Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
10-11-2024, 20:23:51
Nieuws:
http://jolybit.nl
De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.
Vraag en antwoord & Wie wat waar
Vraag en antwoord
Vraag en antwoord
Herinneringen deel 3
« vorige
volgende »
Pagina's:
1
...
81
82
83
84
[
85
]
86
87
88
89
...
105
Auteur
Topic: Herinneringen deel 3 (gelezen 811555 keer)
J.H.
Schipper
Berichten: 2212
Re: Herinneringen deel 3
«
Antwoord #1260 Gepost op:
20-10-2019, 08:30:47 »
A-481-Dalewood,.
03-03-1974 , 10.15 vertrokken uit Aberdeen en bestemd voor Faoër visgronden.
18.00 de schipper nam de wacht over van de 2e matroos , de schipper had 2 matrozen op zijn wacht, t.w. Buchan en Gellie.Een van de matrozen nam het wiel en kreeg zijn koers van zijn maat die in verbinding stond met de schipper die in zijn hut zatKort nadat de Dalewood Duncansby Head had gerond werd de schipper naar de brug geroepen, het weer was goed, goed zicht en kalme zee.. De schipper nam een positie t.o.v. het land en de vuurtoren,, beide waren goed zichtbaar. Hij gaf de order om met de koers die werd gestuurd door te gaan tot een mijl van het eiland Stroma, vandaar een WNW koers tot dwars van Dunnet Head en vandaar een koers NNW., na deze orders ging de schipper terug naar z'n hut en bleef daar tot de stranding.
Ongeveer 21.20, liep de Dalewood met volle kracht op de rotsen bijna aan de voet van Dunnet Lt. Ho. in een kleine inham aan de westzijde van Dunnet Head, op dat moment was de matroos Buchan alleen op de brug,matroos Gellie was naar de kombuis gegaan om een bakje thee te maken. Het schijnt onmogelijk dat een trawler met helder zicht het klaar speelde op Dunnet Head te lopen, 346 ft hoog en dat elke 30 seconde een flash 4 toont, het land moet toch ook wel duidelijk op het radar zijn geweest.
Met de ondervraging naar de stranding vertelde Buchan dat hij aardig wat biertjes had gedronken en dat hij dronken was en waarschijnlijk in slaap was gevallen, dit is een logische verklaring anders kan het niet.
Schipper Parker nam de leiding , het schip was gevuld met water, dus. zendde hij een Mayday uit. In zijn Mayday gaf hij als positie Duncansby Head, dat liet de Coast Guard en redd.boot zoeken en gaf veel vertraging. De Mayday werd ontvangen om 21.29 en Scrabster redd boot ging onmiddellijk naar zee, ondertussen was de order gegeven om de Dalewood te verlaten en dat werd gedaan in 2 reddingsvlotten. De mannen in 1 red.vlot werden opgepikt door de sleepboot Cyclone en die in het andere vlot door het vissersbootje Sealgair, al de mensen werden naar Scrabster gebracht.
De schipper werd gestraft met het inleveren van zijn papieren voor 3 jaar en de dronken matroos ging nog even naar de pub en nam er nog een paar op de "goede" afloop.
A-481-Dalewood-_2.jpg
(93.03 KB, 801x534 - bekeken 1172 keer.)
«
Laatste verandering: 20-10-2019, 08:33:38 door J.H.
»
Gelogd
J.H.
Schipper
Berichten: 2212
Re: Herinneringen deel 3
«
Antwoord #1261 Gepost op:
20-10-2019, 08:35:17 »
A-481-Dalewood
A-481-Dalewood-_4.jpg
(168.45 KB, 801x534 - bekeken 1046 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
Berichten: 2212
Re: Herinneringen deel 3
«
Antwoord #1262 Gepost op:
20-10-2019, 08:35:55 »
A-481-Dalewood
A-481-Dalewood-_5.jpg
(145.39 KB, 801x534 - bekeken 1029 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
Berichten: 2212
Re: Herinneringen deel 3
«
Antwoord #1263 Gepost op:
20-10-2019, 08:53:20 »
Dunnet Head, de noordelijkste punt van de UK
Dunnet_Head.jpg
(102.54 KB, 900x392 - bekeken 966 keer.)
«
Laatste verandering: 20-10-2019, 08:58:33 door J.H.
»
Gelogd
J.H.
Schipper
Berichten: 2212
Re: Herinneringen deel 3
«
Antwoord #1264 Gepost op:
22-10-2019, 08:31:22 »
Gn-051-Euclase, als de H-384 Euclase. ( GN= Granton, Firth of Forth)
Om 07.17 op 22-09-1955-gestrand in dichte mist op Baxter Rock,(Skirza Head) zuid van de Stacks of Dunscansby, het voorschip verdaagde lek en een Mayday werd uitgezonden met een gegeven positie, "aan de grond nabij Noss Head", dat is 15' zuid van haar oorspronkelijke positie, dit resulteerde in een vertraging voor Wick redd. boot om haar te vinden, Toen ze nabij het schip kwamen waren er alreeds 2 seiners en een trawler standby Om 10.15 de mist klaarde op met de opkomende wind en er werd een lijn van de Coast Guard naar de Euclase geschoten, echter met het opkomende hoogwater was de redd.boot in staat om langszij de Euclase te komen en haalde 11 van de 13 man er af, de schipper en stuurman bleven aan boord.De sleepboot Salvede kwam van Scapa Flow en arriveerde in de vroege middag maar nu stond er een stijve bries en een poging om de Euclase los te trekken werd gestopt, De redd.boot nam de schipper en stuurman aan boord en bracht hen alle naar Wick. De trawler werd een total loss.
Haar zusterschip de H-378 Siberite, strandde in 1936 nabij Rora Head, bemanning van 11 gered door Stromness Redd.Boot, schip total loss.
GN-051-Euclase_.jpg
(56.64 KB, 801x534 - bekeken 973 keer.)
«
Laatste verandering: 21-11-2019, 00:33:28 door J.H.
»
Gelogd
J.H.
Schipper
Berichten: 2212
Re: Herinneringen deel 3
«
Antwoord #1265 Gepost op:
22-10-2019, 08:33:31 »
GN-051-Euclase
Gn-051-Euclase.jpg
(67.77 KB, 801x534 - bekeken 894 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
Berichten: 2212
Re: Herinneringen deel 3
«
Antwoord #1266 Gepost op:
22-10-2019, 09:04:24 »
Skirza Head
2019-10-22_1.png
(344.9 KB, 900x846 - bekeken 968 keer.)
Gelogd
vreemdeling
Schipper
Berichten: 1860
Re: Herinneringen deel 3
«
Antwoord #1267 Gepost op:
22-10-2019, 09:21:15 »
Deel 7
Loch Maddy 21-2-1940
Het Britse koopvaardij schip Loch Maddy, gebouwd in 1934, groot 4996 ton., was onderweg van Vancouver naar Leith, toen zij werd getorpedeerd door de U 57 op 20 -2-1940 bij het oosten van de Orkney eilanden, maar het schip zonk niet.
Zij werd op sleeptouw genomen, maar de volgende dag werd zij weer getorpedeerd door de U 23 en brak in twee delen.
Het achter deel werd als nog gesleept door HMS St.Mellons en aan de grond gezet in de Inganess Baai op Orkney.
Haar lading , uit het deel van het schip wat gered was, bestond uit tarwe, hout en vliegtuigen.
Vier man vonden de dood en vijf en dertig leden van de bemanning overleefden de ramp.
Lucy Anderson 12-3-1917
Het schip Lucy Anderson, groot 1073 ton, werd door een duikboot aangehouden en vervolgens tot zinken gebracht door kanon vuur, op 12 Maart 1917.
Malin Head 21-10-1910
De Malin Head,gebouwd in 1892, groot 3467 ton, liep vast bij Huna op 21-10-1910,
Zij was op reis vanaf Middlesbrough naar Canada met een lading ruw ijzer,'
Zij werd gegrepen in de sterke stroming en werd dwarsscheeps op de wal gezet.'
Éen gedeelte van haar lading werd nog gelost, alvorens zij “total Loss “werd verklaard
Marstenen/Viv 30-8-1940
Het Noorse schip Marstenen, gebouwd in 1913 in Frederikshavn Noorwegen werd getorpedeerd en zonk door Duitser vliegtuigen op 22 mijl ten zuiden van Duncansby Head op 30-8- 1940
Haar bemanning werd opgepikt, tien personen door het Zweedse schip Birgittta en elf man door de escorterende destroyer HMS Cattistock, Zij was onderdeel van konvooi WN en zonk op positie 58 23 N en 02.37 W
Marz GY 182 17-6-1932
De Grimsby trawler Marz met visserij nummer GY 182, gebouwd in 1930, liep vast op Langaton Point Stroma op 17-6-1932.
Een man werd overboord geslagen en verdronk, toen het schip vast liep.
Toen de berging niets opleverde, redde de Thurso reddingsboot de veertien koppige , bemanning, terwijl de schipper te Stroma bleef.
Merrivale GY 77 18-2-1936
De Grimby trawler Merrivale, met visserij nummer GY 77, westelijk stomend, liep vast op Little Skerry op 18-2-1936.
Er stond een ZO lijke storm, dichte mist en zware oostlijke golf slag.
De vuurtoren wachters van Muckle Skerry, zagen wel de noodsignalen en t rachtten
hulp op te roepen, maar hadden hierin geen succes ten gevolge van het slechte weer en het slechte zicht,
Toen het daglicht werd, kon worden vast gesteld dat de trawler over de rotsen was gegooid en in dieper water was gekomen en daar was gezonken.
Haar dertien koppige bemanning, vonden allen de dood.
Miguel De Larrina 21-5-1943\
Het vissers vaartuig Garda, met visserij nummer GK 15, zonk na een aanvaring met het schip Miguel De Larrina op 10 mijl ten NO van de plaats Wick op 21-5-1943, waarbij drie bemanningsleden van de Garda de dood vonden,
Minsk 19-3-1940
Het koopvaardij schip Minsk, gebouwd in 1911 met een grootte van 1229 ton, op reis van Manchester naar Esbjerg, werd getorpedeerd en zonk door de U 19 op de 19-3-1940
Elf mannen werden gedood en negen overlevenden werden opgepikt door de marine trawler HMS Esk,met visserij nummer H 15 en in Invergordon aan walgezet.
Miranda 20-1-1940
De Miranda,gebouwd in 1920, groot 1328 ton, onderweg van Blyth naar Oslo.werd tot zinken gebracht door de U 57 ZO van de plaats Wick op positie 58 14 N en 02 05 W op 20-1-1940.Veertien mensen vonden de dood en drie overlevenden werden opgepikt door HMS Discovery 11 en aan wal gezet in Kirkwall.
Morning Star WK 27 27-4-1963
Het visserij schip Morning Star, met visserij nummer WK 27, terwijl zij onderweg was naar de visgronden, liep aan de grond bij Proundfoot op 27-4-1963
Haar bemanning werd gered door de reddingsboot van de plaats Wick.
Bij hoog water kwam het schip weer te drijven, mede door de hulp van de schepen Golden Spinney, Bleubell en de reddingsboot van Wick.
Murjek 11-4-1916
Het Zweedse koopvaardij schip Murjek, in 193 gebouwd, grootte 4146 ton, liep op een mijn en zonk ten noorden van Cape Wrath op 11-4-1916.
Een opvarende vond hierbij de dood.
Het schip was onderweg van Philadelphia naar Narvik met een lading kolen.
Navarra 6-4-1940
Het Noorse koopvaardij schip Navarra, gebouwd in 1920 met een grootte van 2118 ton, onderweg van Swansea naar Noorwegen met een lading kolen, werd getorpedeerd door de U 59, op 30 mijl afstand van de Noord Schotse kust op 6-4-1940 in bestek 59 N en 04 W. Twaalf manschappen vonden de dood en veertien opvarenden werden door het Finse schip Atlas opgepikt, nadat zij acht uur in een open boot in een storm hadden door gebracht., Wel werden zij in Kirkwall aan wal gezet.
Het moeilijke punt van dit voorval was dat de U boot rond de drenkelingen cirkelden, waarbij zij in de reddingsboot in een moeilijke staat verkeerden en zij van de U boot geen poging ondernamen, om hen te helpen.
Navena FD 172 6-12-1953
De Fleetwood trawler Navena, met visserij nummer FD 172, werd tot wrak geklasseerd toen zij op weg naar de visgronden vanaf Aberdeen bij de Faroer eilanden strandde op 6-12-1953,
De 12 koppige bemanning werd per helicopter gered tijdens een periode van windkracht van 100 mijl per uur.
De piloot van de helicopter werd voor deze redding beloond met de Board of Trade Reddings schild.
Neptunia H 2166 21-2-1936
De Franse stoom trawler Neptunia, met visserij nummer H 2166 strandde in dichte mist op de Tails of Brims Walls op 21-2-1936.Door middel van een kleine boot, redde de Longhope redding maatschappij 41 leden van de bemanning, ondanks de zeer onstuimige zee.
Bootsman William Dass werd beloond met de RNLI Bronzen medaille voor deze prachtige redding.
Norholmen 23-11-1966
Het Noorse vissersschip Norholmen strandde bij Kirk Rocks in de Holy Sound op 23-11-19
Northern Wave GY 184 8-3-1957
De Grimsby trawler Northern Wave, met visserij nummer GY 184, strandde bij Myrkle op 8-3-1957
Zij werd weer drijvende gebracht bij hoog water met behulp van de reddingsboot uit Thurso.
Noss Head 28-2-1941
De Noss Head, een klein soort vrachtschip, gebouwd in 1921, slechts 438 ton groot, verliet Leith met bestemming Kirkwall op 25-2-1841, met een lading bakstenen en kolen. Het schip had een bemanning van 12 personen.De volgende dag zocht het schip opperte in de Gardentown Baai , alvorens haar reis te vervolgen........... Zij werd echter nooit weer gezien..In de vroege dagen van de maand Maart, spoelden twee reddingsvesten met een lichaam in het vest aan, op de kust bij Deerness in Orkney en een ander zwemvest met het lichaam van James Knowles, 19 jaar oud en kok aan boord van het schip.spoelde aan een mijl ten zuiden van Keiss Harbour.
De gehele bemanning van 12 personen vonden de dood.
.
Wordt vervolgd
Gelogd
vreemdeling
Schipper
Berichten: 1860
Re: Herinneringen deel 3
«
Antwoord #1268 Gepost op:
25-10-2019, 11:57:27 »
Deel 8
O.A.Brodin 17-6-1940
Het Zweedse koopvaardij schip O.A.Brodin, gebouwd in 1920, groot 1960 ton, werd getorpedeerd en tot zinken gebracht door de U 57, vijftien mijl NW van kaap Noup Head op de Orkneys eilanden op bestek 59.22 N 03.40 W.
Drie bemanningsleden vonden de dood en 21 opvarenden overleefden de torpedering.
Zij werden later opgepikt door de marine trawler FY 699, de HMS Sicyon en door de marine trawler FY 533 de HMS Admiral Sir John Lawford en werden in Kirkwal aan wal gezet.
Ohio 28-6-1897
Het schip Ohio, gebouwd in 1888, groot 2389 ton, strandde in een dichte mist te North Aukengill op 28-6-1897.
Visserlui uit Aukengill ontfermden zich over een gedeelte van de lading, brachten het schip weer in drijvende toestand en zette haar vervolgens bij Reiss Sands op het strand.
Na tijdelijke reparaties was zij weer vaar klaar en stoomde het schip naar Aberdeen.
Olive Leaf 16-1-1974
Het vissersschip Olive Leaf strandde bij Proudfoot op 6-1-1974.
Ondanks bergings pogingen door de schepen Boy Andrew, de Jura en de reddingboot van Wick, gleed het schip van de rotsen en zonk.
Oljaren 12-4-1951
De Oljaren, een Noorse tanker, strandde bij Muckle Skerry op 12-4-1952.
Na enkele dagen vast te hebben gezeten, werd zij weer in drijvende toestand gebracht met de hulp van de sleepboot Salveda van de Metaal Industrie en de visserlui uit Stroma en verder versleept naar Lyness
Opportune BCK 105 23-11-1955
De Opportune met visserij nummer BCK 105, strandde op de noord zijde van Wick Baai op 23-11-1955,
Bij hoogwater werd zij weer drijvende verklaard, met de hulp van de reddingsboot uit Wick en de visserij kruiser.
Osmed 16-2-1940
Het Zweedse vrachtschip Osmed, gebouwd in 1903,groot 1526 ton, werd getorpedeerd op 20 mijl ten Noorden van Kinnaird Head op 16-2-1940.
Dertien man vonden de dood en zeven opvarenden overleefden en werden opgepikt door de trawler Loch Hope.
Het Deense vachtschip Rhone, gebouwd in 1916, 1064 ton groot, werd getorpedeerd op ongeveer vijftig mijl ten Noorden van Rattray Head op 15-2-1940
De Duitse onderzeeer U 14 bracht het Deense schip Rhone ( negen opvarenden
vonden de dood ) en vrachtschip Sleipner ( waarbij dertien opvarenden de dood vonden ) tot zinken, kort na midder nacht
Een en veertig overlevenden werder later opgepikt door de Zweedse trawler Kipling.. Later op de dag, om 21.25 uur, torpedeerde de U 14 het Zweedse kolen schip Osmed en bracht haar tot zinken, 20 mijl Noord van Kinnaird Head, waarbij dertien opvarenden werden gedood. En zeven opvarenden werden gered door de trawler Loch Hope
Om 21.35 uur torpedeerde de U 14 het Zweedse kolen schip Liana en bracht haar tot zinken, waarbij 10 opvarenden werden gedood en twee opvarenden werden gered door de trawler Loch Hope en acht opvarenden door het Zweedse stoomschip Santos.
Osterhav 28-3-1936
Het 2500 ton metende Finse vrachtschip Osterhav, met 22 opvarenden aan boord, met inbegrip van 5 vrouwen, liep op de rotsen, juist ten zuiden van Suncansby Head in dichte mist op 28-3-1936'.
Korte tijd hierna, gleed het schip van de rotsen en met twee opvarenden van de Wick reddingsboot als loodsen, voer het schip Zuid waarts tot zij op de kust werd gezet bij Reiss Bay.
Na de gehele nacht “stand by “ , zette de Wick reddingsboot 22 opvarenden van de bemanning aan wal te Ackergill..Later , toen het weer verslechterde werden de gezagvoerder en de overblijvende bemanningsleden aan wal gezet.''
De Osterhav werd later drijvende gemaakt en werd zuid waarts gesleept voor reparaties.
Pendeen later Citos 13-6-1923
Op 13-6-1923, brak aan boord van de Citos, een Zweeds stoom vrachtschip, het stuurgerei. Het schip was een westelijke koers varend met een lading hout en bevond zich ten westen van Stroma , bij zware zeegang.. Het meeste van de deklast en de opbouw was reeds overboord gespoeld. Zij dreef terug rond het Noorden van Stroma tijdens het hoogwater tij en miste ter nauwennoods de Lowther Rots.
Negen bemanningsleden trachten vrij te komen van het schip in een der reddings boten en verdronken bij deze poging.
Daarna redde de de reddingsboot van Longhope en een destroyer de rest van de bemanning onder grote moeilijkheden.
Het schip dreef ten oosten van de Skerries, alvorens te worden opgepikt door de H,L.S. Pole Star en een deel van de bemanning van de Pole Start aan boord zette.
Het stuurgerei werd gerepareerd en het schip werd op sleeptouw genomen, maar de sleeptrossen braken verschillende keren,
Na veel moeilijkheden werd het schip naar de veiligheid gesleept in de Inganess Baai bij Kirkwall, .
Pennsylvania 25-7-1931
De Pennsylvania uit Kopenhagen liep op een rif aan de west kant van Swona, tijdens een dichte mist.,op 25-7-1931. De bemanning werd gered door visserlui uit de plaats Stroma. Een gedeelte van de lading werd geborgen door de Deense sleepboot Gorm.
Het wrak werd vervolgens verkocht aan de visserlui, die zich ontfermden over de rest van de lading..
Pioneer Commander 13-8-1977
De Pioneer Commander, welke uitrusting voor het USA leger vervoerde, strandde bij de Lowther Skerries. Na enkele dagen werd zij weer drijvende en werd ze meegenomen naar Lyness.
Pitstruan 13-4-1917
Terwijl zij aan het mijnen vegen was voor de Admiraliteit, liep de Pitstruan op een mijn., op twee mijl ZO van Ness Head..
Radiant PD 298 22-11-1998
Het vissersschip Radiant, met visserij nummer PD 298 uit Peterhead, liep aan de grond in de ingang van de haven van de plaats Wick , na een verkeerde beoordeling van het tij.
Zij liep behoorlijk wat schade op aan haar sonar uitrusting,, tijdens het stampen van het schip op de haven bodem..
Wordt vervolgd.
Gelogd
Maart
Schipper
Berichten: 753
mijn worstelaers staen in de zije
Re: Herinneringen deel 3
«
Antwoord #1269 Gepost op:
27-10-2019, 09:29:40 »
Cor en Jan bedankt alweer
Gr Maart
Gelogd
J.H.
Schipper
Berichten: 2212
Re: Herinneringen deel 3
«
Antwoord #1270 Gepost op:
27-10-2019, 12:56:55 »
Fd-293-Eamont, 11-02-1941-gestrand te Latheronwheel,
Fd-293-Eamont-.jpg
(158.49 KB, 801x554 - bekeken 977 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
Berichten: 2212
Re: Herinneringen deel 3
«
Antwoord #1271 Gepost op:
27-10-2019, 14:21:30 »
Positie Fd-293-Eamont, nabij Latheronwheel..
Latheronwheel is een klein dorpje met een kleine haven naast een riviertje,
Maart, bij het haventje is een plaatsje voor campers ,kan je gelijk gaan vissen en roken. Zo ver ik weet hoef je niet te betalen maar er is een donatie box voor het onderhoud en daarnaast hangt mijn box, ik heb op een hoop campings een box hangen, Donation for Jan, weten hun veel.
Latheronwheel-.jpg
(107.02 KB, 900x600 - bekeken 907 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
Berichten: 2212
Re: Herinneringen deel 3
«
Antwoord #1272 Gepost op:
28-10-2019, 11:12:52 »
Latheronwheel camping
Latheronwheel_camping.jpg
(101.34 KB, 865x380 - bekeken 894 keer.)
Gelogd
vreemdeling
Schipper
Berichten: 1860
Re: Herinneringen deel 3
«
Antwoord #1273 Gepost op:
29-10-2019, 08:54:37 »
Deel 9
Rein 13-4-1937
Toen het Noorse vrachtschip Rein vast liep op de Helman Head op 13-4-1937 , werd haar bemanning van zestien personen gered door het lokale seine-net vissersschip de Smiling Morn.
De Rein van 725 ton was onderweg van Lyjor in Noorwegen naar Liverpool met een lading hout pulp..
Remus 23-2-1918
Het stoomschip Remus, gebouwd in 1908, 1,079 ton groot, zonk door een mijn, die
gelegd was door de UC-59 op zes mijlen ZZW van Copinsay,
Vijf opvarenden vonden de dood en de 12 overlevenden werden door een marine schip opgepikt op positie 58 50 N en 02 45 W\
Rhone 15-2-1940
Het Deense vrachtschip Rhone, gebouwd in 1916, van 1,064 tons, werd getorpedeerd ongeveer 50 mijl ten noorden van Rattray Head op 15-2-1940.
De Duitse onderzeeer U-14 bracht het Deense vaartuig Rohne tot zinken, waarbij negen doden te betreuren vielen, en het schip Sleipner ( waarbij dertien doden te betreuren vielen ) , kort na middernacht.. Een en veertig overlevenden, werden later opgepikt door de Zweedse trawler Standard en HMS Kipling.
Later op de dag, om 21.25 uur, torpedeerde de U 14 het Zweedse kolen schip Osmed, twintig mijl ten noorden van de Kinnaird Head , waarbij dertien doden te betreuren vielen en zeven overlevenden gered werden door de Loch Hope. –
Om 21-35 uur,bracht de U-14 het Zweedse kolen schip Liana tot zinken, waarbij tien opvarenden werden gedood en twee overlevenden door de trawler Loch Hope werden gered en 8 overlevenden werden gered door het Zweedse schip Santos.
Robert Schou 19-8-1966
De Deense trawler Robert Schou uit Fredrickshaven werd verlaten na slagzij te hebben gemaakt , nastranding op de Proudfoot. De bemanning werd door de reddingsboot uit Wick gered en werden naar de haven gebracht.
Echter nadat zij wat voedsel tot zich hadden genomen in het gebouw de Ardent, werd hen verteld dat het schip van de rotsen was afgegleden en naar zee drijvende was..
Hun werd een kans gegeven en er werd geconstateerd dat het schip zichtbaar onbeschadigd was..
Ross Puma GY 646 1-4-1968
De Grimsby trawler Ross Puma met visserij nummer. GY 646 ran strandde op de noord zijde van de Little Rackwick Shoals tijdens een NW lijke storm, met een ruwe zee en sneeuw buien.
Het was bitter koud en de bemsanning van vijftien personen stonden ineen gedoken aan de SB zijde van het schip.Door middel van de reddings vlotten van de trawler werden zij gered door de reddingsboot van Longhope. By means of the vessels liferafts they were rescued by Longhope lifeboat.
Dan Kirkpatrick werd geëerd door de toewijzing van zijn derde RNLI Zilveren Medaille. Dwaas genoeg, vond hij de dood in een ongeval met de reddingsboot van Longhope, alvorens de medaille uitgereikt kon worden.
Ross Tern GY 700 10-2-1973
De Grimsby trawler Ross Tern met visserij nummmer GY 700 strandde op de Tarf Tail, Swona.
Met de aanwakkerende wind en de zware deining probeerden zes opvarenden een redding vlot uit te zetten, maar door de heftige weers gesteldheden werd het vlot weg geslagen van het wrak. Zij werden uiteindelijk gevonden na een zoektocht van de reddings boten van Longhope en Wick..
Ondertussen waren de resterende vijf opvarenden op het wrak gebleven, zich vast klampend aan de opbouw van het schip..
De Longhope reddings boot redde hen uiteindelijk onder zeer moeilijke omstandigheden.
Jack Leslie werd hier voor geëerd door de toekenning van de RNLI Bronzen Medaille, voor dit dienst betoon..
Rutgers Victory 17-6-1953
Het Amerikaanse Liberty schip Rutgers Victory strandde op the Pentland Skerries in dichte mist.. Zij werd weer vlot getrokken met de hulp van de bergings vaartuigen. Salveda en Metinda III.
Scottish Maid K 553 4-6-1981
Het vissersschip de Scottish Maid met visserij nummer K553,onderweg naar de visgronden, liep op de kus,t op een mijl afstand benoorden de plaats Wick.
De bemanning werd gered vanaf een reddings vlot en aan wal gebracht in Wick.
Het schip werd “total lost “ verklaard.
Servus 6-12-1959
Het vrachtschip Servus uit Leith.met een bemanning van 9 personen, liep aan de grond precies onder het kasteel Dunbeath
Motor problemen waren er sinds het vertrek uit Buckie en het schip dreef hulpeloos rond in de Morey Firth, vooraf gaande aan een sterke ZW lijke storm.
Verscheidene schepen haastten zich om hulp te bieden en het FP schip Scotia bracht een lijn over., maar toen deze brak, werden herhaaldelijk pogingen uitgevoerd om een lijn over te brengen om te slepen, maar deze waren onsucces vol
De Cromarty reddings boot redde de bemanning op een korte afstand, alvorens het schip op de rotsen liep..
De bootsman van de reddings boot werd hier voor beloond met de zilveren RNLI Medaille voor deze redding.. .
Shakespeare H 406 11-12-1907
De trawler Shakespeare met visserij nummer H 406, liep aan de grond te Breckness bij Stromness op 11-12-1907 tijdens haar thuisreis vanaf de visserij.Het was een verschrikkelijke nacht en toen de trawler zonk, klauterde de bemanning in het want..
Vier manschappen vonden de dood, drie personen werden gered door de reddings boot en drie personen door de kustwacht. De RNLI Zilveren medaille werd uitgereikt aan de bootsman, dhr.Robert Greig, van de reddings boot van Stromness.
Solan INS 112 19-10-1995
Kort nadat het vissersschip Solan met visserij nummer INS 112 Scabster had verlaten, liep zij aan de grond bij Murkle.. Zware golf formaties braken op de kust en voor de reddingsboot was het onmogelijk om dichter bij het schip te komen, om de bemanning te redden.
De kustwacht deed diverse pogingen om een lijn aan boord te krijgen en inderdaad waren er twee personen zo gelukkig te kunnen ontsnappen met schrammen en kneuzingen, toen zij van de rotsen werden afgeslagen.
De bemanning werd kort hierna gered per helicopter.
De Solan werd als “totaal wrak” geclasseerd..
Sound Fisher 13-1-1957
Toen de Sound Fisher vier mijl OZO van Wick was, op weg van Lyness naar Gent, begon haar lading schroot te verschuiven, waar door het schip zonk.
Twee Aberdeense trawlers , de Dulcibelle en de Woodbine, pikten elk zeven bemannings leden op..
St Clair 30-1-1895
Op 30-1-1895 werd het 342 ton grootte schip ,de St Clair 1, getroffen door drie zware stortzeeën, toen zij probeerden de haven van Wick uit te varen en door de stroming op een zandbank werd gezet aan de achterzijde van de Noord Kade en ongeveer zestig yards er van verwijderd.
De reddingboot werd te water gelaten en in gereed gehouden, terwijl de raket brigade bezig was een broekboei installatie op te tuigen en hiermee de bemanning van twee en dertig personen en vijf passagiers te redden
De golven stortte zich over het scheepje heen, toen het getij de haven binnen stroomde en de deklading weg spoelde.
Het schip liep veel schade op aan de bodem, aan beide zijden van het schip, tussen de beiden bolders en het werd gevreesd, dat het schip “total loss “verklaard zou worden.
Echter op 13-3-1895 werd het schip drijvende gemaakt, opgelapt en naar Aberdeen gesleept voor verdere reparaties.
St Clair FD 15/ GY 387 23-8-1949
Bezig met de thuisvaart naar Great Yarmouth, met een goede vangst, liep de trawler ST.Clair met visserij nummer FD 15 in dikke mist aan de grond op Stroma, ,
Het schip werd weer drijvende en werd meegevoerd door wind en getij, liep het schip liep weer vast op de Swona..
De bemanning werd door de reddingsboot van boord gehaald.
St Nicholas 17-6-1914
Zij was een stalen stoomschip , wat gebouwd werd in 1871 te Whiteinch
Het schip leek veel op een ander schip genaamd de St Clair, maar de boeg en achterschip waren anders.
Zij liep aan de grond bij Proudfoot op 17-6- 1914 , zette zich vast op een richel en gleed vervolgens in dieper water bij het opkomen van het getij.
St Rognvald III 4-5-1973
De St Rognvald III liep vast op Theives Holm op 4-5-1973 toen zij Kirkwall naderde.. Haar bemanning werd van boord gehaald door een der reddingsboten van Shapinsay en Kapitein Moncreif werd ontslagen..Op 18-5-1973.kwam het schip weer vlot.
St Rognvald IV 5-3-1991
De St Rognvald IV werd gehandicapt bij Duncansby Head, toen het schip door een grote golf werd getroffen, die de vensters van het stuurhuis insloeg, wat schade aan bracht aan de electriciteit voorziening en het stuurgerei buiten werking stelde en tevens de kapitein ernstig verwondde.
De Wick reddingsboot en een helicopter waren vlug ter plaatse.
Terwijl de helicopter de kapitein verplaatste en de niet benodigde manschappen, was de reddingsboot in staat het schip te begeleiden naar een veilige ankerplaats in de Reiss Bay.
De kapitein werd geheel genezen verklaard en was instaat om de Walter McPhee trofee met een getuigschrift van de RNLI voor deze verleende dienst uit te reiken.
St Ronan H 86/Princess Elizabeth GY 590 12-10-1952
De Hull trawler St Ronan met visserij nummer H 86, met een bemanning van 20 personen, vertrok uit Hull op 11-10-1952. De volgende avond passeerde zij tussen Stroma en de vaste wal en liep vast bij St.John's Point. De bemanning werden van het schip gehaald door een motor boot uit Stroma en in Mey haven aan wal gezet.
Nadat hulppogingen mislukten, zonk zij uiteindelijk op 25-10-1952.
Wordt vervolgd
Gelogd
vreemdeling
Schipper
Berichten: 1860
Re: Herinneringen deel 3
«
Antwoord #1274 Gepost op:
01-11-2019, 10:18:24 »
Deel 10
St Sunniva 5-2-1914
De St Sunniva, gebouwd in 1887, liep aan de grond bij Graemeshall op 5-12-1914 en werd later weer vlot gekregen. Zij werd een wrak bij Mousa op 10-4-1930.
Er waren geen verliezen aan mensen levens,
Star of Victory A 4 25-10-1939
De trawler Star of Victory met visserij nummer A 4 ,, strandde bij Keiss op 25-10-1939. Verschillende pogingen werden aangewend om het schip vlot te krijgen, maar toen een sterke ONO lijke wind opstak, moest de Wick reddingsboot de bemanning van 10 personen van boord halen.
Drie dagen later ging een bergings ploeg van zeven personen , in een kleine boot er op uit om te trachten de trawler vlot te krijgen en haar te redden van de ondergang en werden verrast, toen een zware zeegang van een sterke Oostelijke wind hen noodzaakte, dat zij niet naar de wal konden terug keren.
De reddingsboot uit Wick redde hen
Wel werd er geregistreerd dat vliegtuigen van Wick het wrak als doel nodig hadden voor praktijk oefeningen.
Stellatus 3-3-1959
De Stellatus, gebouwd in 1936, afkomstig uit Helsingborg, liep aan de grond bij Aukengill in slecht weer.Zij was onderweg naar Ellesmere Port met een lading pulp.Haar bemanning werd gered door de reddingsboot uit Wick en door middel van een broekboei. .
Strathalford A 50 30-4-1940
De trawler Strathalford met visserij nummer A 50, werd naar de rotsen gedreven aan de noord zijde van de Wick baai en zestig yards van de kust, op 30-4-1940. Het schip werd herhaaldelijk gezweept door zware zeegang en negen bemanningsleden waren samen gevoegd in het stuurhuis en een man , die zich vast klampte aan de tuigage van de voor mast.
Vier mannen werden overboord geslagen en de Wick reddingsboot kon slecht een van deze vier man redden. Vijf mannen werden gered door de broekboei, maar de schipper kwam klem te zitten.
Een van de reddingslijnen, afgevuurd door kustwacht, werd opgepikt door de reddingsboot.De schipper wikkelde deze lijn om zijn middel en sprong in de woeste zee, waar hij opgepikt werd door de reddingsboot.
Strathcoe A 6 4-2-1959
De Aberdeen trawler Strathcoe met visserij nummer A 6 liep op de kust bij Rackwick op 4-2-1959. Er stond een noord- oostlijke wind en een zware grond deining met vijftien voet hoge golven, die tegen de kust aan braken.. De Longhope reddingsboot bemanning tuigde een boeibroek installatie op en haalden hiermee 14 bemanningslden door de woedend razende zee naar de veiligheid.
Dan Kirkpatrick werd hiervoor gehuldigd met zijn eerste Zilveren reddings medaille
Strathelliot A 46 28-10-1952
Tijdens een zware ZO lijke storm, liep de the Aberdeen trawler Strathelliot, met visserij nummer A 46,op de kust bij Selwick op het eiland Hoy.
De Stromness reddingsboot kon onmogelijk dichter bij het gestrande schip komen, door de zware zeegang en de rotsen.
Het Longhope reddings team redde de bemanning van twaalf koppen door middel van een boeibroek installatie, tijdens een windkracht van 50 mijl per uur en door 300 honderd yards woedende zee.
Tamara XII 18-2-1924
De Tamara XII van 1700 ton groot, ging ten onder bij Copinsay, tijdens een stormachtige wind, toen zij onderweg was van Leith naar Hamburg,
Tekla 21-1-1940
Het Deense vrachtschip Tekla, Gebouwd in 1920, met een lading van kolen en cokes.op reis van Burntisland naar Aarhus, groot 1,469 tons , werd getorpedeerd doorde U 22, ongeveer veertig mijl NNW van Kinnaird Head.
Negen opvarenden vonden de dood en negen overlevenden werden opgepikt door HMS Sikh ( F 82 veranderd als koopvaardij schip Iris ) en aan wal gebracht in Bergen,
Een lichaam spoelde aan en werd te Wick begraven..
Tennessee
Het Britse schip Baron Fairlie, gebouwd in 1925, groot 6,706 ton, kwam in aanvaring met de Tennessee van 5667 ton en veroorzaakte veel schade aan haar op 25-5-1940, kort nadat zij Kirkwall had verlaten met bestemming Leith
Het gebeurde in dichte mist, zich invoegend bij een konvooi van acht schepen, De Tennessee was als eerste op haar plaats in het konvooi en de Baron Fairlie was het laatste schip.. Door een onbekende oorzaak, passeerde de Baron Fairlie het andere schip en kwam in aanvaring met de Tennessee
De Tennessee werd aan de grond gezet bij Roana Bay in de buurt van Deerness.
Het grootste gedeelte van de lading werd gered en daarna werd het schip “total loss “ verklaard.
De aanvaring vond plaats op bestek 58.53 N 02.52 , bij Copinsay.
Thor BX 580 8-3-1952
Zij werd in 1943 gebouwd als de HMT St Agnes – verkocht naar Belgie en vervolgens naar Duitse eigenaars. Op 8-3-1952 kapsuisde zij en zonk bij North Ronaldsay in positie 58 50N 01 20 W. De bemanning van achttien opvarenden, vonden de dood..
Thunfisch 31-1-1975
De Thunfisch, een Duitse motor trawler, liep op een rots en zonk tijdens zwaar weer op ongeveer twee en een halve mijl NO van Duncansby Head. Er werd gedacht dat haar positie N57 39.0 W3 0.0. was.
Zij was in 1958 gebouwd, 824 ton groot, lengte 66 m, and breedte 9 m.
De bemanning van twintig personen had het schip verlaten in vijf reddingsvlotten,die verspreid raakten over een groot zee oppervlak.
Longhope redde drie mannen vanaf een reddingsvlot, helicopters tilden tien mannen vanaf een stuk land bij Swona.
Ondertussen had de reddingboot van Longhope besloten om op Swona naar overlevenden te zoeken en vonden daar de zeven resterende bemanningsleden die beschutting hadden gezocht in de hut met voedsel, die de vorige bewoner . Mr. Rosie, in de hut had achter gelaten.
Thyra 14-6-1914
Het Noorse stoomschip Thyra, onderweg van Dundee naar New York, met een stukgoed lading, strandde een mijl ten zuiden van Duncansby Head en bleef daar vast zitten.
Ondanks het lossen van de lading, faalde de pogingen om het schip weer vlot te krijgen.
Thyra II 5-7-1942
Op 5-7-1942 ramde het vrachtschip Thyra II, gebouwd in 1923, groot 1088 tons, een vaartuig van Royal Navy Dance klasse onderzeeer jager HMS Sword Dance, die op patrouille diensten bezig was met een oostkust konvooi WN 5 in dichte mist.
HMS Sword Dance zonk in minder dan een uur en zonk ongeveer 10 mijl ten oosten van Wick..
Trident PD 111 3-10-1974
De Trident PD 111, op weg naar Peterhead, zonk bij Noss Head op 3-10-1974 –
De gehele bemanning vond de dood.
U-14 Feb. 1940
De U-14, van 275 ton was in 1936 gebouwd en in 1945 tot zinken gebracht.. Zij bracht negen schepen van 12.344 tot zinken, met inbegrip van de schepen Rhone en de Sleipner op 15-2-1940 en de Liana en de Osmed op 16-2- 1940..';
U-14 5-6-1915
Zij werd op 5-6-1915 buiten werking gesteld door kanonvuur van de bewapende trawler Oceanic 11 en zonk bij Peterhead in positie 57 16 N en 01 16 O.
U-18 23-11-1914
De U-18 was de haven van Scapa Flow binnen gelopen., maar ziende dat de haven ledig was van schepen, trachtte zij weer te ontsnappen.
Dit werd gezien en zij werd geramd en ernstig beschadigd door de gewapende trawler HMT Dorothy Grey , voorheen de Aberdeen trawler A 212..
De U 18 kwam naar de oppervlakte en hees de witte vlag. Zij werd door haar eigen bemanning totzinken gebracht en haar bemanning van 26 personen werden gevangen genomen door de destroyer HMS Garry.
wordt vervolgd
Gelogd
Pagina's:
1
...
81
82
83
84
[
85
]
86
87
88
89
...
105
« vorige
volgende »
Ga naar:
Selecteer een bestemming:
-----------------------------
Vraag en antwoord
-----------------------------
=> Vraag en antwoord
=> Stamboom en Genealogie
-----------------------------
Hoofdindex
-----------------------------
=> Praatgroep Scheveningen
=> Wie wat waar
=> Gekeuvel
=> Alles over Duindorp
=> Drilling Offshore Site
-----------------------------
Historie
-----------------------------
=> Historische gebeurtenissen
=> Gebouwen en monumenten
=> Klederdracht
=> Portret Foto's
=> Straten en hofjes
=> Mooie momenten
=> Overige
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Powered by SMF 1.1.4
|
SMF © 2006, Simple Machines LLC
Laden...