Index pagina Admin pagina Uitloggen SCH voorpagina wijzigen SCH schepen wijzigen SCH schepen toevoegen VL voorpagina wijzigen VL schepen wijzigen VL schepen toevoegen KW voorpagina wijzigen KW schepen wijzigen KW schepen toevoegen IJM voorpagina wijzigen IJM schepen wijzigen IJM schepen toevoegen RO voorpagina wijzigen RO schepen wijzigen RO schepen toevoegen MA voorpagina wijzigen MA schepen wijzigen MA schepen toevoegen AM voorpagina wijzigen AM schepen wijzigen AM schepen toevoegen Overige voorpagina wijzigen OV Schepen wijzigen OV schepen toevoegen Statistieken Voorpagina Reders wijzigen Reders wijzigen Reders toevoegen

Scheveningen 51

Naam: Jaar: Model: Reder:
Mentor1910 Motorlogger v/h A. v/v Toorn. Jz.
Brief nummer:3768
Scheepswerf:Gebr Meer te Vlaardingen
Motor:70 Pk 2 cil. Brons Bj 1928
Bruto:106.30 ton
Neto:65,26 ton
Lengte:24,35 meter
Breedte:2,80 meter
Holte:2,80 meter
Begin:1910 SCH 418 Mentor Eig. A v.d Toorn Jz
Verandering:1918 SCH 418 Mentor Eig J.A van Veen word gebruikt als vrachtvader
1919 SCH 51 Mentor Eig. A v.d.Toorn Jz
133 GDY 51 Mwa VI Eig Poolse MIJ Mewa
1941 gevorderd door de duitse weermacht . V 1247.
1946 SCH 51 Mentor Eig. A v.d Toorn Jz
Einde:1957 verkocht voor de sloop aan N.V Koophandel te Nieuw Lekkerland
Extra info:De bijnaam van deze logger was "De Koe", dit vanwege het model van dit schip.
GDY-51 "Mewa VI"


1910 als stalen zeillogger gebouwd en in de vaart gebracht door de rederij v /h A. van der Toorn Jzn als SCH-418 "Mentor". De logger deed, door zijn zeer plompe vorm, denken aan een tussenvorm van een loggerbom en een houten zeillogger.
De loggerbom was bedoeld als overgangsmodel van de bomschuit naar de houten zeillogger, maar die scheepsvorm is nooit een succes geble¬ken, er zijn maar enkele loggerbommen gebouwd. De "Mentor" werd voor de oorlog, de "Kiespijnlogger" en na de oorlog de "Koe" genoemd
1914 verliest de logger zijn visserijnummer en gaat als "Mentor" enige jaren als vrachtlogger varen
1919 wederom voor de visserij in de vaart, voor rederij A. van der Toorn, thans als SCH-51 "Mentor"
1928 wordt motorlogger, Bronsmotor 50 PK tweecylinder
1934 wordt Poolse logger GDY-51 "Mewa VI". Enige jaren later komt het schip bij thuisvaren in slecht weer terecht en strandt dan op enige mijlen bezuiden Scheveningen. Wordt korte tijd later vlot gebracht en komt weer in de visserij terug
1940-1945 door de Duitse bezetter in beslag genomen
1946 wederom als SCH-51 "Mentor" en komt bijna niet gewijzigd weer in de vaart voor rederij van der Toorn, is dan in de begin jaren vijftig enige tijd voor rederij VVM., directie J.J. van der Toorn, in de vaart geweest
1957 opgelegd om in
1958 gesloopt te worden.

Schippers vanaf 1900:

1919 M. Baak 1920 t/m 1922 C. de Graaf 1924 t/m 1927 M. Pronk 1928 Joh. Dijkhuizen 1929 t/m 1936 C. den Dulk 1937 W. den Heijer 1938 t/m 1939 J. Harteveld 1946 t/m 1947 J. Taal 1948 t/m 1951 J. Pronk 1952 J. van Duijn 1953 t/m 1954 W. Korving
Hier als GDY 51 Mewa VI

Scheveningen 51

Naam: Jaar: Model: Reder:
Prinses Margriet ex KW 511946 Kotter Sleep.Mij Schevenimgen

Nog geen schippers bekend.

Heeft u nog aanvullende gegevens, opmerkingen, wijzigen, fotos of betere kwaliteit fotos.
Neem dan contact met Rinus Nutbeij of met de webmaster