Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
12-05-2024, 12:14:19
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

  Laat berichten zien
Pagina's: 1 ... 33 34 35 36 [37] 38 39 40 41 42
541  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 01-09-2012, 15:25:31
Dennis,

Ik heb olieverf gebruikt. Acryl gebruikt ik nooit. Ik vind de kleuren daarvan minder mooi.

Jan
542  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 01-09-2012, 13:56:07

GY29  Velinda

De GY29 Velinda is onder bouwnr  916 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steam Fishing Co Ltd uit Grimsby.  De namen van de trawlers van deze rederij begonnen altijd met de letter ‘v’.

Het schip is op 12 juli 1956 te water gelaten en was de eerste in Beverly gebouwde trawler waarvan de bemanningsaccommodatie aan bakboordszijde geheel was doorgetrokken.

Inhoud: 788 bruto ton
Lengte: 185 ft ( 56,3 m)
Breedte: 32,5 ft ( 10 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

De Velinda is in 1966 verkocht aan Northern Trawlers Ltd te Grimsby.

Op 12 februari 1975 is het schip op de thuisreis naar Grimsby in aanvaring gekomen met de H267 Ross Canaveral. Omdat reparatie te duur was is het schip vervolgens opgelegd en uiteindelijk in mei 1975 verkocht voor de sloop.

Jan
543  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 25-08-2012, 10:44:35
SCH102 Maarten

Deze motorlogger is als VL166 Neeltje in 1911 gebouwd bij Gebr. Jonker te Kinderdijk voor rekening van C. van Toor Hzn.

Inhoud: ?
Afmetingen: ?
Motor: ?

1911 VL 166 Neeltje Eig . C v Toor Hzn
1931 GDY 166 Zofja Eig, Poolse Mij.
1934 VL 166 Neeltje Eig D v.d Heul
1943 gevorderd HH 07
1944 tot zinken gebracht bij Zijpe
1945 gelicht
1945 VL Neeltje Eig H van Toor
1958 SCH 102 Maarten Eig, v/h Fr.Vrolijk
1965 verkocht voor de sloop naar Zeebrugge

Jan
544  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 18-08-2012, 14:13:40
VL 103 Voorbode

De VL103 Voorbode was de laatste uit een serie van drie schepen  die voor rekening van de Doggermaatschappij uit Vlaardingen zijn gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Dageraad te Woubrugge.  De overige schepen waren de VL16 Voorloper en VL142 Voorwaarts welke in 1960 resp. 1961 werden opgeleverd .

De tewaterlating van de Voorbode vond plaats op 14 maart 1963 waarna het schip op 20 mei 1963 in dienst werd gesteld. 

De Voorbode was groot 286 bruto ton.
Afmetingen:  43,96/41,46 x 7,34 x 3,54 m.
De hoofdmotor was een 8 cilinder Deutz van 1000 pk.

In 1974 is de Voorbode verkocht naar Argentinië en is het schip onder de nieuwe naam  Santa Rosa op 26 november 1974 vertrokken uit de  haven van IJmuiden.

Jan
545  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 11-08-2012, 12:13:30
GY48 Arsenal

De GY48 Arsenal is onder bouwnr 928 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Consolidated Fisheries Ltd uit Grimsby.

Het schip is op 28 september 1957 te water gelaten en kwam in februari 1958 in de vaart.

Inhoud 744  bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 32,5 ft (9,9 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1400 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5  knopen kon worden behaald. 

In 1975 is de Arsenal verkocht voor de sloop.

Jan
546  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 04-08-2012, 16:22:34

SCH246 Geertruida

De Geertruida is in 1963 onder bouwnr. 182 gebouwd bij Sleephelling Mij Scheveningen  voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen  te Scheveningen.
Het schip kwam 24 februari  1964 in de vaart.

Inhoud: 319 BRT
Afmetingen: 43,31/40,62 x 7,22 x 3,86 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz  1000 pk

In 1976 is het schip afgevoerd en gesaneerd.  In 1981 weer in de vaart gekomen als Geertruida WV75 voor Capa Cross Fishing Co. (Pty) Ltd  te  Walvisbaai in Zuid-Afrika.

Het schip is in januari 1984 als gevolg van een brand aan boord gezonken.

Jan
547  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 14-07-2012, 14:47:53
SCH 171 Cornelis Vrolijk FZN

Door Cornelis Vrolijk’s Visserij Mij. te IJmuiden werd in 1966 haar eerste hektrawler in de vaart gebracht welke is gebouwd door de Sleephelling Mij. Scheveningen. Op 5 februari 1966 vertrok het schip voor de eerste reis onder schipper J. Klinkenberg.

De bruto inhoud van de SCH 171 bedroeg 352 ton, de lengte over alles 50,16 m, de breedte 8,52 m en de holte 6,14 m. De hoofdmotor had een vermogen van 1320 pk, fabrikaat Deutz.

In mei 1967 kwam het zusterschip SCH 6 Alida in de vaart. Dit schip is gebouwd voor de Rederij W. van der Zwan & Zonen . Schipper was A. Hofland.

Jan
548  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 07-07-2012, 13:30:11
SCH87 Holland

Deze motorlogger is als SCH135 H.W. Mesdag  in 1915 gebouwd bij A. de Jong te Vlaardingen voor rekening van A. de Jong.

Inhoud: 142,24 brt
Afmetingen: 31,66 x 6,58 x 2,83 m
Motor 4 cyl. Industrie 220pk (bj 1947)

1915 SCH 135 H.W.Mesdag Eig. A de Jong
1918 IJM 188 Hendrika Antonia Eig Job Gouda
1928 SCH 87 Holland Eig A en P den Dulk
1936 andere Eig,H den Dulk Pzn
1959 SCH 87 Holland Eig S en B v Leeuwen
1964 Eig B van Leeuwen
1969 uit de vaart genomen , werd gebruikt voor de sportvisserij "Hollandia". eig. J.P. Groen.

Jan
549  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 30-06-2012, 13:30:22
SCH118 Oceaan V

Deze motorlogger is in 1936 gebouwd bij A. Vuyk te Capelle a/d IJssel  voor rekening van rederij  A. van der Zwan & Zonen te Scheveningen.

Inhoud: 161,31 brt na verlenging 191,12 brt
Afmetingen: 33,5 (37,98) x 6,83 x 3,00 m
Motor: 4 cil. Industrie 240pk later vervangen door een 6 cil. Industrie 450pk

1937 SCH 118 Oceaan V eig. Arie van der Zwan & Zonen.
1940 SCH 118 Oceaan V gevorderd, M4302 - M 3403.
1945 SCH 118 Oceaan V vrijgegeven te IJmuiden
1951 SCH 118 Oceaan V verlengd en hermeten.
1954 SCH 118 Oceaan V eig. N.V. A. v/d Zwan & Zn.
1961 SCH 118 Oceaan V eig. R. v/d Zwan & Zn N.V.
1962 SCH 118 Oceaan V exploitatie bij de Fa. Oceaan beëindigt.
1964 SCH 118 Oceaan V in huurkoop aan de Red. "Vuurbaak".
1965 SCH 118 Oceaan V eig. Red. "Vuurbaak", dir. J.Verbaan.
1967 SCH 118 Oceaan V voor onbepaalde tijd verhuurd aan P.Taal
1968 SCH 118 Oceaan V eig. Red. Oceaan. dir. P.Taal.
1969 SCH 118 Oceaan V niet meer voor de visserij gebruikt, bestemming onbekend.

Jan
550  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 23-06-2012, 15:50:37

SCH 35 Koningin Wilhelmina

De Koningin Wilhelmina is in 1964 onder bouwnr. 190 gebouwd bij Sleephelling Mij Scheveningen  voor rekening van rederij J.J. Van Der Toorn Azn te Scheveningen.
Het schip kwam ook in 1964 in de vaart.

Inhoud: 319 BRT
Afmetingen: 43,36/40,64 x 7,22 x 3,83 m
Hoofdmotor: 8 cil. MWM 1300 pk

In 1973 is het schip overgenomen door Dirk Kuyt & Zn te Urk en werd toen de Pieter Sr. UK42

Het schip is uiteindelijk in 1976 afgevoerd.

Jan
551  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 16-06-2012, 10:47:57
GY648 Vivaria

Van deze fraaie Engelse trawler heb ik al eerder een schilderij geplaatst.

De Vivaria is onder bouwnr 961 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steamfishing Co Ltd uit Grimsby.

Deze fraaie driedekker stond bekend als de snelste trawler van Grimsby.

Het schip is op 12 mei 1960 te water gelaten en kwam in september datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 744  bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)
Het schip beschikte over een diesel  voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

De Vivaria is in 1966 overgegaan naar Northern Trawlers Ltd uit Grimsby en vervolgens in 1971 naar Ross Trawlers Ltd uit Grimsby.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
552  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 09-06-2012, 11:45:59
SCH 22 Magnolia

De Magnolia is in 1962 onder bouwnr. 636 gebouwd bij Scheepswerf Fa. S. Seymonsbergen te Amsterdam voor rekening van Jaczon Rederij en Haringhandel te Scheveningen.
Het schip kwam 21 juli 1962 in de vaart.

Inhoud: 343 BRT
Afmetingen: 48,34/45,53 x 7,54 x 3,85 m
Hoofdmotor: 8 cil. Industrie 1000 pk

In 1973 is het schip overgenomen door J. de Ridder en werd toen de SCH1 Johanna Louisa.

Het schip is uiteindelijk in 1975 afgevoerd.

Jan
553  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 04-06-2012, 21:14:06
Iggypop,

Ik zal mijn best doen om het nog moeilijker te maken Knip oog

Jan
554  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 03-06-2012, 10:00:30
H253 Calydon

De stoomtrawler H253 Calydon werd als H159 Northella onder bouwnr 838 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J Marr & Son Ltd uit Hull.

Het schip is op 11 januari 1951 te water gelaten.

Inhoud 787 bruto ton
Lengte: 188,5 ft ( 57,5 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel. De stoommachine was geleverd door C.D. Holmes en leverde een vermogen van 1250 ipk waarmee een max. snelheid van 13,6 knopen kon worden behaald.

In 1956 is het schip verkocht aan P/f Sjǿrnan Westermanhavn Faeroe Islands en hernoemd in Gullberg. Daar heeft het tot 1965 gevaren en is toen overgegaan naar de rederij Hendriksen & Co Ltd uit Hull en kreeg toen de naam H253 Calydon.

In 1973 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
555  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: vervolg.. Mooie trawler plaatjes Gepost op: 26-05-2012, 12:58:31
SCH89 Jo

Deze motorlogger is in 1915 als VL61 Jo gebouwd bij De Groot en Van Vliet te Slikkerveer  voor rekening van rederij  Van Toor Visserij Mij. te Vlaardingen.

Inhoud: 176,64 brt
Afmetingen: 34,51 x 6,56 x 2,74 m
Motor: 4 cil. Brons 240 pk

1915 VL 61 Jo Eig. van Toor Visserij MIJ
1925 VL 61 Jo Eig C van Toor
1931 GDY 61 Irena Eig Poolse MIJ
1934 VL 61 Jo Eig D van Heul
1957 VL 61 Jo Eig C van Toor
1958 SCH 89 Jo Eig. v/h Fr.Vrolijk
1965 verkocht voor de sloop aan de Brugse Sleepsloperij Zeebrugge

Ik kreeg n.a.v. het schilderij van de SCH89 de volgende reactie van Bob Allen uit Engeland:

"I remember the late 50's early 60's when we used to have loads of these lads in WY and SH at the weekends, and working alongside of them at the drifts, occasionally we would go to their pole end and haul a few nets aboard to make up our fleets a bit.
Their nets were well tarred and as hard as hell, the herring used to bounce off em instead o meshing.
The crews used to sing and chant when they were hauling, you could hear a mile away. Good days Good days."


Jan
Pagina's: 1 ... 33 34 35 36 [37] 38 39 40 41 42


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!