136
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 04-01-2021, 13:14:03
|
VL73 Elly
De VL73 Elly was de eerste van een serie van 5 trawlers die tussen 1963 en 1965 voor Vlaardingen zijn gebouwd door de Sleephelling Mij. Scheveningen. De Elly werd gebouwd voor Visserij Mij. Kwakkelstein te Vlaardingen, werd 9 maart 1963 te water gelaten, was in juni bedrijfsklaar en vertrok op 21 juni ter visserij, schipper N. Pronk.
De Elly is groot 326 bruto ton bij een lengte over alles van 43,31 m. Lengte tussen de loodlijnen 38,74 m, breedte 7,24 m en holte 3,86 m. De hoofdmotor is een 8 cylinder Deutz van 1000 pk waarmede ook de vier die daarna volgden zijn uitgerust.
Dat waren in 1964 de Anita VL34 van de Visserij Mij. Vlaardingen en de Elizabeth VL105 van de Visserij Mij. W. Kwakkelstein gevolgd in 1965 door de Ursinus VL1 van de Zeevisserij Mij. Holland en de Caroline VL90 van de Visserij Mij. Vlaardingen.
Jan
|
|
|
137
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 09-12-2020, 15:12:12
|
ARM20 Geertruid Adriana
De kotter werd in 2003 gebouwd bij de Poolse werf Crist te Gdansk onder briefnr. 685/15 voor rekening van de Gebr. H&B Marijs BV uit Arnemuiden. De afbouw vond plaats bij Maaskant Shipyard te Stellendam.
Inhoud: 499 brt. Afmetingen: 42,37 x 8,50 x 5,15 m Motor: Deutz 2003 1999 pk (1471kW).
Jan
|
|
|
138
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 06-12-2020, 10:31:04
|
VL1 Ursinus
De VL1 Ursinus is in 1965 gebouwd bij Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr. 188 in opdracht van de Zeevisserij Maatschappij Holland te Vlaardingen.
De Ursinus was het vierde schip uit een serie van 5 schepen welke in Scheveningen zijn gebouwd. De andere schepen uit de serie waren:
1963 VL73 Elly Bouwnr. 174 Visserij Mij. Kwakkelstein 1964 VL 34 Anita Bouwnr. 181 Visserij Mij. Vlaardingen 1964 VL 105 Elizabeth Bouwnr. 187 Visserij Mij. Kwakkelstein 1965 VL 90 Caroline Bouwnr. 191 Visserij Mij. Vlaardingen
Bruto inhoud: 324 BRT Afmetingen: 43,31/40,62 x 7,24 x 3,86 m.. Hoofdmotor: 8 cilinder Deutz van 1000 pk.
Geschiedenis: Het schip heeft tot 1979 gevaren en is in 1980 verkocht naar Zuid-Afrika als Southern Striker voor Oceanpac (Pty) Ltd te Kaapstad. Het schip is 13 februari 1980 vertrokken uit IJmuiden.
Jan
|
|
|
139
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 30-11-2020, 14:59:32
|
SCH201 Sigurda
Deze logger is in 1919 als zeillogger VL220 Poseidon III onder briefnr. 6973/8726 gebouwd bij Scheepswerf Gebr. Van der Meer te Vlaardingen voor rekening van N.V. Visscherij Mij. Poseidon te Vlaardingen.
Inhoud: 113,37 (na verlenging 157,13) brt Afmetingen: 32,87 x 6,67 x 2,82 m Motor: 4 cil. Industrie 3VD4 150 pk (bj 1946) / 4 cil. Industrie 4VD7 240 pk (bj 1941)
1918 SCH 201 Martina - Eig. W den Dulk Jzn. 1919 SCH201 Sigurda - Eig. Gebr. Van Leeuwen 1928 SCH 87 motor ingebouwd 1947 verlenging en hermeten 1952 wijziging motor 1965 uit de vaart genomen en verkocht voor de sloop aan N.V. Koophandel te Nieuw Lekkerland.
Jan
|
|
|
140
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 25-11-2020, 15:40:00
|
KW145 Catharina
Het casco van de kotterKW145 Catharina is in 2006 gebouwd bij Crist Shipyard te Gdynia Polen voor rekening van Nico van der Plas en Zn te Katwijk aan Zee.. De afbouw vond plaats bij Hoekman Shipbuilding te Urk. De tewaterlating vond plaats op 19 december 2005 en het schip werd op 20 mei 2006 overgedragen
Inhoud: 491 BRT Afmetingen: 41,22 x 9,00 x 5,10 m Motor: Stork W?rtsil? met een vermogen van 1999 pk (1470 kW).
Jan
|
|
|
141
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 20-11-2020, 15:56:37
|
H347 Junella
De hektrawler Junella was de eerste Engelse diepvries hektrawler en is in 1962 onder bouwnr. 900 gebouwd bij de werf Hall Russell & Co. Ltd te Aberdeen voor rekening van rederij J. Marr & Son Ltd. uit Hull. De Junella is op 6 maart 1962 te water gelaten en ving haar eerste visreis aan op 17 juli van datzelfde jaar.
Inhoud 1440 bruto ton Lengte: 240,7 ft (73,4 m) Breedte: 38,7 ft (11,8 m)
Het schip beschikte over een dieselelektrische motor van het fabrikaat English Electric Co. Type CSKPRM met een vermogen van 3237 pk waarmee een max. snelheid van 16 knopen kon worden behaald.
Het schip had een laadcapaciteit van 26.000 kubieke feet. Vriesinstallatie: 11x12 stations L. Sterne V.P. vriezers met een capaciteit van 25 ton vis/dag.
Geschiedenis: Juni 1973 verkocht aan Atlantic Trawling Pty te Hoot Bay Zuid Afrika. Naam werd Bluefin (CTA124) 1977 werd het schip geregistreerd op de Cayman Eilanden onder de naam Southern Islands 1993 gesloopt te Aberdeen
Jan
|
|
|
143
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 04-11-2020, 16:10:04
|
SCH236 Noordster
Deze motorlogger is in 1950 gebouwd bij de Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van de rederij J.J. v/d Toorn Azn te Scheveningen.
Inhoud: 178,23 brt Afmetingen: 34,26 x 6,82 x 3,05 m Motor: 240 pk Brons, 4LD, 4 cil., No.10023, bouwjaar 1950 later vervangen door een 960 pk Deutz, type 528, 8 cil., bouwjaar 1973
Geschiedenis: 1950 SCH 236 Noordster eig. J.J. v/d Toorn Azn 1952 SCH 236 Noordster eig. N.V. Verre Visserij Mij. dir. J.J. v/d Toorn 1960 SCH 236 Noordster dir. J.J. & A. v/d Toorn 1962 SCH 236 Noordster dir. J.J. v/d Toorn 1970 SCH 236 Noordster verhuurd aan N.V. Sportvisserij te IJmuiden 1972 SCH 236 Noordster eig. N.V. Sleephelling Mij. Scheveningen 1973 SCH 72 Ali eig. W.Rog en J.C.Buis, wijziging motor 1974 SCH 72 Ali verlengt en hermeten 1976 SCH 72 Ali doorgehaald i.v.m. sanering 1977 verkocht naar Engeland 1978 Aurora sportvisser Wordt op dit moment te Scheveningen gerestaureerd als museumschip.
Jan
|
|
|
144
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 27-10-2020, 09:53:37
|
VL172 Clara
De stoomlogger VL172 Clara is in 1908 gebouwd bij Scheepswerf Gebr. Vd Windt te Vlaardingen in opdracht van de Visserij Maatschappij Vlaardingen.
Inhoud: 205 brt Afmetingen: 35,50 x 6,80 x 3,65 m Voortstuwing: Triple expansie machine fabrikaat Wilton, Rotterdam met een vermogen van 200pk
Geschiedenis: 1941 gevorderd door de Duitse Kriegsmarine en ingezet als DW023 resp. VS115 1962 de Clara was in 1962 de laatste stoomlogger van ons land die nog actief aan de haringdrijfnetvisserij heeft deelgenomen. Dat jaar werd door de Clara in 9 reizen (194 reisdagen) toen 303.600 kg haring gevangen met een opbrengst van NLG 262.115,- 1963 opgelegd te Vlaardingen 1965 verkocht voor de sloop
Jan
|
|
|
146
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 14-10-2020, 13:54:32
|
SCH91 Abraham
Deze oorspronkelijke Duitse stoomtrawler is in 1943 in opdracht van Reederei K.A. Gehrts te Altona onder bouwnr. 471 gebouwd bij de Scheepswerf ?De Merwede? te Hardinxveld. Het schip had toen de naam Thetis met visnummer HH276. Het schip behoorde tot de 'Holland klasse'; een serie schepen die tijdens de oorlog in ons land zijn gebouwd voor Duitse rederijen. Na de oorlog kwamen deze schepen naar Nederland in eerste instantie onder beheer van het Ministerie van Landbouw en Visserij.
inhoud: 523 brt afmetingen: 56,00 x 9,20 x 4,19 m voorstuwing: 3 cil. triple expansie stoommachine fabrikaat Stork + lage druk turbine. Totaal vermogen 750 pk
Geschiedenis: 1949 Overschrijving naar Bremerhaven. Visnummer wordt BX449 1949 Overname door Ministerie van Landbouw en Visserij en op 16 mei 1949 aankomst te IJmuiden; op 10 juni wordt het schip naar Vlaardingen versleept om te worden verbouwd bij de werf A. de Jong . Na de verbouwing komt het schip op 20 juli 1949 in de vaart als SCH91 Abraham onder beheer van N.V. Van Toor?s Stoomvisscherij Mij te Vlaardingen. 1951 N.V. Van Toor?s Stoomvisscherij Mij wordt eigenaar van het schip 10 nov 1957 opgelegd te IJmuiden April 1958 verkocht naar Griekenland. Nieuwe eigenaar wordt Elias Liontis te Pireaus. Naam wordt Atlanticos.
Jan
|
|
|
147
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 30-09-2020, 15:49:23
|
SCH 303 Wilhelmina Maria
De motortrawler SCH 303 Wilhelmina Maria is in 1963 gebouwd door Scheepsbouwwerf Gebr. Pot te Bolnes in opdracht van rederij W. van der Zwan & Zn te Scheveningen. De tewaterlating had plaats op 1 juli 1963 en de overdracht vond plaats op 11 september 1963 waarna schipper A. Hofland er mee ter visserij vertrok.
Bruto inhoud: 341 ton Afmetingen: 48,46/42,39 m x 7,52 x 3,81 Hoofdmotor: 8 cilinder Deutz van 1000 pk
Het schip heeft tot 1974 aan de visserij deelgenomen en is daarna verkocht naar Argentini?. Op 15 juni verliet het schip onder de naam San Jose de haven van IJmuiden.
Zusterschip van de Wilhelmina Maria was de SCH 23 Yke welke eveneens in 1963 door de Gebr. Pot werd opgeleverd voor de rederij Jaczon te Scheveningen. Dit schip werd echter al in 1964 verkocht naar Itali? onder de naam Fabrizio Di Fazio.
Jan
|
|
|
148
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 18-09-2020, 19:35:14
|
BX634 Karlsburg
De Duitse stoomtrawler BX634 Karlsburg is in 1955 gebouwd bij de Seebeckwerft te Bremerhaven onder bouwnr. 791 voor rekening van de Hanseatische Hochfischerei te Bremerhaven.
Inhoud: 646 bruto ton register. Afmetingen: 60,40 x 9,19 x 4,38 m.
Hoofdmotor: triple expansie stoommachine met gekoppelde Bauer-Wach turbine. Deze turbine wordt aangedreven door de afgewerkte stoom van de lagedrukcilinder van de triple expansie stoommachine en zorgt voor extra vermogen. Het totaal vermogen van stoommachine + turbine bedroeg 880 pk waarmee een maximum snelheid van 12,4 knopen kon worden behaald.
Bemanning: 23 koppen
In 1972 is het schip gesloopt.
Jan
|
|
|
149
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 02-09-2020, 15:36:18
|
H890 Angelo
Deze stoomtrawler is in 1906 gebouwd onder yardnr 106 bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell te Beverley (UK) voor de rederij Hellyer Steam Fishing Co Ltd uit Hull.
Het schip is op 10 mei 1906 te water gelaten en kwam in juni van datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud 173 bruto ton Lengte: 108,5 ft (33 m) Breedte: 21,5 ft ( 6,6 m)
Het schip beschikte over een Amos & Smith stoommachine met een vermogen van 45 NHP Max. snelheid: 9,5 knoop
Geschiedenis: Op 21 mei 1915 is de Angelo op de Noordzee ter hoogte van de Doggersbank op een mijn gelopen en vergaan.
Jan
|
|
|
150
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 05-08-2020, 15:44:04
|
VL115 Vooraan
De hektrawler VL115 Vooraan is in 1964 gebouwd bij Scheepwerf De Dageraad te Woubrugge onder bouwnr 508 voor rekening van N.V. De Doggermaatschappij te Vlaardingen. De tewaterlating vond plaats op 6 februari 1964 en het schip kwam op 11 mei van datzelfde jaar in de vaart. Het schip beschikte in eerste instantie over een hydraulisch neerklapbare portaalmast maar deze is later vervangen door een vaste portaalmast.
Inhoud: 490 bruto ton (in 1969 hermeten tot 344,52 BRT Afmetingen: 45,66/42,85 x 8,52 x 3,79 m
Het schip beschikte over een 8 cil. Deutz dieselmotor een vermogen van 1200 pk.
Geschiedenis: 1968 uitgerust met een diepvriesinstallatie 1979 ontrokken aan de visserij ivm sanering 1979 verkoop naar Ierland (Seahorse Ltd, Cork) en omgebouwd tot stand-by vessel voor de offshore industrie onder de naam Seahorse Minder.
Jan
|
|
|
|
|