91
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 20-01-2022, 19:17:25
|
ARM4 Jozina
De kotter ARM4 Jozina is in 1987 gebouwd bij Stocznia im. Komuny Paryskiej in Gdynia (bouwnr. 428) en afgebouwd bij Maaskant in Stellendam voor rekening van fa. W. van Belzen en zonen uit Arnemuiden. Afmetingen: 45,68 x 9,01 x 5,11 m, diepgang: 3,8, inhoud: 560 BRT Motor: Deutz dieselmotor met een vermogen van 3835pk (2820 kW)
Geschiedenis: 22-12-1987 geregistreerd als ARM 4 Jozina van fa. W. van Belzen en zonen uit Arnemuiden 4-3-2005 uitgeschreven, 5-4-2005 PD 359 Morning Dawn van David Morgan uit Peterhead
Jan
|
|
|
92
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 14-01-2022, 13:45:16
|
SCH33 Margriet
De motortrawler SCH33 Margriet is in 1963 onder bouwnr. 643 gebouwd bij Scheepswerf Fa. S. Seymonsbergen te Amsterdam voor rekening van Jaczon Rederij en Haringhandel te Scheveningen.
Inhoud: 346 BRT Afmetingen: 48,33/45,53 x 7,54 x 3,85 m Hoofdmotor: 6 cil. Industrie 1350 pk
De Margriet heeft maar kort voor Jaczon gevaren want al in 1966 is het schip verkocht aan Heinrich Harling K.G. Bremerhaven en werd het schip herdoopt in San Antonio. Daarna is het schip doorverkocht naar Chili, en wel aan Empressa Pesquera Chili Ltda, te Valparaiso.
Jan
|
|
|
93
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 07-01-2022, 12:28:44
|
H194 Westella
De motortrawler H194 Westella is onder bouwnr 956 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.
Het schip is 18 november 1959 te water gelaten en kwam in maart 1960 in de vaart.
Inhoud: 779 bruto ton Lengte: 185 ft (56,3 m) Breedte: 33,6 ft (10,2 m)
Het schip beschikte over een 6 cilinder turbo charged dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.
Op 22 november 1978 is het schip verkocht naar Canada en kreeg het de naam Sea Shepherd met als bestemming het bestuderen en beschermen van zeedieren. In 1979 is de Sea Shepherd voor de Portugese kust geramd door de walvisvaarder Sierra. Na terugkomst in de haven van Leixoes (Portugal) voor het repareren van de schade is het schip door saboteurs tot zinken gebracht .
Het schip is uiteindelijk gelicht en verkocht voor de sloop.
Jan
|
|
|
94
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 31-12-2021, 14:02:08
|
SCH 21 Arie van der Zwan
De motorlogger SCH21 Arie van der Zwan is in 1949 gebouwd bij Scheepswerf ?De Industrie? te Alphen a/d Rijn voor rekening van Rederij Arie van der Zwan & Zonen te Scheveningen. Zusterschip was de SCH24 Oceaan III.
Inhoud: 207 BRT Afmetingen: 38,50/35,43 x 7,04 x 3,06 m Hoofdmotor: 6 cil. Industrie 360 pk
In 1959 is het schip overgegaan naar Jaczon Rederij en Haringhandel uit Scheveningen.
Op 11 december 1960 is de Arie van der Zwan bij binnenkomst tijdens stormweer op het Zuiderhoofd van de haven van Scheveningen gestrand waarbij de 16-jarige reepschieter is verdronken. De overige bemanningsleden konden worden gered. Het schip is op 18 december 1960 gelicht maar was onherstelbaar beschadigd en is derhalve voor de sloop verkocht.
Jan
|
|
|
95
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 23-12-2021, 13:31:17
|
SCH399 Guus
De motorlogger SCH399 Guus is in 1916 gebouwd bij Fa. Boot te Leiderdorp voor rekening van F. Swarttouw. Het schip had toen de naam SCH399 Onderneming II.
Inhoud: 143,3 brt Afmetingen: 31,03 x 6,68 x 2,94 m Motor: 70 pk Brons later vervangen door een 3 cil. 120 pk Brons uit 1935.
Geschiedenis: 1917 SCH 399 Onderneming II eig. N.V. Zeevisscherij Mij. "Onderneming II 1922 SCH 399 Alida eig. A. Zuurmond Wzn 1928 SCH 399 Guus eig. J.J. v/d Toorn Azn. motor ingezet 1941 SCH 399 Guus gevorderd door Duitse Weermacht 1948 SCH 399 Guus vrijgegeven door de Nederlandse Marine en tevens verlengt 1952 SCH 399 Guus eig. N.V. Verre Visserij Mij. dir. J.J. v/d Toorn 1960 SCH 399 Guus dir. J.J. & A. v/d Toorn 1962 SCH 399 Guus verkocht voor sloop aan Havens te London voor ? 1200,-
Jan
|
|
|
96
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 18-12-2021, 14:43:49
|
SCH3 Johanna
De motortrawler SCH3 Johanna is in 1960 gebouwd bij Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr. 162 voor rekening van rederij W. van der Zwan & Zonen uit Scheveningen. Het schip kwam 20 november van datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud: 309 BRT Afmetingen: 43,34/40,61 x 7,24 x 3,87 m Hoofdmotor: 8 cil. Deutz dieselmotor 1000 pk
De Johanna is tot 1974 blijven varen voor W. van der Zwan & Zonen en daarna afgevoerd. In 1976 ingezet als stenenvisser. In 1979 is de Johanna te Haarlem gesloopt.
Jan
|
|
|
97
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 10-12-2021, 14:25:53
|
SCH97 Condor
De motorlogger SCH97 Condor is in 1916 onder briefnr. 8755 gebouwd te Leiderdorp bij Scheepswerf Fa. Boot voor rekening van rederij N.V. Condor uit IJmuiden. Het schip had toen het visnr. IJM308.
Inhoud: 159 BRT Afmetingen: 35,00 x 6,62 x 2,75 m Hoofdmotor: Kromhout 100 pk bouwjaar 1930 In 1952 is deze vervangen door een 6 cil. Kromhout met een vermogen van 300 pk.
Geschiedenis: 1916 IJM308 Condor Eigenaar N.V. Condor 1923 SCH97 Condor Eigenaar Phoenix 1936 SCH97 Condor Eigenaar Rederij B/h Frank Vrolijk 1941 gevorderd door de Duitsers en ingezet als Hs 103 resp. Hs 67 1965 einde visserij en ingezet voor de pleziervaart en sportvissen
Jan
|
|
|
98
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 01-12-2021, 15:51:43
|
SCH324 Morgenster
Deze logger is als SCH200 De Vrouw Maria in 1919 gebouwd bij de scheepswerf Gebr. Boot te Alphen a/d Rijn voor rekening van M. den Dulk Gz.
Inhoud: 112,75 brt (na verlenging 160,60 brt) Afmetingen: 25,46/32,53 x 6,69 x 2,95 m Motor: 240 Pk La Meuse, 8 cil., bouwjaar 1928 later vervangen door een 240 Pk Industrie, 4 VD 7, 4 cil., No.3338, bouwjaar 1948
Geschiedenis: 1919 SCH 200 De Vrouw Maria eig. Fa. H. den Dulk Pzn. 1928 SCH 200 De Vrouw Maria motor ingezet 1940 SCH 200 De Vrouw Maria gevorderd, HH 10 1945 SCH 200 De Vrouw Maria vrijgegeven te IJmuiden 1947 SCH 200 De Vrouw Maria verlengt en hermeten 1948 SCH 200 De Vrouw Maria wijziging motor 1959 SCH 324 Morgenster eig. Fa. M. den Dulk Gzn N.V. 1959 SCH 324 Morgenster eig. Red. den Dulk & van Leeuwen N.V. 1970 SCH 324 Morgenster eig. Fa. M. den Dulk Gzn 1970 SCH 324 Morgenster wordt gebruikt voor sportvisserij. F.Vrolijk 1980 Radioschip voor Radio Del Mare 1993 gestart met de verbouwing tot zeilend charterschip. De verbouwing is echter niet afgemaakt . De "Morgenster" lag (1999) afgemeerd in Zijkanaal B te Spaarndam.
Jan
|
|
|
99
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 26-11-2021, 15:16:23
|
SCH35 Koningin Wilhelmina
De Koningin Wilhelmina is in 1964 onder bouwnr. 190 gebouwd bij Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van rederij J.J. Van Der Toorn Azn te Scheveningen. Het schip kwam in 1964 in de vaart.
Inhoud: 319 BRT Afmetingen: 43,36/40,64 x 7,22 x 3,83 m Hoofdmotor: 8 cil. MWM 1300 pk
In 1973 is het schip overgenomen door Dirk Kuyt & Zn te Urk en werd toen de Pieter Sr. UK42
Het schip is uiteindelijk in 1976 afgevoerd.
Jan
|
|
|
100
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 11-11-2021, 11:29:40
|
SCH104 Adriana
De motorlogger Adriana werd in 1912 als zeillogger VL88 Adriana gebouwd bij de werf A. de Jong te Vlaardingen voor rekening van Rederijkantoor Fa. Joost Pot te Vlaardingen.
Inhoud: 170 brutoton (na verlenging) Lengte: 35,94 meter (na verlenging) Breedte: 6,53 meter Holte: 2,98 meter Motor: 1928: 80 pk Brons, 1940: 4 cil. Sulzer, 4RKWM 250 pk
Historie: 1912: VL88 Adriana Eig.: Rederijkantoor Fa. Joost Pot te Vlaardingen 1928: verbouwing tot motorlogger 1933: verkocht aan Rederij A. de Jong uit Scheveningen. Visnr. wordt SCH104 naam ongewijzigd 1936: schip werd met 5,42 m verlengd te Vlaardingen 1940: gevorderd door de Kriegsmarine en verbouwd om dienst te doen als ?tauchlogger?onder de naam ?Hohlente? 1946 Vanuit Kiel overgebracht naar IJmuiden; daarna verbouwd bij A. de Jong te Vlaardingen waarbij het schip nogmaals werd verlengd en een nieuwe schuine steven en een nieuw dekhuis en stuurhuis werden aangebracht. 1952: Overgang naar N.V. Verre Visserij Mij J. de Jong (dir. J. de Jong) te Scheveningen 1960: Verhuurd aan de N.V. Verre Visserij Mij te Scheveningen 1964: Aangekocht door de N.V. Verre Visserij Mij. 1965: Verkocht voor de sloop aan N.V. Koophandel te Nieuw Lekkerland
Jan
|
|
|
101
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 30-10-2021, 14:31:52
|
SCH 22 Magnolia
De motortrawler SCH22 Magnolia is in 1962 onder bouwnr. 636 gebouwd bij Scheepswerf Fa. S. Seymonsbergen te Amsterdam voor rekening van Jaczon Redrij en Haringhandel te Scheveningen. Het schip kwam 21 juli 1962 in de vaart.
Inhoud: 343 BRT Afmetingen: 48,34/45,53 x 7,54 x 3,85 m Hoofdmotor: 8 cil. Industrie 1000 pk
Geschiedenis: In 1973 is het schip overgenomen door J. de Ridder en werd toen SCH1 Johanna Louisa. Het schip is uiteindelijk in 1975 afgevoerd.
Jan
|
|
|
102
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 09-10-2021, 12:58:29
|
H362 Arctic Freebooter
Deze hektrawler is onder bouwnr. 308527 gebouwd bij Goole Shipbuilding & Eng. Co. te Goole voor rekening van Boyd Line Ltd uit Hull. De Arctic Freebooter was de eerste hektrawler voor deze rederij.
Het schip is op 3 mei 1965 te water gelaten.
Inhoud: 1633 ton Lengte: 242,7 ft (74 m) Breedte: 41 ft (12,5 m)
Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees National Ltd. type Monarch ALSSM 6 met een vermogen van 2380 pk waarmee een max. snelheid van 15,5 knopen kon worden behaald.
Het visruim heeft een inhoud van 28.250 kubieke feet. De vriesinstallatie bestaat uit 10 x 12 Station Jackstone Froster vertikale plaat vriezers met een invriescapaciteit van 40 ton per dag. In 1985 is het schip omgebouwd voor stand by werk en gecharteerd door de Royal Navy. In 1987 is het schip verkocht aan Stanley, Witte, Boyd om te gaan vissen bij de Falkland eilanden. Het schip werd hernoemd in Lord Shackleton.
Jan
|
|
|
103
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 25-09-2021, 11:10:06
|
NC444 Hagen
De Duitse motortrawler Hagen is in 1960 gebouwd bij de Seebeckwerft te Bremerhaven onder bouwnr. 856 voor rekening van Rederei Nordsee te Bremen. De Hagen was het tweede schip uit een serie van zes trawlers die in de periode 1959 ? 1961 bij deze werf zijn gebouwd. De andere trawlers waren:
NC443 Augsburg (1959) NC444 Hagen (1960) NC445 Minden (1960) NC450 W?rzburg (1960) BX674 Nordenham (1960) BX680 D?sseldorf (1961)
Afmetingen: 65,93 x 10,32 x 4,88 m. Inhoud: 976 bruto ton register.
Voortstuwing: dieselmotor met een vermogen 2200 pk Max. snelheid: 14,7 knopen
In 1978 is de Hagen gesloopt.
Jan
|
|
|
104
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 11-09-2021, 14:15:51
|
SCH55 Noorderkroon
De trawllogger SCH55 Noorderkroon is in 1955 gebouwd bij Sleephelling Mij. Scheveningen onder briefnr. 10011 voor rekening van rederij de Verre Visserij MIJ uit Scheveningen. Het schip was uitgerust zowel voor de vleet- als voor de trawlvisserij. Het tonnenruim heeft plaats voor 340 kantjes haring en het met kurk ge?soleerde visruim heeft een inhoud van ? 170 m?.
Inhoud: 213,19 BRT Afmetingen: 37,63 x 6,83 x 3,15 m Hoofdmotor: 8 cil. M.W.M. dieselmotor 750 pk
Geschiedenis: 1962 SCH 55 Noorderkroon Eig. M. den Dulk. Gzn N.V. 1967 Omgebouwd voor de boomkorvisserij 1970 SCH 55 Noorderkroon Eig. M. den Dulk. Gzn en B. van Leeuwen Szn 1975 Piscator Sport visserij Eig. J. Groen
Jan
|
|
|
105
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 13-08-2021, 16:59:17
|
H329 Somerset Maugham
De motortrawler H329 Somerset Maugham is onder bouwnr 965 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (Beverley) voor de rederij Newington Steam Trawling Co Ltd uit Hull. Het was de eerste dieseltrawler voor deze rederij.
Het schip is op 22 september 1960 te water gelaten en kwam in februari 1961 in de vaart.
Inhoud 789 bruto ton Lengte: 189,7 ft ( 57,8 m) Breedte: 33,6 ft ( 10,2 m)
Het schip beschikte over een dieselmotor fabrikaat C D Holmes/Werkspoor met een vermogen van 2000 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.
Geschiedenis: De Somerset Maugham was zeer succesvol in de visserij en heeft maar liefst 4 keer de Silver Cod Trophy gewonnen voor de grootste jaarvangst van de UK en wel in 1962, 1965, 1966 en 1967. In 1978 is het schip opgelegd en verkocht voor de sloop.
Jan
|
|
|
|
|