181
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 20-08-2019, 21:26:41
|
GY689 Okino
Deze trawler is in 1962 voor rekening van Diamonds Steam Fishing Co. uit Grimsby onder bouwnr. 532 gebouwd bij de Engelse werf Goole shipbuilding & Repairing Co. Ltd te Goole (UK). De tewaterlating vond plaats op 8 maaart 1962. De Okino was het derde schip uit een rij van 4. De andere drie schepen waren de GY661 Tokio, GY668 Hondo en GY691 Erimo.
Inhoud: 273 bruto ton Lengte: 115 ft (35 m) Breedte: ?
Het schip beschikte over een dieselmotor.
De Okino is op 12 oktober 1978 in brand geraakt en heeft daarna niet meer gevaren. Het schip is in 1979 te Grimsby gesloopt.
Jan
|
|
|
182
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 17-08-2019, 15:30:56
|
140217 Newfoundland Victor
De Canadese hektrawler New Foundland Victor is in 2016 onder bouwnr. 845 gebouwd bij Vard Aukra te Noorwegen voor rekening van rederij Newfound Resources Ltd uit Canada. Thuishaven is St. John (Newfoundland – Canada). Het schip is ingericht voor de visserij op garnalen.
Inhoud: 4642 BRT Afmetingen: 79,9 x 16,6 x 7,0 m. Hoofdmotor: Rolls-Royce Marine type Bergen B33 45L8P met een vermogen van 6430 pk (4800 kW) Vriescapaciteit: 2100 m3
Jan
|
|
|
183
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 17-08-2019, 15:30:21
|
Beste Joop,
Nee, ik stop zeker niet met het plaatsen van schilderijen. Ik maak echter niet alleen schilderijen van trawlers dus soms duurt het even voor ik hier weer een schilderij plaats.
Maar leuk om te horen dat je het waardeert!
Mvg
Jan
|
|
|
184
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 05-07-2019, 21:40:21
|
SCH236 Noordster
Deze motorlogger is in 1950 gebouwd bij de Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van de rederij J.J. v/d Toorn Azn te Scheveningen.
Inhoud: 178,23 brt Afmetingen: 34,26 x 6,82 x 3,05 m Motor: 240 pk Brons, 4LD, 4 cil., No.10023, bouwjaar 1950 later vervangen door een 960 pk Deutz, type 528, 8 cil., bouwjaar 1973
Geschiedenis: 1950 SCH 236 Noordster eig. J.J. v/d Toorn Azn 1952 SCH 236 Noordster eig. N.V. Verre Visserij Mij. dir. J.J. v/d Toorn 1960 SCH 236 Noordster dir. J.J. & A. v/d Toorn 1962 SCH 236 Noordster dir. J.J. v/d Toorn 1970 SCH 236 Noordster verhuurd aan N.V. Sportvisserij te IJmuiden 1972 SCH 236 Noordster eig. N.V. Sleephelling Mij. Scheveningen 1973 SCH 72 Ali eig. W.Rog en J.C.Buis, wijziging motor 1974 SCH 72 Ali verlengt en hermeten 1976 SCH 72 Ali doorgehaald i.v.m. sanering 1977 verkocht naar Engeland 1978 Aurora sportvisser
Jan
|
|
|
185
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 27-06-2019, 14:13:29
|
Neeltje Jacoba
De motorreddingboot Neeltje Jacoba is in 1929 gebouwd op de werf van Gebroeders Niestern te Delfzijl voor rekening van de Noord en Zuid-Hollandse Redding Maatschappij (NZHRM). Het schip was een geschenk van de Effectenhandel te Amsterdam. Zusterschip was de beroemde Insulinde uit 1927. Beide schepen waren de eerste zelfrichtende reddingboten.
De Neeltje Jacoba werd op 7 december 1929 te water gelaten en was vanaf 13 juli 1930 gestationeerd te IJmuiden. Tijdens haar loopbaan heeft de Neeltje Jacoba meer dan 250 reddingsacties uitgevoerd en werden in totaal 206 personen gered.
Waterverplaatsing: 55 ton Afmetingen: 18,80 x 4,05 x 1,45 m Motor: twee 2 cil. Kromhout M.D. 2 x 60 pk max snelheid: 9 knopen (in 1949 zijn de Kromhout motoren vervangen door twee 6 cil. Gleniffer dieselmotoren type DC6 met een vermogen van 2 x 120 pk. Max snelheid: 10 knopen
Geschiedenis: 1930 Indienststelling en gestationeerd te IJmuiden 1949 Vervanging motoren 1968 Reserve schip van station IJmuiden 1969 Verkoop aan Loodswezen en ingezet te Den Helder als loodsvaartuig onder de naam Zeeduiker. Het open stuurhuis werd vervangen door een gesloten stuurhuis. 1973 Verkocht aan particulier 1985 Gekocht door Floor Kersten 1987 Verbouwd tot plezierjacht 1989 Vervanging motoren 1989 Verkocht aan Klaas Bruinsma 1991 Verkocht voor 300.000 NLG aan de stichting “Tot Behoud van de Traditionele Motorbedrijfsvaartuigen”te Enkhuizen 1991 Beslaglegging door belastingdienst 1993 Verkocht aan Floor Kersten 1994 Verkocht aan Harm Roosendaal en ondergebracht in de “Stichting Neeltje Jacoba 1929” te Enkhuizen 2011 Verkocht aan Jaap Boersma. Nieuwe thuishaven Museumhaven Zeemanshoop op Ameland
Jan
|
|
|
186
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 21-06-2019, 16:07:25
|
PD63 Soli Deo Gloria
De kotter PD63 Soli Deo Gloria is in 1987 in Polen gebouwd bij Stocznia Komuny Parykiej te Gdynia onder bouwnr. 432 voor rekening van Visserij Mij. Albatros te Bruinisse. Het schip had toen de naam BR14 Cornelia. De afbouw vond plaats bij de firma Maaskant te Stellendam.
Inhoud: 557 BRT Afmetingen: 44,68 x 9,01 x 5,31 m Motor: Deutz met een vermogen van 4458 pk (3281 kW).
Geschiedenis: 1988: tenaamstelling gewijzigd in Rederij Cornelia Breskens B.V. uit Breskens (J. Fenijn) 1990 naam van de eigenaar gewijzigd in Rederij Cornelia Breskens II B.V. uit Breskens 1991 motorvermogen teruggebracht naar 3832 pk (2820 kW) 1996 tenaamstelling Zeevisserijbedrijf Cornelia uit Breskens 2004 overgenomen door Osprey Trawlers uit Peterhead (fam. De Boer uit Urk) en omgedoopt in PD63 Soli Deo Gloria; motorvermogen teruggebracht naar 2038 pk (1500 kW) 2012 Visnummer omgezet naar PH63 ivm Engelse wetgeving
Jan
|
|
|
187
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 14-06-2019, 10:38:31
|
SCH159 Martina
Deze motorlogger is in 1916 als SCH159 Noorderlicht gebouwd bij Hertog & Leeuwenstein te Hardinxveld voor rekening van rederij A. van der Ende te Scheveningen.
Inhoud: 162 brt (na verlenging) Afmetingen: 33,87 x 6,69 x 2,77 m Motor: 2 cil. Brons 50pk eerst vervangen door een 2 cil. Brons 60-70 pk later vervangen door een 4 cil. Brons 200 pk
1921 SCH 159 Hoogerheide C. den Dulk Jzn 1923 SCH 159 Adriana Pieternella D. de Jong & A. Taal. 1924 SCH 159 Martina M. den Dulk Gzn. 1944 SCH 159 Martina gevorderd door Duitse Weermacht 1945 SCH 159 Martina vrijgegeven te IJmuiden 1949 SCH 159 Martina verlengt en wijziging motor 1952 SCH 159 Martina wijziging in firma: Fa. M. den Dulk Gzn. 1959 SCH 159 Martina wijziging in N.V. M. den Dulk Gzn N.V. 1970 SCH 159 Martina bestemd voor de sportvisserij. Sportvisser II N.V. Sportvisserij"Noordzee"
Jan
|
|
|
188
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 06-06-2019, 11:06:29
|
UK197 Noorderlicht
De kotter UK197 Noorderlicht is in 1993 onder bouwnr. 97 gebouwd bij Scheepswerf Metz te Urk voor rekening van Meico Beheer B.V. uit Urk (M. & C. de Boer). De afbouw vond plaats bij Machinefabriek A. & L. Hoekman te Urk
Inhoud: 469 BRT Afmetingen: 40,90 x 8,50 x 5,00 m Motor: Stork Wärtsilä met een vermogen van 1904 pk (1401 kW).
Geschiedenis: 1994 motor vermogen opgevoerd naar 1992 pk (1465 kW) 2007 eigenaar Noorderlicht B.V. te Urk
Jan
|
|
|
189
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 31-05-2019, 20:31:35
|
GY730 Boston Concord
Deze motortrawler is in 1965 gebouwd in Polen voor rekening van Boston Deep Sea Fisheries Co Ltd uit Grimsby. Het was de laatste nieuw gebouwde zijtrawler voor Grimsby.
Inhoud: 758 bruto ton Lengte: 185 ft (56,4 m) Breedte: ? ft (? m)
De voortstuwing bestond uit een dieselmotor fabrikaat ?
Geschiedenis: De Boston Concord heeft slechts 15 jaar dienst gedaan en is in oktober 1980 gesloopt te Dartford (Kent).
Jan
|
|
|
190
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 24-05-2019, 20:03:40
|
SCH305 Maria
Deze motorlogger is in 1916 onder briefnr 7049 gebouwd bij de N.V. Sleephelling Mij te Scheveningen voor rekening van rederij C. v/d Toorn Jzn.
Inhoud: 135,72 (na verlenging 184,74) brt netto 85,37 (na verlenging 93,19) ton Afmetingen: 35,28 x 6,74 x 23,07 m Motor: 50 pk Werkspoor 4 cil. bouwjaar 1947
Geschiedenis 1918 Ingeschreven als vrachtvaartuig 1919 Herinschrijving, eig. C. v/d Toorn Jzn 1934 Eig. W. v/d Toorn 1937 Eig. A. den Dulk Pzn 1941 Gevorderd door Duitse Marine 1945 Vrijgegeven te IJmuiden 1947 Eig. N.V. Rederij en Haringhandel v/h A. den Dulk En Zn. verlenging, hermeten en wijziging motor 1964 Rederij opgeheven, vaartuig opgelegd 1964 Eig. N.V. Verre Visserij Mij 1964 Verkocht voor de sloop aan N.V. Koophandel te Nieuw Lekkerland
Jan
|
|
|
191
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 17-05-2019, 12:24:55
|
SCH63 Adriana Johanna
Deze stoomlogger is in 1901 onder briefnr 6252 als MA1 Burgemeester Ripping gebouwd bij V.d. Kuyl te Slikkerveer voor rekening van rederij Maassluische Haring en Beugvisserij. Het schip is later omgebouwd tot motorlogger.
Inhoud: 162,85 brt netto 84,89 ton Afmetingen: 32,65 x 6,73 x 3,25 m Motor: 200 pk 4 cil. Deutz bouwjaar 1946
Geschiedenis: 1901 MA1 Burgemeester Ripping eigenaar Maassluische Haring en Beugvisserij 1929 MA1 Martina eigenaar M. Dirkzwager 1933 VL17 Morgenster eigenaar Visserij Maatschappij Zuid Holland 1936 SCH63 Adriana Johanna eigenaar Frank Vrolijk 1947 omgebouwd tot motorlogger 1962 SCH62 Vrede eigenaar Frank Vrolijk 1963 Opgelegd 1964 Verkocht aan N.V. Pamatex voor de sloop
SCH412 Joh. den Dulk Jacz.
Deze motorlogger is in 1916 onder briefnr. 5339 gebouwd bij A. de Jong te Vlaardingen als IJM47 Krijntje voor rekening van Zeevisserij Maatschappij “De Elf Provincieën” te IJmuiden.
Inhoud: 157,26 brt (netto 90,10 ton) Afmetingen: 33,29 x 6,65 x 2,80 m Motor: 60 pk Brons (deze is later vervangen door een 3 cil. 160 pk Stork diesel bouwjaar 1947)
Geschiedenis: 1916 IJM47 Krijntje eigenaar Zeevisscherij Mij. "De Elf Provincieën" 1916 IJM47 Krijntje eigenaar N.V. Zeevisserij Mij. "Provincie Zeeland 1918 SCH412 Drie Gezusters eigenaar Jac. den Dulk & Zn 1925 SCH412 Joh. den Dulk Jacz. wijziging naam 1964 SCH412 Joh. den Dulk Jacz. verkocht voor sloop aan N.V. Pamatex te Scheveningen
Jan
|
|
|
192
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 10-05-2019, 16:33:40
|
SCH45 Bastiaan
Deze motortrawler werd in 1963 gebouwd te Scheveningen door de Sleephelling Mij. onder bouwnr. 180 voor rekening van de Verre Visserij Mij. uit Scheveningen. Het schip kwam op 13 april 1963 in de vaart.
Afmetingen: 37,12/34,39 x 7,22 x 3,65 m. Inhoud: 260 BRT Hoofdmotor: 6 cilinder MWM van 800 pk.
Geschiedenis: 1966: in Noorwegen verbouwd voor de ringnetvisserij 1968: in Stellendam omgebouwd voor de boomkorvisserij 1974: motor vervangen door een MWM van 1000pk 1975: afgevoerd ivm sanering
Jan
|
|
|
193
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 05-05-2019, 14:19:45
|
BX626 Stadt Herten
De Duitse stoomtrawler BX626 Stadt Herten is in 1954 onder bouwnr. 269 gebouwd bij Rickmerswerft voor rekening van reederei F. Busse uit Bremerhaven.
Afmetingen: 58,31 x 8,84 x 4,48 m. Inhoud: 628,07 bruto ton register.
Hoofdmotor: triple expansie stoommachine incl. rookgasturbine. Totaal vermogen: 760 pk Max. snelheid: 11,7 knopen Aantal bemanningsleden: 24
Geschiedenis: Het schip is in 1969 gesloopt.
Jan
|
|
|
194
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 25-04-2019, 11:57:21
|
M30G Nordstar
De Noorse hektrawler Nordstar is in 1969 gebouwd bij Aukra Bruk te Aukra (Noorwegen) voor rekening van rederij K/S Ibestad Havfiske & Co A/S.
Afmetingen: 75,5 x 13,1 m Inhoud: 2053 bruto ton register.
Hoofdmotor: MAK 8M32 Totaal vermogen: 4200 pk
Thuishaven: Aalesund, Noorwegen
Geschiedenis: 1969 NORDSTAR K/S Ibestad Havfiske & Co A/S 1983 NORDSTAR Magne Arvesen P/R 1986 NORDSTAR K/S A/S Nordstar 1998 verbouwing 2000 NORDSTAR Volstad A/S 2005 verbouwing 2005 NORDSTAR Nordness A/S 2008 NORDSTAR O. Edvardsen A/S 2009 NORDSTAR Nordness A/S 2012 verbouwing
Jan
|
|
|
195
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 19-04-2019, 21:06:10
|
BX628 Christian Homann
De Duitse stoomtrawler BX628 Christian Homann is in 1954 onder bouwnr. 371 gebouwd bij Schiffbaugesellschaft Unterweser voor rekening van reederei Grundmann & Gröschel uit Bremerhaven.
Afmetingen: 55,57 x 8,56 x 4,32 m. Inhoud: 544,90 bruto ton register.
Hoofdmotor: triple expansie stoommachine incl. rookgasturbine. Totaal vermogen: 860 pk Max. snelheid: 12,4 knopen Aantal bemanningsleden: 21
Jan Geschiedenis: Het schip is in 1968 gesloopt.
|
|
|
|
|