557
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 12-05-2012, 13:48:38
|
SCH310 Voortvaren
Deze motorlogger is in 1916 als SCH256 Alka gebouwd bij Fa. Boot te Leiden voor rekening van W. Hoogenraad & D. v/d Zwan te Scheveningen.
Inhoud: 111,07 brt (na verlenging 153,59 brt) Afmetingen: 25,42 (33,50) x 6,65 x 2,90 m Motor: 2 cil. Industrie 80 pk, later vervangen door een 4 cil. Industrie 240pk
1915 SCH 256 Alka eig. W.Hoogenraad & D. v/d Zwan 1926 SCH 256 Alka eig. N.V. D. v/d Zwan & Zn. 1927 SCH 302 Willem van der Zwan eig. A. v/d Zwan & Zn. 1928 SCH 302 Willem van der Zwan motor ingezet 1938 SCH 302 Willem van der Zwan wijziging motor 1941 SCH 302 Willem van der Zwan gevorderd, VS 1428 1945 SCH 302 Willem van der Zwan vrijgegeven te IJmuiden 1948 SCH 302 Willem van der Zwan eig. Fa. A. v/d Zwan & Zn. verlengt en hermeten 1954 SCH 302 Willem van der Zwan eig. N.V. A. v/d Zwan & Zn. 1961 SCH 302 Willem van der Zwan eig. W. v/d Zwan & Zn. B.V. 1962 KW 62 Willem van Beelen eig. Gebr. van Beelen, in huurkoop 1966 SCH 310 Voortvaren eig. B. v/d Toorn 1968 SCH 310 Voortvaren verkocht voor sloop aan N.V. Koophandel te Nieuw-Lekkerland
Jan
|
|
|
559
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 06-05-2012, 10:59:30
|
Deze week weer eens een schip van Scheveningse bodem: de SCH307 Margaretha.
De Margaretha is in 1964 onder bouwnr. 1457 gebouwd bij Boot te Leiden in opdracht van de Sleephelling Mij Scheveningen (bouwnr 199) voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen te Scheveningen.
Het schip kwam in 1964 in de vaart.
Inhoud: 316 BRT Afmetingen: 43,41/40,70 x 7,22 x 3,82 m Hoofdmotor: 8 cil. Deutz 1000 pk
In 1975 is het schip afgevoerd en gesaneerd.
Jan
|
|
|
564
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 22-04-2012, 22:48:39
|
Dirk,
Erg mooi schilderij. Weet je toevallig wie de schilder is of waar het plaatje vandaan komt?
Ik heb toevallig van hetzelfde schip (GY48 Arsenal) ook een schilderij gemaakt. Zet ik volgende week op het forum.
Mvg
Jan
|
|
|
565
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 21-04-2012, 17:45:11
|
Speciaal voor Maart: de SCH7 Pollux
Dit schip werd in 1960 gebouwd te Leiden door de Scheepswerf Boot onder bouwnr. 1443 voor rekening van Rederij v/h A. van der Toorn Jzn te Scheveningen. De tewaterlating vond plaats op 25 mei 1960 en het schip kwam in de vaart in september van datzelfde jaar.
Zusterschepen waren de Jaap SCH60, Prinses Margriet SCH248 en Arie SCH249.
Deze schepen waren zowel uitgerust voor de uitoefening van de trawlvisserij en de haring-drijfnet-visserij. Het tonnenruim beschikte over een laadcapaciteit van 204 kantjes; het nettenruim, dat daarvoor ook benut kan worden, heeft eveneens een laadcapaciteit van 204 kantjes. Het visruim heeft een capaciteit van 816 kantjes of 2000 kisten van 50kg. De schepen beschikte over een kampagnedek van 15 m lengte. Het op het kampagnedek aangebrachte dekhuis bevat de kombuis en een messroom. Onder het kampagnedek bevinden zich de verblijven voor totaal 15 personen.
Afmetingen: 41,45/38,33 x 7,12 x 3,39 m. Inhoud: 270 BRT Hoofdmotor: 12 cilinder Brons van 900 pk. In 1973 is de Brons motor vervangen door een ABC van 1080 pk.
In 1973 ging het schip over naar de Visserij Mij. Pollux en kreeg de naam Petronella Margaretha SCH7.
In 1975 is het schip gesaneerd en afgevoerd.
Jan
|
|
|
566
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 14-04-2012, 13:59:52
|
Weer terug naar de Engelse trawlers. Dit keer de GY58 Everton.
De GY58 Everton is in 1958 in de vaart gekomen voor de rederij Consolidated Fisheries Ltd uit Grimsby.
Het schip was een van de grootste trawlers van het Verenigd Koninkrijk en is gebouwd bij Cochranes te Selby onder bouwnr. 1429.
Inhoud: 884 bruto ton Lengte: 185 ft ( 56,3 m) Breedte: 33 ft (10 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat Amos & Smith uit Hull. Vermogen is mij niet bekend.
Tijdens de kabeljauwoorlog met IJsland is het schip beschoten door de IJslandse kustwacht en heeft daarbij diverse treffers opgelopen maar is toch behouden thuisgevaren.
In mei 1975 is het schip opgelegd. Er is nog een poging gedaan om het schip als museumschip te gaan gebruiken maar dat plan is niet gerealiseerd en in 1976 is het schip alsnog verkocht voor de sloop.
Jan
|
|
|
567
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 06-04-2012, 09:33:04
|
Deze keer geen Engelse maar een Nederlands trawler alhoewel het schip wel gebouwd is in Engeland. Het betreft de IJM 9 Haarlem.
De Haarlem is een van de mooiste stoomtrawlers geweest die ons land heeft gekend. De Haarlem werd in 1937 besteld door de N.V. Visserijonderneming VEM bij de werf Cochrane & Sons te Selby (UK). Tegelijkertijd werd ook het zusterschip van de Haarlem, de Delft IJM 17 besteld. De Haarlem werd op 20 november 1937 te water gelaten en kwam op 6 maart 1938 aan te IJmuiden. Na de proefvaart vertrok het schip op 10 maart 1938 voor haar eerste reis ter visserij met als schipper L. Blok. De Haarlem en de Delft waren de modernste schepen van die tijd ook wat accommodatie betreft. Bijzonder was ook dat zij beschikten over een marconist.
bruto inhoud: 431 ton afmetingen: lengte 52,47 m breedte 8,10 m holte 4,32 m machine: 3 cylinder triple expansie 800 pk fabrikaat Arnos & Smith ketel: kolengestookte Schotse ketel
In de meidagen van 1940 week de Haarlem uit naar Engeland waar het schip gedurende de oorlog heeft gevaren voor de Britse admiraliteit als No. 306. Op 15 juli 1945 keerde de Haarlem terug in IJmuiden. Het schip moest grondig worden verbouwd. Pas op 29 augustus 1947 kon de Haarlem weer als stoomtrawler naar zee vertrekken.
Van 17 februari tot 1 maart 1960 maakte zij haar laatste visreis en werd daarna opgelegd. Op 14 oktober van datzelfde jaar vertrok de Haarlem voor haar laatste reis uit IJmuiden om te worden gesloopt.
Prettige paasdagen
Jan
|
|
|
568
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 31-03-2012, 15:12:37
|
Wederom een zeer fraaie Engelse trawler: de GY29 Velinda.
De GY29 Velinda is onder bouwnr 916 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steam Fishing Co Ltd uit Grimsby. De namen van de trawlers van deze rederij begonnen altijd met de letter āvā.
Het schip is op 12 juli 1956 te water gelaten en was de eerste in Beverly gebouwde trawler waarvan de bemanningsaccommodatie aan bakboordszijde geheel was doorgetrokken.
Inhoud: 788 bruto ton Lengte: 185 ft ( 56,3 m) Breedte: 32,5 ft ( 10 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.
De Velinda is in 1966 verkocht aan Northern Trawlers Ltd te Grimsby.
Op 12 februari 1975 is het schip op de thuisreis naar Grimsby in aanvaring gekomen met de H267 Ross Canaveral. Omdat reparatie te duur was is het schip vervolgens opgelegd en uiteindelijk in mei 1975 verkocht voor de sloop.
Jan
|
|
|
570
|
Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes
|
Gepost op: 24-03-2012, 14:30:58
|
Nogmaals een Engelse trawler. Dit keer de GY661 Tokio.
Dit schip is in 1961 gebouwd voor rekening van Diamonds Steam Fishing Co. uit Grimsby bij de Engelse werf Goole shipbuilding & Repairing Co. Ltd te Goole onder bouwnr. 525. De Tokio was de eerste uit een rij van 4. De andere drie schepen waren de GY668 Hondo, GY689 Okino en GY691 Erimo.
Inhoud: 273 bruto ton Lengte: 115 ft ( 35 m) Breedte: ?
Het schip beschikte over een dieselmotor.
De Tokio is in 1982 verkocht aan de Engelse marine om te gaan dienen als doelschip en kreeg de toepasselijke naam Bullseye. In 2001 is het schip verkocht aan een particulier en kreeg toen weer de naam Tokio. De bedoeling was om het schip in oude staat terug te brengen maar dat is uiteindelijk niet gelukt en in 2006 is het schip alsnog gesloopt te Grimsby
|
|
|
|
|