|
|
De spienet
Gast
|
|
« Antwoord #17 Gepost op: 31-12-2012, 18:07:03 » |
|
van hieruit ook de beste wensen dirk toos zier en vrouw een goed begin.henk
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wybe-M2
Gast
|
|
« Antwoord #24 Gepost op: 04-01-2013, 01:16:11 » |
|
misschien dat wybe kan vertellen wat dit voor een scheepje is ,lijkt wel een smack. Ik ben drukdruk Zier en lees hier niet meer elke dag. Voor de Tres Hombres zie http://www.svtreshombres.com/. Ze noemen het een schoenerbrik. Toen het in Den Helder aankwam zag het er niet uit. Ze zijn lang aan het opknappen geweest. Jammergenoeg hebben ze de motor er uit gehaald, waardoor ze nu bij het aanlopen/vertrekken van elke haven de hulp van derden nodig hebben. Ik heb er nooit veel ingezien, maar ze maken/trekken veel publiciteit. Het schip is genoemd naar de drie initiatiefnemrs: Drie mannen zie ook http://www.zeilendehandelsvaart.nl/Van: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tres_Hombres: Het schip is van oorsprong een kriegsfischkutter (KFK) en oorspronkelijk gebouwd in de Tweede Wereldoorlog. De rompen van de KFK's zijn destijds door middel van tank sleepproeven ontwikkeld. De verbouwing tot zeilend vrachtschip heeft plaatsgevonden van 2007 tot 2009. Pepijn van Schaik van Manta Marine Design heeft het verbouwproject begeleid met betrekking tot de aanpassing van de constructie en de stabiliteitsberekeningen. De schoenerbrik tuigage is geheel ontworpen naar de richtlijnen van zeilschipwetenschapper Friedrich Ludwich Middendorf. Het schip is gebouwd met een houten huid op spanten van staal.
De scheepsgegevens
Lengte over alles: 32,00 meter Lengte waterlijn: 21.50 meter Lengte over dek:+/_ 25 meter Holte: 3 meter Lcb: 13.301 meter Cb: 0.252 Brt: 51,02 Nrt: 13,37
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
|
Wybe-M2
Gast
|
|
« Antwoord #26 Gepost op: 07-01-2013, 12:31:24 » |
|
Ben ik met je eens Zier. Vroeger ging het niet anders. De hoofdtaak van de KNRM lijkt echter het binnenhalen van zeiljachten/jes waarvan de motor het door slecht onderhoud niet doet. Bij de Tres Hombres zijn ze heel trots dat ze geen motor aan boord hebben. Maar ondertussen wel overal leuren om sleepjes om de havens in/uit te komen. Met een kleine motor hadden ze zich zelf al kunnen redden. Willen ze dat milieuvriendelijk/neutraal doen dan kunnen ze accus's opladen d.m.v. allerhande technieken en een elektromotor plaatsen.
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
|
Wybe-M2
Gast
|
|
« Antwoord #28 Gepost op: 08-01-2013, 23:31:14 » |
|
Vermoedelijk wel, maar niet voor de voorstuwing. Stom.
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
|