Jaap,
in Voorburg op het Julianaplein bij de visboer tegenover de Mac hebben ze voor jou wanneer je ze vandaag (donderdag) besteld, vrijdag gebakken haring apart voor jou klaar liggen. Ik denk dat ze die haring niet zelf bakken maar het laten doen door een haringbakkerij.
Wij konden de olie waarin we de haring bakte niet meer gebruiken om andere vis te bakken daarom bakten we de haring altijd in olie die z'n beste kwaliteit had gehad en moest de pannen daarna helemaal schoon maken om niet de aroma van de haring met nieuwe olie te vermengen. Een hete pan kon ik niet één twee drie legen laatstaan schoon maken dus was een juiste timing van groot belang. Het eerste scholletje, tongetje of lekkerbekkie gebakken in nieuwe en verse olie vr.t ik meestal zelf op en dat vond ik hartstikke lekker, het maakte mij niet of negen uur in de morgen was.
Misschien zijn er lezers van deze site de weten waar in deze regio regelmatig gebakken bokking wordt verkocht?
Gebakken Bokking heeft voor dat ze als haring in de pan worden gebakken een lichte rook procedure ondergaan en worden daarna als 'blanke bokking' verkocht aan de handel. De lichte rooksmaak van de gebakken haring is heerlijk om te proeven en ik ervaar het iedere keer weer als fantastisch.
Voor zover ik weet worden de blanke bokkingen gekocht door Amsterdamse en Volendamse Vishandelaren die ze gebakken aan hun klanten verkopen.
Nu, ik zie jullie al likkebaarden na dit te hebben gelezen, dus op naar de visboer.
Oho Jaap, de Kompasstraat verkoopt ook gebakken haring in het zuur....... moet je ook eens proberen! Zitten er meestal drie in een bakje..........
B@rtW.