Sectorwerkstuk: techniek

Technieken op een visserboot

 

Inhoud:

Inleiding : Waarom ik het over dit onderwerp hou

Onderwerp sectorwerkstuk: Technieken op een vissersboot.

Hoofdvraag: Welke technieken zijn er op een vissersboot.

Deelvraag 1: Hoe werkt de machine kamer.

Deelvraag 2: Hoe gaat de visverwerking.

Deelvraag 3: Uit hoeveel lagen bestaat het schip wat zijn de functies.

Deelvraag 4: Wat gebeurt erboven op de brug.

Deelvraag 5: Werken op het achterdek.

Bronvermelding.

Inleiding: Waarom ik het over dit onderwerp hou.

Ik hou het over het onderwerp omdat ik het later ook op de scheepvaart wil gaan werken. Vroeger voerde mijn ooms ook op een boot en me opa nam me altijd mee als ze binnen kwamen en dan lieten mijn ooms zien wat een schip was toen was ik 2 jaar. Toen ik 13 was vroeg een van mijn ooms of ik mee wilde ik zei ja want ik wilde wel eens zien hoe dat ging op zo'n boot toen ik alles zag dacht ik kan dat allemaal echt en boven in de brug vond ik het helemaal leuk je zag alleen de zee en een paar anderen boten voor de rest zag je niks en de schipper legde me alles uit hoe het werkte en ik vond het wel leuk je zag heel het schip en dat was dan van jouw zeg maar als schipper ik ben de baas en ik dacht dat wil ik ook wel worden. Daarom wil ik dit later ook doen omdat ik dan de baas mag zijn en je ziet heel veel dingen op zee en je bent zo bezig dat je het niet erg vind dat je van huis bent en dat wil ook wel doen en dat is dus de reden waarom ik het hierover wil vertellen.

Top


DEELVRAAG 1: Hoe werkt de machine kamer.

Op een vissersboot (hektrawler) hebben ze één machine kamer hierin word alles geregeld van stroom tot de vooruitgang door de schroef. De machinekamer bestaat meestal uit 2 hoofdmotoren en 1 hulpgenerator. De 2 dieselmotoren draaien dus op diesel en de hulpgenerator moet ook onder diesel draaien. De motoren hebben een kracht van 5200pk per motor dus hebben ze samen een kracht van 10.400pk. De diesel word via een leidingen naar de motor gebracht de tanks bevinden zich onder de machinekamer waaronder ook nog olietanks, daar liggen nog meer leidingen zoals water, het water word uit de zee gepompt en woord gezuiverd door klein zuivering installatie. De hoofdmotoren zorgen dus voor de stroom op het schip maar ook de vooruitgang. Dat gebeurt door een grote schroef die een diameter heeft van 4.30meter. De aandrijving gebeurt door grote assen die zich van de motor naar de schroef geleiden. De motoren leveren een snelheid van 17.5knopen leeg dus zonder vis, en levert een snelheid van 5.5 knopen als die aan het vissen is. De machine zijn dus het belangrijkste voor het schip omdat je daar stroom van krijgt als die vaart en dat gebeurt alleen als je dan de motor start en aan land als het schip wordt gelost draait de hulpgenerator voor stroom. De snelheid van het schip wordt in de brug bepaald.

Top

Deelvraag 2: Hoe gaat de viswerking

De vis wordt gevangen door middel van grote netten van wel 3.8km lang met staaldraad erbij waarmee ze het kunnen trekken de dikte van het staaldraad is 42 m/m dat is 4.2 cm dik. De vis die word gevangen worden door grote pompen er uit gepompt en worden in een groot gat gedaan en worden dan naar een vacuümpomp gevoerd en worden dan in 10 grote tanken opgeslagen met een inhoud van 1100m3 wat dan per tank ongeveer 600ton vis bevat dus dat is ongeveer 6000ton samen. In de tanks wordt de vis naar -1 à -2 door middel van zeewater afgekoeld. De visverwerking begint nu echt de vis word gevoerd naar het boventussendek en word daar gesorteerd en word dan via lopende banden naar de frosters geleid. Dat zijn de vriesplaten waar de vis wordt ingevroren. Daar word het dus ingevroren door zeewater wat uit de tanken kwamen dat is nog koud water dan kan het nog snel bevriezen. Een zo'n froster heeft ongeveer 48 vriesplaten en er zijn er in totaal op die afdeling ongeveer 48 frosters. Dus kan dan voor ongeveer 2304 pak vis weg vriezen binnen 4 uur. En worden dan naar het strapex geleid door middel van een lopende band. In het strapexhok worden de dozen gevouwen en dan worden en automatisch gevuld met het blokvis. En worden dan 2 wikkels omheen geslagen.en worden dan met inktmachines voorzien van welke vis erin zit bijvoorbeeld HK is hors makreel, H is haring, BW is blauwe wijting en M is makreel. En word dan via rolbanden en liften naar het vriesruim gebracht. Je hebt 3 vriesruimen waar de vis wordt opgestapeld. In het boventussendek gaan 1152 pallets met vis, per pallet gaat er 24 pak vis op en dat is dan 27.648 pakken en in het ondertussendek gaan 2210 pallets en dan liggen er 53.040 pakken vis en in het onderruim liggen 1988 pallets en dan liggen er 47.712 pakken vis en in totaal kan het schip 128400 pak meenemen naar de thuishaven. De ruimen worden gekoeld door koude lucht die met ventilatoren door luchtkoelers wordt geblazen. De ruimen zijn geïsoleerd met dik schuim om de kou er in te houden dat is ongeveer 3.5cm dik. De vloeren hebben een dikte van 0.3cm. voor het lossen van de pallets zijn er 2 mogelijkheden, mogelijkheid 1 is dat er 3 luiken open kunnen en, mogelijk 2 is dat er een groot luik aan de zijkant van het schip open kan en dan de heftruck de pallets eruit halen doormiddel van een lift

Top

Deelvraag 3: Uit hoeveel lagen bestaat het schip en wat zijn de functies.

Het schip heeft 9 lagen de onderste laag daar is de machine kamer en heeft als functie om het schip met de motor tot vooruitgang te brengen en geeft dus alle voorzieningen op het schip zoals de elektrischetijd en vers water. De tweede laag daar wordt de vis diepvries gevroren, wat dus is gevangen en wat is verwerkt in het verwerkingruimte. De derde laag daar wordt ook de vis diepvries gevroren. De vierde laag daar word ook de vis diepvries gevroren. De vijfde laag daar wordt de vis verwerkt en word het licht ingevroren. De zesde laag daar slaapt de bemanning en daar is de messroom waar is dus kunnen eten en zitten en daar word ook hun eten klaar gemaakt. Op de zevende laag daar slaapt ook bemanning en daar hebben ze ook douche en wasmachines. Op de achtste laag daar slaapt de 1ste machinist en de 2de machinist en slaap de 1ste en de 2de stuurman en slaapt ook de kok. Op de negende laag dat is de brug en daar word alles geregeld wat met het schip te maken heeft.

 

Top


Deelvraag 4 : Wat gebeurt erboven in de brug.

Op de brug bevindt zich de hele werking van het schip plaats en dat betekent dat er dus een signaal naar de machinekamer toe gaat hoe hard hij mag varen dat teken word door de schipper gegeven. En de schipper zoekt met de moderne apparatuur naar de vis die hij wil vangen. En de schipper geeft aan met een bel wanneer de netten uit moeten word gegooid en geeft weer met een bel aan wanneer ze weer naar binnen gehaald moeten worden zo'n trek duurt wel meer dan 4 uur en er word in de tussentijd de andere vis verwerkt en ingevroren en als de nieuwe vis is gevangen gebeurd er hetzelfde. De schipper weet ook waar hij zich bevind met een rader dus als hij terug wil kan hij zo weer de weg naar huis uitstippelen. De schipper hoeft alleen iets in te stellen en word zo zelf naar huis gebracht alleen als een anderen boot ook op dezelfde lijn vaart dan moet de schipper ingrijpen en de boot even zelf besturen en kan dan weer de weg verder volgen en als je moderne apparatuur zal uitvallen, dan moet de schipper het allemaal met een zeekaart doen en met zijn hoofd bij het handmachtige roer blijven en moet dan zorgen dat hij veilig thuis komt en word dan ook nog geholpen met een kompas. Achter in de brug daar worden ook de netten uit gegooid en word ze met een knuppeltje bediend en word dan zo weer op gehaald en daar zorgt hij ook dat de vis er wordt uitgepompt. En dat word door iemand anders bediend. En verder zit er nog een radio in en daarmee kan de schipper aan de anderen boten vragen of daar ook nog wat te vangen is en hoeveel pak ze hebben. Op de brug hebben ze ook een schotel om tv te kijken meestal kunnen ze bijna alle zenders ontvangen wat er dan te bereiken is. De sonar waarmee naar vis word gezocht zit onder het schip en zijn 2 sonars die naar de vis zoeken. Boven op de brug zijn twee radars waar hij dus weet waar hij zich bevindt en dat die geven ook het land aan. En er is radar die naar her weer kan kijken of er dus storm komt of zware buien. En er zit nog een sonar onder het schip en die kijk naar de dieptegang waar hij dus kan varen en waar hij niet kan varen en kan zien of er geen oude wrakken onder hem liggen als hij ligt te vissen. En de schipper hoeft maar een druk op een knop te geven en de motor stopt meteen als er dus achter iets aan de had is. En er is een knop als hij daar op drukt dan is er binnen en half uur een helikopter aanwezig dus als er iemand ernstig ziek is of als er een ernstig ongeluk plaats heeft gevonden. De schipper heeft als taak de vis te vangen en heeft als verantwoording om de mensen zo veilig mogelijk laten werken en moet zorgen dat er discipline aan boord is en als er ruzie is dat hij het dan moet oplossen. Hij geeft dus alle mensen een taak wat ze moeten doen op het schip.

Top

Deelvraag 5: Werken op het achterdek.

Werken op het achterdek moet zo veilig mogelijk gebeuren omdat het toch een groot risico is om daar te werken om dat het uitgooien en inhalen nog wel eens tegen valt je moet er met je hoofd bij blijven want op een boot gebeuren daar de meeste ongelukken. Werken op het achterdek gebeurd meestal met een man of 8 daar zetten ze dus de netten mee uit en helpen dus de machine met het net uit gooien. En bij het inhalen moeten ze meer doen dan moeten ze helpen de vis eruit pompen en dan moet ze de vis in de tanken doen en dat is nog best lastig met al de vissen dan kan je maar net bij de opening van de tanken en dan moet de vis erin en dat is ook nog wel moeilijk dan moeten ze een beetje helpen om de vis erin te doen en als ze het net weer willen uitgooien dan moet ze het net controleren op gaten en als die aanwezig zijn dan moeten dat gedicht worden en moeten de mannen zo snel mogelijk te werk gaan want ze moeten het net zo snel mogelijk weer uitgooien. De netten die uit worden gegooid die worden verzwaard en dat gebeurt door grote borden die aan de zijkant van het schip ook te water gaan en aan het eind van het net daar liggen grote kettingen in omdat de netten over de grond moeten sleepen dat doen ze omdat de vis dan niet zo snel schrikt en als vlucht want dan heeft de vis geen kans meer want ze komen toch wel in het net terecht. Als ze in ondiep water vissen dan gebruiken ze grote ijzeren bollen en die zorgen dan voor dat het net boven blijft en dat zijn net grote dobbers want als die onder gaat dan kunnen ze ontploffen en dat betekent dat het net zo snel mogelijk moet worden binnen gehaald. Door het druk verschil kunnen de ijzeren bollen ontploffen. Achter op het dek worden dus de netten gegooid en dat gebeurt boven in de brug daar word het dus allemaal geregeld door middel van elektronische apparatuur wanneer dus het net moet zakken word dat door gegeven via een walkietalkie en dan laat diegene die boven staat alles zakken dus de gewichten en het net uitgooien. Diegene die boven staat kan alles zien wat er beneden gebeurd dus als niemand ziet wat er gebeurd dan zou die verongelukken en daarom hebben ze voor boven gekozen om dat ze daar alles kunnen overzien wat er dus gebeurt.

Top

Bronvermelding:

 

1. Jaczon B.V. www.jaczon.nl, Visserhavenweg 35-38 Scheveningen.

2. Schip en Werf marine Technologie de zee 11e jaargang Maart 2001.

3. Jaczon B.V. introductie van de sch 118 www.jaczon.nl Visserhavenweg 35-38, Scheveningen.

4. W. van der Zwan & Zn B.V. www.wvanderzwan.nl Hellingweg 5, Scheveningen.

5. De pakkentrekkers van de lange deining, Bram Pronk. Uitgeven in 1991 Uitgeverij Borghouts, Den Haag.

6. Martitem B.V. www.maritiem.com Vissershavenweg 46, Scheveningen.

 

Top

...terug

 

 

 

".$hoeveel." "; ?>