Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
10-11-2024, 20:20:39
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Praatgroep Scheveningen
| | |-+  Oude en nieuwe reddingboten
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 21 22 23 24 [25] 26 27 28 29 ... 37 Omlaag Print
Auteur Topic: Oude en nieuwe reddingboten  (gelezen 435318 keer)
L.de Graaff
Gast
« Antwoord #360 Gepost op: 06-07-2011, 20:13:12 »

De Koningin Juliana...


* vlaggetjesdag_Stellendam_2011_18.JPG (145.7 KB, 694x521 - bekeken 1019 keer.)
Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #361 Gepost op: 07-07-2011, 07:39:13 »

Mooie foto's van nieuw en oud.
Gelogd
Iggypop
Gast
« Antwoord #362 Gepost op: 21-07-2011, 13:17:31 »

Oefening op strand.


* JVEBTCHT.jpg (97.46 KB, 889x631 - bekeken 1476 keer.)
Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #363 Gepost op: 21-07-2011, 15:10:57 »

Mooie foto maar de boot ligt wel erg hoog op het strand lijkt me?
Gelogd
Iggypop
Gast
« Antwoord #364 Gepost op: 21-07-2011, 19:33:22 »

Wybe

Was ook een oefening, rechts net boven de horizon zie je een sleeptros...
Gelogd
Venomous
Gast
« Antwoord #365 Gepost op: 21-07-2011, 23:44:54 »

I want to tell the English speaking world about the ZEEMANSHOOP and the 47 passengers and crew it took to England on the 14 - 15 May 1940.

They were picked up by HMS VENOMOUS, my father's old destroyer, and taken to Dover.

Please see:  http://www.holywellhousepublishing.co.uk/Zeemanshoop.html

And: http://www.holywellhousepublishing.co.uk/Engelandvaarders.html

Unfortunately, I can't speak Dutch!

Can somebody tell me if there is new information on this FORUM which I can add to my web pages?

And can anybody put me in touch with the families of the passengers and crew of the ZEEMANSHOOP?

I need your help to tell their story.

Bill Forster

Elders in dit forum had ik beloofd hier nog het relaas van de vlucht naar Engeland in mei 1940 van de mrb Zeemanshoop te plaatsen. zoals dat door H.Th. de Booy (direkteur van de NZHRM) is verwoord in het boek 'Tusschen mijnen en grondzee-en':

De korte strijd tegen de Duitsche overmacht naderde haar dramatisch einde. In de vroege ochtenduren van 14 Mei werd de Britsche Marine-attache te Den Haag, Admiraal Sir Gerald Dickens gewaarschuwd, dat hij direct zou moeten vertrekken, wilde hij niet in krijgsgevangenschap geraken.
De verbindingen met Hoek van Holland of IJmuiden waren echter te riskant, slechts Scheveningen bleef over. Een Britsche torpedojager zou hier voor de kust kruisen; de motorreddingboot ,,Zeemanshoop" werd opgedragen Admiraal Dickens aan boord te brengen. De zon stond reeds boven de kim toen schipper M. J. Bruin met Admiraal Dickens en zijn assistenten Morell en Loudon de haven van Scheveningen verliet. Duitsche vliegtuigen hadden het Britsche oorlogsschip echter ontdekt; terwijl het afweergeschut donderde en bommen rechts en links van het schip in zee vielen kwam de „Zeemanshoop" langszij. Geen tijd werd verloren, de drie Engelschen sprongen vlug over en op voile kracht voer de torpedojager westwaarts. Vijf jaren later keerde Admiraal Sir Gerald Dickens als Flag Officer Holland naar ons land terug. Den goeden dienst, hem op 14 Mei 1940 door de ,,Zeemanshoop" verleend, bleek hij niet te zijn vergeten; een zijner eerste bezoeken gold de bemanning van station Scheveningen, voor wie hij tabak en -vruchten had meegebracht.
De ,,Zeemanshoop" zou op dien rampzaligen 14den Mei nog meer goed werk verrichten. Het stond 's ochtends reeds vast, dat de strijd dien dag zou afloopen; het grootste gedeelte van het in Nederlandsche wateren opereerende marinematerieel was reeds overgestoken en Vice-Admiraal J. Th. Fiirstner wees een aantal officieren van den Marinestaf aan om hem naar Engeland te vergezellen, van waaruit Nederland den strijd tegen den vijand zou voortzetten. Behalve de mrb. „Zeemanshoop" werd ook een schokker gerequireerd, waarmede de Nederlandsche Marineofficieren en enkele Fransche Generaals naar de Nederlandsche torpedoboot Hr.Ms. „Z 5" zouden varen, die hun tegemoet zou komen. Gelukkig was het heiig, Duitsche vliegtuigen merkten het, voor de voortzetting van onzen strijd ter zee zoo waardevolle transport, niet op, doch de „Z 5" liep men mis. Allen gingen nu over op den Scheveninger schokker en de „Zeemanshoop" keerde terug naar de kust. Dikke rookwolken dreven reeds boven het geteisterde Rotterdam. De Nederlandsche strijdkrachten, met uitzondering van die in Zeeland, capituleerden. Des avonds voer de „Zeemanshoop" voor de derde maal uit, doch nu niet onder schipper M. J. Bruin. Te Scheveningen trachtten talrijke mannen, vrouwen en kinderen, meest Joden, die zich geen illusies maakten over het lot dat hun zou wachten als de Nazi's ons land in hun macht hadden, naar zee te vertrekken. Er waren echter geen visschersvaartuigen voor dit doel te vinden. Een viertal studenten sprongen aan boord van de „Zeemanshoop", de motor werd aangezet, talrijke vluchtelingen, scheepten zich in en de overbemande reddingboot voer de haven uit. Langen tijd verkeerden wij in onzekerheid of de boot ooit in Engeland was aangekomen. De Algemeen Gemachtigde voor oorlogs- en defensieschade besliste, dat de Staat niet verplicht was de N.Z.H.R.M. het verlies van de „Zeemanshoop" te vergoeden. Wel werd echter de mogelijkheid opengelaten een tegemoetkoming te geven in de schade, doch dan moest eerst met zekerheid bekend zijn, dat de „Zeemanshoop" verloren was. Gelukkig bleef onze reddingboot behouden; de eerste aanwijzing hiervan was een gift van ƒ 25.— die de vader van een der „passagiers" ons zond als bewijs van dankbaarheid voor den goeden dienst aan zijn zoon bewezen. Zekerheid kregen wij echter, toen ik een Roode Kruis-telegram uit Engeland ontving van mijn broeder, -den Luitenant ter Zee Ie klasse A. de Booy, marine-attaché te Londen, luidende: „Broertje van Dorus, Arthur en Hilda is hier en maakt zich verdienstelijk".
Dorus (Rijkers), Arthur en Hilda zijn namen van reddingbooten der N.Z.H.R.M.: de bedoeling van dit „familie"-telegram was duidelijk! Het was een allerpleizierigste gedachte te weten, dat één van onze booten aan de andere zijde in actie was, in dienst van de goede zaak.
De Koninklijke Marine maakte dankbaar gebruik van de „Zeemanshoop" als communicatie-vaartuig van den mijnenveegdienst, eerst te Holyhead en later te Harwich. Er werden zéér zware eischen aan de boot gesteld; bepaald zachtzinnig werd er niet mede omgegaan, doch zij bleek tegen deze nieuwe taak te zijn opgewassen. Vooral dank zij de voortreffelijke kwaliteiten van den rubber stootgordel werd de „Zeemanshoop" tegen zeer hardhandige aanrakingen met schepen en kademuur zoodanig beschermd, dat zij niettegenstaande de onbarmhartige oorlogsdiensten in leven bleef. Eind Juli 1945 werd zij door een Nederlandschen mijnenveger naar IJmuiden gesleept en daar zagen wij onze boot terug; zij het dan ook met duidelijke litteekens van de zware jaren, die zij achter den rug had.
De Marine wilde haar nog eenigen tijd als communicatie-vaartuig voor de mijnenvegers gebruiken, die de mijnenvelden voor Terschelling opruimden, doch de motor had het tenslotte afgelegd hetgeen geen wonder was. Het machinekamerpersoneel der Marine, dat dagen lang zwoegde om den motor aan den gang te krijgen, herdoopte de boot in „Zeemans wanhoop"; begrijpelijk, doch wel wat onbillijk gezien de abnormale diensten, die van deze reddingboot waren gevergd! Tenslotte werd zij naar de z.g. „millioenenhoek" van de Rijkswerf te Willemsoord gesleept, zoo genoemd, omdat daar destijds een collectie aftandsche oorlogsschepen lag, slechts geschikt voor sloop. „Wat een rot boot" stond er met krijt op de motorkap geschreven, toen ik haar terugvond! Doch de Marine kwam royaal voor den dag: de Marinewerf kreeg opdracht de „Zeemanshoop" geheel in ouden staat te herstellen alvorens zij aan ons zou worden overgegeven.

Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #366 Gepost op: 22-07-2011, 02:43:25 »

Dag Bill,

I've send you already an email.

You can try to read WEBsites in dutch via Google-Translate.
Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #367 Gepost op: 22-07-2011, 02:53:56 »

De bovenstaande engelstalige WEBpagina's bevattten foto's van de vluchtelingen die in mei 1940 met de mrb Zeemanshoop naar Engeland ontkwamen!!
Foto's die mij tot vandaag onbekend waren!



De Zmh komt bij de HMS Venomous aan




De vluchtelingen a/b van de HMS Venomous




Idem  [alle foto's:  Lt Peter Kershaw RNVR]


Ook staat er uitgebreide informatie over de vlucht en de vluchtelingen.
Gelogd
Venomous
Gast
« Antwoord #368 Gepost op: 22-07-2011, 12:00:29 »

Thank you for suggesting Google Translate as a solution to my lack of Dutch.

It helps a little - but only a little!

It gives a vague idea of the meaning but the translation is far too bad to use on my web page about the ZEEMANSHOOP.

But there is a lot in this passage which I could add to the web page.

But I especially want to contact the families of the passengers on the ZEEMANSHOOP.

When Wim Belinfante died he left a legacy to pay for a new lifeboat which was named  Zeemanshoop when it was launched at Breskens in 2000 by Dora Belinfante. Wim Belaonte was 36 and his sister Ada 29 when they left Scheveningen aboard the Zeemanshoop. His other sister, Dora, was unable to escape and was sent to Thersianstadt but survived.

And I am told that the Belinfante family lived in Scheveningen.

Do they still there today?

Bill Forster / Venomous

Gelogd
Venomous
Gast
« Antwoord #369 Gepost op: 25-07-2011, 18:45:51 »

I have some Flemish speaking cousins visiting us this evening and I am hoping they will agree to translate this account of the Voyage of the ZEEMANSHOOP for me.

And in this mornings post I received the English edition of Leot Velmans book in which he gives a very detailed account of the voyage of the ZEEMANSHOOP, far more detailed and interesting than that given by Meyers. And if you can't speak English you can read the Dutch edition, see details on my web site:

http://www.holywellhousepublishing.co.uk/Engelandvaarders.html

----------- snip

Loet Velmans was 17 when he left the family home in Scheveningen with his parents on the Zeemanshoop. From London he went to the Dutch East Indies to be as far away as possible from Hitler's Europe but in March 1942 the Indonesian archipelago was over-run by the Japanese and he became a prisoner of war and was sent to the Changi internment camp in Singapore. From there he was sent to join the 200,000 slave labourers working on the infamous railway being built along the Burmese-Thai border immortalised by the film, The Bridge on the River Kwai.

After the war he returned to the Netherlands, studied at Amsterdam University and then emmigrated with his wife to the United States.  Sixty years later he returned to the River Kwai to come to terms with his past and wrote a book about his wartime experience, The long Way Back from the River Kwai (Academy, 2003) which was published in Dutch as Terug naar de River Kwai, Herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog (Walburg Pers, 2005). It includes a reproduction of the names of the passengers and crew of the Zeemanshoop written on the back of the old sea chart during the voyage and a detailed description of the voyage.

---- end

Highly recommended - I am trying to contact the author.

Or his family ...

Bill
Gelogd
Iggypop
Gast
« Antwoord #370 Gepost op: 26-07-2011, 17:53:08 »

Misschien al bekent, maar ik plaats hem toch maar even.


* baronvk.jpg (121.69 KB, 890x676 - bekeken 1343 keer.)
Gelogd
Iggypop
Gast
« Antwoord #371 Gepost op: 07-08-2011, 21:25:33 »

Afgelopen zaterdag voor Katwijk. Arie van Dijk kan er wel wat van..


* demokatwijk2011.jpg (88.36 KB, 979x529 - bekeken 1266 keer.)
Gelogd
Venomous
Gast
« Antwoord #372 Gepost op: 11-08-2011, 23:52:59 »

I have had to completely rewrite the story of the voyage of the ZEEMANSHOOP to include new information from crew member Karel Dahmen (now 92) and Loet Velmans (88), see: http://www.holywellhousepublishing.co.uk/Zeemanshoop.html

And am now telling their stories and that of 99 year old Marien de Jonge on the page about the passengers and crew:  http://www.holywellhousepublishing.co.uk/Engelandvaarders.html

But I still need information from - or about - the following families: Aruheim / Aroheim, Daniels, Fischer,  Goldschmidt, Meyer, Meier, Meleuman, Singer, Weyl, Van Wezel and Zactichek.

Please do contact me if YOU can help.

Or know somebody who can.

Bill Forster / Venomous


I have some Flemish speaking cousins visiting us this evening and I am hoping they will agree to translate this account of the Voyage of the ZEEMANSHOOP for me.

And in this mornings post I received the English edition of Leot Velmans book in which he gives a very detailed account of the voyage of the ZEEMANSHOOP, far more detailed and interesting than that given by Meyers. And if you can't speak English you can read the Dutch edition, see details on my web site:

http://www.holywellhousepublishing.co.uk/Engelandvaarders.html

----------- snip

Loet Velmans was 17 when he left the family home in Scheveningen with his parents on the Zeemanshoop. From London he went to the Dutch East Indies to be as far away as possible from Hitler's Europe but in March 1942 the Indonesian archipelago was over-run by the Japanese and he became a prisoner of war and was sent to the Changi internment camp in Singapore. From there he was sent to join the 200,000 slave labourers working on the infamous railway being built along the Burmese-Thai border immortalised by the film, The Bridge on the River Kwai.

After the war he returned to the Netherlands, studied at Amsterdam University and then emmigrated with his wife to the United States.  Sixty years later he returned to the River Kwai to come to terms with his past and wrote a book about his wartime experience, The long Way Back from the River Kwai (Academy, 2003) which was published in Dutch as Terug naar de River Kwai, Herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog (Walburg Pers, 2005). It includes a reproduction of the names of the passengers and crew of the Zeemanshoop written on the back of the old sea chart during the voyage and a detailed description of the voyage.

---- end

Highly recommended - I am trying to contact the author.

Or his family ...

Bill
Gelogd
Iggypop
Gast
« Antwoord #373 Gepost op: 15-08-2011, 11:44:37 »

http://www.youtube.com/watch?v=wKcAuXqHUqc


* schumacher.jpg (65 KB, 649x305 - bekeken 1146 keer.)
Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #374 Gepost op: 19-08-2011, 19:39:44 »

De Directeur Schumacher is de voormalige roeireddingboot van Ter Heijde.
Na de oorlog is ze verbouwd tot een prachtig zeiljacht.
Op Terschelling hebben ze haar teruggebracht naar de oorspronkelijke situatie. De afgelopen jaren is er een wagen bijgebouwd. Vorig jaar trainde men een 12-span Friezen om de wagen op de kar over het duin en langs de vloedlijn te brengen.
Dit jaar is men zover gekomen dat de boot ook met paardekracht gelanceerd kon worden. Een prachtig schouwspel.
Gelogd
Pagina's: 1 ... 21 22 23 24 [25] 26 27 28 29 ... 37 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!