 meter, breedte 8,52 meter en holte 6,15 meter. De inhoud bedroeg 362,27 BRT. De hoofdmotor was een Deutz van 1.320 PK.
In juni 1980 werd de ?Alida? bij Scheepswerf ?Welgelegen? te Harlingen met 6 meter verlengd tot 56,08 meter, waarbij tevens een verbouwing aan het dekhuis plaatsvond. De inhoud na verlenging bedroeg 414,66 BRT.
In december 1983 kreeg de SCH6 het visnummer SCH3. Bij deze gelegenheid werd tevens de naam gewijzigd in ?Johanna?. Deze wijziging van het visnummer hield verband met het in de vaart komen van een nieuwe SCH6 die op dat moment nog in aanbouw was bij de Ysselwerf te Capelle aan den IJssel.
Als SCH3 heeft het schip slechts een enkele visreis gemaakt, want enkele maanden vond verkoop naar Griekenland plaats. In maart 1984 vertrok de hektrawler naar zijn nieuwe bestemming, Piraeus, waar de nieuwe eigenaar, de Atlantic Fishing Co, de naam van de hektrawler wijzigde in ?Kalypso?.
Jan
|
|
|
4
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 10-04-2024, 14:51:00
|
UK284 Cornelis Zeeman
De kotter UK284 Cornelis Zeeman is in 1992 gebouwd bij Scheepswerf Metz te Urk voor rekening van Zeevisserijbedrijf Cornelis Zeeman B.V. uit Urk. De afbouw vond plaats bij Machinefabriek A. & L. Hoekman te Urk
Inhoud: 462 BRT Afmetingen: 41,80 x 8,50 x 5,00 m Motor: Caterpillar type 3606 DI-TA met een vermogen van 2000 pk (1471 kW).
Geschiedenis: 2006: Hoofdmotor gereviseerd. 2024: Het schip is nog steeds in de vaart.
Jan
|
|
|
5
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 03-04-2024, 09:58:59
|
H161 Joseph Conrad
De stoomtrawler H161 Joseph Conrad is onder bouwnr 924 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Newington Steam Trawling Co Ltd uit Hull.
De Joseph Conrad was de laatste stoomtrawler die voor Hull is gebouwd.
Het schip is op 27 augustus 1957 te water gelaten en kwam in januari 1958 in de vaart.
Inhoud 823 bruto ton Lengte: 185,2 ft (56,4 m) Breedte: 32,1 ft (9,8 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.
In 1972 werd de stoommachine vervangen door een Stork Werkspoor dieselmotor met een vermogen van 1500 pk.
In 1978 is het schip opgelegd en in 1980 is de Joseph Conrad verkocht voor de sloop.
Jan
|
|
|
6
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 27-03-2024, 14:47:13
|
SCH5 Jan van der Toorn
Deze motorlogger is in 1926 gebouwd bij ? voor rekening van rederij J.J. van der Toorn uit Scheveningen.
Inhoud: 322,84 brt Afmetingen: 31,40 x 6,63 x 2,83 m Motor: Brons 7080 pk; in 1941 vervangen door een 3 cil. Bons met een vermogen van 150 pk
Geschiedenis: 1916 SCH5 Jan van der Toorn; eigenaar J.J. van der Toorn 1941 SCH5 Jan van der Toorn; verlengt en andere motor geplaatst 1952 SCH5 Jan van der Toorn; eigenaar N.V. Verre Visserij Mij, dir. J.J. van der Toorn 1960 SCH5 Jan van der Toorn; dir. J.J. en A. van der Toorn 1962 opgelegd 1963 verkocht aan Havent te Londen voor de sloop
Jan
|
|
|
7
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 20-03-2024, 15:26:21
|
SCH307 Margaretha
De motortrawler SCH307 Margaretha is in 1964 onder bouwnr. 1457 gebouwd bij de Scheepswerf Boot te Leiden in opdracht van de Sleephelling Mij Scheveningen (bouwnr 199) voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen te Scheveningen.
Het schip kwam in 1964 in de vaart.
Inhoud: 316 BRT Afmetingen: 43,41/40,70 x 7,22 x 3,82 m Hoofdmotor: 8 cil. Deutz 1000 pk
In 1975 is het schip afgevoerd en gesaneerd.
Jan
|
|
|
8
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 13-03-2024, 14:54:11
|
IJM36 Egmond
De hektrawler Egmond is onder bouwnr 219 gebouwd bij de Sleephelling Mij. Scheveningen voor rekening van Visserijonderneming v/h J.C. Pronk uit IJmuiden. Het schip werd op 18 januari 1972 tewater gelaten en kwam op 31 maart van datzelfde jaar in de vaart. De Egmond was het derde schip uit een serie hektrawlers die begin zeventiger jaren door de Sleephelling Mij Scheveningen zijn gebouwd.
De andere schepen uit serie waren: de ? SCH118 Prins Claus der Nederlanden (1971) ? SCH81 Frank Vrolijk CZN (1971) ? SCH23 Jacob van der Zwan (1972) ? SCH120 Poseidon (1973) ? SCH90 Onderneming I (1973) ? SCH21 De Hoeker (1974) ? VL89 Monica (1974) ? SCH108 Onderneming II (1974) ? SCH22 De Buis (1975)
Inhoud: 450 bruto ton Lengte: 54 m Breedte: 9,22 m Holte: 6,07 m
Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor een vermogen van 2000 pk.
In 1980 is de Egmond overgegaan naar Visserijmaatschappij Kennemerland B.V. uit Katwijk. In datzelfde jaar werd het schip bij de Ysselwerf te Capelle aan den IJssel met 7,50 m verlengd waarmee de inhoud werd vergroot tot 522,70 brt. De Egmond heeft tot eind 1986 aan de visserij deelgenomen. Verkoop vond plaats naar Peru en op 7 maart 1987 vertrok het schip onder de nieuwe naam Combapata vanuit IJmuiden naar Peru.
Jan
|
|
|
9
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 07-03-2024, 13:37:31
|
SCH116 Simon en Pieter
Deze motorlogger is in 1916 gebouwd bij Scheepwerf De Jong te Gouderak voor rekening van rederij G. den Dulk Gzn uit Scheveningen. Het schip had toen de naam Johannes Clara.
Inhoud: 158,80 brt Afmetingen: 34,37 x 6,70 x 2,78 m Motor: Kromhout 80 pk later vervangen door een 4 cil. Kromhout (bouwjaar 1942) met een vermogen van 200 pk
Geschiedenis: 1916 SCH116 Johannes Clara, eigenaar G. den Dulk Gzn 1918 SCH116 Simon en Pieter, eigenaar N.V. Vischhandel, Reederij en Voermanderij v/h Frank Vrolijk 1924 SCH116 Simon en Pieter, eigenaar N.V. Vishandel, Rederij en Haringhandel v/h Frank Vrolijk 1963 Opgelegd en afgevoerd voor de sloop.
Jan
|
|
|
10
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 21-02-2024, 14:46:55
|
NC443 Augsburg
De Duitse motortrawler Augsburg is in 1960 gebouwd bij de Seebeckwerft te Bremerhaven onder bouwnr. 850 voor rekening van Rederei Nordsee te Bremen. De Augsburg was het eerste schip uit een serie van zes trawlers die in de periode 1959 ? 1961 bij deze werf zijn gebouwd. De andere trawlers waren:
NC444 Hagen (1960) NC445 Minden (1960) NC450 W?rzburg (1960) BX674 Nordenham (1960) BX680 D?sseldorf (1961)
Afmetingen: 65,93 x 10,32 x 4,88 m. Inhoud: 976 bruto ton register.
Voortstuwing: dieselmotor met een vermogen 2200 pk Max. snelheid: 14,7 knopen
In 1978 is de Augsburg gesloopt.
Jan
|
|
|
11
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 26-01-2024, 16:25:42
|
SCH195 Jac. Den Dulk Wzn
Deze motorlogger is in 1914 als SCH195 Tonijn gebouwd bij Pannevis te Alphen a/d Rijn voor rekening van rederij Jac. den Dulk & Zn te Scheveningen.
Inhoud: 116,33 brt na verlenging 159,20 brt Afmetingen: 25,43 (32,81) x 6,70 x 2,91 m Motor: 2 cil. Brons 70pk later vervangen door een 4 cil. Ruston-Hornsby 240pk
Geschiedenis: 1914 SCH 195 Tonijn eig. Jac. den Dulk & Zn. 1925 SCH 195 Jacob den Dulk wijziging naam 1925 SCH 195 Zeeburg wijziging naam 1927 SCH 195 Jacob den Dulk wijziging naam, motor ingezet 1944 SCH 195 Jacob den Dulk gevorderd door Duitse Weermacht 1945 SCH 195 Jacob den Dulk vrijgegeven te IJmuiden 1949 SCH 195 Jacob den Dulk verlengt en hermeten 1952 SCH 195 Jacob den Dulk wijziging motor en inhoudsmaten 1956 SCH 195 Jacob den Dulk eig. Jac. den Dulk & Zn. N.V. wijziging firmanaam 1970 SCH 195 Jacob den Dulk wordt gebruikt als recreatievaartuig
Jan
|
|
|
12
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 26-01-2024, 16:21:40
|
H320 Arctic Corsair
De Engelse trawler H320 Arctic Corsair is onder bouwnr 959 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.
Het schip is op 29 februari 1960 te water gelaten.
Inhoud 764 bruto ton Lengte: 187,1 ft (57 m) Breedte: 33,6 ft (10,2 m)
Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.
Geschiedenis: 14 september 1967 in aanvaring met het vrachtschip Olive tijdens dichte mist voor de kust van Duncansby Head (Schotland). Om zinken te voorkomen is het schip op strand gezet. 1978 verbouwd om pelagisch te kunnen vissen. 1981 opgelegd te Hull 1985 wederom ingezet voor de visserij. 1988 hernoemd in Arctic Cavalier omdat er een diepvries hektrawler onder de naam Arctic Corsair in de vaart kwam voor Boyd Line. 1993 verkocht aan de gemeente Hull en sinds 1999 als museumschip toegankelijk voor het publiek.
Jan
|
|
|
13
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 28-12-2023, 10:41:59
|
KW163 Jana
De motorlogger KW163 Jana is in 1905 gebouwd bij Sleephelling Mij. Scheveningen als zeillogger SCH268 Nelly voor rekening van Rederij Wouter den Dulk Jacz.
Inhoud: 152 brt Afmetingen: 31,45 x 6,56 x 2,91 m (na verlenging in 1938) Voortstuwing: 150 pk Industrie
Geschiedenis: 3 okt 1917: verbouwd voor de vrachtvaart; nieuwe naam wordt Bertha 1918: voorzien van 60 pk motor (fabrikaat Steyaard & Janette) 10 jun 1919: SCH268 Nelly; nieuwe eigenaar wordt: Rederij Mij. Scheveningen (directie: W. den Dulk Jaczn) 29 jan 1923: SCH268 Nelly; nieuwe eigenaar wordt: Zeeviss. Mij. Scheveningen (directie: J.J. de Niet) 1925: SCH268 Nelly; directie J.H. Warneke 2 apr 1927: SCH268 Nelly; nieuwe eigenaar wordt: A. v/d Toorn Jzn 1 jun 1933: GDY268 Mewa XIV eigenaar: Rederij Mewa (directie: A.C. & Joh. v/d Toorn) 1938: schip verlengd tot 31,45 m en nieuwe motor geplaatst 150 pk Industrie jul 1940: gevorderd door de Duitsers: H881, H824, HH17, HV04 12 sep 1944: door vliegtuigbom tot zinken gebracht bij Terneuzen jan 1948: gelicht; wrak aangekocht door N.V. Visserij Mij. Insulinde en opgeknapt door Gebr. Zwitser 14 jul 1948: overdracht te Katwijk en in de vaart gebracht als KW163 Janna 1955: voorzien van bak nov 1963: opgelegd 1964: verkocht voor de sloop
Jan
|
|
|
14
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 21-12-2023, 17:03:38
|
H141 Rudyard Kipling
Deze stoomtrawler is als H141 Swanella onder bouwnr 919 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.
Het schip is op 21 november 1956 te water gelaten en kwam in maart 1957 in de vaart.
Inhoud 823 bruto ton Lengte: 185,2 ft (56,4 m) Breedte: 32,1 ft (9,8 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.
Geschiedenis: Op 23 juli 1962 verkocht aan Hendriksen & Co, Ltd uit Hull; nieuwe naam wordt Tarchon Op 3 mei 1973 verkocht aan Newington Steam Trawling Co Ltd uit Hull; nieuwe naam wordt Rudyard Kipling Op 12 november 1974 is het schip verkocht voor de sloop. Op 22 november 1974 arriveerde het schip bij de sloper te Vigo (Spanje)
Jan
|
|
|
15
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 29-11-2023, 15:22:07
|
VL 112 Bets en Gerda
De motortrawler VL112 Bets en Gerda werd in 1962 opgeleverd door de Scheepswerf De Industrie van D. & Joh. Boot te Alphen aan de Rijn onder bouwnr. 1301 voor rekening van G. Kornaat?s Handelsmij. te Vlaardingen.
Inhoud: 327 bruto ton. Lengte over alles: 44,21 m. De hoofdmotor was een 8 cilinder Industrie dieselmotor van 1000 pk.
De Bets en Gerda is tot 1975 in de vaart geweest en werd in december 1975 afgevoerd en gesaneerd. Op 4 januari 1980 is het schip uit IJmuiden naar de sloperij vertrokken.
Jan
|
|
|
|
|